welke installatie voor kleine kroeg?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nak
    • Dec 2010
    • 104

welke installatie voor kleine kroeg?

Ik ben op zoek naar wat raad.
    We spelen soms in kleine kroegen(100-200pers) en willen daarvoor wat (klein maar goed)apparatuur aanschaffen.
    We spelen rock en ik denk dat alleen de zang en bass/snaredrum wat versterkt moeten worden. Gitaren en bas redden het wel zonder versterking.
    We hebben al wel 2 Warfdale evp-12p boxjes die we normaal als monitor gebruiken bij een 3700watt PA.
    Maar ik vraag me af of het niet handiger is om een kleine powermixer aan te schaffen met een subkastje erbij voor de bassdrum, maar 'kweet niet of dat kan.
    Kan een subkastje trouwens wel op een powermixer?, de lage tonen vreten het meeste vermogen toch.
    Of moeten we toch voor losse onderdelen gaan.
    En aan welk wattage zouden we dan minimaal moeten denken.
    Last edited by nak; 11-03-11, 22:11.
  • jurrikka
    • Jun 2009
    • 96

Kijk eens naar Electro-Voice, bijvoorbeeld de nieuwe Live-X serie.
    Subjes kunnen wel op een power mixer, maar inderdaad, laag vreet wel het meest vermogen.
    En Je moet niet op het wattage letten maar op de geluidsdruk die de kasten kunnen produceren.

Jurre

Comment

• metalteacher
      • Dec 2007
      • 467

ik denk dat er heel veel oplossingen mogelijk zijn. maar wat wil je zelf? tweedehands? nieuw? mag het wat meer ruimte in beslag nemen of moet het compact zijn? welk budget heb je tot je beschikking? moet het snel opggebouwd worden of mag het wat langer duren?

ik zou eens gaan kijken bij de actieve lijn van hk audio, niet te duur en goede kwaliteit. ik zou met rock toch al snel kiezen voor 2x een 18" sub en 2x een 15" top om genoeg druk te krijgen in een kleine kroeg. een basdrum mag er bij rock wat mij betreft wel lekker op liggen, en dat vraagt toch redelijk wat kracht.
      Steelwing - Full Speed Ahead!!!

Comment

• jens
        • Aug 2004
        • 1067

Ik doe vaak punk-rock bandjes voor ongeveer 100,150 man

Versterk idd de zang uit en wat drums ( snare kick OH ), soms nog de bass gitaar een beetje. Gitaar gaat meest idd hard zat, vaak moet ik nog vragen ze wat zachter te zetten anders klinkt het totaal veel te hard.

Doe dit met een setje 18"sub en 15" top combi,
        de subs zijn zelfbouw en de tops van ad systems.

kwa versterker vermogen zit ik op een 2x 650 voor de sub en 2x 400 voor de tops, De speakers kunnen meer amp vermogen hebben maar ik redt het er prima mee. Vaak word het ook nog wel gewaardeert als je achter in de kroeg/zaal of wat dan ook nog een beetje normaal ken ouwehoeren.

Verder heeft HK leuke speakers! de pro 15 heb ik vaak mee gestaan voor monitors , kost mischien een 350-400 euro

Comment

• nak
          • Dec 2010
          • 104

Liefst wel tweedehands en compact.
          We hoeven de boel niet weg te blazen ook al klinkt dat onwaarschijnlijk aangezien we rock/hardrock spelen.
          Er wordt daar heel vaak zonder drumversterking gespeeld, en op zich wil dat wel maar ik mis toch altijd wat body van een bassdrum.
          Een compacte subkastje die de bassdrum er wat uittilt en een beetje hoorbaarder maakt zou wel mooi zijn. Misschien is één subkastje al wel genoeg.
          We zijn zeker niet op zoek naar iets waar je broekspijpen van gaan wapperen of dreunen op de maag.
          Ben nog niet zo bekend met het PA gebeuren maar heb al vernomen dat wattage ook niet alles zegt maar meer geluidsdruk en rendement.
          We hebben al wel 3 musicson FP-502 versterkers met een processor, hopelijk kunnen we met één versterker daar ook wat mee doen.
          Ook omdat ons budget van 1000 euries niet zo veel is.
          Maar goed, ik ga wel eerst ff kijken op de HKsite

Comment

• metalteacher
            • Dec 2007
            • 467

Hmm je vraagt nogal wat een compacte kast die niet duur is en toch de basdrum er bovenuit tilt. er staan wat leuke actieve baskastjes op marktplaats, kijk daar eens. ik denk dat je moet gaan voor iets wat dan de basdrum mogelijk hoorbaar maakt

je zou ook voor de optie kunnen gaan dat de gitaristen hun toppen wat zachter zetten, dan hoor je misschien de basdrum ook wat beter

Comment

• jurrikka
              • Jun 2009
              • 96

Originally posted by metalteacher

je zou ook voor de optie kunnen gaan dat de gitaristen hun toppen wat zachter zetten, dan hoor je misschien de basdrum ook wat beter
              Ooit geprobeert?... Ik denk niet dat ze dat willen, Heb ik ook al heel vaak geprobeert... maar dan gaan ze zeuren dat ze niet genoeg feedback krijgen...

Comment

• nak
                • Dec 2010
                • 104

ja, tis wat met die gitaristen.
                Maar het valt best mee moet ik zeggen, volume wordt wel aangepast aan de drummer zoals het hoort. We zijn ook niet meer de jongsten.
                Zelf vind ik het ook niets als ik me in een kroeg niet verstaanbaar kan maken.
                Als het hard moet dan ga ik wel naar een concertzaal.
                Maar goed we zijn al wel aan het zoeken maar het PA wereldje is voor een beginner meer zoiets van de bomen en de bos,ha,ha.

Comment

• jens
                  • Aug 2004
                  • 1067

Originally posted by jurrikka
                  Ooit geprobeert?... Ik denk niet dat ze dat willen, Heb ik ook al heel vaak geprobeert... maar dan gaan ze zeuren dat ze niet genoeg feedback krijgen...
                  Soms makkelijk als je zelf de backline regelt! Heb je dr nog wat over te zeggen ook. Ze maken gebruik van mijn spullen spullen dus ze passen zich maar aan ook!

Comment

• metalteacher
                    • Dec 2007
                    • 467

als men niet wil , kun je ze ook de vraag stellen wat voor hun belangrijker is. een goed geluid op het podium of een goed geluid in de zaal. soms kiezen bands voor het podium, maar ook dat is niet erg, maar dan moeten ze achteraf ook niet komen zeuren

Comment

Working...