theaterzaal 17x20m welk soort speakers huren?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Originally posted by djspeakertje
    Oplossing (compleet onmogelijk in deze zaal, maargoed): zowel main subs als delayed subs in cardioide setup!

Ik vind de oplossing van Nescio wel een mooie, zo houd je een lekker egaal geluid. Wat ook wel werkt is die centercluster op hele kleine statiefjes op de subs zetten, anders moet je heel ver naar beneden richten om de eerste rijen nog een beetje zang en toetsen mee te geven, of je draait de monitoren wat verder open... (niet bevorderlijk voor de meeste zaalmixen...)

Daan
    Nee, nee en nog eens nee.
    Met een cardoide opstelling in je delay-stack maak je het probleem nog groter, nu krijg je sub met verschillende delaytijden die door elkaar te horen zijn en dus nog meer problemen met uitdoving en optelling.
    Monitoren verder opendraaien werkt ook niet want die liggen doorgaans richting artiest en die zit nou net waar het publiek niet zit.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• djspeakertje
      • Oct 2008
      • 1912

Dat bedoel ik maar net
      I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
      I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• drummerke
        • Oct 2006
        • 432

Ik heb duidelijk gevraagd naar welk soort speakers...niet in hoeveel delaystacken je alles wilt opstellen...

Ik dacht vb eerder aan het verschil tussen een KV2 systeem vb wat da zou kunnen geven.

Momenteel is de optie DVX nog steeds meest haalbare (betaalbare)

Comment

• NesCio01
          • May 2010
          • 1987

Originally posted by djspeakertje
          Ik vind de oplossing van Nescio wel een mooie, zo houd je een lekker egaal geluid. Wat ook wel werkt is die centercluster op hele kleine statiefjes op de subs zetten, anders moet je heel ver naar beneden richten om de eerste rijen nog een beetje zang en toetsen mee te geven, of je draait de monitoren wat verder open... (niet bevorderlijk voor de meeste zaalmixen...)
          Daan
          - geluid blijft idd strak doordat alles op 1 lijn staat/hangt;
          - centers op de subs kan idd,(zolang ze er niet af dreunen),
          ..maar als je niet kunt vliegen, dan kun je ze wellicht ook ergens bij het
          ..midden op het podium plaatsen;
          - ML8 hang ik aan een trusshaak en hierdoor kun je iedere gewenste
          ..hoek instellen. Is natuurlijk afhankelijk van hoe hoog je je truss
          ..optakelt.

@TS: soort speakers: 2 x top, 2 x subs, 2 x kleine top,
          ML en LS zijn types van Logic System. Een merk dat erg strak
          en goed klinkt. De tops willen in het hoog wel eens iets agressief
          zijn, maar dat los je op met de EQ toch?
          Bij plaatsing L + R naast het podium, moet je echt iets in het midden
          overwegen, denk ik.
          Kun je bij het licht iets vliegen?

grtz.
          Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• drummerke
            • Oct 2006
            • 432

thanks voor de tips, ik ga zelf kiezen voor de DVX12 maar dan wel direct 2 per kant plaatsen (dus 2 richten direct naar het midden) en de andere 2 meer naar achter richten.

Zowiezo voorzie ik 2 DVX L en R op podium als sidesfield.

Comment

• Timo Beckman
              • Jul 2006
              • 1298

@ renevh en Music x-tra . Een end fired line in een delay is wel mogelijk maar om dit in een zaaltje van pak weg 20 bij 20 te doen slaat nergens op .
              Ik ben dit een keer tegen gekomen in hamburg in ik meen de cch halle .
              Was een d&b set up waar door de groote van de zaal er halverwege (daar waar het sub dus op was bij normaal draaien) een ik meen 3 of 4 dubbele end fired line hing en dan dubbel . (dus aan de achterkant gecancelled en gedeeltelijk aan de zijkant van die array)

Daar deze zaal schuin op loopt en er waarschijnlijnlijk klachten zijn geweest betreffende het sub voor in de zaal (als een duitser ergens over kan zaniken dan zal hij of zij het niet nalaten) hebben ze deze oplossing gebruikt voor het 2de gedeelte van de zaal .
              Het werkte prima daar maar dan heb je het over een zaal van om en nabij de 3000 a 3500 mensen en niet een hokje van 20 bij 20 .

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

wat is er met deze wereld gebeurd... Delay op 17 meter...
                Gewoon 3 of 4 subs midden voor het podium, een kleine meter uit elkaar , en links en rechts een paar goeie ( 135dB +) toppen op een goeie hoogte...
                Tot voor kort draaiden de meeste schouwburgen op 1 of / Upa tjes per kant...

Comment

• NesCio01
                  • May 2010
                  • 1987

--Ik denk dat in een standaard situatie,
                  wanneer je je speakers 15 mtr uit elkaar hebt
                  staan en je tops staan op een normaal wind up
                  statief op ong. 2 mtr hoogte,
                  je bij een normale spreiding van 90 graden
                  ,

in het midden, de eerste 5 tot 8 rijen stoelen in een
                  blank spot zitten?

Als je niet met een line array kunt werken is dan
                  een middencluster de ideale uitkomst, denk ik.

grtz
                  Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• Timo Beckman
                    • Jul 2006
                    • 1298

Originally posted by MacGyverSounds
                    Gewoon 3 of 4 subs midden voor het podium, een kleine meter uit elkaar , en links en rechts een paar goeie ( 135dB +) toppen op een goeie hoogte...
                    En een aantal doen dat nog steeds tot volle tevredenheid .

Comment

• frederic
                      • Jan 2006
                      • 3511

Originally posted by MacGyverSounds
                      Meyer is wel massaal aan het verdwijnen uit onze schouwburgen, om vervangen te worden door D&B audiotechniek. (in Belgie toch)

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Originally posted by Timo Beckman
                        Het werkte prima daar maar dan heb je het over een zaal van om en nabij de 3000 a 3500 mensen en niet een hokje van 20 bij 20 .
                        Daar zit een heel klein beetje verschil in, moet dan ook wel dat je tussen de delay-stack en FOH nog een gebied blijft houden zonder sub en er is toch wel enige vakkennis (en veel subs) voor nodig om dit in te regelen.
                        Originally posted by NesCio01
                        --Ik denk dat in een standaard situatie,
                        wanneer je je speakers 15 mtr uit elkaar hebt
                        staan en je tops staan op een normaal wind up
                        statief op ong. 2 mtr hoogte,
                        je bij een normale spreiding van 90 graden
                        ,

in het midden, de eerste 5 tot 8 rijen stoelen in een
                        blank spot zitten?

Als je niet met een line array kunt werken is dan
                        een middencluster de ideale uitkomst, denk ik.

grtz
                        Dan leg je twee kleine kastjes die tssstsss doen midden voor het podium, heb je dat probleem opgevangen.
                        Of het dan een line-array is of conventioneel maakt geen bal uit.
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Timo Beckman
                          • Jul 2006
                          • 1298

Je krijgt een gebied met kamfilters dat klopt maar het sub wordt niet totaal gecancelled .
                          maar wederom in een hokje van 20 bij 20 en dan een delay lijkt me niet nodig

Comment

• wantsoe
                            • Sep 2006
                            • 15

theaterzaal 17x20meter welke speakers

ik heb dit forumonderwerp met een grote zitten bekijken,wat een gedoe voor het uitversterken van een gospelgroep,zoals een ander al opgemerkt heeft, gaat het vooral om de bijbelse boodschap en hoeft het weiwater niet uit de kom geblazen te worden.Mijn optie zou zijn 2 toppies links en 2 rechts op een tripot eventueel een 15inch subje per kant op de grond de binnenste topjes iets naar binnen draaien op aparte amp klaar is moses.Krijg de indruk dat topicstarter dat ook wel weet,maar dat lekker discusseren ook wel iets heeft.......

Comment

• moderator
                              Moderator
                              • Apr 2001
                              • 5946

Discussie met veel belangstelling gevolgd en wat mij opvalt:
                              We hebben het over wel of geen delay....
                              ...
                              ...
                              ...
                              Kan iemand mij een zaaltje aanduiden met soortgelijke ( 20x20!) afmetingen waar naar tevredenheid van de gebruikers een delaystack wordt gebruikt.

Laat ik het delayen van sub maar alvast achterwege, dat wordt namelijk nergens gedaan in een zaal met dergelijke afmetingen.

Kortom: laat het theoretische geleuter los, kom met praktijktoepassingen.
                              Dat is ook waar initieel om werd gevraagd.

Iemand?
                              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Noobie
                                • Dec 2007
                                • 223

Soms is eenvoud de beste optie;
                                voor gospel o.i.d. zou ik het volgende doen.

Gewoon 2 toppen per kant, met 60 gr spreiding. (evt. hoorn geladen, maar is niet eens echt nodig denk ik) Dan nog 2 toppen per kant van 90 gr. als infill, met/of een middencluster gevlogen. Middencluster kan evt. met 1 x 90/ of 2 x 60 gr. toppen gebeuren. Of zelfs 2 middenclusters van 90gr. op 1/3 & 2/3 van de breedte. Zitten natuurlijk wel wat overlappingen in qua tops, maar als je het middencluster niet té heftig uitstuurt merkt toch geen hond dat.
                                Een paar subs in het midden, of gewoon conventioneel 1/2 18" subs per kant. Je zou de toppen aan de zijkanten nog kunnen vliegen, dan heb je minder klachten van rij 1-5 over het volume en hoeft je niet zo hard.

Óf natuurlijk een compact array invliegen (als je om werk verlegen zit), met een spreiding van 90-120 gr. Beetje indraaien en gaan met die banaan.

Nadeel; dikke overkill, en drukt flink op je budget. Tenzij je deze natuurlijk in je magazijn hebt liggen.

Voordeel; Relatief egaal volume in de gehele zaal en nagenoeg geen reflecties. Je kunt evt. subs meevliegen.

@ mod, dit was wat je bedoelde?

Comment

Working...