SPL Transient Designer op een drumgroup.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • marczeebregts
    • Dec 2009
    • 71

SPL Transient Designer op een drumgroup.

Voor de gezinsuitbreiding van mijn rack wil ik iets gaan aanschaffen voor de drumgroup. Ik wil sowieso al een tijdje een Transient Designer aanschaffen, maar ik weet nog niet of dat de TD4 of TD2 gaat worden. Een TD4 is natuurlijk wel handig op je losse kanalen (K, SN, T1, Tf; extra tom ben je dus al genaaid), maar iemand wees mij er laatst op dat ik ook een TD2 op een stereo drumgroup kan gebruiken. Aangezien je toch alle parameters op (vrijwel) dezelfde stand zet. En dan in combinatie met een buscompressor. Het enige wat ik dan als nadeel kan bedenken is dat je de overheads waarschijnlijk niet door de drumgroup kan halen.

Iemand hier ervaring mee, of enige wijsheid over te brengen?
    Marc Zeebregts Geluidstechniek
    Freelance geluidstechnicus

• berolios
    • Sep 2005
    • 1538

Let erop dat je bij TD's goed je gain-structuur in de gaten moet houden, zeker icm digitale tafels. Op een TD4 heb je 6 dB meer headroom ten opzichte van een TD-2.
    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• marczeebregts
      • Dec 2009
      • 71

Das sowieso goed om te weten! Thanx.
      Wat is dan jouw mening over een TD gebruiken op een drumgroep tov los op de kanalen?

Comment

• Mike Manders
        • Aug 2006
        • 341

ik heb dit ook eens geprobeerd, maar ik heb gemerkt dat als ik het op een groepje doe, het apparaat anders gaat reageren als je kanaalfaders harder of zachter gaat zetten. dus dit werkt naar mijn mening niet. ik zou m lekker op kick/snare of toms zetten en verder niks.
        gr. mike
        ik heb de mijne overigens net weggedaan omdat ik m al jaren niet gebruikt heb..

Comment

• marczeebregts
          • Dec 2009
          • 71

Originally posted by Mike Manders
          ik heb de mijne overigens net weggedaan omdat ik m al jaren niet gebruikt heb..
          Ai, dat had ik dan moeten weten .
          Wat is daar de reden voor, als ik vragen mag?

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Waarom denk je eigenlijk dat het een verbetering op gaat leveren?
            Wat is er waar je niet tevreden over bent?
            Zelf gebruik ik slechts compressie voor de kick, op elke tom een gate en een reverb op de snare, that's all.
            Eventueel over de totale drums nog een compressor (1,8 op 1) maar dat alleen wanneer het echt nodig is.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• marczeebregts
              • Dec 2009
              • 71

Het gaat er niet echt om dat ik ergens ontevreden over ben. Ik heb de TD nu een aantal keren gehoord, en ik vind 't gewoon een te gek apparaat. Shapen met 2 knoppen. Geweldig toch? .
              Zelf ben ik geen fan van gates. Zeker niet bij zeer dynamische drummers. Ik ben dan te vaak bezig met mijn gates in de gaten houden. Verder wens ik vaak voor een snare een kortere sound, maar dat is smaak. Geldt trouwens ook soms voor de kick.

Comment

• Mike Manders
                • Aug 2006
                • 341

@ Marc, de reden dat ik m wegdoe is dat ik m al lang niet meer gebruikt heb.

gates zijn inderdaad altijd vervelend, ik heb liever een goeie bassdrum, met een goeie microfoon op de juiste plek, dan heb je geen TD nodig en geen gate.

Comment

• sparky
                  • Apr 2002
                  • 2104

Ik gebruik het wel eens als insert op subgroepen, maar dan bedoel ik een monosubgroepje kick en een monosubgroepjes snare. Dat is handig als je meerdere kick en snare mics gebruikt en geen rack vol transient designers mee wil slepen. Op een stereogroep met alle ketelmics erin.. heb ik wel geprobeerd, werd een erg moeilijk te controleren en onvoorspelbaar geheel, heb ik er snel weer af gehaald.
                  Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Mike Manders
                    • Aug 2006
                    • 341

als insert op subgroep? en wat gebeurt er dan met je SPL als je je kanaalfader 5 db omhoog schuift, juist, een TD die heel anders gaat reageren.
                    erg jammer

Comment

• marczeebregts
                      • Dec 2009
                      • 71

@Mike: Ik kan me hier in principe wel iets bij voorstellen. Alleen moet je dan de dB's met je subgroupfaders ipv met je kanaalfaders aanpassen. Erg practisch lijkt me dit alleen niet. Plus het gebruik van subgroup compressie is hiermee zeker uitgesloten.

Ik denk dat ik inmiddels wel genoeg weet over SPL TD op subgroup.
                      Conclusie: gewoon niet doen dus . Liever direct op de te bewerken kanalen.
                      Denk dat ik 'm nogsteeds toe ga voegen aan mijn rack. Eventueel ook voor (akoestische-) gitaren en toetsen.

Bedankt voor jullie inbreng!

Comment

• dokter dB
                        • Nov 2003
                        • 1535

Originally posted by Mike Manders
                        als insert op subgroep? en wat gebeurt er dan met je SPL als je je kanaalfader 5 db omhoog schuift, juist, een TD die heel anders gaat reageren.
                        erg jammer
                        Ja dat kan je jammer vinden maar als je daar last van hebt moet je dus op de subgroup het level veranderen en niet op het kanaal. Ditzelfde fenomeen heb je in veel grotere mate met compressors maar daar hoor ik nooit iemand over.
                        De TD is veel ongevoeliger voor inputlevel variatie dan een compressor (dat is ook wat een compressor moet zijn en dus de aard van het beestje).
                        Mijn ervaring is te zacht of te hard erin is niet ok, en voor de rest geen last van bovenstaand probleem. TD heeft een redelijk ruim werkgebied. maar ik route wel de betreffende subgroup naar vca'tje om de uiteindelijke balans te maken.
                        knoppen en waarden :)

Comment

• dokter dB
                          • Nov 2003
                          • 1535

Originally posted by marczeebregts
                          Erg practisch lijkt me dit alleen niet. Plus het gebruik van subgroup compressie is hiermee zeker uitgesloten.

Denk dat ik 'm nogsteeds toe ga voegen aan mijn rack. Eventueel ook voor (akoestische-) gitaren en toetsen.

Bedankt voor jullie inbreng!
                          je kan die compressor toch hard achter de td hangen?
                          koop dat ding nou mar daar krijg je geen spijt van
                          knoppen en waarden :)

Comment

• marczeebregts
                            • Dec 2009
                            • 71

Originally posted by dokter dB
                            je kan die compressor toch hard achter de td hangen?
                            Hmmm, erachter of ervoor? Misschien al extra levellen voordat ie door de TD gaat?

Comment

• Mike Manders
                              • Aug 2006
                              • 341

ja, een compressor op subgroepen heb ik al nooit begrepen, of je moet een buscompressor gebruiken, dat gaat goed.
                              maar goed, een transient designer op zich is een mooi apparaat, en als je m goed gebruikt kan het bij bepaalde muziek goed werken.
                              veel plezier ermee

Comment

Working...