Wat gebeurt er als ik geen speakers aansluit op een powered mixer.[LIST][*]Bijvoorbeeld omdat ik een externe eindversterker wil gebruiken ipv de interne[*]als ik de interne versterker instel op AUX1/AUX2 maar op AUX1 alleen een in-ear gebruik en dus niet verder belast[*]of we in een cafe spelen waarbij we de ST-OUT doorkoppelen aan de vaste set van het cafe (dus de eindtrap niet gebruiken)[/LIST]Het betreft overigens een Yamaha EMX5000-20. In de handleiding vind ik geen duidelijk antwoord. Wel een schema dat suggereert dat het zou kunnen, volgens een verkoper (van een externe eindversterker) raakt de interne versterker oververhit...

Powered mixer "zonder power" gebruiken

Collapse

X
- 

Beste, in de handleiding staat dat je de interne amp ook kan aansturen via een input op de bovenkant van je mixer. Als je er niks instopt komt er ook niks uit, dus sta je niet onnodig elektriciteit te verstoken . Je moet wel uitkijken dat je er niet per ongeluk iets in steekt, je krijgt dan schakelploppen, er hangt dan waarschijnlijk geen speaker aan, maar ze trekken wel een heleboel stroom ineens, en als je een "gaat nét goed" setup hebt qua elektriciteit kan dat je de das omdoen... . Je moet wel uitkijken dat je er niet per ongeluk iets in steekt, je krijgt dan schakelploppen, er hangt dan waarschijnlijk geen speaker aan, maar ze trekken wel een heleboel stroom ineens, en als je een "gaat nét goed" setup hebt qua elektriciteit kan dat je de das omdoen...

DaanI met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
 I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.
- 

De huidige eindtrappen zij gewoon superemittervolgers met een grote uitgangsspanning. Sluit je er niets op aan, dan leveren ze wel spanning maar geen stroom. (overigens werkt een switched mode versterker weer anders) Er gebeurt dus helemaal niets. Wil je voorkomen dat de eindtrap uitgestuurd wordt, dan is het vaak voldoende om de main inserts te voorzien van een lege jack steker. De weg naar de eindtrap is dan onderbroken. Overigens staat dan meestal nog wel signaal van de mixer op een van de pennen (vaak de tip) en daar kun je prima een externe versterker mee aansturen.Beste, in de handleiding staat dat je de interne amp ook kan aansturen via een input op de bovenkant van je mixer. Als je er niks instopt komt er ook niks uit, dus sta je niet onnodig elektriciteit te verstoken . Je moet wel uitkijken dat je er niet per ongeluk iets in steekt, je krijgt dan schakelploppen, er hangt dan waarschijnlijk geen speaker aan, maar ze trekken wel een heleboel stroom ineens, en als je een "gaat nét goed" setup hebt qua elektriciteit kan dat je de das omdoen... . Je moet wel uitkijken dat je er niet per ongeluk iets in steekt, je krijgt dan schakelploppen, er hangt dan waarschijnlijk geen speaker aan, maar ze trekken wel een heleboel stroom ineens, en als je een "gaat nét goed" setup hebt qua elektriciteit kan dat je de das omdoen...

Daan
 Buizen versterkers vinden het over het algemeen niet fijn om zonder belasting te werken. Zeker als de eindtrap clipt, kunnen er hoge spanningspieken optreden, die funest zijn voor de uitgangstransformator.

Speakertech

Hier heeft Yamaha een kans gemist.
 De mengtafel heeft wel twee power amp ingangen. Gebruik je die dan wordt de signaalweg onderbroken. Met een heel eenvoudige wijziging worden het echte inserts. De connectoren zijn volgens het blokschema TRS tip,ring sleeve exemplaren. De mixer output zit aan het schakelcontact en wordt losgekoppeld van de tip bij het insteken van de jackplug. De ring is geaard. Als de ring wordt losgemaakt van massa en doorverbonden wordt met het schakelcontact, in feite een zeer simpele ingreep voor een techneut, heb je een echte insert. Op de ring komt het mixersignaal naar buiten en op de tip gaat het er dan weer in. Wil je de eindtrap niet gebruiken, dan haal je via de ring de mixeroutput eruit. De tip kun je eventueel in de plug aan aarde leggen, waardoor de eindtrap absoluut geen signaal meer krijgt. Wellicht wil de TD van Yamaha de mixer customizen, maar een goede electronicawerkplaats moet het ook kunnen uitvoeren.

Er is wel een oplossing zonder wijziging in de mixer.
 Je kunt twee lege pluggen in de power amp in steken, eventueel met geaarde tip en de stereo outs gebruiken voor de externe versterker, de schakelaar "signal select" werkt dan in deze situatie niet

SpeakertechLast edited by speakertech; 07-12-10, 21:33.Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
 ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sıComment
- 

Er zitten op deze powered mixer (helaas) geen main inserts. Maar ik begrijp van je dat dat eigenlijk niet uitmaakt, hij blijft gewoon heel...Good is the enemy of Great
 [Jim Collins]Comment
- 

Ik stop er in dit geval wel iets in, maar "er komt niet uit" Tenminste ik belast de eindversterker niet. Ik neem namelijk de ST OUT om een externe versterker aan te sturen.Beste, in de handleiding staat dat je de interne amp ook kan aansturen via een input op de bovenkant van je mixer. Als je er niks instopt komt er ook niks uit, dus sta je niet onnodig elektriciteit te verstoken . Je moet wel uitkijken dat je er niet per ongeluk iets in steekt, je krijgt dan schakelploppen, er hangt dan waarschijnlijk geen speaker aan, maar ze trekken wel een heleboel stroom ineens, en als je een "gaat nét goed" setup hebt qua elektriciteit kan dat je de das omdoen... . Je moet wel uitkijken dat je er niet per ongeluk iets in steekt, je krijgt dan schakelploppen, er hangt dan waarschijnlijk geen speaker aan, maar ze trekken wel een heleboel stroom ineens, en als je een "gaat nét goed" setup hebt qua elektriciteit kan dat je de das omdoen...

DaanGood is the enemy of Great
 [Jim Collins]Comment
- 

Ik doe dit regelmatig met een Dynacord powermate,
 maar... als je de ingang van de amp niet onderbreekt dmv het insert truucje, gaat de tafel binnen een minuut in protect.
 Als jouw Yamaha dus niet over main inserts beschikt, zou ik er niet aan beginnen.Mixen is net als schilderen.
 Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.Comment
- 

Maakt allemaal niet uit, ook al staat er signaal op de ingang, stroom gebruikt hij pas wanneer er een belasting aan hangt.
 Technisch gezien vind ik het niet netjes om een amp wel signaal aan te bieden zonder belasting maar dat is puur het idee.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
- 

Lees even goed wat ik schreef, je kan een extern signaal de amp in "loodsen", via 2 jacks bovenop de mixer (P. AMP in A&B), als je daar 2 jacks zonder kabels (alleen connector, gewoon kopen, dichtschroeven en erin douwen) op aansluit, krijgt de amp als het goed is geen signaal, dus komt er niets uit. Als je iets in zo'n chassisdeel drukt wordt het linker, rechter of allebei de masterkanalen niet meer naar de amp gestuurd. Werkt dus een beetje als een insert. Bij de ST OUT jacks gebeurt bovenstaande NIET!

DaanI met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
 I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.Comment
- 

Naar mijn mening zal de tafel intern te allen tijde signaal
 afleveren aan de - ingebouwde - versterker en
 deze versterker zal dit signaal dus altijd omzetten naar een
 signaal voor een speaker, oftewel de eindtrap wordt belast maar kan
 de belasting niet kwijt.

Dit is m.i. hetzelfde als je een externe versterker d.m.v.
 signaalkabels aansluit vanaf je mixer maar er geen speakers
 aanhangt.

Nu kan het zo zijn dat de Yamaha een beveiliging heeft, zo niet
 is er altijd een kans dat je je uitgang(en) opblaast.

Ik heb ooit een tijdje gemixt op een powered tafel zonder dat ik
 de amp nodig had. Ik gebruikte toen pluggen met een keramische
 weerstand om de eindtrap niet op te blazen.
 (maar ja, dat was toen).
 ===============
 @djspeakertje:
 wat gebeurt er in jouw opstelling als je daarbij dan ook de
 inputs voor miking/signals gebruikt?

grtzWeest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!Comment
- 

TNX, nu begrijp ik inderdaad pas wat je bedoelt. Het klinkt als een goede oplossing en volgens het E-schema gaat het ook helemaal goed. Het signaal op ST-OUT blijft ook netjes intakt . Moet goed gaan , ik ga het morgen gelijk eens proberen...Lees even goed wat ik schreef, je kan een extern signaal de amp in "loodsen", via 2 jacks bovenop de mixer (P. AMP in A&B), als je daar 2 jacks zonder kabels (alleen connector, gewoon kopen, dichtschroeven en erin douwen) op aansluit, krijgt de amp als het goed is geen signaal, dus komt er niets uit. Als je iets in zo'n chassisdeel drukt wordt het linker, rechter of allebei de masterkanalen niet meer naar de amp gestuurd. Werkt dus een beetje als een insert. Bij de ST OUT jacks gebeurt bovenstaande NIET! Daan

Je zou er plastic-fake-pluggen voor moeten hebben, zijn die er eigenlijk?Last edited by SH1000; 07-12-10, 22:28.Good is the enemy of Great
 [Jim Collins]Comment
- 

Had maar in de manual gekeken, daar staat een mooi blokschema in. Als je daar eerst gekeken had, had je dit antwoord niet gegeven.

SpeakertechJe mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
 ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sıComment
- 

Een weinig technisch onderbouwt verhaal.Naar mijn mening zal de tafel intern te allen tijde signaal
 afleveren aan de - ingebouwde - versterker en
 deze versterker zal dit signaal dus altijd omzetten naar een
 signaal voor een speaker, oftewel de eindtrap wordt belast maar kan
 de belasting niet kwijt.

Nu kan het zo zijn dat de Yamaha een beveiliging heeft, zo niet
 is er altijd een kans dat je je uitgang(en) opblaast.

Ik heb ooit een tijdje gemixt op een powered tafel zonder dat ik
 de amp nodig had. Ik gebruikte toen pluggen met een keramische
 weerstand om de eindtrap niet op te blazen.
 >>Een eindtrap word belast maar kan de belasting niet kwijt???
 Zo werkt het toch echt niet, een versterker (de naam zegt het al) versterkt het kleine signaal (spanning) zodat er een veel groter signaal uitkomt, waarbij deze ook nog eens stroom kan leveren. Hij levert dus een uitgangsspanning, op het moment dat je er een belasting aan hangt (de speaker) kan deze stroom gaan leveren. Dit hoef je dus normaal gesproken niet te beveiligen, wat zou kunnen gebeuren (bij een erg slecht ontwerp) is dat de versterker instabiel raakt zonder belasting en gaat staan oscilleren, erg lang geleden dat ik zo'n versterker gezien heb.

Heel vroeger met buizen versterkers was er nog iets van waarheid in dit verhaal. Echter met transistor of mosfet versterkers of zelfs klasse D hoef je niet bang te zijn voor opblazen...

Pluggen gebruiken met keramische weerstanden? Als dat in de plug zelf past dan is dat een erg minimale belasting, en dus zal dat niets doen. Klinkt echt als een mooi verkoop verhaal, die pluggen waren zeker nog duur ook?

Of praten we over een powered mixer van philips of toa etc. met een buizen eindtrap van 40 jaar geleden, dat is een iets ander verhaal. Maar heeft niets van doen met de huidige powered mixers.Comment
- 

Wow, tnx!

Weer wat geleerd.

Als ik dus morgen m'n E45 voluit openzet
 en vanuit m'n tafel tot 0db aanstuur,

en

er geen speakers aanhang,

gebeurt er gewoon helemaal niets.

Gelukkig, dan hoef ik me geen zorgen te maken.
 ==============================
 De pluggen, waren zelf gemaakt.
 Keramische weerstand op de + en - van
 (toen) een XLR (dat was de uitgang).
 Dit geïsoleerd, daaroverheen een stukje aluminium
 pijp (rond 24) bevestigd en een dicht gegoten wartel erop
 gedraaid (na schroefdraad te hebben getapt).

grtz.
 Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!Comment
- 

Ik hoop van wel anders is hij kapot, hij zal gewoon versterken en op de klemmen/speakon zal spanning staan.
 Maar hij gaat niet kapot.Comment
- 

handig , die wet van ohm...
 Hoeveel ohm is lucht? 3M? 4M?

hoeveel volt zetten we daarop? railtje van 90, a 100?
 hoeveel stroom gaat er dus lopen? een paar microampere?

hoeveel watt trek ik dus door mn torren? een paar 100 microwatt?

hoeveel kan mn amp leveren? een paar 100 watt?

hoeveel kans is er dus dat ik de zaak opblaas met een onbelastte ( of eigenlijk alleen door lucht belastte) amp?

nee, we nemen een Keramische Weerstand, die we goed isoleren, en vervolgens met alufolie koelen... Laat me raden, zeker 2 van 16 ohm parallel, als de ene uitfikt hebben we altijd die andere nog...

net als naar de WC gaan, hoe meer bier er in je mixer gaat, des te harder moettie plassen..Comment

Comment