Microfoon & ohm

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dj Cross
    • Nov 2001
    • 425

Microfoon & ohm

omdat wij binnenkort maar eens een microfoon willen kopen vroeg ik me af of een microfoon een zo hoog mogelijk of een zo laag mogelijk aantal ohm moet hebben..

ja, ik heb gezocht maar kon niks vinden om antwoord op mijn antwoord te krijgen..

• Tiemen
    • Dec 2001
    • 944

Afhankelijk van de eisen van de eropvolgende versterkeringang mag de microfoonimpedantie een bepaalde waarde niet overschrijden, de ingangsimpedantie van de versterker moet minstens 5 maal zo groot zijn als de uitgansimpdenatie van de microfoon. Dan is de overgedragen spanning maximaal, en de microfoon werkt onbelast.
    De zeer gevoelige microfooningangen van een mengpaneel hebben doorgaans een ingangsimpedantie van 1...2 kOhm. Een microfoon die daarbij past is een laagohmige microfoon. De nominale impedantie ervan mag niet hoger dan 200 Ohm zijn.Tegenwoordig zijn bijna alle "gewone" microfoons laagohmig.
    Voor studiogebruik of bij T12 toepassingen moet je dan naar middelohmig...Maar bij jou zal dat alleszins niet nodig zijn.
    Al bij al, voor jou moet je je daar niet te veel zorgen in maken, je kan niet veel verkeerd kopen i.v.m. impedantie, je moet eerder het doel voor ogen hebben en daarbij een mircrofoon met de juiste karakteristiek zoeken.

Markske

Comment

• Dj Cross
      • Nov 2001
      • 425

ik denk dat we hem (het meest) zullen gaan gebruiken voor spraakversterking, dus op een statief en die mensen maar lekker laten praten.. Hij zal ook wel gebruikt worden met de drive-in maar in ieder geval veel minder..

Comment

• Techieguy
        • Dec 2001
        • 227

Zoals Markske al zei zou ik me niet te druk maken over impedanties, je moet eerder gaan kijken of je een Dynamische of een Condensator microfoon wil hebben (lees of je mixer phantom power heeft. Condensators klinken over het algemeen wat helderder en zijn ook duurder, daarbij hebben ze dus voeding van de mixer nodig...

Comment

• Dave
          • Jan 2001
          • 757

Sommige condensatormicrofoons werken ook op een batterijtje, maar uit ervaring kan ik je dat afraden. Die dingen zijn altijd leeg als je ze nodig hebt.

Greetz,
          Dave
          U x I = Boem.

Comment

• Tiemen
            • Dec 2001
            • 944

En als je dan al ooit iets met batterijtjes gebruikt, gebruik nooit oplaadbare batterijen. Die zullen plots leeg zijn, en gewone batterijen zullen beetje per beetje minderen. Dus als die micro dan gebruikt wordt op podium en je ziet da lichtje batterij brandt of zo dan heb je nog eventjes tijd, maar bij oplaadbare batterijen is het direct volledig gedaan...(was ff gewoon een tipje)

Markske

Comment

• Tiemen
              • Dec 2001
              • 944

Dynamisch:
              - stevige constructie (belangrijk als onhandige mensen ermee moeten werken)
              - geen phantoom nodig (ik ken geen enkel dj mengpaneel waar phantoom voorhanden is)
              - boven 16 kHz klinken ze nogal arm, maar ik ken niemand die zo hoog spreekt
              - klinken nogal hard en krachtig

Condensator:
              - groot frequentiebereik
              - hoge gevoeligheid : ook iemand die stil spreekt kan nog goed gehoord worden zonder al te veel versterking
              - ze geven de sisklanken nogal goed weer, en dat kan heel irriterend zijn

Ik zou gewoon voor een dynamische mike kiezen...

Markske

Comment

• Dj Cross
                • Nov 2001
                • 425

k..iedereen daarmee eens?

Comment

• EP Woody
                  • May 2001
                  • 795

Yepz, ik wel.

Ik wil zelfs nog wel een soort microfoon aanraden, Ga voor een Sennheiser Evolution 835. Zijn hele goeie microfoons, (Als je tenminste een beetje geld te besteden hebt. plm 200 gulden.)
                  Je kan natuurlijk ook wel een wat goedkopere nemen, maar dat hoor je weer in je geluid vd mic.

Greetz Erwin. (Yepz that's my name)

Comment

• Techieguy
                    • Dec 2001
                    • 227

Uhmmm Senheiser 835 is niet echt geweldig.. Moet je toch minstens de 845 of 855 hebben (865 is condensator)... Mijn ervaring met die sennheisers is heel goed:: zijn ook uitstekend voor zang te gebruiken, ik vind alleen de 835 niet geschikt voor zang, klinkt een beetje "oud", ik weet niet hoe ik het moet omschrijven, het is gewoon niet gedetailleerd...

Comment

• Jeroen
                      • Aug 2000
                      • 1021

Ja,... maar hou er rekening mee dat als je een condensator gebruikt dat ie inderdaad gevoelig is. Dat heeft een voordeel en een nadeel. Voordeel is al genoemd Stil spreken is toch verstaanbaar,... maaar je krijgt veel eerder last van feedback.

Groeten,
                      Jeroen

<-= Klik voor de sites -=>
                      Zie profiel voor wetenswaardigheden en contactinfo

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

a ingangen zijn meestal 50 k
                        b uitgangen zijn meestal 500 ohm
                        c dus loopt er niet al te veel stroom uit je mic
                        d wat is T12 ???

Van die dingen...Ofneetthan

Comment

• Tiemen
                          • Dec 2001
                          • 944

a) ingangen van versterkes zijn inderdaad rond de 50k, maar de vraag ging over micro's, dus de ingangen op mengpaneel zijn rond de 1-2a3 k (bij studiomengpanelen nog hoger).

b) tja 200 <-> 500, ergens daartussen hé.

c) We hebben een spanningsoverdracht, bij een 1:1 verhouding van de impedanties zou er inderdaad een vermogensoverdracht zijn. Een 1:1 verhouding wordt niet gebruikt omdat een kabel die bij deze impedantieverhouding een zuiver Ohms gedrag zou vertonen binnen de audiobandbreedte gewoonweg niet bestaat.

d) Inderdaad, foutje . Ik was juist aan telefoon met iemand toen ik die vraag aan het beantwoorden was, en we waren bezig over een oude Sony bandrecorder met T12-signaaladervoering...Dus dat heeft er eigenlijk niks mee te maken...Sorry daarvoor.

Markske

Comment

• Dj Cross
                            • Nov 2001
                            • 425

k..hartelijk dank allemaal..

Comment

• Techieguy
                              • Dec 2001
                              • 227

Jeroen:: Ik had het dus ook over dynamische sennheisers...

Comment

Working...