Floor monitors

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MarkB
    • Oct 2010
    • 5

Bedankt voor jullie feedback!

Op school heb ik een vak onderzoeksleer gehad, echter werd er alleen geleerd hoe je google moet gebruiken; een duidelijk voorbeeld van de belachelijke kwaliteit van het onderwijs zo af en toe.

Ik zal mijn vraagstelling anders formuleren en ga met jullie tips aan de slag.

Over het gain before feedback verhaal; men bedoelt denk ik dat met een lineaire frequency response feedback minder snel optreed.

Comment

• DJ Antoon
      • May 2005
      • 1681

Originally posted by MarkB
      Over het gain before feedback verhaal; men bedoelt denk ik dat met een lineaire frequency response feedback minder snel optreed.
      Dit niet alleen, maar is wel een start, ook fase gedrag speelt een grote rol. Zodoende kunnen 2 op zich goed klinkende monitors toch een verschil in rondzing gevoeligheid (mooi nederlands?) hebben.
      En om het weer moeilijker te maken is het off axis gedrag ook van groot belang. Wat dat betreft zijn de verschillen in typering met een microfoon niet zo groot.

Comment

• paulusdebkb
        • Sep 2010
        • 13

Hallo,

Allereerst zal ik mij even voorstellen. Ik ben Mark, 22 jaar en ik studeer aan de hogeschool utrecht.

Voor mijn opleiding doe ik een onderzoek naar floor monitors, en zou graag jullie hulp daarbij gebruiken.

Informatie die ik graag te weten zou komen:

1. Bij het kiezen van een floor monitor (aanschaf); waar wordt de keuze door bepaald? (prijs, gewicht, afmetingen, geluidskwaliteit, merk, etc.)
        I. geluidskwaliteit
        II. prijs
        III. afmetingen
        IV. gewicht
        V. de rest

2. Tegenwoordig is de term 'low profile' erg hot, hoeveel waarde hechten jullie daar aan, en wanneer is een monitor écht 'low profile'?
        'in ears' zijn echt low profile. Verder maakt het me niet zoveel uit.

3. Heeft het meerwaarde als een floor monitor met 1 hand te tillen is?
        ja
        4. In hoeverre is een 'betere' geluidskwaliteit meer geld waard?
        Ik draai het liever om: de geluidskwaliteit moet gewoon goed zijn. Al kost een monitor 1 euro; als hij niet voldoet, is die ene euro ook weggegooid geld EN is je optreden naar de knoppen.
        5. Bij een actieve monitor, wat is dan de beste positie voor de connectors?
        Ik sluit me aan bij de eerste reaguurder.
        6. Hecht je waarde aan vormgeving, en zoja; welke monitor vind je het beste ogen?
        Ik vind het belangrijk dat monitors er netjes uit zien. Vormgeving maakt me niet zoveel uit, als ze maar niet al te geblutst / beschadigd zijn.
        7. Hoe ziet de ideale floor monitor er uit (vorm, prestaties e.d.)
        Nog een stem voor Sound Projects X-Act. Klein, hard, mooi.
        8. Wat is je achtergrond? (verkoop, verhuur, eindgebruiker etc.)
        Eindgebruiker

Alvast hartelijk bedankt voor jullie hulp!
        tien tekens...

Comment

• MarkB
          • Oct 2010
          • 5

Het valt nog niet helemaal mee om goede vragen te formuleren.... Hieronder take 2

1. Wat is je achtergrond? (verkoop, verhuur, eindgebruiker etc.)

[open vraag]

Ergonomie

2. De handzaamheid van een Floor monitor is erg belangrijk voor een hoog gebruikersgemak.

Oneens . . . . . . . Eens
          1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7

3. Een product is handzaam als het met 1 hand te tillen is.

4. Als een Floor monitor self-powered is verhoogd dit het gebruikersgemak.

Vormgeving

5. Als er spanningsconnectors aan de achterkant van de monitor zitten, vormt dit een gevaar voor het publiek.

6. Een Floor monitor moet eigenlijk niet opvallen op het podium.

7. Het is belangrijk dat een Floor monitor (wedge) een laag profiel heeft, zodat deze het zicht van het publiek zo min mogelijk hindert.

8. Het heeft meerwaarde als de Floor monitor (wedge) ook voor andere toepassingen gebruikt kan worden.

Overig

9. Artiesten moeten op het product kunnen staan zonder dat het kapot gaat.

10. Bij aanschaf van een Floor monitor speelt de prijs van het product een grote rol.

11. Een lineaire frequency response is erg belangrijk bij een Floor monitor

Bedankt voor uw/jou medewerking, kritiek is altijd welkom...
          Last edited by MarkB; 12-10-10, 10:26.

Comment

• renevanh
            • Oct 2004
            • 2371

Ik zou het nog anders gedaan hebben, maar hier kun je misschien al iets meer mee, hoewel nog steeds onnauwkeurig
            Eens/oneens en alles er tussen is een behoorlijk relatieve schaal namelijk.
            Waar de een 'helemaal mee eens' zegt, kan dat hetzelfde betekenen als waar een ander 'eens' zegt.

Beter zou zijn om een Likert schaal te nemen (1 t/m 7) en stellingen te maken. Bijvoorbeeld:

10. Bij aanschaf van een Floor monitor speelt de prijs van het product een grote rol.

[code]
            Oneens Eens
            1 2 3 4 5 6 7
            [/code]

Verhuur en eindgebruik

Ergonomie

2. De handzaamheid van een Floor monitor is erg belangrijk voor een hoog gebruikersgemak.

1 . 2 . 3 . 4 . 5 .6 . 7

Vormgeving

5. Als er spanningsconnectors aan de achterkant van de monitor zitten, vormt dit een gevaar voor het publiek.

7. Het is belangrijk dat een Floor monitor (wedge) een laag profiel heeft, zodat deze het zicht van het publiek zo min mogelijk hindert.

8. Het heeft meerwaarde als de Floor monitor (wedge) ook voor andere toepassingen gebruikt kan worden.

Overig

Last edited by renevanh; 12-10-10, 11:49.
            Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• MarkB
              • Oct 2010
              • 5

Mee eens, bedankt. Heb het aangepast

Comment

• HR Soundproductions
                • Oct 2005
                • 649

Leuk om te lezen, dit topic, vooral de reacties van sommigen. Momenteel is mijn conclusie ( en hoop dat dit niet voor de specifiieke opleiding geldt) Kennis is niet altijd kunde....

Het gaat er steeds meer op lijken dat de personen welke een respectabele opleiding volgen, nl. een HBO opleiding (ik heb het niet over de kennisoverdracht of inhoudelijke aspecten van de opleiding), niet over de elementaire, en daardoor noodzakelijke, kennis van de materie beschikken.

Een dergelijke lijst op een forum zetten vind ik persoonlijk een "cheap-ass" manier om aan informatie te komen, waarbij het leereffect er niet of nauwelijks is voor de TS in deze. Dit is niet (en zal nooit zijn) de opzet van het "navorsen" van kennisverrijking of verdieping.

Mijn advies aan TS: Als je geen telemarketeer wilt worden, probeer eens de dialoog ( in de vorm van een gesprek) aan te gaan met de diverse geluidstechnici welke NL en dit forum rijk is, je zult zien dat deze groep MENSEN wel (generaliserend) over inhoudelijke en feitelijke kennis bezitten. Doe hier Uw voordeel mee, zou ik zeggen.

Comment

• renevanh
                  • Oct 2004
                  • 2371

Mee eens, bedankt. Heb het aangepast
                  Antwoord ook aangepast voor je

Originally posted by HR SoundProductions
                  Een dergelijke lijst op een forum zetten vind ik persoonlijk een "cheap-ass" manier om aan informatie te komen, waarbij het leereffect er niet of nauwelijks is voor de TS in deze.

[...]

Mijn advies aan TS: Als je geen telemarketeer wilt worden, probeer eens de dialoog ( in de vorm van een gesprek) aan te gaan met de diverse geluidstechnici welke NL en dit forum rijk is, je zult zien dat deze groep MENSEN wel (generaliserend) over inhoudelijke en feitelijke kennis bezitten.
                  Je punt is op zich niet gek, er is echter wel een nadeel.
                  Je bent dan niet meer bezig met een betrouwbaar en valide (wetenschappelijk) onderzoek maar met een soort marktonderzoek waar je geen statistische data uit kan halen.
                  Een dergelijke enquete, mits goed uitgevoerd (begint er nu op te lijken) kan zeer nuttig zijn voor onderzoek en maakt het toepassen van statistiek mogelijk (en veel makkelijker).
                  Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• RenéE
                    • Oct 2006
                    • 291

Hallo Mark,

Nog een mogelijk puntje van aandacht. Even wat interesse voor wat achtergrondinformatie. Wat studeer je? Wat is de achtergrond van het onderzoek en wat is het doel van het onderzoek? Dit soort inleidende informatie kom je niet voor niets vaak tegen bij onderzoeken, als mensen een bevredigend antwoord op de eerder genoemde vragen krijgen zijn ze eerder geneigd jou te helpen.

Ik denk verder dat het van belang is een onderscheid te maken tussen de typische toepassingen van de gebruiker. Denk bijvoorbeeld aan festivals, vaste band, theater, feesttenten etc. Probeer een aantal groepen te maken en de gebruiker zich te laten indelen bij de groep waarmee hij zich het meeste identificeert. De belangrijke eigenschappen van een monitor voor theaterzangeresjes liggen vaak iets anders dan die voor een gemiddelde metalband op een groot festival.

Als je alles als 1 grote dataset zou beschouwen krijg je straks misschien een gemiddelde waaruit je dan kwalitatieve specificaties voor een 'ideale monitor' zou kunnen destilleren. Dat doet mij echter denken aan zo'n keukenapparaat dat kan hakken, plakjes snijden, raspen, pureren, smoothies maken en nog honderd andere dingen. In de praktijk blijkt het meestal echter een klote ding omdat het een rotklus is om er een goed resultaat mee te behalen.

Comment

• HR Soundproductions
                      • Oct 2005
                      • 649

Originally posted by renevanh
                      Antwoord ook aangepast voor je

Je punt is op zich niet gek, er is echter wel een nadeel.
                      Je bent dan niet meer bezig met een betrouwbaar en valide (wetenschappelijk) onderzoek maar met een soort marktonderzoek waar je geen statistische data uit kan halen.
                      Een dergelijke enquete, mits goed uitgevoerd (begint er nu op te lijken) kan zeer nuttig zijn voor onderzoek en maakt het toepassen van statistiek mogelijk (en veel makkelijker).
                      Let op!! Het hebben van informatie (het vragenlijstje) is nog geen data. Het zou me niet verbazen als de TS dat een gelikt spider-diagrammetje gaat weergeven om het grafisch wat op te leuken.

Toch wil ik het volgende nog even kwijt: Na data en informatie kan men nog een stap hoger gaan, KENNIS. En volgens sommige wetenschappers komen er vervolgens nog twee fases, begrip en wijsheid. In tegenstelling tot de eerste drie fases zijn deze termen echter niet algemeen geaccepteerd.

In resume (voor mezelf) mis ik toch een aantal (niet algemeen geaccepteerde) criteria voor een wetenschappelijk aanpak, althans zoals ik het gewend ben (mea maxima culpa, zullen we maar zeggen)

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

meestal bellen ze me 's avonds rond etenstijd met dit soort van ituleqtuaal gedoe.

volgens dezelfde methodiek dan maar :

`Ik zit nu voor een schilderij

Ergonomie

1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 De beste floor is een doosje op de grond met een koptelefoonplug.

1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 Een product is handzaam als het in een AlbertHeintasje mee kan op fiets..

1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 klopt, dan rijdt hij zichzelf na het optreden de vrachtwagen in

Vormgeving

1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 wel als je publiek er goed bij kan, en een schroevendraaier heeft om de spanningsconnector open te schroeven. Bij een optreden voor het Zonnebloemgala is dat weer minder relevant.

1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 Omvallen, Opvallen ? Aanvallen? Dat ding lag net nog plat op de grond..

1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 Een Wedge is een partje van een appel. Daar kijk je wel overheen

1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 Ik vind een floormonitor die kan basketballen erg knap..Vandaar dat selfpowered natuurlijk

Overig

1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 Georg Neumann wil absoluut niet dat je op zijn microfonen gaat staan.

1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 gaat allemaal van het drankbudget af.

1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 Hangt ervan af, of ik wel of geen EQ ter beschikking heb.

En nou serieus, het enige wat ik wil is dat de artiest zichzelf kan horen tussen alle overige kabaalmakers onstage.
                        Het handigste is dus een luidsprekertje dat het voorgenoemde kabaal kan overstemmen. Rock-'n-roll vereist dan andere specs dan klassiek en jazz, en TV-opnames hebben weer een hele andere specificatie ( daar noemen ze het trouwens Decor, omdat een monitor daar beeld oplevert in plaats van geluid) En dat de zanger erop kan staan is dan al helemaal een rare eis.
                        Verder ben ik ( omdat decor / monitor / floortjes wel erg dicht in de buurt van de microfoons liggen) altijd erg blij met fasereine systemen, omdat rondzingers ( resonantie ) ontstaat bij een versterking >1 en een fasedraaiing van n.360〫.

Per definitie is de geluidstechnicus nog steeds op zoek naar een ding ter grootte van een speldenkop ( past makkelijker in de vrachtwagen) dat 155 dB produceert ( dat kunnen we tenminste ook op Pinkpop ophangen. )

blijven studeren, dus maar...

Last edited by Gast1401081; 15-10-10, 14:59.

Comment

• vasco

• Oct 2003
                          • 2568

Originally posted by MacGyverSounds
                          7. Bla, bla, bla...
                          1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 Een Wedge is een partje van een appel. Daar kijk je wel overheen
                          Sorry Mac maar een wedge is een golfclub welke een golfer gebruikt om een golfbal uit een zandbunker te slaan. Daar kijk je uiteraard wel makkelijk overheen.

Comment

• mhsounds
                            • Sep 2009
                            • 933

wedge I zn 1 wig (ook fig): drive a ~ between the parties
                            tweedracht zaaien tussen de partijen; 2 wigvorm; 3 hoek, punt
                            (van kaas, taart); II tr vastzetten, vastklemmen: we were ~d (in)
                            between the police and the rioters we zaten ingeklemd tussen de
                            politie en de relschoppers
                            Freelance Light and Video |
                            Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

• djspeakertje
                              • Oct 2008
                              • 1912

Originally posted by MacGyverSounds

De beste floor is een doosje op de grond met een koptelefoonplug.

De beste Floor heeft een achternaam. En de koptelefoonplug van mijn moeder heb ik gelukkig nog nooit gezien...

Daan
                              I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                              I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• @lex
                                • Jul 2006
                                • 1086

11-10-10 14:27

Hallo,

Allereerst zal ik mij even voorstellen. Ik ben Mark, en ik ben een student.

Voor mijn opleiding doe ik een onderzoek naar floor monitors, en zou graag jullie hulp daarbij gebruiken.

Informatie die ik graag te weten zou komen:
                                ...
                                11-10-10 18:29

Originally posted by @lex
                                Mijn suggestie is:
                                -dat je eerst met mensen in het vak gaat praten (en dan bedoel ik dus In Real Life, of met andere woorden, onder vier ogen en niet via een forum)
                                -dan erachter komt wat er bijvoorbeeld voor verschillende monitors er bestaan en welke merken gangbaar zijn
                                -vervolgens vanuit die kennis een vraagstelling/doelstelling voor je onderzoek formuleert en die middels een enquete probeert invulling te geven.

PS Als je een succesvolle scriptie wil schrijven dan raad ik je van harte 'Hoe schrijf ik een scriptie' van Umberto Eco aan. Niet alleen zeer zinnige informatie, maar ook nog eens heel leuk geschreven!
                                12-10-10 10:15

Het valt nog niet helemaal mee om goede vragen te formuleren.... Hieronder take 2
                                ...
                                Nou geef je al aan dat het nog niet makkelijk is terwijl ik toch een aantal zeer voor de hand liggende suggesties heb gedaan, die jij dus blijkbaar tussen 11-10-10 18:29 en 12-10-10 10:15 hebt uitgevoerd...

Voortdurend je vragen gaan aanpassen maakt alle antwoorden van voor dat moment onbruikbaar. Vaker hier op het forum gebruikte uitspraak: 'bezint eer ge begint'. Ik begrijp wel waarom dit topic maar geen lift-off krijgt!

@lex

PS Speaertje, aan welke Floor dacht jij dan? ;-)
                                Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

Working...