Audio systeem defect, mixer oorzaak?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mark-LED
    • May 2004
    • 822

Audio systeem defect, mixer oorzaak?

Situatie: permanente installatie met 4x JBL control 29AV op 1 XTI2000. En een SB210 op een XTI2000, stereo aangesloten. Aangestuurd door een DJM700S met 2 CDJ800mk2's.

Laatst zijn de laag/mid drivers van 1 kant eruit geklapt. Ik vermoedde langdurig in het rood draaien, dus drivers vervangen. Hoog drivers waren nog goed, lampjes/zekeringen waren ook nog goed. Het subje waren de drivers nog van goed, maar daar zijn de zekeringen van geklapt en de lampjes. Ook die zijn vervangen, maar door weerstanden en lampjes die 2 keer zo zwaar zijn.

Alleen, nu is binnen 2 weken tijd dezelfde situatie weer ontstaan. In de tussentijd heeft het systeem vol gedraaid, en van slechte montage is geen sprake.

Zou het kunnen dat de DJM een overstuurd signaal wegduwt door bijvoorbeeld drank in de mixer? Of moet ik dit probleem ergens anders zoeken. Er wordt uitsluitend in het oranje gedraaid, niet in het rode. De DSP instellingen zijn 40hz voor het subje, tot 110hz. De toppen beginnen vanaf 90hz tot ik geloof 18khz. Beide DSP instellingen zijn op -6db gelimit. Subje is iets gedelayed.
  • koentjes
    • Dec 2007
    • 333

als je je limiter verkeerd afstelt, dan kan dit ook je spoelen van de speakers warmstoken... op eenzelfde manier als je een versterker continu in de clip draait.

Comment

• djspeakertje
      • Oct 2008
      • 1912

Heb je gekeken of de versterkers (ook) clippen? Zoniet, dan ligt het probleem dus achter de versterkers. Wat dat dan zou kunnen zijn vraag ik me wel af... (iemand door je driver heen getrapt?...)

Daan
      I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
      I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• koentjes
        • Dec 2007
        • 333

als je limiter verkeerd is afgesteld dan clipt je versterker niet, maar staat je limiter de hele boel in elkaar te drukken.... dat bedoelde ik...

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Of je instellingen goed zijn kun je zo 'op papier' nooit controleren maar je limiter op -6 dB lijkt wat erg aan de veilige kant, ervan uitgaande dat 0 dB op je processor ook 0 dB op je versterkers en je DJM800 is.
          Wat er dan gebeurd is dat vanaf -6 dB het signaal gecomprimeerd wordt waardoor het gemiddelde vermogen veel te hoog wordt, ondanks dat het piekvermogen gelimiteerd is.
          Wat is trouwens de attack en release tijd van de limiter op de diverse uitgangen?
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• koentjes
            • Dec 2007
            • 333

klopt, hebben we een keer gehad met een stel 18" speakers in een EV-X-array kast. teveel limiting is dus ook niet alles... tis leuk voor een keer een (on)bedoelde uitschieter; maar om continu te laten werken is geen aanrader.

Comment

• Mark-LED
              • May 2004
              • 822

Het zijn de interne DSP instellingen in de XTI zelf die gebruikt worden. Daar is het of 0db, -3db, -6db of -12db zo uit mijn hoofd. De versterkers clippen niet, tenzij er in het rood gedraaid wordt. 0db op de DJM is ook 0db op de proc/amp.

Maar zou dit probleem opgelost zijn als ik de limiter op bijv. -3db zou zetten? Dat lijkt me wel erg stug? Ik zat er juist aan te denken 't ding maar eens wat verder naar beneden te schroeven. -9db of -12db zelfs. Maar dat is dus juist wat ik niet moet doen?

Release en attack tijden kan ik zo niet instellen volgens mij, was of slow of fast. Ik meen dat ik 'm op fast heb gezet.

Ik zat juist te denken dat er teveel laag gevraagd wordt, de toppen beginnen vanaf 90hz, is dat niet iets te laag voor toppen?

Deze setup werkt inmiddels anderhalf jaar probleemloos, tot een maand terug. 4 nieuwe speakers in 1 maand is niet echt verkoopbaar naar de klant toe. Daarom zit ik ook meer te denken aan de DJM die onbetrouwbaar geworden is. Maar toch stuurt ie op beide uitgangen gelijk en gebalanceerd uit.

Comment

• Koen van der K
                • Aug 2005
                • 1146

Die controll 29's kunnen maar 150W / 300W hebben, da's dus 300/600W max aan 4R wat die XTI eruit mag gooien. De 2000 kan 800W aan 4R leveren dus zou je op -6dB (kwart vermogen) qua piekvermogen zeker veilig moeten zitten.

Ik vermoed, evenals meningen uit vorige posts, dat je 'n compressieprobleem hebt en dat kan volgens mij enkel goed op te lossen zijn door toepassing van 'n goede (externe) processor. De limiter threshold van de XTI verhogen is vragen om problemen, daar drukken ze natuurlijk ook vrolijk tegenaan.
                Verlagen van 3dB in je output SPL is echter erg veel, daar gaat die eigenaar niet blij mee zijn dus de DSP die in de XTI's zit is daar te beperkt voor. Je zou tijdelijk de crossfreq nog wat op kunnen trekken, tenslotte is 't maar 'n 8" wat erin die controll zit.

Mocht je budget krijgen voor 'n processor dan heb je alles met instelbare attack / release / thresholds / peakstoplimiters / etc/ tot in detail onder controle.

Wat nu de oorzaak is van het plotseling defect raken is vreemd ... nieuwe DJ's misschien ? Of hebben ze 't gainknopje aan de achterkant van de DJM ontdekt ?

Succes !
                Meer is minder, minder is meer

Comment

• e-sonic
                  • Aug 2004
                  • 329

spec 29 AV

[LEFT]De spec gekeken, 150W met IEC pink noise 6 dB crest factor.

Dus thermische belastbaarheid is ca 150/4 een kleine 40 W....

Ik ben deze dingen in een vorig leven wel eens tegen gekomen bij discussie en conferentie systemen, als zgn floor PA en daar zijn ze prima geschikt voor.

Voor zgn voorgrond muziek kan het opstook effect zeker optreden, het rendement is aan de lage kant, ca 91 dB, volgens spec...

[/LEFT]
                  Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Probleem is dus dat je versterker veel te heftig is voor de speakers, zolang je niet te hard draait kunnen die speakers er oud mee worden, geef je een keer wat meer gas dan kunnen ze in seconden in rook opgaan.
                    Daar helpt, zoals Koen al schreef, alleen een goeie processor tegen, lieftst één met true RMS limiters.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• salsa
                      • Jan 2007
                      • 1315

Ik heb een zelfde set geinstalleerd met 2 C29AV en een SB210 maar alles aangesloten op 1 Crown XTI2000 en draait waanzinnig goed.
                      Wel heb ik een extra passieve crossover erbij geleverd, de SB210 komt standaard met een 100 Volt/Low impedance input board.

Misschien alles op 1 versterker aansluiten??

En de DSP van de XTI serie is niet uitgebreidt kwa limiters, is misschien beter in te stellen met Band Manager.

Dave
                      [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

Working...