beyma.......

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bertuss
    • Jan 2002
    • 816

beyma.......

ben nu dan toch maar eens gaan zoeken voor een setje nieuwe topjes.
    ik ben een echte zelfbouwer, dus ik kijk naar losse drivers.
    wat vinden jullie van coax speakers( niks te vinden hier op dit forum)
    ik heb bij www.newline.nl een aantal beyma's gezien. echt niet duur, en aangezien ik in mn twee topjes diek al heb twee fikse tweeters heb zitten, denk ik dat ik voor twee of vier coax speakers ga.
    bv.
    8" Full Range 30W RMS 70-15000Hz 94dB
    € 21,74 / f 47,91
    geen geld vind ik. een stuk of 2 per kast, en dan komt die 70 hz. nog iets lager. en de rest is voor mn subjes.

10" Full Range 50W RMS 60-18000Hz 96dB
    € 39,64 / f 87,35

12" Full Range 80W RMS 50-18000Hz 101dB
    € 65,64 / f 144,66

deze laatste is wel een stuk duurder, maar heeft wel meer vermogen.
    wat is jullie keus??

info?? http://www.new-line.nl/webshop/list.asp?c=101

• andre
    • Nov 2001
    • 111

als je echt buget wil is het wel grappig spul, maar vergeet niet dat je er ook nog een filter bij moet bouwen!!!

Adventure Showtechniek
    Alle taalfouten, spelfouten en stijlfouten zijn drukfouten

Comment

• bertuss
      • Jan 2002
      • 816

daar mag inderdaad niet op bezuinigd worden das logisch. ik werk uit noodzaak nog steeds passief, en aangezien het een stel toppen worden zoek ik een goed filter. is visaton toevallig een redelijke kwaliteit.
      (ze moeten geen 100 piek kosten, dat kosten mn speakers net dussssss)
      raveland is ook zo'n middenklasser, maar die kunnen weinig watt hebben. das jammer.

Comment

• Ward
        • Aug 2000
        • 352

beste bertus...

Jij begint al volledig fout. De full range speakers die jij noemt zijn gitaar speakers en hebben veel ja veeeel vervorming in het midden gebied en zijn absoluut NIET geschikt voor PA.
        Dus voordat je de wijze man gaat uithangen zou ik eerst nog maar eens goed gaan informeren.

Oja.. jij hebt het over Coax speakers.. die jij opnoemt zijn GEEN coaxiaal speakers.
        Verder zijn Coaxiaal speakers een goede oplossing voor 'compact' speakers. Jij spreekt ook al over 2 of 4 mid/laag speakers per kast dus heeft het absoluut geen zin om coaxiaal speakers te gaan gebruiken. een goede driver+hoorn en een laag/mid speaker geeft toch echt veel meer mogelijkheden tot aanpassingen van de klank van je box.

Groet,
        Ward

Intervisual Laser Productions

-=(no link? see profile)=-
        Groet,
        Ward

Comment

• Dré
          • Nov 2001
          • 409

citaat:
          ben nu dan toch maar eens gaan zoeken voor een setje nieuwe topjes.
          ik ben een echte zelfbouwer, dus ik kijk naar losse drivers.
          wat vinden jullie van coax speakers( niks te vinden hier op dit forum)
          ik heb bij www.newline.nl een aantal beyma's gezien. echt niet duur, en aangezien ik in mn twee topjes diek al heb twee fikse tweeters heb zitten, denk ik dat ik voor twee of vier coax speakers ga.
          bv.
          8" Full Range 30W RMS 70-15000Hz 94dB
          € 21,74 / f 47,91
          Da's GEEN coax speaker, da's een low budget breedbander (met dubbele conus). Hetzlefde geldt voor de andere speakers die je opnoemt.
          citaat:geen geld vind ik. een stuk of 2 per kast, en dan komt die 70 hz. nog iets lager. en de rest is voor mn subjes.
          Aangezien de X-max van deze budget speakertjes meer dan te wensen overlaat zijn ze absoluut onbruikbaar vanaf 70Hz tenzij je op 100dB SPL gaat zitten. Houdt er namelijk rekening mee dat de benodigde uitslag van een speaker omgekeerd evenredig is aan de frequentie die hij weer moet geven.deze laatste is wel een stuk duurder, maar heeft wel meer vermogen.
          citaat:wat is jullie keus??
          Als "instap" Coax speaker is de 12CX(L) een hele leuke speaker. WEL is deze speaker enigszins beperkt (zie je ook terug in de prijs) doordat je hier een 12" speaker moet koppelen aan een kleine ring radiator. Hierdoor krijg je nogal wat bundeling (omdat je moet wisselen ergens rond de 5kHz; erg hoog voor een 12"; zelfs als je de gereduceerde piston diameter bij hogere frequenties meerekent). Deze speaker is prima te gebruiken voor een kleine monitor (waar de smalle openingshoek (40deg conical) niet echt een probleem is).

De duurdere Coax speakers gebruiken echte compressie drivers. Dit zie je ook terug in de prijs (duurder dan een losse 12"/15"-1"/2" combinatie).

Als je vertelt welke HF driver je hebt kunnen we misschien een goede suggestie doen. Houdt er wel rekening mee dat een "standaard filter" (doe mij even een 2kHz filter) NIET bestaat. Een filter wordt altijd ontworpen voor een specifieke luidspreker combinatie IN een specifieke kast. Er zijn diverse adressen (waaronder ondergetekende) waar je dit filter kunt laten ontwerpen. Dit gaat dan als volgt:

1. Je maakt een selectie van speakers, gebaseerd op de parameters van de luidsprekers (hun onderlinge bruikbaarheid) waarbij je bij voorkeur een minimale overlap van 1 octaaf tussen de speakers hebt.
          2. Je ontwerpt (a.d.h. van simulaties) een kast voor de luidsprekers.
          3. Je plaatst de luidsprekers in de kast.
          4. Je laat de luidsperkers, in de kast, doormeten (amplitude en impedantie zijn de absolute minima, vervorming, openingshoek zijn mooie extra's). Fase kan bepaald worden uit impedantie en amplitude (aangezien een luidsperker driver zich als een "minimal phase" device gedraagt (wat zoveel betekent als dat je, d.m.v. een Hilbert transformatie, de ene uit de andere kunt halen). Verschillen in acoustic point of origin kunnen ook gemeten worden.
          5. De meetgegevens worden aan een filter simulatieprogramma gevoed waarna deze aan het rekenen gaat. Hier wordt al heel veel getweakt (met bijvoorbeeld het toepassen van een 3e orde electrisch filter om een 4e orde acoustisch filter te maken) en HIER is het "fingerspitzengefuhl" behoorlijk belangrijk.
          6. Het berekende filter wordt tijdelijk opgebouwd en aangesloten op de drivers. Daarna wordt het resultaat gemeten en getweaked.
          7. Als dit alles kla
          -- Pardon my French, I\'m Dutch --

Comment

• bertuss
            • Jan 2002
            • 816

je hebt helemaal gelijk hoor, ik weet dat het geen coax speakers zijn die ik noemde. maar dat komt omdat ik al twee compressiedrivers heb. dus dat hoog hoeft niet. ik moet gewoon een goed mid hebben en die dubbele conus komt dan toch van pas.

Comment

Working...