Nieuwe wireless set of niet..?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KlankOntwerp
    • Jun 2008
    • 130

Nieuwe wireless set of niet..?

Voor een theatergroep ben ik nu aan het overdenken welke update nodig is. Dit omdat het budget scherp is maar kwaliteit ook belangrijk is.

De huidige setup is de volgende:

2 x 19" 1HE EM-3032 twin receiver in de 630-range
    4 x SK-50
    8 x batterijen voor SK-50
    4 x DPA 4066F

Nu is deze set ettelijke jaren oud. De DPA's zijn regelmatig gerepareerd en door het fysieke karakter van de voorstellingen van deze groep vrees ik dat het niet de laatste keer zal zijn. Sommige mics beginnen echter wel patchwork te worden (snoeren). De mics zou ik desondanks wel willen vervangen, tenzij men hier dit afraadt en zegt dat nieuwe kabels monteren net zo effectief is (ofwel: hoe slijtagegevoelig zijn 4066F; gaat de geluidskwaliteit parten spelen na een keer of 2000 intensief gebruik?).

Dan de zenders/ontvangers. Ik heb vorig seizoen af en toe gezeik gehad met de frequenties en ruis/interferentie. Voorlopig gaat het nu redelijk goed, maar ik werk ook met andere theatergroepen met nieuwe sennheisersets die werkelijk nog nooit problemen hebben opgeleverd.

Heeft het zin om de belt packs en/of de receivers te upgraden en zo ja, welke zijn goed genoeg..? Moet het per sé de top serie zijn? Wat is een aan te raden model voor professioneel gebruik? Scanning software aan boord of middels een aansluiting op de PC is natuurlijk wel een pré, vooral als straks steeds meer groepen in de lagere frequenties gaan vissen.

Overigens ben ik niet per sé gebonden aan Sennheiser dus als er betere / scherp geprijsde edoch kwalitatief zeer goede alternatieven zijn dan hoor ik dat natuurlijk ook graag.

In mijn ogen is de huidige set flink afgeschreven maar ik moet natuurlijk met goede argumenten komen om de kas zo te kraken.
  • Dennis vd Dool
    • Jan 2007
    • 72

Met je zenderset is denk ik weinig mis. Misschien de beltpackjes eens een keer (ultrasoon) laten reinigen. Na jaren zweet en andere lichaamssappen kan dat misschien parten spelen. Qua frequenties, mijn nieuwe zenderset zit ook in de 630-range, dus denk dat dat niet een probleem moet zijn. Een idee is misschien eens te denken aan vlaggen in plaats van de standaard antennes. Deze zijn makkelijk te lenen/huren om te proberen.

Met betrekking tot de DPA'tjes. Ik denk dat als je een probleem met de kabeltjes hebt het wijs is een nieuwe te kopen en je oude te laten fixen en in de spare-kist te gooien. Het is en blijft het zwakste punt van die dingen.
    Misschien is het een idee om te kijken naar een goedkopere microfoon. Bijv een countryman E6 oid. Goed, je levert wat in in de geluidskwaliteit, maar het is iets interessanter voor de portomonee.

Just my 2 euricentjes!!

Groet,

Dennis

Comment

• cobi
      • Aug 2002
      • 1083

Originally posted by KlankOntwerp
      Voor een theatergroep ben ik nu aan het overdenken welke update nodig is. Dit omdat het budget scherp is maar kwaliteit ook belangrijk is.

De huidige setup is de volgende:

2 x 19" 1HE EM-3032 twin receiver in de 630-range
      4 x SK-50
      8 x batterijen voor SK-50
      4 x DPA 4066F

Nu is deze set ettelijke jaren oud. De DPA's zijn regelmatig gerepareerd en door het fysieke karakter van de voorstellingen van deze groep vrees ik dat het niet de laatste keer zal zijn. Sommige mics beginnen echter wel patchwork te worden (snoeren). De mics zou ik desondanks wel willen vervangen, tenzij men hier dit afraadt en zegt dat nieuwe kabels monteren net zo effectief is (ofwel: hoe slijtagegevoelig zijn 4066F; gaat de geluidskwaliteit parten spelen na een keer of 2000 intensief gebruik?).

Dan de zenders/ontvangers. Ik heb vorig seizoen af en toe gezeik gehad met de frequenties en ruis/interferentie. Voorlopig gaat het nu redelijk goed, maar ik werk ook met andere theatergroepen met nieuwe sennheisersets die werkelijk nog nooit problemen hebben opgeleverd.

Heeft het zin om de belt packs en/of de receivers te upgraden en zo ja, welke zijn goed genoeg..? Moet het per sé de top serie zijn? Wat is een aan te raden model voor professioneel gebruik? Scanning software aan boord of middels een aansluiting op de PC is natuurlijk wel een pré, vooral als straks steeds meer groepen in de lagere frequenties gaan vissen.

Overigens ben ik niet per sé gebonden aan Sennheiser dus als er betere / scherp geprijsde edoch kwalitatief zeer goede alternatieven zijn dan hoor ik dat natuurlijk ook graag.

In mijn ogen is de huidige set flink afgeschreven maar ik moet natuurlijk met goede argumenten komen om de kas zo te kraken.
      De zender ontvanger combi die je gebruikt is helemaal niet verkeerd. Wil je beter dan kom je toch bij de huidige top series van shure of Senheisser uit en dan ben je voor 4 kanalen 10k kwijt of zo. De senheisser 3032 is het zeker waard om eens een goede schoonmaak beurt/technische check te geven. Vergeet dan ook vooral de interne bekabeling van je rack en je antenne distro niet.

Micjes is natuurlijk wel iets wat gruwelijk hard slijt. Zweet, warmte verschillen, schmink.... na 2000 voorstelling zijn ze wel een keer aan vervanging toe.
      Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• KlankOntwerp
        • Jun 2008
        • 130

Bedankt voor de adviezen tot zover. Ik had door het werken met de nieuwe wireless zenders/receivers het idee dat deze 'stabieler' draaiden (ander minder storingsgevoeliger algoritme of meer/betere output) maar dat zou dus door vuil en zweet kunnen komen als ik het zo goed lees. Ook leek mij de meerwaarde van scanning software in de receivers in de huidige zenderparkwereld (wat vooral speelt in grote schouwburgen met 60+ zenders in de musical in de grote zaal) ook zeker aanwezig. Dit alles echter binnen financiële proporties. Als ik het zo lees is dat dus overkill en ben ik net zo goed af met de Sennheiser iPhone App..?

Overigens hebben de beltpacks wel menig valpartij overleefd, daarbij zouden internals ook beschadigd kunnen zijn wellicht.

Geluidskwaliteit wil ik niet inleveren. De huidige DPA's als spare zie ik wel zitten omdat ik met drie spelers zit en dus al één van de zender/mic combi's een spare is. Er sneuvelt wel eens een DPA en dan zet die speler de spare op, helaas heb ik niet elke dag tijd om te solderen en bij ergere problemen kost het weer minstens een week reparatie bij outsourcing. Dan heb ik dus geen spare meer, de dagen erna...

Een schoonmaakbeurt is in ieder geval een goede tip. Welke bedrijven kan ik dat toevertrouwen (ik heb zelf geen ultrasoon bad etc.)?
        Last edited by KlankOntwerp; 14-12-10, 07:19.

Comment

• rdreiers
          • Nov 2009
          • 407

Kan natuurlijk ook zijn door het intensieve gebruik dat een en ander van de frequentie begint te verlopen.

Gezien de kwaliteit even in een doos naar almere voor kontrole en afregelen.

Wat je hier hebt is kwalitatief beter dan de evolution of de slx setje's

Ok minder toeters en bellen maar gewoon doen wat het moet doen.

Richard

Comment

• Big Bang
            • Apr 2008
            • 652

Geen idee hoe het bij de 3000 serie zit, maar van een aantal andere sets weet ik wel dat het na een lange tijd wel eens wijs kan zijn om ze opnieuw te laten ijken bij sennheiser nl..
            It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• BJD
              • Oct 2007
              • 771

Wbt scanning: waarom vraag je bij een grote productie in de grote zaal niet even aan de zendertech aldaar voor een aantal frequenties? Dan ben jij blij met een aantal werkende frequenties, en heeft hij niet opeens een hoop intermodulatieproducten omdat jij onaangekondigd er bij bent gekomen.
              Verder kan je overwegen om een spectrum analyzer aan te schaffen?

Comment

• KlankOntwerp
                • Jun 2008
                • 130

Onaangekondigd gaat dat niet in theaters; je overlegt altijd de freqs

Opnieuw calibreren en kuisen lijkt mij de beste optie gezien de behulpzame reacties. Mijn dank daarvoor!

Comment

• @lex
                  • Jul 2006
                  • 1086

Originally posted by BJD
                  Wbt scanning: waarom vraag je bij een grote productie in de grote zaal niet even aan de zendertech aldaar voor een aantal frequenties? Dan ben jij blij met een aantal werkende frequenties, en heeft hij niet opeens een hoop intermodulatieproducten omdat jij onaangekondigd er bij bent gekomen.
                  Verder kan je overwegen om een spectrum analyzer aan te schaffen?
                  Dit doe ik met zendervoorstellingen altijd, maar sinds de technici op die grote producties steeds minder betaald krijgen, wordt de aanwezige kennis ook steeds kleiner. Ik kreeg op die manier al een aantal keer onvolledige informatie. Met name interferentie met communicatiekanalen is een groot, onderschat probleem (oh ja, die zendf's was ik vergeten aan je door te geven...)!

@lex
                  Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• KlankOntwerp
                    • Jun 2008
                    • 130

Dat heb ik ook een keer gehad idd, nota bene bij een supergrote musical (buitenlandse productie) waarbij de zendertech een analyser had. Wij stonden in de middenzaal, ik netjes de freqs doorbriefen: zou geen probleem moeten zijn. Hij had een stuk of 80 freqs in gebruik (incl. IEM) en tijdens onze (en hun) soundcheck hoorde ik toch de zanger uit hun zaal over mijn systeem schallen

Comment

• NesCio01
                      • May 2010
                      • 1987

Ik zou iig bij DPA blijven vanwege de kwaliteit
                      en het gemak voor jou als technicus.

Ik weet niet hoe het tegenwoordig zit met reparaties
                      sinds DPA bij Amptech zit.

Ik heb ooit wel reparaties in R'dam laten doen
                      toen DPA daar nog zat (hoe heet die importeur ook alweer,
                      die nu in Krimpen zit? Zat toen aan het Brugwachtertje...?)
                      In R'dam was de reparatieafdeling fabelachtig goed.

Bij Amptech, kun je altijd ff Martin G. benaderen.

grtz
                      Last edited by NesCio01; 16-12-10, 20:04. Reason: was toen Transtec
                      Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

Working...