Mengtafel nullen, of niet ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • berolios
    • Sep 2005
    • 1538

De vraag "nullen of niet?" is in mijn optiek heel simpel te beantwoorden aan de hand van de volgende inzet van die tafel.

Ik vind dat je in principe altijd moet nullen, tenzij je zeker weet dat de volgende klus met deze tafel dezelfde band is e/o dezelfde technicus.

Nullen is bij mij alle gains op 11 uur, alle EQ-gains en Q's in het midden, alle auxen dicht, alles naar L/R, alle VCA's leeg en alle connectors op de juiste plek (terug) in de tafel steken (!!).

Stel, de volgende klus is er stress of whatever... dan moet je direct geluid kunnen hebben, zonder eerst je tafel te moeten nullen... of je eerst te moeten afvragen waarom je geen geluid hebt (ah... juist dat kanaal zat nog in VCA 11 die dicht stond... om maar iets te noemen)... of je als een tierelier moet gaan draaien om je bronnen weer aan het klinken te krijgen (HiHat EQ je nu eenmaal anders dan een basgitaar ).

Ik vind het echt niet erg als ik eens een keer een EQ terug moet draaien. Maar als er iemand met een totaal andere bezetting en routing voor me de tafel heeft meegehad die ook nogal van het radicale EQ-en houdt... dan is het op zijn minst ergelijk eerst zijn rommel op te moeten ruimen voordat ik met mijn eigen ding kan beginnen. Overigens vind ik dit een taak voor de huistechneut danwel babysitter om ervoor te zorgen dat gasttechneuten in een zo gespreid mogelijk bedje terecht komen, dus genuld indien van toepassing / wenselijk.

0,02
    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Originally posted by berolios
      Nullen is bij mij alle gains op 11 uur, alle EQ-gains en Q's in het midden, alle auxen dicht, alles naar L/R, alle VCA's leeg en alle connectors op de juiste plek (terug) in de tafel steken (!!).
      Daar heb ik bij mijn Roland een 'band basis' presetje voor.
      Dat is altijd mijn uitgangspunt, daarvandaan verander ik wat nodig is en als de band lekker klinkt of direct na afloop sla ik de preset onder de naam van de band op en recall ik de 'band basis' preset weer.
      Veel makkelijker dan 1643 potmetertjes en 826 schakelaartjes te moeten bedienen.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• berolios
        • Sep 2005
        • 1538

Originally posted by MusicXtra
        Daar heb ik bij mijn Roland een 'band basis' presetje voor.
        Dat is altijd mijn uitgangspunt, daarvandaan verander ik wat nodig is en als de band lekker klinkt of direct na afloop sla ik de preset onder de naam van de band op en recall ik de 'band basis' preset weer.
        Veel makkelijker dan 1643 potmetertjes en 826 schakelaartjes te moeten bedienen.
        Die preset van jou die ook controleert of alle juiste stekkers erin zitten wil ik graag een keer lenen !
        Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• BJD
          • Oct 2007
          • 771

Die preset van jou die ook controleert of alle juiste stekkers erin zitten wil ik graag een keer lenen !
          Digitale patch?

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

daar ben ik dus te lui voor...
            gewoon inprikken, gain iets open, fader iets open, en bijdraaien.
            na drie kanalen weet ik het vaak al, en de rest is voor het eerste nummer.

Soundcheck in een lege zaal, en dan komt er 40 man publiek binnen ( opnieuw beginnen), weer 40 man, ( opnieuw beginnen) nog eens 60 man ( opnieuw beginnen) toch maar een ballad-nummer ertussen door ( opnieuw beginnen)...

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

In de mengtafel zit slechts een 220 V kabel en twee CAD 5 kabels dus zoveel valt er niet te controleren.

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

hoop voor je dat die UTP's ook CAT5 zijn..(LOL)
                Last edited by Gast1401081; 02-02-11, 22:07.

Comment

• vasco
                  • Oct 2003
                  • 2567

Daarom ben ik net als MusicXtra zo blij met digitale tafels zoals Roland. Ik heb ook altijd zo een preset bij mij of ik roep de basis (fabriek) preset van de tafel zelf op. Daarnaast gebruik ik (anders dan MusicXtra ) CAT5 kabel, in combinatie met digitale patch staat alles gelijk goed d.m.v. de preset.

Jij wilt dus niet alleen onze preset hebben maar ook een Roland tafel zo te lezen
                  Last edited by vasco; 03-02-11, 13:30.

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Originally posted by MacGyverSounds
                    hoop voor je dat die UTP's ook CAT5 zijn..(LOL)
                    Heeft twee dagen geduurd voor ik in de gaten had dat ik CAD ipv CAT had geschreven.

Comment

• BJD
                      • Oct 2007
                      • 771

Heeft twee dagen geduurd voor ik in de gaten had dat ik CAD ipv CAT had geschreven.
                      Kun je uitleggen hoe je dat doet? Je bericht is nml. nog geen dag oud

Wat betreft het nullen: aan het einde van de klus tafel altijd nullen, tenzij het een tour is. (of tafel van een vaste band)

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Originally posted by BJD
                        Kun je uitleggen hoe je dat doet? Je bericht is nml. nog geen dag oud

Wat betreft het nullen: aan het einde van de klus tafel altijd nullen, tenzij het een tour is. (of tafel van een vaste band)
                        Morgen ben ik ook pas echt achter, dan is het wel twee dagen oud.

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

das dus een looptijdscorrectie van 48 uur... ( en dus niet 48 uur uit fase, btw)

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Is dat nou die latency?

Comment

• SoundOfSilence
                              • Mar 2007
                              • 766

Is dat nou die latency?
                              Zeker een Roland-gebruiker

48 uur, da's ongeveer 59.270 kilometer. Dan staan dingen serieus niet in-line.

(Ter visualisatie: da's bijna 4 keer van MusicXtra naar Salsa en weer terug)
                              It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• BJD
                                • Oct 2007
                                • 771

Vandaar dat ze voor sommige digitale protocollen ethernet als basis gebruiken: dan hoef je geen multikabel meer te leggen als je de FOH in Nederland en de stage in Aruba hebt (internet tunneling)

Trouwens best een geniaal project, als je een tafel met de engine los of in het stageblock hebt ook best haalbaar. Hoef je alleen L/R mix en AFL/PFL te streamen.
                                Last edited by BJD; 03-02-11, 15:08.

Comment

Working...