Impedantie fantoomvoeding

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

Impedantie fantoomvoeding

We zijn aant kijken om een koorsysteempje de bouwen voor 64 headsets.

Hiervoor moet ik 16 blokjes met 4 XLR pluggen bouwen.
    Dus telkens 4 inputs naar 1 lijn, die naar de stageblock gaan.

Ze zouden kiezen voor condensator headsets: Audio-Technica - Products - Microphones by Type - Headworn Microphones - ATM75

Ik zie dat 1 headset 200ohms is. 4 is dus 50 ohms.
    kan een normale fantoomvoeding van een mengtafel dit aan als je 16 kanalen belast met 50 ohms per kanaal?

Zou het aan te raden zijn om scheidingstransfootjes te steken?
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1697

Originally posted by frederic
    We zijn aant kijken om een koorsysteempje de bouwen voor 64 headsets.

Hiervoor moet ik 16 blokjes met 4 XLR pluggen bouwen.
    Dus telkens 4 inputs naar 1 lijn, die naar de stageblock gaan.

Ze zouden kiezen voor condensator headsets: Audio-Technica - Products - Microphones by Type - Headworn Microphones - ATM75

Ik zie dat 1 headset 200ohms is. 4 is dus 50 ohms.
    kan een normale fantoomvoeding van een mengtafel dit aan als je 16 kanalen belast met 50 ohms per kanaal?

Zou het aan te raden zijn om scheidingstransfootjes te steken?
    Die impedantie van 200 Ohm heeft niets te maken met de fantoomvoeding. Dat zijn twee aparte zaken.
    Elke microfoon heeft een minimale belastingsimpedantie, waarbij hij nog behoorlijk functioneert en voldoende output geeft. Doorgaans werken microfoons in onbelaste mode, dwz de ingangsweerstand van de microfooningang is een stuk hoger dan de opgegeven uitgangsimpedantie van de microfoon. De AKG zullen bij een belasting van ca 200 ohm nog goed werken. De microfoons zijn condensator types en die hebben ook nog wat voedingsspanning nodig voor de ingebouwde fetversterker. Een fantoomuitgang van een microfoonversterker kan meestal wel een 5 a 6mA leveren, dus je kunt aan de hand van de specs wel uitvinden, of vier microfoons niet daarboven komen.
    Het grootste probleem is wel het parallelschakelen van de microfoons. Er komen vier (microfoonversterker-) uitgangen parallel te staan van elk 200 ohm en waarschijnlijk nog minder. Dat houd dat elke microfoon belast wordt met de impedantie van de mengtafel en ook nog eens driemaal de uitgangsweerstand van de andere microfoons. Een goede voorversterker kan een zeer lage uitgangsweerstand hebben van een paar ohms. Het signaal zal daardoor erg in elkaar zakken, waarschijnlijk nog verder dan bij dynamische microfoons, die altijd nog zo'n 200 tot 600 ohm zijn.
    Je kunt proberen om in je mengkastjes, de pennen 2 en 3 niet allemaal rechtstreeks aan elkaar te leggen, maar de vier ingangen via telkens twee weerstandjes van 220 ohm naar de uitgangsplug te brengen, De fantoomspanning zakt daardoor wat, maar hoeft niet dramatisch te zijn, Wel neemt de versterking wat af en de ruis wat toe. Een test in de praktijk zal moeten leren of het allemaal nog binnen het gewenste resultaat valt.
    Het is raadzaam om weerstandjes aan te schaffen met een tolerantie van 1%, metaalfilmweerstanden.

Edit:In de specs van de AKG staat een stroomopname van max 2mA. Dat gaat denk ik nog wel werken.

Speakertech
    Last edited by speakertech; 04-10-10, 16:56.
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

Working...