SA XL-Bin

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • michiel
    • May 2001
    • 1032

SA XL-Bin

Weet iemand misschien welke theorie achter deze kast zit? Dit ontwerp heeft een rendement wat 8 dB hoger is dan een bassreflex met dezelfde speakers, namelijk 107 DB 1W/1m. Maar hoe krijgen ze dit voor elkaar?

Dit is wat SA er over zegt op hun site:

citaat:
    The Two Stage Tunnel (TST) loading principle: The air mass in front of the speakers is brought into resonance at a certain frequency range, thus raising efficiency. Both speakers as well as reflex-vents are coupled to the air mass (double coupled). The reflex-vents enter the tunnel at 1/3 of the length, to optimize coupling (less phase cancellation/interference from vents with speakers).
    Na dit verhaal zou ik bijna denken dat het een bandpass constructie is, maar als ik naar de foto kijkt geloof ik daar niet in.

Foto:http://www.stageaccompany.com/discoverxl/basis.jpg

Is het dan misschien een resonerende lucht kolom met 1 gesloten eind? Als dit het geval is, is de kast dan niet te kort om op de juiste golflengte te resoneren?
    Of is het iets heel anders? Als iemand meer info of ideeën heeft hoor ik het graag.

Groeten, michiel
    Groeten, michiel
  • ASL Drive In Show
    • Jan 2001
    • 22

Ik heb XL Bins in gebruik, de kasten hebben een diepte van ongeveer
    90 cm. Wat ik weet is dat de XL Bins de opvolger is van de W-Bins, ik heb binnenkort een gesprek met SA, ik zal hun daarbij vragen hoe de techniek van deze kast in elkaar steekt. Ik hoop je dan wat
    duidelijkheid te kunnen verschaffen. Wat ik tot op heden op heden ervaar is dat de kasten ten opzichte van de P16 en P17 veel meer rendement geven. 1 XL Bin produceert ongeveer net zoveel druk als
    2 1/2 P16 kasten. Dat is voor mij een verbetering, immers ik neem nu 2 XL bins mee op pad terwijl ik voorheen 4 P16 kasten moest meenemen.
    Misschien kan collega Bert wat meer vertellen over deze techniek, anders kom ik er op terug zodra ik de info verkregen heb.

met vriendelijke groet, Adri

ASL geluid en licht verhuur

Ik vind blauw wel een leuk kleurtje...........(smaken verschillen)
    ASL geluid en licht verhuur

Comment

• michiel
      • May 2001
      • 1032

Ik zou het erg leuk vinden om te horen hoe het werkt, bedankt voor je reactie en ik wacht de verdere info af.

Maar volgens mij hoort hij niet in het rijtje van de W-ban thuis. Een W-bin is een hoorn kast. Die zijn vooral bedoelt voor longtrow. En de XL-bin is bedoelt voor de shorttrow. Het rendement komt misschien wel overeen met een W-bin.

Ik heb ook nog geen andere merken met zulke kasten gezien (niet dat ik er zo veel gezien heb), maar kent iemand een kast van een ander merk die ook zo werkt?

Groeten, michiel
      Groeten, michiel

Comment

• Bert
        • Aug 2000
        • 155

Geen flauw idee, ik ben ook niet zo thuis in kast-theorie, afgelopen maandag nog op een stand van SA geweest, maar ja toen kende ik deze vraag nog niet.
        Ik heb het ook nog nooit zo onderzocht.
        Als je in een XL-bin kijkt zit er bijzonder weinig in, achterin zit een paneel met twee luidsprekers, tussen de achterkant en het paneel zit nog ongeveer 20cm ruimte, in het paneel zitten weer poorten.
        Dus het is eigenlijk een reflex kast met een tunnel ervoor.
        We gebruiken ze regelmatig, vergeleken met de P16 (reflexkast) is het een hele verbetering.

It's only Rock 'n' Roll
        But I like it

Grtz,
        Bert.
        It\'s only Rock \'n\' Roll
        But I like it

Grtz,
        Bert.

Comment

• Ward
          • Aug 2000
          • 352

Ik heb zelf de 2kW XL bin vergeleken met HiTec 2x18 (1,2kW) reflex kasten (JBL loaded) en helaas.. met een zelfde amp (LAB4000) drukt e HiTec toch duidelijk meer mosterd in mijn maaltijd. Dus om nou te zeggen veel rendement.. nee!

Hiep hoi we hebben eindelijk amps bij de HiTec sets! LAB1600 en 2x LAB4000 per rack.

Groet,
          Ward

Intervisual Laser Productions

-=(no link? see profile)=-
          Groet,
          Ward

Comment

• michiel
            • May 2001
            • 1032

Hoi Ward,

De XL-bin is met 15" geladen. En het verschil tussen 15" en 18" is goed te horen in het laag. Maar als jij nou die 2 18" in een soort gelijke kast zet, berekend voor die speakers, dan komt er naar mij id wel wat meer uit.
            Als je ziet dat het rendement van de XL-bin 8 dB hoger ligt dan een reflex kast met dezelfde speakers, dan vind ik het een hogg rendement.
            De theorie die er schter zit werkt dus erg goed. Dit behuizings type zal zeker wel harder gaan als een reflex kast, waarom zou SA daar over liegen?

Maar goed, het blijft een interessante kast. Misschien is het wat voor het GSP? Ik denk niet dat veel mensen ervaring hebben met het ontwerpen van zo'n kast, dus kunnen we er allemaal van leren.

Groeten, michiel
            Groeten, michiel

Comment

• Ward
              • Aug 2000
              • 352

8 dB hoger? waar gemeten dan? en bij welke frequenties? cijfertjes zeggen geen klap.
              Meten op luisterpositie (dus niet 1 meter afstand) en dan terug rekenen naar 1 meter. Dat is een mogelijke meting die vrij reëel is om vergelijkingen mee te maken.

En waarom denk je zelf dat SA heeft gekozen voor 15"? 18" zal niet beter zijn of weegt het niet op tegen de prestaties met 15"

Ik blijf bij mijn standpunt dat die XL bins vermogen vreters zijn en gewoon niet doen wat ze moeten doen.. laag-laag weergeven.

52Hz @-3dB das nou niet echt om over naar huis te schrijven voor zo'n allemachtig grote kast.

Maar ieder zijn smaak.

Sorrie ik liet me even gaan..

Groet,
              Ward

Groet,
              Ward

Comment

• Techieguy
                • Dec 2001
                • 227

Je zegt net zelf dat cijfertjes niets zeggen.....

Comment

• andre
                  • Nov 2001
                  • 111

als je wil gaan vergelijken moet je ook 18inch nemen!! dus 2 wbins wedden dat die er wel zwaar over heen gaan.. noem 1 enkel 18 inch kast die over een wbin heen gaat!! En sa heeft niet voor de 18 inch gekozen omdat de kasten anders nog veel groter zouden worden. net zoals de courtbins!!

Adventure Showtechniek
                  Alle taalfouten, spelfouten en stijlfouten zijn drukfouten

Comment

• michiel
                    • May 2001
                    • 1032

Nog even over die 8 dB, SA heeft ook reflex kasten met de zelfde speakers. Het opgegeven rendement van de reflex kasten is 99 dB, en die van de XL-bin is 107 dB. Allemaal op 1 meter, zoals meestal het geval is als het over rendement gaat. Een simpel reken sommetje om er achter te komen dat het verschil 8 dB is.

En moet je echt laag hebben. Dan moet je een soortgelijke kast met dubbel 18" maken. Dat die erg groot word kan ik ook niet helpen, maar het rendement blijft hoog, ze zullen er geen 8 dB naast zitten met de meetingen.

Als je bang bent dat deze getallen nix zeggen, waarom zou het opgegeven rendement van de SA reflex kasten wel waar zij? Zullen die dan ook niet te hoog zijn? Het is dus makkelijk om met deze gegevens te concluderen dat deze constructie harder gaat als een reflex kast, en het is geen hoorn (voor zover ik weet).

Groeten, michiel
                    Groeten, michiel

Comment

• Ward
                      • Aug 2000
                      • 352

ooit zelf twee set op dezelfde locatie vergeleken? ik dus wel. de XL bin beukt alleen maar. goede relfex 18" heeft ook sublaag, wat de XL bin heeeeeel erg mist.

Groet,
                      Ward

Groet,
                      Ward

Comment

• andre
                        • Nov 2001
                        • 111

met andere woorden nog een veel grotere hoorn en dus nog minder handelbaar

Adventure Showtechniek
                        Alle taalfouten, spelfouten en stijlfouten zijn drukfouten

Comment

• Bert
                          • Aug 2000
                          • 155

Om even terug te komen op Michiel z'n vraag, de XL-bin is een a-symetrische bandpass box/kast van de 6e orde, ik hoop dat ik dat goed vertaald heb, komt uit een duits blad, Productionpartner en is te downloaden op de sa-site.
                          In die zelfde uitgave van dat blad staat ook een test van een SB750.

Mooi blad trouwens.

It's only Rock 'n' Roll
                          But I like it

Grtz,
                          Bert.
                          It\'s only Rock \'n\' Roll
                          But I like it

Grtz,
                          Bert.

Comment

• michiel
                            • May 2001
                            • 1032

Hey, hartstikke bedankt Bert.
                            Dat wou ik nou ff weten. Maar ik dacht dat een 6de orde bandpass er anders uit zag. Maar ik kan het fout hebben. In ieder geval bedankt. Nu kan ik wat meer info over het ontwerp gaan zoeken.

Groeten, michiel
                            Groeten, michiel

Comment

• mark_o
                              • Jan 2001
                              • 24

staat nog wat informatie over de XL bin

Vr.Groet
                              Mark
                              Vr.Groet
                              Mark

Comment