Problemen met monitors voor DJ's

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Beckers Entertainment
    • Dec 2008
    • 650

Originally posted by Noobie
    Ook al een paar keer zo'n gast gehad met een Sx300(Ev) op 25cm van z'n oor... 600W amp er achter en nog vragen of het niet harder kan....
    Over agressief gesproken..
    Wat zegt u? Ik versta u niet... Wacht, ik zet het licht wat zachter!?

Comment

• 4AC
      • Nov 2007
      • 1791

Nu ben ik er eindelijk achter waarom de EON's zo vaak gebruikt worden als monitor...
      Anders zetten we er toch gewoon een paar 100v hoorntjes naast?

Waar gaat het heen zeg...

OT:
      Originally posted by kowlier
      Toch hebben we nog regelmatig klachten van DJ's dat het te stil is.
      Hoe serieus kun je die klachten nog nemen? TE STIL nota bene.
      Van dergelijke reacties wordt IK stil.
      Mogelijke opties:
      - Gezeur negeren
      - Tegengas geven met argumenten betreffende gehoorschade
      - Optisch meer laten lijken hoe hard het gaat. Vb: enorme stacks neerzetten en maar enkele luidsprekers aanzetten. Vu-meters in alle soorten en maten die flink in het rood gaan. Het type DJ waar het hier over gaat heeft toch niet het verstand/technisch inzicht om zoiets door te hebben.

Mvg,

Teun

Edit: Stiekem ben ik het eeuwig doorgaande gezeur van DJ's behoorlijk zat. Schijnbaar moet het altijd harder.
      En zowel de verhuur-firma als de fabrikanten gaan in op deze vraag.
      Last edited by 4AC; 04-09-10, 19:17.
      uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
      Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• BvE
        • Oct 2004
        • 385

Ik route de "booth" uitgang van de Pioneer altijd terug naar mijn tafel, vervolgens stuur ik hem er weer uit met 2 auxen (voor stereo). Ik hang er altijd een EQ tussen.

Wanneer een DJ komt klagen dat het harder moet, terwijl de set al op max staat (ik laat de DJ doen wat die wil, maar zorg er altijd voor dat mijn speakers heel blijven), dan vertel ik hem dat het niet harder kan. Vaak is het dan al zo hard dat ik er helemaal niet mee zit dat die beste man het harder wil. Dan moet hij maar gewoon leren draaien en andere excuses zien te vinden.

Ik ben zelfs een paar keer weggelopen van mijn monitorpositie doordat ik het volume (met -25 dB oordoppen in) niet meer trok. Gister nog. Het begon zowat spontaan te piepen in mn oren, en dat terwijl ik niet eens in de afstraling van de speakers stond, ook nog eens op 3 meter afstand. Ik had 4 kastjes liggen van een coaxiale 15incher, alles aan twee kantjes van een versterker. Geen sub, gelukkig draaide iedereen op vinyl en ging de boel rondzingen bij teveel bas door de monitors. Heb dan ook de 80 Hz weggetrokken.

Comment

• badboyscrew
          • Aug 2000
          • 304

Om geen gezeik met de heren dj's te hebben zetten wij tegenwoordig
          2x 780 L (1x21" per kast) en een 780H flashlight top per kant neer.
          Nooit geen gezeur meer :-)
          groeten alex

Als je de bank 1000 euro schuldig bent, heb jij een probleem. Maar als je de bank een miljoen euro schuldig bent, hebben zij een probleem.

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

De DJ staat ook wel altijd vrij dicht bij het FOH geluid wat ook niet mis is.
            Daar zit precies het probleem, hij wil over de FOH heen omdat hij daar geen enkele definitie van doorkrijgt.
            Nu spelen de subs tot 100Hz en nemen de tops over.
            Misschien de tops eens lager laten komen dat we daar meer punch in krijgen?
            Voor de ontwikkeling van een extreme DJ monitor ben ik de afgelopen tijd bezig geweest met uitzoeken wat een DJ nou echt wil horen. Het 70-120 Hz gebied is daarin heel belangrijk, wanneer je precies in dat gebied van sub naar top gaat wordt dat gebied al snel rommelig door fase verschillen tussen sub en top.
            De monitor die ik aan het ontwikkelen ben geeft om die reden al vanaf 70 Hz weer en kan heel dicht bij de oren geplaatst worden.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• dexter
              • Jul 2005
              • 433

Alleen wel oppassen als je je kantel frequentie naar beneden gooit
              de toppen veel meer te verduren krijgen ze zullen eerder op hun einde zijn.
              Zie liever gebeuren zijn kantel frequentie iets omhoog laten we zeggen 120Hz.

Comment

• kowlier
                • Feb 2007
                • 45

De Dj's die draaien bij ons zijn bijna allemaal topdj's uit eigen land maar meestal van buitenland.
                Het zijn dus echt geen "show" DJ's!
                Als de dj's niet tevreden is, de organisator ook niet.
                Dus zeggen van pech of ge zijt potdoof is geen oplossing.

Even reageren op enkele reakties.
                Elk signaal gaat bij ons over een aparte mengtafel waar wij alles mee controleren.
                De tops zijn krachtig genoeg om ze nog een pak lager te laten beginnen.
                Misschien proberen met een 3-weg top waar het midden gebied toch mooier klinkt?

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Heb even de specs bekeken van de LA215, met 124 dB druk is dat voor veel DJ's aan de krappe kant is mijn ervaring. Vooral ook omdat de FOH set vaak ter hoogte van de DJ daar nog dik overheen gaat.
                  Vergeet niet dat veel DJ's met oordoppen in werken, dat doen ze om te zorgen dat ze met hun monitoren een eigen 'wereld' kunnen creëren zonder dat het bloed uit hun oren komt. Staat er dus één met 25 dB doppen in te werken dan ervaart hij 'slechts' 101 dB uit zijn monitoren bij een afstand van 1 meter. Hij krijgt dan, door zijn doppen en door de FOH set die net zo hard gaat, een heel rommelig en onduidelijk geluidsbeeld. Gevolg is dat hij harder wil en dat gaat dan dus niet meer. Zet je er twee per kant neer dan krijg je ook nog een keer last van kamfilter effecten wat de definitie ook niet echt ten goede zal komen.

Comment

• Waveform
                    • Dec 2009
                    • 321

Klopt, maar dat is berekend op fullrange. Omdat er in een LA215 wel een deftige hoogdriver steekt, krijg je er makkelijk meer dB's uit als je pas vanaf 100Hz speelt. Actief splitten scheelt ook altijd wel een dB'tje of 2, maar dat wordt natuurlijk wel een dure oplossing.

Comment

• kowlier
                      • Feb 2007
                      • 45

Originally posted by MusicXtra
                      Heb even de specs bekeken van de LA215, met 124 dB druk is dat voor veel DJ's aan de krappe kant is mijn ervaring. Vooral ook omdat de FOH set vaak ter hoogte van de DJ daar nog dik overheen gaat.
                      Vergeet niet dat veel DJ's met oordoppen in werken, dat doen ze om te zorgen dat ze met hun monitoren een eigen 'wereld' kunnen creëren zonder dat het bloed uit hun oren komt. Staat er dus één met 25 dB doppen in te werken dan ervaart hij 'slechts' 101 dB uit zijn monitoren bij een afstand van 1 meter. Hij krijgt dan, door zijn doppen en door de FOH set die net zo hard gaat, een heel rommelig en onduidelijk geluidsbeeld. Gevolg is dat hij harder wil en dat gaat dan dus niet meer. Zet je er twee per kant neer dan krijg je ook nog een keer last van kamfilter effecten wat de definitie ook niet echt ten goede zal komen.
                      Oordoppen worden er niet gebruikt.
                      Als ze die gebruiken en het is te stil moeten ze die maar uitdoen.

De LA215 kan je niet actief sturen.
                      We hebben ook nog EAW LA460 ter beschikking.
                      Deze hebben een 15" 8" en 11/4" hoorngeladen.
                      Misschien dat we daar betere resultaten kunnen mee halen?

Comment

• dj bobo
                        • May 2003
                        • 155

De serieuze kant van het probleem is dat een dj zichzelf niet goed hoort door ongewenst omgevings geluid (Bijv van de FOH) en daarom de monitoren harder wil hebben.

Misschien is het zinvol te zoeken naar een oplossing hiervoor. Een soort van geluidsdichte ruimte voor de dj booth.

Hoe je dit moet realiseren in de praktijk, geen idee?? Ik denk dat de meeste dj´s niet een glazen hokje geduwd willen worden, bovendien passen de meeste dj´s met hun enorme ego daar nooit in.

Is contrageluid misschien een oplossing?

Comment

• stainz
                          • Sep 2009
                          • 609

laatst een Dynacord CXM15 monitorset gehoord maar je hoorde de FOH echt bijna niet meer. Dan heb je 2x 450W RMS op monitor dat is nog niet zo heel gigantisch lijkt me...

Comment

• Waveform
                            • Dec 2009
                            • 321

DJ's hebben vooral hoge tonen nodig. Boost dat een beetje bij en klaar is kees

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Daar ga je het dus echt niet mee redden.

Comment

• NesCio01
                                • May 2010
                                • 1987

off topic:

Delayen?

Ik zou eerder m'n FOH delayen zodat het in de zaal
                                tussen (weerkaatsing) monitor on stage en FOH
                                retestrak staat?

grtz
                                Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

Working...