Roland AC-90 gitaarversterker op PA

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Viccc
    • Aug 2010
    • 4

Roland AC-90 gitaarversterker op PA

Beste mensen,

Ik ben nieuw op het forum en heb als leek een paar vragen over het aansluiten van een Roland AC-90 (akoestische) gitaarversterker op PA-installaties.

Mijn dochter(tje) treedt met haar gitaar regelmatig op op podia waar het geluid middels een PA door derden wordt geregeld. Om van niemand afhankelijk te zijn hebben we recentelijk de Roland AC-90 stereoversterker aangeschaft.

Vraag 1
    De versterker heeft als line-outs een 1/4" aansluiting (mono) en twee XLR aansluitingen (stereo). In de handleiding staat dat het ingebouwde chorus effect gebruik maakt van de stereospeakers. Betekent dit dat dus altijd beide XLR aanluitingen op het PA aangesloten dienen te worden? Is dit gebruikelijk en kunnen de meeste PA's hiermee overweg? Houdt dit dan tevens in dat er geen chorus effect mogelijk is bij aansluiting middels de (mono) 1/4" aansluiting of slechts 1 XLR aansluiting?

Vraag 2
    Is het aan te raden om de ingebouwde galm geheel uit te zetten en de gewenste galm uitsluitend door het PA te laten regelen?

Alvast hartelijk dank voor de reacties!

Groet,
    Vic
    Last edited by Viccc; 31-08-10, 20:11.
  • Timo Beckman
    • Jul 2006
    • 1298

In principe kunnen beide lijnen direct richting de PA .
    2 kantekeningen de versterker heeft geen aardlift voor zo ver ik kon zien dus er kan een aardlus ontstaan .
    Bij grote PA systemen en bijbehorende mengtafels hebben een veel uitgebreidere toonregeling dan degene die aanwezig is op de ac90 .
    Het hangt dus van de geluidsman af of het gaat klinken of niet .
    U kunt beide lijnen door versterken of 1 wat u wilt . Liever 2 breder geluid en in het geval van een kapotte lijn iig 1 lijn over

Comment

• Viccc
      • Aug 2010
      • 4

Thx Timo,

Maar graag zou ik nog willen weten of de chorus nog wel werkt over 1 lijn.

Wat kan ik doen om de aardlus te voorkomen, is zo'n aardlift zelf te bouwen of op een andere manier te realiseren?

Comment

• frederic
        • Jan 2006
        • 3511

Originally posted by Viccc
        Thx Timo,

Maar graag zou ik nog willen weten of de chorus nog wel werkt over 1 lijn.

Wat kan ik doen om de aardlus te voorkomen, is zo'n aardlift zelf te bouwen of op een andere manier te realiseren?
        Gewoon een dubbele DI gebruiken is het eenvoudigste.

Wat de effecten op die versterker betreft, je moet een gitaarversterker aanzien als onderdeel van uw gitaar. Je maakt een geluid die jij wil. Het is de taak van een PA om jou geluid te verplaatsen naar het publiek.

Bij gewone gitaarverstekers plaatst men een microfoon voor de speakers om alle effecten en toonregelingen mee te nemen naar de PA.

Je moet dus de versterker goed leren kennen, en weten hoe hij moet afgeregeld staan. Zowel voor de toonkleur als gebruik van effecten.

Comment

• Timo Beckman
          • Jul 2006
          • 1298

Ik ken deze versterker niet maar een chorus klinkt mooier over 2 lijnen . Daarbij neem ik aan dat het chorus effect gebaseerd is op een pedaal ik denk/hoop de dimensionC van roland wat 1 van de betere is naast TC electronics en voor electrische gitaren de vodoo-vibe .
          Betreffende aardlussen inderdaad een dubbele DI of beter een ASL
          trafo box . Als je daar geen aardlus mee weg weet te krijgen krijg je hem ook niet weg wat je probeert .

Comment

• NesCio01
            • May 2010
            • 1987

In 1e instantie ga ik voor 2 x XLR, maar wel via 2
            losse DI's. Ook omdat ik zie dat de Jack out achter
            een ingebouwde DI zit, maar dit lees ik niet v.w.b. de
            XLR's.

Voor het gemak ga ik er vanuit dat de line out (XLR)
            het effect mee uitstuurt.

Zoals al geschreven, wordt bij electrische gitaren veelal
            een microfoon voor de versterker geplaatst, die dan alle
            effecten en toonregelingen (affiltering) ook meeneemt.

Mijn voorkeur bij een akoestische gitaar, is om deze zo
            neutraal mogelijk te versterken, dus de gitaar rechtstreeks
            in de DI en dan vanuit de DI een link out naar de gitaar-
            versterker.
            Als de stage situatie het toelaat dan nog liever een erg goede
            condensator ervoor.

Evt. kun je dan als PA man iets delay met een chorus meegeven?

Als de PA-er ervoor zorgt dat alle systemen op 1 stroomgroep,
            dus op 1 fase staat, dan is een aardbrom nagenoeg uitgesloten.
            (behalve bij sommige budget versterkers).

Bij deze Roland kan ik me een aardbrom bijna niet voorstellen
            (mits alles op 1 groep zit).

Een beetje DI heeft een groundlift.
            Ook een kabel zonder aarde wil wel eens helpen.
            (heb er altijd wel 1 bij me waarvan ik de aarde heb losgeknipt).

grtz
            Last edited by NesCio01; 31-08-10, 23:43.
            Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• frederic
              • Jan 2006
              • 3511

Originally posted by NesCio01
              In 1e instantie ga ik voor 2 x XLR, maar wel via 2
              losse DI's. Ook omdat ik zie dat de Jack out achter
              een ingebouwde DI zit, maar dit lees ik niet v.w.b. de
              XLR's.

Voor het gemak ga ik er vanuit dat de line out (XLR)
              het effect mee uitstuurt.

Zoals al geschreven, wordt bij electrische gitaren veelal
              een microfoon voor de versterker geplaatst, die dan alle
              effecten en toonregelingen (affiltering) ook meeneemt.

Mijn voorkeur bij een akoestische gitaar, is om deze zo
              neutraal mogelijk te versterken, dus de gitaar rechtstreeks
              in de DI en dan vanuit de DI een link out naar de gitaar-
              versterker.
              Als de stage situatie het toelaat dan nog liever een erg goede
              condensator ervoor.

Evt. kun je dan als PA man iets delay met een chorus meegeven?

Als de PA-er ervoor zorgt dat alle systemen op 1 stroomgroep,
              dus op 1 fase staat, dan is een aardbrom nagenoeg uitgesloten.
              (behalve bij sommige budget versterkers).

Bij deze Roland kan ik me een aardbrom bijna niet voorstellen
              (mits alles op 1 groep zit).

Een beetje DI heeft een groundlift.
              Ook een kabel zonder aarde wil wel eens helpen.
              (heb er altijd wel 1 bij me waarvan ik de aarde heb losgeknipt).

grtz
              Kan zijn dat die effecten van die gitaarversterker functioneel zijn in de gespeelde muziek. Dan kun je niet zomaar efkes de effecten verschuiven daar de PA. Zeker als ze hier en daar met pedaal bediend worden.

Maar idd, als het zuiver gitaar is zonder iets bij, zou ik ook rechtstreeks in de DI prikken.

Comment

• frederic
                • Jan 2006
                • 3511

Originally posted by Timo Beckman
                Ik ken deze versterker niet maar een chorus klinkt mooier over 2 lijnen . Daarbij neem ik aan dat het chorus effect gebaseerd is op een pedaal ik denk/hoop de dimensionC van roland wat 1 van de betere is naast TC electronics en voor electrische gitaren de vodoo-vibe .
                Betreffende aardlussen inderdaad een dubbele DI of beter een ASL
                trafo box . Als je daar geen aardlus mee weg weet te krijgen krijg je hem ook niet weg wat je probeert .
                Die scheidingstransfo lijkt me toch echt niet meer de taak te zijn van een muzikant
                Ezn DI kan er nog net door en kan nuttig zijn te hebben, omdat je soms wel met een kleine zangversterking geconfronteerd wordt zonder technieker en veel extras erbij. Je weet wel in het parichie zaaltje om de hoek.

Bovendien gebruikt een PA dan nog een DI. Ik zou zeker niet zomaar rechtstreeks een Jack->XLR pluggen van een versterker die ik niet ken, als ik niet zeker weet dat het een gebalanceerd signaal is, en zeker niet als er geen signaalreductieknop -10 of 20db op zit.

Comment

• Viccc
                  • Aug 2010
                  • 4

Dank voor alle reacties!
                  Ben zelf echt een leek op dit gebied, maar vind het wel interessant.

Volgens blokschema in instructieboek is het chorus-effect inbegrepen in de XLR line-out. De DI output is gebalanceerd, rechtstreeks achter de gitaarinput (dus zonder chorus e.d).

Het liefst hebben we zelf controle over de chorus. Begrijp ik goed dat het handig kan zijn indien we zelf 2 DI-boxjes aanschaffen (L + R) voor achter de XLR line-out. Zo ja, welk merk en type is hiervoor geschikt?

Of overdrijf ik nu, en 'moet' de PA-man maar zorgen dat de versterker via beide XLR line-outs goed wordt aangesloten?

Is er ergens nog een handige website waar beginners wat meer over PA-installaties kunnen lezen?

Nogmaals thx!

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Als je zelf controle wilt houden over de effecten, wat heel normaal is voor een gitarist, dan moet je dus niet de XLR aansluitingen gebruiken omdat die volgens jou voor de effecten zitten.
                    Je moet dan dus de jack outputs hebben en die via een DI box op de PA aansluiten, het is daarbij normaal dat het PA bedrijf voor de DI boxen zorgt.
                    Volgens mij ook al aangestipt maar meestal wordt de gitaar met een microfoon voor de speaker uitversterkt, de manier waarop jij het wilt doen gebeurd wel maar is niet gebruikelijk.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• darco
                      • Sep 2009
                      • 135

een handige site om als beginner wat kennis over p.a. op te doen: Popschool Maastricht : Homepage

Comment

• Viccc
                        • Aug 2010
                        • 4

Originally posted by MusicXtra
                        Als je zelf controle wilt houden over de effecten, wat heel normaal is voor een gitarist, dan moet je dus niet de XLR aansluitingen gebruiken omdat die volgens jou voor de effecten zitten.
                        Je moet dan dus de jack outputs hebben en die via een DI box op de PA aansluiten, het is daarbij normaal dat het PA bedrijf voor de DI boxen zorgt.
                        Volgens mij ook al aangestipt maar meestal wordt de gitaar met een microfoon voor de speaker uitversterkt, de manier waarop jij het wilt doen gebeurd wel maar is niet gebruikelijk.

Nee, ik schreef dat de XLR en DI resp. na en voor de chorus zitten...
                        Geldt het bovenstaande dan nog steeds?

Misschien wil ik het wel te perfect hebben, en is de microfoon inderdaad de beste oplossing. Eerst maar eens de site van Popschool Maastricht bestuderen...

Thanks voor alle info!

Comment

• w.eckhardt
                          • Apr 2006
                          • 46

De XLR zit inderdaad na de chorus, en geeft ook het volledige stereo-signaal uit. Roland gebruikt alleen af en toe wat trucs om de chorus lekker te laten klinken uit de versterker, die wat verwarrend kunnen zijn voor de geluidsman.
                          Een keer zo'n versterker voor tegengekomen, en op het ene kanaal kreeg ik het droge gitaarsignaal door, en op het andere alleen de chorus.

Ook even uitkijken dus als je hier een microfoon voor hangt: Dit doet die met de ingebouwde speakers namelijk ook!
                          Als je er een microfoon voor gooit, moeten het er gelijk 2 zijn (elke speaker 1).

Comment

• NesCio01
                            • May 2010
                            • 1987

Hoi Vicc,

Popschool is al aangereikt, hier een link
                            voor info over de DI.

De DI is haast onmisbaar voor de techneut, maar
                            als gitarist zou ik m ook wel eisen eigenlijk.

Hoe gebalanceerd jouw XLR's ook zijn, als er
                            1 pooltje losraakt, heb je wel kans dat je 48 Volt
                            phantoomvoeding je versterker in krijgt.

Tref je een beginnende techneut die nog geen DI's heeft
                            (oeps zo begon ik ooit ook hoor) dan is het toch wel prettig
                            als je er zelf 2 bij je hebt (of 1 duo).

DI's zijn er al vanaf een eurotje of 30 (Behringer) tot
                            erg veel duurder. (Zelf gebruik ik de duo DI van ARX å €189,=)

Wat ik nog niet helemaal begrijp. Je dochter speelt akoestische gitaar?
                            Waarom dan het signaal niet heerlijk neutraal aanbieden?
                            De techneut kan dan zelf wat doen met een effect wat past in het
                            totaalbeeld van de zaal waar ze speelt.
                            De chorus kan ze dan wel gebruiken in haar monitor.

grtz
                            Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

Working...