Lengte voor 4x4mm Spk

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PowerSound
    • Nov 2001
    • 1892

Lengte voor 4x4mm Spk

Hallo, we hebben het al over gehad maar niet over de lengte.
    Dus ff opfrissen, een versterker gebridged op 4Ohms geeft 2400WRms.
    Met het probleem van de demping moet ik mijn speaker kabels dus zo kort houden. Nu mijn vraag, zal ik het verschil merken tussen 3m en 6m ?
    2de vraag : Die amp heeft een L en R out in Spk maar geen Gebridged out. Deze gebruikt de +1 en +2. Maar als ik dat in een Box steek met SPk connectie, gaat dat gaan of niet omdat ik niet weet of de +2 aangesloten is.
    Met veel dank voor de hulp !

FUCK OFF AUTOBPM USERS !!!
    Viva Ypoc, Viva Contest, Viva Qsc, Viva EV, Viva JBL, Viva PowerSound !
    PSL Bvba powered by
    L-Acoustics dV-Dosc / Arc / dV-Sub / SB28 / 112P / LA8
    Yahama LS9-32 / MC7L-48
    Grand MA Full Size / Light / Avolite 2008 / Tiger
    Martin MAC250 Krypton / Wash / 700 Profile / Atomic
  • Dave
    • Jan 2001
    • 757

Voor dat bridge-verhaal. De meeste speakers zijn op 1+ en 1- aangesloten. 2+ en 2- meestal niet. Je moet dus een speciale kabel maken met aan de ene kant speakon 1+ en 2+ en aan de andere kant 1+ en 1-. En goed onthouden welke kant aan de versterkerzijde moet.

Greetz,
    Dave
    U x I = Boem.

Comment

• PowerSound
      • Nov 2001
      • 1892

Mag ik niet de bindingspost gebruiken ?
      Dus +1 en -1 van Ch1 naar een Spk connector op 1U plaatje met dan +1 en -1, een andere 4mm kabel van +1 en -1 van Ch2 naar een 2de Spk connector ook op dat plaatje en dan een 3de 4mm kabel die dan ook van +1 ch1 vertrekt naar de +1 van een 3de Spk connector op plaatje gaat en dan de +1 van ch2 naar de -1 van deze connector ? dat zal toch geen kortsluiting veroorzaken ? Dus 2kabels in de +1 van van Ch1 en ook 2 in de +1 van Ch2

PSL Bvba powered by
      Yahama LS9-32 / MC7L-48

Comment

• PowerSound
        • Nov 2001
        • 1892

Eigenlijk ff nagedacht, en ik denk dat het moeilijk zal zijn om 2x4mm in ene bindingpost te plaatsen.

PSL Bvba powered by
        Yahama LS9-32 / MC7L-48

Comment

• CyberNBD
          • Aug 2000
          • 1318

Als je nou voor links en rechts je speakonaansluitingen achter op de versterker gebruikt en voor bridge de 2 +sen van je binding posts is het probleem opgelost.

Greetzzz,
          Tom
          CyberDance Sound & Light -- Turbosound Flashline & FlexArray, LabGruppen, Midas, HES Solaspots & GrandMA2

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

je kunt ook gewoon de speacons van je amp met een verloopje naar buiten brengen.vandaaraf ga je verder met normale kabel...

verder merk je het verschil tussen 4kwad niet op een meter of 10. Daarna gaat je iets ( procenten>...) merken, maar ook dat is echt nog niet veel. Je moet wel rekening houden met je gelijktijdigheidsfactor in je berekening....en die geeft echt wel wat ruimte...

Van die dingen...Ofneetthan

Comment

• PowerSound
              • Nov 2001
              • 1892

Gelijktijdigheidsfactor ?

PSL Bvba powered by
              Yahama LS9-32 / MC7L-48

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

je jaagt keen 50 hz, continue door je speakerkabels. Dat grote vermogen staat voorbamelijk op je subs, en een kick slaat iedere seconde maar 1 x , waardoor je vermogen niet continu door de kabel gaat. Bij motoren en lampen loopt die stroom wel continu. Vasndaar die gelijktijdigheidsfactor.

Van die dingen...Ofneetthan

Comment

• Jeroen
                  • Aug 2000
                  • 1021

En het scheelt,... je hoort het verschil toch niet een een dampende dixotheek.

Groeten,
                  Jeroen

<-= Klik voor de sites -=>
                  Zie profiel voor wetenswaardigheden en contactinfo

Comment

• Sander Scheepstra
                    • Oct 2000
                    • 112

Hoi Mac,

De gelijktijdigheidsfactor is nou niet bepaald iets wat je mee hoeft te nemen in de dikte van je speakerkabel, wel bij berekening van huisinstallaties.
                    Je gaat er dan vanuit dat je niet alrijd gelijktijdig je wasmachine, magnetron, koffieapparaat, etc. gebruikt dus vermenigvuldig je de stroom die al die apparaten bij elkaar gebruiken met de gelijktijdigheidsfactor (bijv. 0,5) en dan wet je hoe zwaar de installatie uitgevoerd moet worden.
                    Dit alles i.v.m. de warmteontwikkeling in de kabels en de waardes van de zekeringen.
                    Maar bij speakerkabel gaat het vooral om de weerstand die de kabel geeft, dit is van invloed op de dempingsfactor van de versterker en het vermogen wat je in de kabel kwijtraakt.
                    Als je 4Ohm speakers hebt en je gebruikt kabels met een weerstand van 4Ohm om het maar even te overdrijven dan wordt de helft van het vermogen in de kabel in warmte omgezet.

Gegroet: Sander

Comment

• Jeroen
                      • Aug 2000
                      • 1021

Tja,...

Groeten,
                      Jeroen

Comment

• -Aart-
                        • Jul 2001
                        • 801

Ik dacht dat iemand ooit een 5 % regel stelde:
                        Weerstand kabels is maximaal 5% van de imp.
                        Dat is dan .2 Ohm bij een speakerimp van 4 Ohm (0.05 X 4)
                        Dus 0.1 Ohm per ader,

R= 17E-9 X (l / A) l in M, A in M2 -> 0.1= 17E-9 X (l /4E-6)

Leverd op: ongeveer 23 Mtr voor 0.1 Ohm per ader 4^2
                        Dan houd ik dus geen rekening met de speacon's etc. Heeft iemand daar ooit wel eens de overgangsweerstand van gemeten ? (vierdraadsmeting).
                        Last edited by -Aart-; 25-04-06, 14:40.

Comment

• Jeroen
                          • Aug 2000
                          • 1021

Kijk, als iemand mij duidelijk kan vertellen wat het nut is en dat je het daadwerkelijk hoort,...vind ik alles best.

Misschien moet je zilver gaan gebruiken,... pfff.

En als we dan toch bezig zijn,... goude solderingen op de print van amps, mengtafels, randapparatuur zelfs misschien wel vergulde signaalkabels.

Groeten,
                          Jeroen

Comment

• Danoontje
                            • Jan 2002
                            • 2

Goudcontact gebruiken wij alleen maar voor signaalverbindingen. Voor de rest is normaal contact meer dan genoeg. De keuze om goud te gebruiken hebben we niet gemaakt vanwege de kwaliteit, maar vanwege de verminderde stogingsgevoeligheid t.g.v. oxidatie.

Voor speakerkabels geldt: Hou 't zo kort mogelijk, plaats je amps achter je stack. Het verschil tussen "lange" en "korte" kabels merk je niet snel bij extreem hoge volumes, waar dynamiek niet punt 1 is (de dempingfactor van versterkers is toch al erg groot tegenwoordig).

Bij Bioscoopgeluid, waar dynamiek en impulsgedrag erg belangrijk zijn (laag gemiddeld volume, goede spraakverstaanbaarheid, met uitschieters voor explosies, guns, etc.), wordt er wel degelijk rekening mee gehouden. Meestal staan de amps in de bios gedwongen in de projectiecabine bij de projector, met lange kabels als gevolg.

Stage Accompany heeft hiervoor zelfs een systeem ontwikkeld met vier aderig speakerkabel (en speciale amp), twee voor speakersignaal, andere twee om met de versterker kabelverlies/dempingsfactor te meten op het punt waar de kabel de speaker in gaat. De amp kan dan de output/dempingfactor aanpassen.

Misschien leuke info? zoek het maar uit!

Daan Str.

Comment

• Sander Scheepstra
                              • Oct 2000
                              • 112

Hoi Jeroen,

Ik moet eerlijk toegeven dat ik het verschil niet hoor of ik nou 20 m kabel of 5 m kabel aan mijn set heb hangen maar daar ging mijn opmerking ook niet over.
                              Theoretisch neemt de controle van de versterker over de luidspreker af naar mate de weerstand van de kabel toeneemt, in de praktijk hoor je er geen ene moer van dus gebruik ik 2,5 qmm draad voor mijn subs waar een LAB4000 van 2 keer 2100 Watt op staat en het werkt als een speer.
                              Voordeel is dat een kabel met 6x2,5 qmm veel lichter is dan een met 6x4qmm.

Gegroet: Sander

Comment

Working...