ruisende DI100's

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • S500D
    • Feb 2003
    • 215

Ik heb zelf 7 ultra DI's DI100 en ik moet zeggen dat ik nog nooit last heb gehad van veel ruis.
    Als je natuurlijk al ruis aangeboden krijgt dan komt dat natuurlijk ook faktor x uit je speakers.

Wat mij wel opvalt aan die DI100 dat er altijd een verbrande lucht vanaf komt, en vooral als ze met 7 stuks in een case zitten.
    In het begin was ik wantrouwend over die verbrande lucht maar ze werken zu al zeker 9 jaar zonder ook maar 1 storing te hebben gehad.

Dus ze zijn hun geld wel waar geweest.

Ik ben het er wel mee eens dat een bss of soortgelijke merken die veel hoger qua prijs liggen het dan ook veel beter en mooier klinken MAAR die DI100 is zeker niet verkeerd en overmatig veel ruis ken ik dan ook niet van de DI100.

Gr ron
    U draait, Wij vragen.

Comment

• Gitarist 62
      • May 2006
      • 278

DI 100 is idd een budget DI, maar op zich is er goed mee te werken. Dit in tegenstelling tot de DI20. Die ruist enorm.
      Wel belangrijk in het geheel om voldoende in te sturen (dus zorgen dat je signaal ruim boven de eigen ruis komt) Als je een submixertje gebruikt dus netjes op 0 dB uitsturen. Stuur je veel lager uit dan heb je inderdaad een probleem: Op de pa moet dan het hele signaal worden opgekrikt INCLUSIEF de ruis van de DI.

Wat in de hele discussie niet naar voren komt: Electrische veiligheid! Ook daarin speelt een DI een belangrijke rol. Een toetstenist die z'n spullen niet goed voor elkaar heeft kan de hele PA onder spanning zetten. Een DI geeft galvanische scheiding en daarmee veiligheid. Dat is voor mij al genoeg reden om ALTIJD met een DI te werken
      ~Clearsound~

Comment

• vasco
        • Oct 2003
        • 2567

Ik kom ook toetsenisten tegen bij amateurorkesten die eigen DI100's meebrengen. Ik heb nog nooit last gehad van hinderlijke ruis of brandluchtjes opgemerkt. Ik ken ook techs die een BSS, Klark, etc kunnen laten ruisen. Meestal klopt de gain structuur niet.

Comment

• DJ Antoon
          • May 2005
          • 1681

Originally posted by Gitarist 62
          Wat in de hele discussie niet naar voren komt: Electrische veiligheid! Ook daarin speelt een DI een belangrijke rol. Een toetstenist die z'n spullen niet goed voor elkaar heeft kan de hele PA onder spanning zetten. Een DI geeft galvanische scheiding en daarmee veiligheid. Dat is voor mij al genoeg reden om ALTIJD met een DI te werken
          Elektrische veiligheid is erg belangrijk, geen twijfel. Maar ik ben nog nooit een toetsenist tegen gekomen die op 1 of andere manier "spanning op de installatie zet" slecht argument is mijn mening.

Gewoon goede bekabeling leggen en verder geen probleem. Het kan wel zijn dat er (als het keyboard toevallig geaard is) een aardlus ontstaat en uit dat oogpunt kan een signaaltrafo doosje (behringer heeft er ook stereo uitvoeringen van, doen wat ze moeten doen) brom voorkomen.

Gitaarversterkers met buizen zijn vele malen gevaarlijker, zeker voor de gitarist zelf...

@speakertech
          Ik geloof dat je wat dingen door elkaar haalt. Als je een keyboard aansluit op een DI dan moet je de ATT(enuation) is verzwakking wel gebruiken anders overstuur je de DI. Of je stuurt dan het keyboard zo zacht uit dat deze de ruis gaat veroorzaken.
          Als je perse met zo veel signaal naar de mengtafel moet dat de ingang zo'n beetje overstuurd word, hoe moet dat dan met een normale microfoon? Dan zouden die ook als een gek moeten ruisen?
          Je moet proberen om overal een optimaal signaal ruis nivo te bereiken, gelukkig is dat ook een vak.

Comment

• mesadude
            • Oct 2009
            • 40

Originally posted by Robert H
            Verkoop je toevallig DI's? Dat doe je goed

Er komt behoorlijk wat sap uit een keyboard hoor. Misschien niet genoeg om een lamp op te laten branden, maar voldoende om ook zonder DI tientallen meters storingsvrij te kunnen overbruggen. Het wordt in de praktijk weinig toegepast, maar het gaat prima!
            hoeveel sap eruit komt heeft er nu eens helemaal niks mee te maken..

kabels zijn onderhevig aan interferentie.. wat je daar ook door stuurt..
            gebalanceerde systemen zijn gemaakt om die interferentie op te heffen (in de kabel zelf heb je méér interferentie, maar eens in je apparaat wordt die opgeheven), ongebalanceerde kabels pikken evengoed interferentie op, maar wordt niet opgeheven in het apparaat.. dus als steek je er een straaljager door: vanaf 6m (ook weer afhankelijk van kwaliteit van de kabel, bij slechte heb je amper 4m, bij goeie kan je tot 8m stretchen) gaat je interferentie exponentieel toenemen.. zoiets heet fysica !

dus volgende keer dat je iemand beschuldigd van verkoopspraatjes, zorg misschien dat je weet waarover je spreekt.. **** wat voel ik me welkom op dit forum.. kzal nog eens proberen helpen !

Comment

• mesadude
              • Oct 2009
              • 40

Originally posted by DJ Antoon
              Vaak wel, het grote risico vind ik, dat er eventueel per ongeluk fantoom op kan komen, en daar zijn die keyboards meestal niet gelukkig mee. Als ik het zelf aansluit met een verloopje jack xlr, dan ook het liefst weer xlr-jack bij de mengtafel. Het gaat enkel mis bij verkeerd prikken of omprikken op het stageblok...
              Als ik af moet gaan op vreemde mensen (die wat aansluiten) dus liever met een DI.
              Doordat keyboards vaak dubbel geisoleerd zijn en dus geen randaarde hebben, blijft het opletten dat de gnd op de DI in zo'n geval niet gelift is.

Als de toetsenman zelf een submixer heeft adviseer ik hem om daar standaard signaaltrafo's aan te hangen (geen active DI) als bescherming tegen fantoom.
              gebruik dan ook geen verloopstukjes.. dat heeft nu helemaal géén zin.. geeft meer verlies dan iets anders.. steek dan gewoon die jack rechtstreeks in je tafel ! gewoon jack-jack, of met een DI, maar toch geen XLR jack om in je tafel te gaan.. lang leve bricoleren ? !

niet moeilijk dat jullie meer ruis hebben dan je lief is!

Comment

• mesadude
                • Oct 2009
                • 40

Originally posted by MarkRombouts
                aangezien je aangeeft met een submixer te werken is het belangrijk hier even verder naar te kijken.

Je mixertje heeft waarschijnlijk gewoon gebalanceerde uitgangen. Als je dus gebalanceerde jack kabels gebruikt, of eventueel verloopjes naar XLR, dan heb je helemaal geen DI´s nodig.

gebalanceerde jacks zijn pas zinvol als je keyboard ook gebalanceerd is.. in 9/10 gevallen niét dus.. als een keyboard een gebalanceerde uitgang heeft is die meestal op XLR, dus dan is er al helemaal geen probleem mee..

verloopjes? just don't go there !

Comment

• mesadude
                  • Oct 2009
                  • 40

Originally posted by Robert H
                  Wat betreft mijn mening: Wij hebben jarenlang onze toetsen gewoon via een verloopje (zonder DI) zó een multi van 60 meter in gejaagd. Als je de puristen moet geloven dan is dat volslagen onmogelijk, wij hoorden het écht niet...
                  hoe meer ik lees, hoe meer ik ook geloof dat jij dat écht niet hoorde..

of dat een referentie is, is een andere zaak..

Comment

• MarkRombouts
                    • Jan 2005
                    • 1391

Originally posted by mesadude
                    gebalanceerde jacks zijn pas zinvol als je keyboard ook gebalanceerd is.. in 9/10 gevallen niét dus.. als een keyboard een gebalanceerde uitgang heeft is die meestal op XLR, dus dan is er al helemaal geen probleem mee..

verloopjes? just don't go there !
                    aangezien hij met een submixer werkt..........
                    die dus hoogstwaarschijnlijk, zelfs de el cheapo mixertje hebben dit, wel gebalanceerde uitgangen heeft. ik zou dan eerder met verloopjes werken, dan met de (te) goedkope behringer di's

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

@mesadude 1: Het klopt inderdaad dat alle stoorsignalen bij gebalanceerde kabels worden opgeheven maar wanneer je signaal sterk genoeg is, zoals bij de meeste keyboards, is het stoorsignaal in verhouding met het geluidssignaal zo klein dat het te verwaarlozen is en dus maakt het wel degelijk uit hoeveel 'sap' eruit komt. (5 mV microfoon of 775 mV keyboard is best een groot verschil).

@mesaduse 2: Een verloop van jack naar XLR zul je toch echt nodig hebben wanneer er alleen maar een XLR input voorhanden is.

@mesadude 3: En wat als het submixertje wel gebalanceerde jacks heeft? Dan wordt een XLR/jack verloopje ineens ook erg interessant.

@mesadude 4: Ik heb ook jarenlang ongebalanceerde signalen (monitors) door een meter of 40 aan multikabel gejaagd zonder dat dit hoorbaar meer ruis opleverde dan een gebalanceerd signaal.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• DJ Antoon
                        • May 2005
                        • 1681

Originally posted by mesadude
                        gebruik dan ook geen verloopstukjes.. dat heeft nu helemaal géén zin.. geeft meer verlies dan iets anders.. steek dan gewoon die jack rechtstreeks in je tafel ! gewoon jack-jack, of met een DI, maar toch geen XLR jack om in je tafel te gaan.. lang leve bricoleren ? !

niet moeilijk dat jullie meer ruis hebben dan je lief is!
                        Oh, dus jij hebt een multi met ook jacks? Bij mij zijn dat altijd XLR'en.
                        En verlies? Weet je hoeveel connectors er vanaf je keyboard tot aan je speakers zitten?

Nu ik de rest lees, weet ik dat ik net zo goed niet had kunnen reageren.
                        MusicXtra en Robert H hebben al genoeg geschreven. Dat je jezelf niet welkom voelt, en vervolgens een ander voor slecht horend uitmaakt. (Zo lees ik het tenminste) maakt het voor jezelf niet beter, sorry.
                        Last edited by DJ Antoon; 24-12-10, 12:00.

Comment

• speakertech
                          • Jan 2008
                          • 1697

Originally posted by DJ Antoon
                          Elektrische veiligheid is erg belangrijk, geen twijfel. Maar ik ben nog nooit een toetsenist tegen gekomen die op 1 of andere manier "spanning op de installatie zet" slecht argument is mijn mening.

Gewoon goede bekabeling leggen en verder geen probleem. Het kan wel zijn dat er (als het keyboard toevallig geaard is) een aardlus ontstaat en uit dat oogpunt kan een signaaltrafo doosje (behringer heeft er ook stereo uitvoeringen van, doen wat ze moeten doen) brom voorkomen.

Gitaarversterkers met buizen zijn vele malen gevaarlijker, zeker voor de gitarist zelf...

@speakertech
                          Ik geloof dat je wat dingen door elkaar haalt. Als je een keyboard aansluit op een DI dan moet je de ATT(enuation) is verzwakking wel gebruiken anders overstuur je de DI. Of je stuurt dan het keyboard zo zacht uit dat deze de ruis gaat veroorzaken.
                          Als je perse met zo veel signaal naar de mengtafel moet dat de ingang zo'n beetje overstuurd word, hoe moet dat dan met een normale microfoon? Dan zouden die ook als een gek moeten ruisen?
                          Je moet proberen om overal een optimaal signaal ruis nivo te bereiken, gelukkig is dat ook een vak.
                          Ik denk juist dat jij wat dingen door elkaar haalt. De normale DI heeft een trafo, die meestal wel een paar volt aan kan, dus +6 of wel +12dBV. Als je de attenuator niet gebruikt, dan is de DI 1:1 en gaat het volledige signaal naar de mixer. Die moet natuurlijk het volledige signaal aankunnen. Een beetje mixer kan dat ook. Al dan niet met de gainregelaar en een eventueel aanwezige pad. De meeste gainregelaars kunnen 60dB regelen, dus van ca 1mV tot ca 1Volt nominaal. Dan is er nog voldoende headroom, eer dat de ingangstrap overstuurd wort en de clipled aan gaat.
                          De microfooningang is dus een zeer goede ruisvrije versterker met een grote versterking. Door het bedienen van de gainregelaar, wordt niet het ingangssignaal verzwakt, maar wordt de versterkingsfactor van de eerste trap teruggeregeld. In het geval van line-instelling gaat de versterking s 60dB terug. Er is dan geen ruis meer van de ingangstrap te bespeuren, omdat de versterking rond de factor één ligt.
                          Ik vertelde al eerder in deze thread, een verkeerd opgetoolde tafel is een grote ruisbron. In principe ruist alles wat versterkt, maar door de jiste instellingen kun je dat wel goed onderdrukken.

Kun je ook nog uitleggen waarom gitaarversterkers vele malen gevaarlijker zijn?
                          Dat is een ongegronde uitspraak. Ik zou niet weten wat er gevaarlijker aan is als een ander netgevoed apparaat.

Speakertech
                          Last edited by speakertech; 24-12-10, 13:58.
                          Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                          ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• showband
                            • May 2001
                            • 4524

even for the record:

Elektrische veiligheid is niet alleen voor de PA man zijn spullen.

De mengtafel kan met zijn fantoomspanning ook apparatuur van muzikanten vernielen. Dus bijvoorbeeld de line out van de keyboards ja.
                            Een DI box helpt dat voorkomen.

een gitaarversterker is vaak gevaarlijker voor apparatuur dan een synth ja.
                            waarom... ? Omdat die dingen eindversterkers bevatten, daarom. Met een beetje mazzel zelfs buizen eindversterkers (met extreem hoge voltages zelfs geruime tijd nadat je de netsteker los hebt getrokken)

Een kapot draadje (van die fine "point to point" boutique amps) die los bungelt naar een plek om contact te maken. Die kan een waaier aan problemen op een output krijgen.

dat was een

ten tweede:
                            Bands met JV80's of S30 synths van 300 euro dagprijs ga je voor 120 man optredens geen 100 euro DI boxen aanraden.

Een doe het zelf set met mixende toetsenist kan prima met een stereo jack to xlr vanaf een submixertje werken. Zolang de toetsenist maar niet vergeet zijn verloopje mee te nemen. (dat schort er het meeste aan)
                            Een setje passieve DI's werkt mi beter sneller omdat je weer gewoon met standaard kabels kan werken en kost 2 tientjes.

ten derde:
                            Bij grotere setups huur je. dus daar zal een tweetal DI's niet echt prijsverhogend zijn.

Ga je prof of semi prof dan hoort een goede XLR voorziening wat mij betreft bij je uitrusting. Maar een beetje mackie toetsen submixer zit dat al gewoon in.

Jongens met tyros-4 of stapels nord en kurzweil moeten gewoon een set radiall kopen maar die hebben het budget daarvoor. Gek genoeg zijn dat vaak de gasten die amper een jack-kabel bij zich hebben laat staan een 220V haspel oid.
                            Last edited by showband; 24-12-10, 14:54.
                            lekker belangrijk!

Comment

• DJ Antoon
                              • May 2005
                              • 1681

Originally posted by speakertech
                              Als je de attenuator niet gebruikt, dan is de DI 1:1 en gaat het volledige signaal naar de mixer. Die moet natuurlijk het volledige signaal aankunnen. Een beetje mixer kan dat ook.

Kun je ook nog uitleggen waarom gitaarversterkers vele malen gevaarlijker zijn?
                              Dank je showband, inderdaad ik doel op buizenversterkers met hun hoogspanningen en soms slechte trafo's. Zal niet de eerste keer zijn dat ik wat prikkels (= lekstroom) voel bij een buizenamp die niet goed geaard is.

Niet alle DI's kunnen er tegen dat je met +6dBu op de ingang zit zonder ATT. (Want daarachter zit electronica die dan gaat clippen)
                              Als je dan ook nog 1:1 naar de tafel gaat heeft die er op de microfoon ingang ook vaak problemen mee. Niet die oude jongens, maar de tegenwoordig vaak gebruikte tafels zonder PAD. Die hebben al een minimale gain van zich zelf op de microfoon ingang. De line ingang is dan vaak weer wel van tevoren verzwakt, waardoor de ingangsimpedantie ook weer wat hoger is.

Mijn punt is dat als je de ATT wel gebruikt dan loop je dit risico niet, je komt max binnen op de DI, verzwakt het, zorgt dat de headroom in de DI groot genoeg is, maar niet te groot (daar zul jij wel anders over denken) gaat naar de mengtafel en hebt daar nog wat ruimte in je gain regelaar zodat je alles op het gewenste nivo kunt krijgen.

Ik maak het zo vaak mee dat ik tijdens een optreden de toetsen tot 6 a 10dB extra moet verzwakken, omdat de toetsenman zijn instellingen niet voor elkaar heeft, of effe gas bij geeft.

Comment

• KlankOntwerp
                                • Jun 2008
                                • 130

Ik ben eigenlijk ook best benieuwd naar het merk van de submixer. Die Mackie-lookalikes van Behringer (de lichtgrijze analoge tafeltjes) hebben namelijk zoveel eigenruis dat als je de gains volledig opengooit en je met de filters gaat spelen je een noise generator met VCF hebt. Was het maar een grap...

Comment

Working...