USW en UPA op 380...Oeps

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1697

Wordt het niet eens tijd om niet alleen energie te steken in de kwaliteit van de installatie, maar ook in de beveiliging daarvan.
    Wat is er nou simpeler dan in je eigen stroomdistributie een overspanningsrelais te bouwen. Zijn tegenwoordig gewoon te koop in de electrohandel, zowel één als driefase. Die dingen kosten rond de 100 euro, maar daarvoor krijg je wel dag- en nacht beveiliging. De zgn powerconditioners hebben in dit geval geen enkel effect. Ze worden gepresenteerd als wonderdingen, maar meer dan spikes op het lichtnet onderdrukken doen ze niet.
    Eerst meten is natuurlijk een heel goede gewoonte, maar ook tijdens bedrijf kan het fout gaan.
    Tijdens de opbouw van een grote beurs, was mijn omroepinstallatie al twee dagen actief. Voor het personeel om naar de radio te luisteren tijdens het werk en oproep van personen. Totdat iemand van de organisatie belde, dat het geluid er mee gestopt was. Ik had toen mijn beroemde kastjes al en men wist te vertellen dat de rode led brandde. (zie ook: http://www.licht-geluid.nl/forum/tec...lfgebouwd.html , bijdrage 25 en volgende.)
    "Ik kom eraan en bel de installateur maar. Verder alles met rust laten" (Sommigen willen nog wel eens een netsteker omsteken!!!!!)

Op lokatie was in een verdeelkast de "nul" afgefikt van een 125 ampere schakelaar. De de omroepinstallatie werkte na herstel van dit probleem weer.
    Wat er nog meer kapot was?
    Twee grote ketelstofzuigers, diverse apparatuur in stands,
    een paar horeca units en ook nog bijna 100 meter verlichtingslijn.
    Je verdient je overspanningsbeveiliging bij de eerste de beste fout terug.
    Alleen al de kosten van het gezeur over verantwoordelijkheden en verzekeringen valt in het niet bij de kosten van een relais.

Speakertech
    Last edited by speakertech; 15-12-10, 19:56.
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

ik heb daar een paar jaar geleden al eens tijkd en geld ingestoken,
      3x32A CE in afgezekerd naar 6x16 schucko uit, met idd overspannings en onderspanningsrelais.

Was VEELS te duur, met montage, en keuringen etc zou dat op 500 ex euro komen.

Dat er ondertussen bij die club (boekingsbureau / management) al 6x een installatie uitgefikt is vind ik dus wel jetje..

Comment

• speakertech
        • Jan 2008
        • 1697

Originally posted by MacGyverSounds
        ik heb daar een paar jaar geleden al eens tijkd en geld ingestoken,
        3x32A CE in afgezekerd naar 6x16 schucko uit, met idd overspannings en onderspanningsrelais.

Was VEELS te duur, met montage, en keuringen etc zou dat op 500 ex euro komen.

Dat er ondertussen bij die club (boekingsbureau / management) al 6x een installatie uitgefikt is vind ik dus wel jetje..
        500 euro.....
        Een beetje fatsoenlijke verdeelkast kost inclusief montage niet minder.
        Een simpele Furman kost al rond de 130 euro en geeft geen beveiliging.

Iets simpels als een groepenkast voor in huis kost in de handel al drie tot vierhonderd euro's.
        Netbedrading is voor mij net zo belangrijk als een mooie multikabel. Moet nog eens veilig zijn ook....
        Als een van de twee het laat afweten, kun je het wel vergeten.

Speakertech
        Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

De kans op een losrakende nul tijdens bedrijf is vele malen kleiner dan een verkeerd bedrade 5 pol. aansluiting. Met even simpel meten van alle fases en de aanwezigheid van een nul heb je 99% van het risico al geëlimineerd.
          Denk trouwens dat een defect aan een elektrische installatie dat tijdens bedrijf optreedt ook wel door de verzekering van de opdrachtgever/eigenaar van de installatie gedekt wordt.
          Met dat laatste wil ik overigens niet zeggen dat een overspanningsbeveiliging niet nodig zou zijn.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• speakertech
            • Jan 2008
            • 1697

Originally posted by MusicXtra
            De kans op een losrakende nul tijdens bedrijf is vele malen kleiner dan een verkeerd bedrade 5 pol. aansluiting. Met even simpel meten van alle fases en de aanwezigheid van een nul heb je 99% van het risico al geëlimineerd.
            Denk trouwens dat een defect aan een elektrische installatie dat tijdens bedrijf optreedt ook wel door de verzekering van de opdrachtgever/eigenaar van de installatie gedekt wordt.
            Met dat laatste wil ik overigens niet zeggen dat een overspanningsbeveiliging niet nodig zou zijn.
            met die uitspraken ben je niet geholpen. Mogelijk gaat je hele festijn de mist in, verzekerd of niet.
            In mijn voorbeeld gaf ik al aan dat een installatie, die reeds twee dagen in bedrijf was, een spontane fout vertoonde. Het komt dus gewoon voor dat er een ader, in dit geval de nul, in de fout gaat. Ook al had je dat vooraf gemeten. Het is net zo zeker als te stellen dat je altijd op tijd met de vrachtwagen en de materialen op je klus aankomt, als je vooraf de auto inspecteert.
            De verzekering komt er vast wel met de eigenaren uit, hoewel, als ze er onderuit kunnen, zijn het ware meesters. Dat is de ellende achteraf, het meest vervelende is dat je na herstel van de electrische installatie, nog wel moet zorgen dat er reserve apparatuur voorhanden is. Het gaat bij dergelijke fouten niet om één apparaat wat uitvalt, maar zeker bij een spanning die zomaar wat te hoog is, kan het lang duren, eer dat versterkers het begeven, doordat de schakelfets of de transformatoren het begeven. Van de kleine spanningsadapters zal de thermische beveiliging het begeven en die is meestal niet resetbaar. Alles wat op een adapter werkt zal dus gerepareerd moeten worden, zal in elk geval die dag niet meer werken.

Kortom, als je zelf een werkplaats hebt en je krijgt door overspanning getroffen apparatuur binnen, dan ga je echt wel anders praten.

Speakertech

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Originally posted by speakertech
              Kortom, als je zelf een werkplaats hebt en je krijgt door overspanning getroffen apparatuur binnen, dan ga je echt wel anders praten.

Speakertech
              Dan heb je mijn laatste zin niet goed gelezen.

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

500 euro.....
                Een beetje fatsoenlijke verdeelkast kost inclusief montage niet minder.
                Een simpele Furman kost al rond de 130 euro en geeft geen beveiliging.

Iets simpels als een groepenkast voor in huis kost in de handel al drie tot vierhonderd euro's.
                Netbedrading is voor mij net zo belangrijk als een mooie multikabel. Moet nog eens veilig zijn ook....
                Als een van de twee het laat afweten, kun je het wel vergeten.

Speakertech
                Ik weet het, ik heb dit dus ook meerdere malen aangegeven
                Maar als er nul respons is, en ik om die 500 wordt uitgelachen ga ik wel recones plaatsen en amps repareren tegen een veelvoud.
                Gewaarschuwde mensen tellen in mijn kassa voor 12....

Comment

• @lex
                  • Jul 2006
                  • 1086

Ik weet uit eigen ervaring (overigens met een schade van wat andere aard) dat verzekeringen van de tegenpartij nogal eens gevoelig kunnen zijn op het moment dat je schermt (zelf, of via je ATP of je eigen verzekeraar) met termen als inkomstenderving en gevolgschade. De voldoening van mijn eerste schadeclaim duurde vier maanden, de tweede keer (na mijn bedenkingen omtrent uitkeringstermijn) slechts enkele weken.

Je kan zo eea proberen te versnellen ookal is deze gevolgschade officieel in een groot aantal gevallen zeer waarschijnlijk niet gedekt.

@lex
                  Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• speakertech
                    • Jan 2008
                    • 1697

Originally posted by @lex
                    Ik weet uit eigen ervaring (overigens met een schade van wat andere aard) dat verzekeringen van de tegenpartij nogal eens gevoelig kunnen zijn op het moment dat je schermt (zelf, of via je ATP of je eigen verzekeraar) met termen als inkomstenderving en gevolgschade. De voldoening van mijn eerste schadeclaim duurde vier maanden, de tweede keer (na mijn bedenkingen omtrent uitkeringstermijn) slechts enkele weken.

Je kan zo eea proberen te versnellen ookal is deze gevolgschade officieel in een groot aantal gevallen zeer waarschijnlijk niet gedekt.

@lex
                    Wellicht kun je premieverlaging bedingen, als je aan kunt tonen dat je apparatuur beveiligd is tegen dergelijk soort calamiteiten. Minder gezeur en nog goedkoper ook. Da's ook een optie.
                    Overigens, wie heeft zijn apparatuur verzekerd tegen dergelijke schade?

Speakertech

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Overigens, wie heeft zijn apparatuur verzekerd tegen dergelijke schade?

Speakertech
                      Ik betwijfel of het wel tegen deze schade te verzekeren is.

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

alles is te verzekeren, tot en met de tieten van Pamela Anderson aan toe.

Een beetje handige techneut weet tenminste hoe en wat hij meten moet, en heeft de multimeter in zn koffer.

Comment

• frederic
                          • Jan 2006
                          • 3511

Dit verzekeren wordt een dure grap.

Maar hier kunnen we de aangebrachte schade toewijzen aan een rechtspersoon: die aannemer die de schakelkast verkeerd heeft geschakeld.
                          Die is normaal wel verzekerd voor dergelijk onhein.

Comment

Working...