is een PRESONUS EQ3B als eq op monitorgroep aan te raden?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • metalteacher
    • Dec 2007
    • 467

is een PRESONUS EQ3B als eq op monitorgroep aan te raden?

ik wil beginnen met het aanschaffen van een eq op de monitorgroepen. nou kan ik vrij weinig vinden over dit apparaat. maar is t uberhaupt iets om een parametrische eq te gebruiken voor de monitoren. ik dacht zelf dat ik hiermee sneller het monitorgeluid kan opzetten. en ik kan er steeds 1 aanschaffen als daar geld voor is, en dan blijft het te overzien.

is dit een goede gedachte, of een verkeerde, of een goede gedachte met het verkeerde apparaat?

ik had mij hiermee al tevreden gesteld nadat mijn vriendin mij geruststellend meedeelde dat het formaat lang niet zo belangrijk is als wij plegen te denken.
    Steelwing - Full Speed Ahead!!!
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Een parametrische EQ is niet heel praktisch op de monitors, het werkt niet snel en je hebt minder overzicht over wat je hebt gedaan.
    In feite is het heel simpel, kijk bij een willekeurig PA bedrijf en je zult zien dat ze in 98% van de gevallen grafische EQ's gebruiken en da's niet zomaar.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• shure-fan
      • Sep 2003
      • 1046

parametrisch is idd niet erg praktisch... vaak ook door de beperkende hoeveelheid bandjes die je kunt aanpassen, vaak komt het toch wel voor dat je meer dan 5 " schuifjes" dipt

misschien eens kijken naar een dbx 321 31 bands eq
      Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• metalteacher
        • Dec 2007
        • 467

Okee, duidelijke antwoorden. Is een oudje als de Alesis meq 230 ook goed genoeg, of moet ik echt uitkijken naar een dbx?

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Originally posted by metalteacher
          Okee, duidelijke antwoorden. Is een oudje als de Alesis meq 230 ook goed genoeg, of moet ik echt uitkijken naar een dbx?
          Dat mag je lekker zelf bedenken.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• djspeakertje
            • Oct 2008
            • 1912

Originally posted by metalteacher
            Klark mag ook

En BSS ook

EDIT: Ashly ook

Keuze genoeg, ga ze eens proberen, vergelijken en kies de beste. Neem er wel een met 30/31 bandjes, anders ga je teveel wegtrekken.

Maar Als die Alesis doet wat ie moet doen is dat ook prima, alleen wordt het zo'n rommeltje als je daar later andere EQ's boven/onder gaat schroeven(aangezien ze niet meer worden gemaakt).

Daan
            I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
            I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• Big Bang
              • Apr 2008
              • 652

Tjah als je die oude alesis hebt liggen is dat op de monitors beter dan niets imo. (Mijn mening: op monitors liever een budget eq dan geen eq, op FOH alleen een eq als je er een goede voor hebt).

Tuurlijk zal er (veel) beter te krijgen zijn, maar als het resultaat voor jou (voorlopig) zo goed genoeg is kan ik me voorstellen dat je je prioriteiten ergens anders legt (iedere euro kun je maar één keer uitgeven ;-) )
              It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• metalteacher
                • Dec 2007
                • 467

precies, ik heb maar twee monitorkanalen dus die alesis zou toereikend moeten zijn. liever ga ik voor een goede dbx, maar jah dat geld is er op dit moment even niet. dus ik los het eerst een tijdje op met een budget eq met 31 banden. prima tips hieromtrent. en dan over een jaartje in een keer over naar een goede kwaliteits eq.

Comment

• dwali
                  • Jun 2002
                  • 92

Originally posted by Big Bang
                  (Mijn mening: op monitors liever een budget eq dan geen eq, op FOH alleen een eq als je er een goede voor hebt).
                  Meningen verschillen ;-) In de tijd dat ik nog veel monitors deed gingen budget EQ's als Alesis/Yamaha/Behringer fysiek uit het signaalpad, of de tafel moest een ins bypass hebben..

soms geldt: less is more..

@metalteacher:
                  - heb je een monitor EQ "nodig" voor jouw klussen?
                  - doe thuis eens een AB test.. monitor met alesis (zowel flat, als wat jij vind dat er qua EQ nodig is..) en zonder.. wat klinkt in jouw oren het beste?
                  - bij sommige "budget EQ's" is een schuif op nul niet hetzelfde als "bypass".. er gebeurt wel degelijk "iets.."

Mocht je de moed verzameld hebben om er een aan te schaffen, kun volgens mij kun je beter een goedwerkende 2dehands dn360/dn370/fcs960/xta/white kopen als een nieuwe van een inferieur of minder rider-vriendelijk merk/type.. (of doorsparen voor een nieuwe..)

Maarja, smaken verschillen.. luister zelf..

gr.dwali
                  For those about to rock, we salute you...

Comment

• sparky
                    • Apr 2002
                    • 2104

...En niet alleen meningen verschillen, situaties doen dat ook

Ik heb monitorklusjes gehad, zoals een keer waarbij er iets van 5 verschillende monitors werden gebruikt over een groep of 10, zonder enige vorm van EQ. En dat ging prima omdat het een redelijk vriendelijke muzieksoort was in een theater.

Maar ik heb ook in jongerencentra gestaan waar een zanger zichzelf graag wil horen......terwijl hij pal voor de 112dB slaande drummer staat en er low budget monitoren liggen. Op zo'n moment gebruik je die stinkende yamahaas dus gewoon wel.

Parametrische EQ's heb ik trouwens ook gewoon gebruikt hoor en dat doe ik nog steeds wel eens op de klusjes waar er alleen een digitafeltje meekan. Ik kom er tot nu toe wel mee weg. Een hipasje, soms een wat breder middenbandje om de wege op klank te bregen en de 2 sterkste feedackfrequenties waar nodig dippen is meestal genoeg. Ik vind het eigenlijk best precies, flexibel en prettig werken. Tis idd alleen niet altijd even handig als er meerdere bands zijn en een zanger(es) komt met een totaal andere mic aanzetten. In die situaties is een grafische EQ toch wel het handigst, net zoals het dat in het geval van een gasttech is en sowieso in festivalsituaties.

Oftewel, elke situatie heeft zo z'n eisen. Ik gok dat de TS (als ik de juiste persoon voor me heb) vaak met meerdere bands op een avond te maken heeft, waarbij het podiumvolume hoog ligt en de monitors respectabel maar zeker niet de top zijn. (correct me if i'm wrong) Dit in combinatie met een analoge tafel.. Dan zijn grafische EQ's wel het juiste middel, er is weinig geld, dus dan zou ik op zoek gaan naar 2e hands DBX'en. Dan heb je respectabele EQ's voor een mooie prijs.

Succes!
                    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• metalteacher
                      • Dec 2007
                      • 467

bedankt voor alle duidelijkheid hieromtrent. inmiddels al genoeg ervaring met een behringer eq gehad die inderdaad wel iets deed in de neutrale stand, en nadat ik begon te schuiven het probleem niet echt verbeterde. de oplossing was destijds de eq ertussenuit en via de eq van de mengtafel het oplossen, en zo werk ik nu eigenlijk nog. daarmee valt het bij de meeste bands te doen, in combinatie met zorgvuldige plaatsing. bij 1 band echter niet vanwege de hammond met lesliebox, dat is een stoorzender eersteklas. daar moet een uitgebreidere eq op de monitor

Comment

• sidefill
                        • Sep 2009
                        • 130

Op de 2e hands markt worden regelmatig Klark dn 360's aangeboden voor rond de 500 euro.
                        Kan je 2 groepen mee eq-en.

Is degelijk en klinkt super .

Comment

• metalteacher
                          • Dec 2007
                          • 467

zoveel geld heb ik dus niet.

ik kan nu een roland eq 231 kopen, die lijkt me wel wat. is dat wat?

Comment

Working...