1 actieve + 1 passieve speaker

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Macmaverick
    • Aug 2009
    • 9

1 actieve + 1 passieve speaker

Hallo,

Met ons rockbandje zijn we in het bezit van een actieve subwoofer.
    Nu zijn we aan het uitkijken naar 2 nieuwe topkasten en heb ik me laten vertellen dat het eigenlijk volstaat om 1 actieve en daarbij 1 (gelijkaardige) passieve topspeaker aan te schaffen. Hoofdreden is uiteraard om de kosten te drukken.
    Maar klopt die redenering wel?

Thx
  • 4AC
    • Nov 2007
    • 1791

Die klopt, maar klopt ook niet.

Sommige actieve/selfpowered kasten hebben een uitgang, om een tweede passieve kast op aan te sluiten. Logischerwijs verandert gewoon de impedantie van de versterker in de actieve monitor en klaar is kees.

Echter, dit gaat niet altijd op. Het gros van de actieve kasten heeft enkel een versterker ingebouwd voor de kast zelf. Met als uitgang enkel een signaal-uitgang, meestal XLR. Dit is een doorlus naar een volgende actieve kast. Hier kun je dus géén passieve kast op aansluiten.

Het kan dus wel, maar dan zul je een actieve kast moeten vinden die een luidspreker-uitgang heeft.

Ik hoop dat dit je vraag beantwoord heeft.

Mvg,

Teun
    Last edited by moderator; 06-11-10, 19:08.
    uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
    Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• djspeakertje
      • Oct 2008
      • 1912

Als je een actieve (selfpowered, voor de mierenneukers) speaker hebt die een luidsprekeruitgang heeft om een passieve speaker op aan te sluiten kan dat. De meeste actieve speakers (van fatsoenlijke kwaliteit) hebben die optie niet. We kunnen je hier het best helpen als je onderstaande vragen even beantwoordt:

Welke sub heb je?

Welke toppen had je in gedachten?

Wat is het budget voor de toppen?

Je zegt nieuwe, wat heb je nu al? (liefst een hele gearlist, met mic's, mengtafel en al, want de keten is zo sterk als de zwakste schakel!)

Waar treden jullie op? Kroeg of kerk? Binnen of buiten? ArenA of de kroeg op de straathoek? En voor hoeveel mensen?

Daan
      I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
      I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• frederic
        • Jan 2006
        • 3511

Originally posted by Macmaverick
        Hallo,

Met ons rockbandje zijn we in het bezit van een actieve subwoofer.
        Nu zijn we aan het uitkijken naar 2 nieuwe topkasten en heb ik me laten vertellen dat het eigenlijk volstaat om 1 actieve en daarbij 1 (gelijkaardige) passieve topspeaker aan te schaffen. Hoofdreden is uiteraard om de kosten te drukken.
        Maar klopt die redenering wel?

Thx
        Ik zou beginnen met een lijstje wat je nu hebt.

Welke sub heb je nu?
        Voor hoeveel man speel je gemiddeld?
        Hoe vaak treed je op?
        Welk budget heb je?

Comment

• nightline
          • Oct 2002
          • 1001

Ook iets om in de gaten te houden: je gaat altijd mono spelen op deze manier! En aangezien steeds meer effecten stereo zijn, heb je aan die stereo effecten dus niets meer.
          Zelfs gitaristen en electronische drums hebben stereo effecten bij tegenwoordig.

Dit even ter aanvulling...

Mvg

Jack
          Powered by AudioMadness....

Comment

• @lex
            • Jul 2006
            • 1087

Wat op zichzelf niet zo'n probleem is: als je alles maar moneo aansluit en geen stereo zaken bij elkaar gaat optellen naar moneo zodat je ineens een heleboel summingproblemen krijgt...

Maar 'go stereo' is denk ik toch wel het beste advies!

@lex
            Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• laptop
              • Jan 2009
              • 187

Volgens mij klopt dat niet dat jullie zeggen dat ze dan mono gaan spelen, dit omdat hij het het over 1 actieve top heeft en over 1 passieve top. Deze passieve top zou hij dan willen voeden van zijn actiefe sub.

Dus hij gaat dan zeg maar met links uit van zijn mengpaneel naar de sub en passieve top en met rechts uit naar de actieve top.
              Ik snap dan niet hoe jullie dit dan mono kunnen noemen?? (ik weet wel dat de sub dan mono is, maar met mono sub word wel vaker gespeeld.)

(actief= self powered)
              Last edited by laptop; 07-11-10, 14:44. Reason: aanpassingen..

Comment

• Macmaverick
                • Aug 2009
                • 9

Originally posted by djspeakertje
                Als je een actieve (selfpowered, voor de mierenneukers) speaker hebt die een luidsprekeruitgang heeft om een passieve speaker op aan te sluiten kan dat. De meeste actieve speakers (van fatsoenlijke kwaliteit) hebben die optie niet. We kunnen je hier het best helpen als je onderstaande vragen even beantwoordt:

Welke sub heb je?

Welke toppen had je in gedachten?

Wat is het budget voor de toppen?

Je zegt nieuwe, wat heb je nu al? (liefst een hele gearlist, met mic's, mengtafel en al, want de keten is zo sterk als de zwakste schakel!)

Waar treden jullie op? Kroeg of kerk? Binnen of buiten? ArenA of de kroeg op de straathoek? En voor hoeveel mensen?

Daan
                OK, even verduidelijken:

We hebben momenteel een actieve Sub van HK Audio, de PR:O 210 Sub A, een mackie 16-kanaals mengtafel, een Kustom (zang)versterker en 2 passieve 12" speakers van Torque.
                We doen zo'n 20 optredens per jaar, meestal in kroegen voor 50 à 100 man. Als het meer en groter is, is meestal een externe p.a. voorzien.
                We hebben voor de tops ons oog laten vallen op de PR:O 12A van hetzelfde merk. 2 van deze voor pakweg 1.400 euro valt buiten ons budget, dat rond de 800 à 1.000 euro ligt.

Zouden die HK Audio's aan onze wensen voldoen? Zou dat met één passieve en één actieve van dit type gaan? De (Duitse) specificaties van het product spreken toch over een "Speakon®-Anschluss für eine passive Zusatzbox"????

Alternatieven?

Thx
                Mav

Comment

• 4AC
                  • Nov 2007
                  • 1791

Jups, dit kan gewoon. De Pro12a heeft een 600 watt op 4 ohm versterker en een speakon uit. Je zou er dus een tweede 8 ohm speaker op kunnen aansluiten (parallel) en die krijgt dan 300 watt. Maar dat is uiteraard wel mono! Het verhaal wat 'laptop' verteld snap ik verder totaal niet, helaas.

Een tweede speaker aansluiten zou ik niet snel aanraden als je ze gaat gebruiken als FOH. Ik denk ook niet dat het daarvoor echt bedoelt is, meer voor de monitor-toepassingen waar het niet stereo hoeft te wezen.

Overigens kun je met die toppen qua rendement prima uit de voeten voor de toepassingen die je noemt. Maar kies dan voor twee actieve kasten, is mijn tip. Er is zat keuze! En anders even doorsparen. Of tweedehands/demo/b-stock... etc.

Mvg,

Teun

Edit: Hoe bevalt die Pro210 sub eigenlijk? Ik ben best wel benieuwd hoe die dubbel 10" woofers presteren.
                  Edit 2: Ga eens Google'en op deze kast, dan kom je bij een webshop een demo-model tegen voor een smak minder geld.
                  Last edited by 4AC; 07-11-10, 14:44.
                  uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                  Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

Working...