Ik gaf een backing zanger ook wel eens een sm57, of omgekeerd een gitaar amp een 58 zonder plopkap. (Dan lijkt ie er tenminste op...) Als het voorraadje op was.
Vrienden van Amstel Live!
Collapse
X
-
Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!Comment
-
Het verschil tussen de Beta 58 en Beta 57 is enkel de grille. De rest van de microfoon is identiek. Hetzelfde geldt voor een SM58 en een SM57.
Er is een klein verschil in karakteristiek en dit wordt door de vorm van de grille veroorzaakt.
Als je op de website van Shure de FAQ leest dan zie je dat dit door een medewerker van Shure wordt uitgelegd.
Als je naar de specs kijkt zie je dat de 57 wat lager doorloopt. Dit komt waarschijnlijk omdat de vorm van de grille ervoor zorgt dat het kapsel wat dichter op de grille zit, dus meer laag i.v.m. het proximity-effect.
Maar nu we het toch over (shure) microfoons hebben, heb ik nog wel een leuke vraag/raadsel: wat voor microfoon gebruikt Sharon den Adel van Within Temptation nou precies?
Het is een Shure zender uit de UHF-R reeks, maar het kapsel kan ik niet afleiden. Het lijkt sterk op de grille van de beta 57, maar deze bestaat niet als draadloze versie...!
Het is zeer zeker geen beta 87 aangezien de grille aan de zijkanten rechtdoor loopt (een beta87 loopt vanaf het midden schuin weg naar onderen).
Iemand die hier meer van weet? Toevallig een grille van een B57 op een B58 kapsel van de UHF-R gemonteerd?
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...haron_free.jpg (Foto)
YouTube - Somewhere (Black Symphony) - Within Temptation (Filmpje)
Ik ben erg benieuwd.
Groeten HugoRenkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!
"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" VarroComment
-
Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!
"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" VarroComment
-
En toch zou ik zweren dat het een Beta57 is. Ik mis alleen het blauwe randje, maar die kun je er af slopen. Als ik me niet vergis, gebruiken Waylon en Anouk dezelfde:

Wel toevallig dat ze allebei die blauwe ring missen...Comment
-
Dat van de grille van een B57 op een UR zetten klopt. Zelf ook nog wel eens gedaan op een festival, op verzoek van de techneut van Kraak & Smaak. Rose zingt altijd in een B57 (bedraad), en als er een UR als main vocal op het festival staat schroeven we gewoon de grille om.
Iets met "de artiest gerust stellen", maar daar loopt al een topic over
"I do know everything, just not all at once. It's a virtual memory problem."Comment
-
Klankmatig kun je over soebatten. Zelf vind ik een B57 klankmatig wat minder dan een normale SM58, andere mensen vinden hem juist tegek. Ik vind hem nogal neuzig en soms wat ranzig hoog-mid hebben, datzelfde vind ik ook niet zo cool bij een B58a.
Voornaamste voordeel dat ik zelf zie bij een B57 is de supernier. Je pikt gewoon véél minder omgevingsgeluid op dan bij een nier. En als het om je lead-vocal gaat geeft dat toch wel een stuk meer rust in je sound
. Daarbij heb je ook net wat meer headroom op monitors. En als je van die rappers hebt die de koppen afknijpen om hun poetische JOW JOW nog wat mooier te maken (
) heeft dat bij een B57 een stuk minder klankmatige impact
.
Als je weet wat de voor/ nadelen zijn, weet je ook welke je uit je lade moet trekken in wat voor situaties. Mijn default rap-mic is dan ook een B57. En als ik niet tevreden ben met een betreffende zang-mic (in uiteenlopende situaties), dan is een B57 een alternatief die ik vaak probeer. Maar nogmaals: klankmatig heb ik persoonlijk andere voorkeuren.
On-topic: VVAL nooit gezien of gedaan
0,02Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."Comment

Comment