01v96 icm BCF2000

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • albertjan
    • May 2010
    • 5

01v96 icm BCF2000

Hallo,

Ik gebruik een 01V96 voor inear monitoring bij mijn band.
    Als ik nu mijn mix wil aanpassen moet ik van mijn drumkit naar de mixer lopen en dat werkt niet in een live show. Dat wil ik dus graag oplossen.
    Een aviom systeem is mooi maar toch redelijk aan de prijs.
    Nu vraag ik mij af of het mogelijk is om via een eenvoudige MIDI controller zoals een BCF2000 een monitormix te besturen.

M.a.w. is het mogelijk om willekeurige kanaalfaders naar bijvoorbeeld Aux 1 & 2 (paired) te besturen met een BCF2000 achtig apparaat? Het is niet nodig om alle 32 kanalen te kunnen bedienen. Ik begrijp dat er wat programmeer werk in zit, maar alvorens zo´n ding aan te schaffen leek het me wel handig te weten of het überhaupt mogelijk is.

Omdat ik wel gezien heb dat het mogelijk is kanalen 17tm32 aan te sturen voor de L/R mix, leek het mij niet onwaarschijnlijk dat dit ook kan naar Aux bussen ipv L/R.

Heeft iemand hier ervaring mee?
    Alvast bedankt
  • Waveform
    • Dec 2009
    • 321

Die Yamaha mixer is toch supercompact. Is het geen optie om die gewoon langs je te zetten?

Comment

• frederic
      • Jan 2006
      • 3511

Denk dat het eenvoudiger is om een veldcomputer te gebruiken (of kleine laptop)

Comment

• BJD
        • Oct 2007
        • 771

Kijk even in de MIDI tables van de 01v96.
        Daar staat in welke functies met welke midi kanalen te bedienen zijn.

Comment

• salsa
          • Jan 2007
          • 1315

Laptop met Studio manager ernaast, makkelijker kan het niet.

Dave
          [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• vasco
            • Oct 2003
            • 2567

Los van alle genoemde alternatieve mogelijkheden hierboven een antwoord op je vraag, ja dat kan en werkt.

Ik kan mij zo voorstellen dat je gewoon een echte fader wil bedienen en niet wil klooien met een muis/pad als je achter een drumstel zit. De BCF2000 moet je wel programmeren d.m.v. de MIDI commando's aanleren via de 01V96 maar dat is een eenmalige actie als je hem niet voor andere zaken inzet. Hoe en wat staat verder erg duidelijk in de handleiding van Behringer.

Comment

• albertjan
              • May 2010
              • 5

Alle bedankt voor de snelle reacties!

Goed om te lezen dat het kan, dan is nog de uitdaging de zaak te configureren, maar dat komt vast goed.
              Wat ik me nog afvraag: hoe weet de MIDI controller de initiële faderstand bij inschakelen van de apparatuur?

Het gebruik van een laptop is inderdaad niet praktisch, dat is veel te priegelig en werkt dus niet. De mixer moet ook toegankelijk zijn voor ander mensen en staat dus meestal niet in de buurt van mij.

Al denkende kwam ik op het idee om een 2e controller toe te voegen en dan een MIDI merger te gebruiken. Eigenlijk is er naast mij nog iemand die zo'n personal mixertje nodig heeft. Die dingen moeten dan verschillend geprogrameerd worden natuurlijk. Het lijkt mij dat dit ook moet werken, of ziet iemand problemen?

Comment

• daviddewaard
                • Mar 2008
                • 627

Originally posted by albertjan
                Alle bedankt voor de snelle reacties!

Goed om te lezen dat het kan, dan is nog de uitdaging de zaak te configureren, maar dat komt vast goed.
                Wat ik me nog afvraag: hoe weet de MIDI controller de initiële faderstand bij inschakelen van de apparatuur?

Het gebruik van een laptop is inderdaad niet praktisch, dat is veel te priegelig en werkt dus niet. De mixer moet ook toegankelijk zijn voor ander mensen en staat dus meestal niet in de buurt van mij.

Al denkende kwam ik op het idee om een 2e controller toe te voegen en dan een MIDI merger te gebruiken. Eigenlijk is er naast mij nog iemand die zo'n personal mixertje nodig heeft. Die dingen moeten dan verschillend geprogrameerd worden natuurlijk. Het lijkt mij dat dit ook moet werken, of ziet iemand problemen?
                als je de mida out van de yamaha op de controller erbij ansluit dus in totaal 2 midi lijnen weet de behringer welke stand de faders op de yamaha staan en vice versa,
                dus al je een fader op je yamaha beweegt beweegt ie ook op de behringer en andersom!
                A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

Comment

• vasco
                  • Oct 2003
                  • 2567

Hier zit gelijk het nadeel (van deze controller). Als je eerst de controller(s) inschakelt en daarna de mixer zal de controller de faderstanden overnemen maar alleen de standen van de kanalen welke overeenkomen met de geselecteerde preset van de controller. Ik zal het (proberen) uit(te)leggen naar aanleiding van een stukje eigen praktijk ervaring met dezelfde setting. Ik gebruikte deze combi om de masters van de auxen en bussen te bedienen en niet steeds naar deze layer te gaan op de mixer.

De BCF2000 heeft 8 faders en 32 presets. Je kunt dus 8x32 verschillende faders programmeren. Zeg dat je de kanalen 1 t/m 8 van de mixer in preset 1 zet en de kanalen 9 t/m 16 in preset 2. Als je de controller nu in preset 1 hebt staan en de mixer inschakelt gaan de 8 faders op de controller netjes mee met de eerste 8 kanalen van de mixer. Echter ga je naar preset 2 dan zie je dat de faders allemaal op 0 staan ondanks dat de faders op de mixer van de kanalen 9 t/m 16 anders weergeven. Dit is geen beperking van de mixer want deze stuurt wel netjes alle data over MIDI uit.

Wanneer je nu in preset 1 van de controller fader 1 helemaal in top zet gaat op de mixer de fader van kanaal 1 netjes mee. Ga je vervolgens naar preset 2 en schuif je wederom fader 1 omhoog gaat op de mixer kanaal 9 mee. Schuif je nu op de mixer kanaal 1 naar de helft terwijl de controller op preset 2 staat zie je niets gebeuren natuurlijk. Ga je dan op de controller naar preset 1 zal je zien dat de fader nogsteeds in top staat en niet op de helft. De controller haalt dus de gegevens op die in het eigen geheugen staan en doet niets met de data welke deze ontvangt van de mixer als er een andere preset is gekozen. Ga je nu in preset 1 met fader 1 schuiven schiet de fader van kanaal 1 op de mixer eerst naar top en dan mee met de controller.

Samengevat, de mixer volgt netjes de controller maar de controller volgt alleen de mixer als de preset overeenkomt. Wissel je van preset haalt de controller de laatste standen uit het eigen geheugen welke niet worden bijgewerkt door de binnenkomende MIDI data.
                  Ik heb hier geen ervaring mee maar het lijkt mij dat dit prima kan werken.

Comment

• stainz
                    • Sep 2009
                    • 609

@vasco

Je moet de de BCF2000 sowieso midi commando's aanleren, is het niet zo dat de 01v96 ook een midi-signaal uitstuurt als je naar een andere layer gaat?
                    Dan zou het dus mogelijk moeten zijn om de BCF2000 hiermee meteen naar een andere preset te laten gaan en vice-versa of denk ik nu te makkelijk?

Comment

• albertjan
                      • May 2010
                      • 5

Het verhaal mbt verschillende presets en faderstanden is me duidelijk, bedankt voor de heldere uitleg. Het gebruik zal beperkt blijven tot één preset dus dat is niet direct een probleem.

Ik ga het gewoon proberen!

Of zijn er betere compacte controllers zonder dit probleem?

Comment

• djspeakertje
                        • Oct 2008
                        • 1912

Even een vraag die wel aardig binnen de strekking van dit topic valt (gezien de reactie voor deze): zijn er überhaupt midi/usb controllers in de vorm van een BCF2000? (Dus geen controlsectie, gewoon 8 100MM motorfaders en 8 encoders+een aantal knoppen) Want ik heb al heel wat afgezocht, en de MC Mix (Euphonix) komt heel aardig in de buurt, maar werkt alleen met Apple... De Tascam US 2400 zou perfect zijn, maar heeft toch 8 á 12 (á 16) faders teveel en wordt (voor zover ik weet) niet meer gemaakt. En een SmartAV Tango is me weer een beetje te uitgebreid, ik heb al een scherm aan mn laptop zitten namelijk Bovendien is die niet zo goedkoop... Als ik een controller zou kopen gaat dat (zoals met alles) nog lang duren voordat het zover is, maar ik ben gewoon benieuwd, het zou puur zijn als fader/encoder controller voor bijvoorbeeld het mixen van opnames op een laptop of pc.

Daan
                        I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                        I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• Carl
                          • Nov 2000
                          • 907

Philip Rees C16.
                          16 x 60mm. faders, NIET gemotoriseerd.
                          Wel lekker klein.

Comment

• djspeakertje
                            • Oct 2008
                            • 1912

Maar dat is juist níet wat ik zoek 100mm gemotoriseerde faders En voor bij een 01V96 zijn motorfaders ook wel handig, ookal hoeft het hier niet. 60 mm faders vindt ik nergens lekker werken, niet op controllers, en ook niet op mixers. Wel een errug compact apparaatje.

Daan
                            I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                            I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• albertjan
                              • May 2010
                              • 5

Ik zit ook al te zoeken naar mogelijke controllers.

Het liefst eentje met 8 motorized faders en anders rotary encoders met LED.
                              Hoe compacter hoe beter. Maar dat is niet echt te koop. De meeste compacte apparatuur heeft slechts een USB aansluiting en geen MIDI. Zo jammer he....

De behringer heeft wel al het nodige in huis maar is toch 30cm bij 30cm en dat is me dan eigenlijk te groot. Ik heb ook al een (dicontinued) kastje van doepfer gezien met encoder, maar dat heeft dan weer geen LEDs....

Comment

Working...