Geachte mede forumers

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • moenjayzz
    • Oct 2010
    • 9

Geachte mede forumers

Geachte,

Aangezien ik al een tijdje rond neus op de forum en zie dat jullie toch heel veel kennis hebben over t algemeen wat betreft pa etc. wou ik jullie graag een aantal vragen stellen.

Ik ben zelf op komend en had een aantal vraagjes over mijn installatie,

Ik gebruik nu momenteel een Soundcraft Spirit live 4 (waar van me phantom het niet doet op de voeding brand het lampje van de schakelaar wel maar me mics doen het niet(condensator) & na enige tijd heb ik een zachte brom kennelijk door de voeding of iets dergelijks en er hangt best wel een electronische geur aan de tafel als ik em aanzet, heeft iemand hier ervaring mee gehad)

Verder kreeg ik vandaag een lexicon fx precessor aangeboden de mx200 voor 100 Euro in nieuwstaat en werkt naar behoren.( Wat zeggen jullie doen of niet)

Verder heb ik momenteel als frontine het volgende:

Cerwin vega intense (enkel 15 inch 300 rms klinken best redelijk)
    Sub: 15 inch peavey bw 350 rms @ 8ohm
    18 inch hk audio pr 18 500 rms @ 4ohm 1000 prog.

Nou mijn volgende vraag was ik had bij de cv intense een peavey pv 1500 gekocht die ik nu momenteel gebruik voor mijn hk audio en heb nu een peavey v mark 3000 staat op mijn tops klink opzich wel goed maar mijn subs kunnen voor mijn gevoel wel wat meer hebben, hebben jullie mischien een aantal suggesties??

ik hoop z.s.m wat van jullie te horen...
    Last edited by moderator; 18-10-10, 01:30. Reason: forum is geen advertentiesite
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

shit.. gooi je zondagnacht een topic open, is dat rot-modje toch nog wakker.. LOL

en serieus :
    - fantoom is een storing, dat wordt dus nameten, en repareren. Kan net zo goed een los contactje zijn als een uitgefikte stabilisator. Expert werk dus.
    - lexicon MX is de instap serie, als je geen al te hoge verwachtingen hebt : 100 euro voor een galmpje is nooit te veel. Lexicon staat voornamelijk bekend om de PCM-series, en das de top. Kost ook een veelvoud aan 100jes.
    - ik ken die peaveys niet, maar normaal verwacht je dat de 1500 de helft geeft van de 3000, en dan zou ik het omdraaien. De 3000 op de sub, en de 1500 op de top.

Comment

• renevanh
      • Oct 2004
      • 2371

Lekker opbouwende reactie @lex...

Die PV1500 is een amp van 300W RMS @ 8 ohm. Aangezien je speakers dat ook zijn (zullen ook wel 8 ohm zijn neem ik aan) levert ie dus eigenlijk net te weinig vermogen (vuistregel: 1,5x tot 2x het RMS vermogen van de speaker = RMS versterker bij gelijke impendantie).
      Zie zoekfunctie voor uitleg hierover.

De Peavey M3000 Mark V (zoals dat ding blijkt te heten) heb je erg weinig aan. Deze levert 210W op 4 Ohm en 300W op 2 Ohm. Dat is al veel te weinig voor je toppen en je subs ga je er helemaal mee slopen als je wat harder wil dan een achtergrondmuziekje.
      Wederom: zie zoekfunctie voor uitleg hierover.

Het advies van mijn kant is dan ook redelijk simpel op dit gebied: koop fatsoenlijke amps voor deze toch wel redelijke speakers.
      Dat zal je best een aardige duit gaan kosten overigens. Ik zou zelf de PV1500 nog even op de toppen houden en bijvoorbeeld een Synq 2K2 op je subs zetten. Later kun je dan een iets zwaardere versterker voor je tops halen om het maximale uit je set te kunnen halen.
      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• Big Bang
        • Apr 2008
        • 652

Originally posted by renevanh
        en je subs ga je er helemaal mee slopen als je wat harder wil dan een achtergrondmuziekje.
        Die mag je mij uitleggen. Een clippend signaal kan op een sub lang niet zo veel kwaad als op een top (haal maar eens een clippend signaal door een fft analyzer en zie de hf componenten). Tuurlijk, een echte blokgolf is voor geen enkele speaker goed, maar een sub kan best wat clip leiden.

Nee superhard zal het niet gaan, maar om je subs te slopen met een te lichte amp moet je erg goed je best doen.
        It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• Stoney3K
          • Sep 2007
          • 1399

Originally posted by Big Bang
          Nee superhard zal het niet gaan, maar om je subs te slopen met een te lichte amp moet je erg goed je best doen.
          Je sub zal er inderdaad wat warmpjes bij gaan zitten, maar sinds er in een beetje normale sub wat meer meters aan spreekspoel zitten, en ietsjes meer kilo's aan frame (wat prima warmte van de spreekspoel af kan geleiden) denk ik dat dat wel los zal lopen.
          First make it work, then make it look pretty!

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Wat de meesten vergeten is dat een sub bij een clippende versterker een heel lage impedantie krijgt waardoor de versterker meer vermogen levert dan je op basis van de aangesloten impedantie zou verwachten. Daarbij werkt een clippende versterker als een compressor dus wordt het RMS vermogen dat hij levert gelijk aan het maximale vermogen (mits de voeding dat trekt)
            Je kunt dus best subs met een te lichte clippende versterker slopen, voorzichtigheid kan echt geen kwaad.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• moderator
              Moderator
              • Apr 2001
              • 5950

Verzoek aan de vraagsteller om per vraag een onderwerp aan te maken.
              Gezien de aard van de vragen is het Newbie forum daar de aangewezen plaats voor.
              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

Working...