Vermogen verhouding

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • heavymetalheaven
    • Aug 2010
    • 6

Vermogen verhouding

[FONT=Times New Roman]Hallo,[/FONT]
    [FONT=Times New Roman][/FONT]
    [FONT=Times New Roman]Ik heb een jaren 80 hard-rockband en we hebben in de loop der jaren n aardig p.a.t.je opgebouwd, we hebben nu een crossover tweeweg en willen naar een 3 weg om nog wat meer defenitie de zaal in te sturen. Hierover heb ik een aantal vragen.[/FONT]
    [FONT=Times New Roman]Hier wat ik heb,[/FONT]
    [FONT=Times New Roman]Dynacord sl 1800 voor peavey`s ul18s (oud model)[/FONT]
    [FONT=Times New Roman]2 x Qsc 450 voor peavey`s ul 15 (oud model)[/FONT]
    [FONT=Times New Roman]Nu hebben we 2 dynacord mosquito s`s aangeschaft voor het hoog, die wil ik gaan aansturen met een van de qsc`s en wil ik de ul 15`s voor het midden gaan gebruiken en daar heb ik een paar vragen over.[/FONT]
    [FONT=Times New Roman]1. Welk vermogen heb ik nodig voor het midden als dit in verhouding moet staan met de dynacord sl 1800 die de sub aansturen[/FONT]
    [FONT=Times New Roman]2. Moet ik de hoorn van de ul 15 afsluiten.[/FONT]
    [FONT=Times New Roman]Alvast bedankt voor de e.v.t. tips.[/FONT]
    [FONT=Times New Roman]peter[/FONT]
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Dit is zo niet te zeggen.
    Het hangt van heel veel factoren af, het rendement van de speakers, de wisselfrequenties en ook persoonlijke smaak.
    Beste is dus gewoon verschillende dingen te proberen en luisteren/meten.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• HR Soundproductions
      • Oct 2005
      • 649

IK vrees dat het niet zo eenvoudig is te zeggen zoals alreeds hierboven wordt gezegd.

Vroegah hield ik, als rule of thumb, aan voor seperate systemen voor hoog/mid/laag (welke bij benadering allemaal hetzelfde rendement hadden) een verhouding van 4 laag, 2 mid en 1 hoog. Aangestuurd via cross-over en iedere sectie ((h/m/l) eigen versterker en eigen weergevers.

Eventjes een kort-door-de-bocht-uitleg; basversterking 2x400 watt rms, mid 2x200 watt rms en het hoog 2x100 watt rms.

Het bovenste is sterk afhankelijk van het type kasten, gebruikte speakers, zaalacoustiek, luchtvochtigheid en het aantal mensen aanwezig.

Aangezien jij hier over verschillende kasten (met elk hun eigen frequentie gebied en rendement) praat, zal dit niet zomaar opgaan en vrees ik dat je hier mee zal moeten experimenteren om een juiste verhouding te krijgen. Tenslotte kun je zelf het beste horen hoe het klinkt.

Nog eventjes over je voorstel om de peavey UL-15 voor het mid te gaan gebruiken; ik denk niet dat dit een goed idee is, een 15 inch is sowieso niet de beste keuze om het mid te gaan weergeven. Ik zou deze lekker fullrange houden en zeker niet de hoog afsluiten.

De mosquito's (oude beestjes) zou ik meer als infill gebruiken. Grootste voordeel is dat je dan alle kasten gebruikt waarvoor ze zijn en je, denk ik, het meest optimale resultaat zult hebben. Proberen, luisteren, proberen, luisteren,proberen, luisteren is hier het advies.
      Last edited by HR Soundproductions; 05-08-10, 13:12.

Comment

• metalteacher
        • Dec 2007
        • 467

op de site van stage accompany staat een leuke decibel rekenmodel. vul daar het rendement van de speaker en het vermogen van de versterker in, en je weet hoe het ervoor staat. ik heb inmiddels geleerd dat die zaken in de praktijk heel anders uitpakken. maar ik heb ook wel gezien dat het in elk geval een mooie leidraad is. als onwetende kom je zo in elk geval goed in de richting waar je wezen moet. en na wat experimenteren, kom je zelf weer op nieuwe ideeen en dan gaat het vanzelf lopen.

hoe heet de band?
        Steelwing - Full Speed Ahead!!!

Comment

• heavymetalheaven
          • Aug 2010
          • 6

Originally posted by HR Soundproductions
          IK vrees dat het niet zo eenvoudig is te zeggen zoals alreeds hierboven wordt gezegd.

Vroegah hield ik, als rule of thumb, aan voor seperate systemen voor hoog/mid/laag (welke bij benadering allemaal hetzelfde rendement hadden) een verhouding van 4 laag, 2 mid en 1 hoog. Aangestuurd via cross-over en iedere sectie ((h/m/l) eigen versterker en eigen weergevers.

Eventjes een kort-door-de-bocht-uitleg; basversterking 2x400 watt rms, mid 2x200 watt rms en het hoog 2x100 watt rms.

Het bovenste is sterk afhankelijk van het type kasten, gebruikte speakers, zaalacoustiek, luchtvochtigheid en het aantal mensen aanwezig.

Aangezien jij hier over verschillende kasten (met elk hun eigen frequentie gebied en rendement) praat, zal dit niet zomaar opgaan en vrees ik dat je hier mee zal moeten experimenteren om een juiste verhouding te krijgen. Tenslotte kun je zelf het beste horen hoe het klinkt.

Nog eventjes over je voorstel om de peavey UL-15 voor het mid te gaan gebruiken; ik denk niet dat dit een goed idee is, een 15 inch is sowieso niet de beste keuze om het mid te gaan weergeven. Ik zou deze lekker fullrange houden en zeker niet de hoog afsluiten.

De mosquito's (oude beestjes) zou ik meer als infill gebruiken. Grootste voordeel is dat je dan alle kasten gebruikt waarvoor ze zijn en je, denk ik, het meest optimale resultaat zult hebben. Proberen, luisteren, proberen, luisteren,proberen, luisteren is hier het advies.

Ok, hier zat ik niet op te wachten, maar de waarheid is hard.
          Heb je e.v.t. een goed alternatief voor mid-range kastjes?
          en wat bedoel je met "infill"

thanks alvast.

peter

Comment

• heavymetalheaven
            • Aug 2010
            • 6

Originally posted by metalteacher
            op de site van stage accompany staat een leuke decibel rekenmodel. vul daar het rendement van de speaker en het vermogen van de versterker in, en je weet hoe het ervoor staat. ik heb inmiddels geleerd dat die zaken in de praktijk heel anders uitpakken. maar ik heb ook wel gezien dat het in elk geval een mooie leidraad is. als onwetende kom je zo in elk geval goed in de richting waar je wezen moet. en na wat experimenteren, kom je zelf weer op nieuwe ideeen en dan gaat het vanzelf lopen.

hoe heet de band?

beste metalteacher,

wel ok dat stageaccompany en m`n band heet OgopogO.

greetz, peter

Comment

Working...