Problemen met lage frequenties (basgitaar, contrabas)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mindchaoz
    • Apr 2009
    • 11

Problemen met lage frequenties (basgitaar, contrabas)

Hoi,

Ik ben beginnend FOH Mixer en op zich gaat het allemaal best lekker. Het enige waar ik steeds maar weer een probleem mee heb zijn de lage frequenties. Ik heb vaak moeite met het juist afstellen van een basgitaar, contrabas. Het geluid klinkt rommelig dan. Het hele lage (30-60Hz) klink dan als een harde hoem, terwijl het 'hogere laag' (125-400) vaak te zacht is.

Zijn er een aantal dingen waar ik op moet letten? Ik gebruik geen compressor, omdat ik dat ding nog goed onder de knie moet krijgen. Zijn er meer mensen die problemen hebben met deze frequenties?

Alvast bedankt!
    Dennis
    AV&L
  • Beckers Entertainment
    • Dec 2008
    • 650

Wat voor mixer gebruik je hier voor? Beetje mixer heeft een uitgebreide EQ zodat je het rommelige wat terug kunt draaien en het hoge laag wat verder open kunt draaien.
    Wat zegt u? Ik versta u niet... Wacht, ik zet het licht wat zachter!?

Comment

• mindchaoz
      • Apr 2009
      • 11

Ja dat begrijp ik
      Soundcraft GB4

Ik werk in 013..
      Ik heb de beschikking over vanalles, compressors, EQ's, gates.. de hele zooi.

Het enige waar ik gewoon moeite mee heb ik de juiste afstelling van de lage frequenties. Gewoon, een strakke sound.
      Last edited by mindchaoz; 13-09-10, 15:32.
      AV&L

Comment

• RayM
        • Jan 2006
        • 742

Originally posted by Beckers Entertainment
        Wat voor mixer gebruik je hier voor? Beetje mixer heeft een uitgebreide EQ zodat je het rommelige wat terug kunt draaien en het hoge laag wat verder open kunt draaien.
        Dat is wel heel kort door de bocht.
        Je bent van vele factoren afhankelijk. Het geluidsysteem, processor, eq, akoestiek, instrument.
        Met een contrabas bv. kun je last hebben van resonanties in de kast door het gebruik van te lage frequenties. En dit is weer afhankelijk van de subs die er staan. Ik lees in jouw Linked in profiel dat je al wat jaartjes in 013 meeloopt, kunnen de collega's daar je niet helpen als eerste. Je zit daar ook meteen in een live situatie.
        Heerlijk die stilte

Comment

• dj-wojcik
          • Jul 2008
          • 911

Misschien heb er wat aan misschien niet. Maar lees het zeker eens door! Vooral wat betreft het aantal Hz e.d.

linkjuh

Ik zou eens overwegen om eens een boostje te doen op het 800Hz-1Khz gebied. Met de juiste EQ kun je er een goeie " dinga dinga" sound uit halen. You know what i mean? Het is namelijk moeilijk om een geluid te definiƫren op een forum
          [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
          [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• party drive-inn
            • Sep 2010
            • 5

Dat is voornamelijk veel oefenen. Ik heb (voordat ik voor geluidstechnicus naar school ging en nu in het eerste jaar zit) alles geleerd van iemand die een geluidstechnicus is en ik heb veel bandjes met hem uitversterkt en alles ging steeds beter naarmate ik meer oefende. Zet er eens een EQ tussen en ga daarmee bezig zijn. Er is niet een knopje die dat rommelige eruit kan halen anders was het hele probleem van de feedback ook wel allang opgelost :P
            Verder ook wat RayM zegt, je apparatuur kan de kwaliteit ook beĆÆnvloeden.

Comment

• mindchaoz
              • Apr 2009
              • 11

Originally posted by RayM
              Dat is wel heel kort door de bocht.
              Je bent van vele factoren afhankelijk. Het geluidsysteem, processor, eq, akoestiek, instrument.
              Met een contrabas bv. kun je last hebben van resonanties in de kast door het gebruik van te lage frequenties. En dit is weer afhankelijk van de subs die er staan. Ik lees in jouw Linked in profiel dat je al wat jaartjes in 013 meeloopt, kunnen de collega's daar je niet helpen als eerste. Je zit daar ook meteen in een live situatie.
              Dat kunnen ze doen inderdaad. Ik ben juist op zoek naar nieuwe frisse ideeen. Ze hebben bijvoorbeeld een idee gegeven over de contrabas. Dat je die bijvoorbeeld het beste kunt splitten naar twee losse kanalen. En dat je je met de ene EQ focust op het ultralage, en de EQ van kanaal 2 op de rest.

Ik weet niet of je wel eens in de de Batcave van 013 bent geweest? Dat zaaltje is eigenlijk niet gebouwd voor concerten. Het had van oorsprong bij de bouw van 013 een andere functie. En toch hoor ik er soms een mooi laag. Mijn geluid is alles behalve slecht hoor, integendeel, ik krijg best veel complimenten.

Maar ik wil gewoon toch wat meer focussen op dat lage geluid. Wat zijn de basisdingen waar ik op moet letten. Puur de theorie. En hoe pas ik dat toe.

Ik heb al zitten klooien met bijv berekenen van de breedte van de zaal om de standing wave te ontdekken. Waarschijnlijk is dat dan ook de moeilijke frequentie in het laag. Maar ik twijfel of dat de goede manier van denken is. Veel geluidsmensen bij 013 hebben het vak geleerd door gewoon te doen en dat is eigenlijk ook het beste. Maar ik ben van karakter toch ook wel een redelijke theoreticus. Ik wil graag dingen kunnen verklaren en niet akkoord gaan 'als het werkt'. Waarom hoemt een bas rond de 45 Hz, waarom klinkt naarmate je hoger gaat in frequentie het geluid harder en zachter. Hoe kan ik niet puur en alleen 55Hz weghalen uit een EQ waar je moet kiezen tussen 50 en 63 HZ... Dat soort vragen dus

Vandaar dus mijn zoektocht naar frisse ideeen over dit probleem/uitdaging.
              AV&L

Comment

• frederic
                • Jan 2006
                • 3511

[FONT=Verdana]Een tip om te oefenen: neem tijdens een liveklus alles op met een HD24.[/FONT]

[FONT=Verdana]Hiermee kun je dan experimenteren met mengtafel, compressor enz.. wat je wil om te oefenen. Je stuurt dan alle signalen terug door hun kanaal net alsof je een livemix zou doen, maar dan thuis.[/FONT]

[FONT=Verdana]Wel opletten dat je de direct out van de kanalen op pre channel zet, zodat je de signalen niet bijkleurt voor opname[/FONT]

Comment

• mindchaoz
                  • Apr 2009
                  • 11

Originally posted by frederic
                  [FONT=Verdana]Een tip om te oefenen: neem tijdens een liveklus alles op met een HD24.[/FONT]

[FONT=Verdana]Hiermee kun je dan experimenteren met mengtafel, compressor enz.. wat je wil om te oefenen. Je stuurt dan alle signalen terug door hun kanaal net alsof je een livemix zou doen, maar dan thuis.[/FONT]

[FONT=Verdana]Wel opletten dat je de direct out van de kanalen op pre channel zet, zodat je de signalen niet bijkleurt voor opname[/FONT]
                  Ik zal eens kijken of ze zo;'n ding hebben.
                  Als het goed is wel.
                  AV&L

Comment

• mindchaoz
                    • Apr 2009
                    • 11

Zoals ik al zei, gebruik ik geen compressor voor basgitaar, contrabas en andere basjes. Zijn er hier mensen die erbij zweren dat het gebruik van een compressor op deze instrumenten van essentieel belang is in live-omgeving?
                    AV&L

Comment

• RayM
                      • Jan 2006
                      • 742

Originally posted by mindchaoz
                      Ik weet niet of je wel eens in de de Batcave van 013 bent geweest? Dat zaaltje is eigenlijk niet gebouwd voor concerten. Het had van oorsprong bij de bouw van 013 een andere functie.
                      Ik ken de Batcave en heb daar ook wel eens gemixt, net als in de kleine en grote zaal. Back to basic is de Batcave en dat is juist weer een uitdaging. Ik heb daar nooit problemen gehad. Ben er ook wel eens als bezoeker geweest en ook toen was het geluid dik in orde.

De mengtafel waar je mee werkt is natuurlijk van groot belang.Wat voor eq heb je, hoeveel sweeps en heb je overal een Q knop. Met een digitale tafel zijn je mogelijkheden vele malen groter.
                      En het is niet alleen de bas waar je op moet focussen, uiteindelijk gaat het om het geheel. Je hebt bv. ook een kickdrum die weer invloed heeft op je basgeluid. Mijn insziens is hier geen 'gouden regel', is het overal weer anders.
                      Oefenen en luisteren naar anderen en vragen is heel belangrijk. En je kunt niet altijd alles verklaren.
                      Heerlijk die stilte

Comment

• mindchaoz
                        • Apr 2009
                        • 11

Originally posted by RayM
                        Ik ken de Batcave en heb daar ook wel eens gemixt, net als in de kleine en grote zaal. Back to basic is de Batcave en dat is juist weer een uitdaging. Ik heb daar nooit problemen gehad. Ben er ook wel eens als bezoeker geweest en ook toen was het geluid dik in orde.

De mengtafel waar je mee werkt is natuurlijk van groot belang.Wat voor eq heb je, hoeveel sweeps en heb je overal een Q knop. Met een digitale tafel zijn je mogelijkheden vele malen groter.
                        En het is niet alleen de bas waar je op moet focussen, uiteindelijk gaat het om het geheel. Je hebt bv. ook een kickdrum die weer invloed heeft op je basgeluid. Mijn insziens is hier geen 'gouden regel', is het overal weer anders.
                        Oefenen en luisteren naar anderen en vragen is heel belangrijk. En je kunt niet altijd alles verklaren.
                        Ik zie soms dingen die anderen niet zien, maar andersom dus ook. Soms zie ik gewoon iets volkomen logisch over het oog. Een beetje klunzig en onzeker van karakter, zeg maar. Dat is mede ook een reden dat ik wat rondvraag. Maar ik weet ergens ook wel dat oefenen en oefenen en nog eens oefenen het beste is.

Aankomende week sta ik voor de verandering eens in een andere zaal, buiten 013. (Incubate Festival in Tilburg). Daar kan ik 4 dagen achter elkaar eens flink gaan oefenen en misschien merk ik dan wel dat het in die andere zaal veel beter gaat...
                        AV&L

Comment

• mindchaoz
                          • Apr 2009
                          • 11

Originally posted by dj-wojcik
                          Misschien heb er wat aan misschien niet. Maar lees het zeker eens door! Vooral wat betreft het aantal Hz e.d.

linkjuh

Ik zou eens overwegen om eens een boostje te doen op het 800Hz-1Khz gebied. Met de juiste EQ kun je er een goeie " dinga dinga" sound uit halen. You know what i mean? Het is namelijk moeilijk om een geluid te definiƫren op een forum
                          Ik zal eens gaan checken, thanks
                          AV&L

Comment

• frederic
                            • Jan 2006
                            • 3511

Zoals ik al zei, gebruik ik geen compressor voor basgitaar, contrabas en andere basjes. Zijn er hier mensen die erbij zweren dat het gebruik van een compressor op deze instrumenten van essentieel belang is in live-omgeving?
                            is te zien, om een "technobeat" te bekomen wel. Zeker op de kick

Comment

• renevanh
                              • Oct 2004
                              • 2371

Zijn er hier mensen die erbij zweren dat het gebruik van een compressor op deze instrumenten van essentieel belang is in live-omgeving?
                              Ik zweer er niet bij (geen comp kan ook), maar wanneer mogelijk zet ik altijd een compressor op m'n basgitaar.
                              Waar je alleen op moet letten is dat die goed afgesteld staat, anders gaat het 'pompen'.
                              Het voordeel van een compressor is natuurlijk dat het geluid wat vlakker blijft zodat je definitie wat meer tot zijn recht komt (al dan niet en koste van het laag).

Wat ik overigens ook regelmatig doe (hoe raar het ook lijkt) is de highpass op het kanaal inschakelen, pakweg 100Hz. Alle lage rommeldebommel hoempapa raak je dan kwijt, de definitie niet.
                              Op zich is dit een raar idee natuurlijk (de snaarfrequenties van een bass zitten allemaal onder de 100Hz), maar als je enkel de definitie wil helpt dit behoorlijk. Ligt ook aan mijn stijl misschien, ik vind een bass op de voorgrond niet mooi en mix hem liever met de definitie een beetje op de achtergrond. Dit werkt niet altijd, hangt heel erg van de muziek/type bandje/lead zanger(es) af.
                              Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

Working...