Mengtafel nullen, of niet ?

Collapse

X
- 

Laatste keer dat ik de tafel van mijn vaste bandje nulde was toen ze besloten om eens een avondje een andere technicus te proberen.

Bandje wil altijd soundchecken in nog geen 3 minuten (maar meestal vliegend uit). Daarbij heeft het bandje wel 4 groepen in ear en 1 monitor.

Uiteraard ben je dan wel ff bezig, zeker omdat je ze niet kent.
 Gevolg: die ander beviel niet echt en we zijn nog steeds heel blij met elkaar ;-)

Tafel nullen doe ik alleen als ik een tafel inhuur, of als ik freelance voor een PA bedrijf sta op een "eenmalig" klusjeIt's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment
- 

Om het eens van een andere kant te bekijken:

Tuurlijk is het makkelijk om alles te laten staan; insteken en gaan! Ik kom het zelf wel vaker tegen bij een band van het verhuurbedrijf waar ik bij werk. Met name de collegabedrijven van de feesttenten in de achterhoek staan met open mond te kijken als je na het bouwen direct gas geeft ! !

Echter, is het niet een vorm van gemakzucht? Is het wel goed om er ergens van uit te gaan dat alles nog klopt, zij het na een paar aanpassingen?

Als ik ergens moet mixen begin ik liever vanaf nul. Uiteindelijk weet je dan precies hoe je mix staat en daarbij leer je steeds bij van nieuwe situaties en het daardoor proberen van andere dingen. Iets zegt me dat het je scherp houd, het steeds opnieuw instellen. Zelfs bij een vaste band!

Dit is overgens geen statement o.i.d., wel probeer ik een andere kant op de situatie naar boven te halen . .Comment
- 

Gemakzucht zou ik het zeker niet noemen, je weet zelf dat in de praktijk door allerlei oorzaken de soundcheck in de verdrukking komt.
 Zorg je ervoor dat je FOH met een 31 bands EQ goed klinkend is gemaakt dan klinkt de band ook voor 90% goed met de kanaal EQ settings van de vorige keer. In feite hoef je het meest tijdrovende stuk van de soundcheck, op een enkel details na, niet meer te doen. Scheelt bij een gemiddeld bandje al snel een uur per klus, helemaal als je de tijd meerekent die het kost om alle muzikanten bij de bar, uit de kleedkamer of van het toilet te krijgen.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
- 

Als je na de Show lekker je tafel gaat nullen op je dooie gemak scheelt dat weer een stukje afbouw. Bij een analoge tafel dan. Voor de rest denk ik dat je voornamelijk je main eq behoeft aan te passen. De rest van je kanalen kun je dan lekker plug en play beginnen. De details pas je toch de hele avond aan.Comment
- 

@Drumvogel: Zelfs na 3 keer lezen is het mij niet duidelijk wat je nu bedoelt, wel of niet nullen? De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig! De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
- 

- 

Je hebt zeker een punt!Om het eens van een andere kant te bekijken:

Als ik ergens moet mixen begin ik liever vanaf nul. Uiteindelijk weet je dan precies hoe je mix staat en daarbij leer je steeds bij van nieuwe situaties en het daardoor proberen van andere dingen. Iets zegt me dat het je scherp houd, het steeds opnieuw instellen. Zelfs bij een vaste band!

Dit is overgens geen statement o.i.d., wel probeer ik een andere kant op de situatie naar boven te halen . .

Paul.Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!Comment
- 

maar het publiek en de band zitten misschien niet te wachten op elke keer een andere sound. Zeker niet op "bijleren van nieuwe situaties" of actief "proberen van andere dingen" tijdens hun feest. maar op snel soundchecken... Dat is ook de reden dat ik graag old hands met oudere setups huur. Die zitten niet "nieuw speelgoed" te testen maar gewoon goed geluid te maken.

En vanuit een staande mix tweakend naar een nieuwe hoeft niet te betekenen dat je niet scherp hoeft te zijn.lekker belangrijk!Comment
- 

Is het wel een andere sound? Als het goed is produceer jij als geluidsman het geluid van de band, niet van jezelf. De band bepaalt hoe ze het willen hebben klinken, jij voegt een klein beetje smaak toe . .

Tuurlijk, als ik een vaste band op een vaste tafel zou hebben zouden de instellingen 9 van de 10 keer blijven staan. Hiervoor zijn al redenen genoeg genoemd. Echter zou ik het ook als een uitdaging zien om steeds opnieuw te moeten presteren.

En als je nieuwe dingen uitprobeert en je doet het goed (lees: met verstand) hoeft het publiek daar weinig tot niets van te weten...Comment
- 

De meeste bands veranderen qua sound over het optreden heen.
 Oorzaken te over: negatief door vermoeidheid of juist positief door adrenaline,
 een lekkere vibe, of juist een kut avond. Eventueel versterkt door alcohol (persoonlijk ergernisje uit de top 10).

Gevolg: de settings van het laatste nummer (wat ook nog de uitsmijter is) zijn een aardige basis voor het eerste nummer van het volgende optreden, maar meer dan een uitgangspunt op een mix op te bouwen is het ook niet.

Zelf sleutel ik de hele avond om "de sound" hoog te houden, waardoor ik bij de lijn/soundcheck danwel in het 1e nummer toch wel behoorlijk aan het werk ben.

Daarbij: mezelf scherp houden doe ik liever met een andere band dan mijn vast bandje, omdat ik daar meestal meer tijd heb (lees: krijg) en minder scheve gezichten heb. (vast bandje: "joh, waarom mot je zo moeilijk doen" tegen een ander bandje: "fijn dat je probeert het zo goed mogelijk te laten klinken.")It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment
- 

Ik probeer niet een 'goed' of 'fout'-reactie uit te lokken, meer de discussie van een andere kant te belichten. In jouw verhaal kan ik mij dan ook helemaal vinden, met name mijn 'uitproberen' en jouw laatste zin geef ik helemaal gelijk! Ik denk dat, mede gezien de beperkte reacties, iedereen er toch hetzelfde over denkt.

Iedereen probeert uiteindelijk (natuurlijk) het beste te presteren maar door beperkingen in de praktijk (tijd/mogelijkheden/etc.) helaas niet altijd haalbaar.Comment

ha
ha

Comment