Drumgroep compressie: overheads ja of nee.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • marczeebregts
    • Dec 2009
    • 71

Drumgroep compressie: overheads ja of nee.

Ik heb eigenlijk een korte vraag:
    Wat is gebruikelijk bij drumgroep compressie, de totale drums (dus + overheads) of alleen kick, snare, hihat, toms?

Mijn ervaring is namelijk dat ik bij totale groepcompressie vaak de overheads teveel klankmatig beïnvloed door de rest van de mics. Of heeft dit misschien te maken met teveel compressie?

Wat zijn jullie ervaringen en rede voor bepaalde keuzes? En zijn er bijvoorbeeld verschillen bij totale groepcompressie en parallelle compressie?
    Marc Zeebregts Geluidstechniek
    Freelance geluidstechnicus

• Waveform
    • Dec 2009
    • 321

Ik voeg de kickdrum nooit toe in de drums subgroup, omdat die alle energie opvreet. De kickdrum gaat samen met de bassgitaar in een subgroup. Deze kan je ook meteen gebruiken om je subs apart aan te sturen.

Als je klankbeeld gaat veranderen ben je volgens mij teveel aan het compressen of gebruik je geen goede compressor. Een Dbx 166 of 266 zou ik bijvoorbeeld liever niet gebruiken op volledige subgroupen. Het resultaat dat ik met subgroupcompressie probeer te bereiken is samenhang en controle. Door al je drums in een subgroup te steken klinkt het iets meer als een geheel, plus je hoeft niet steeds faders te duwen als je drummer even wat harder of zachter slaat.

Als je een grote tafel gebruikt kan je er ook nog voor kiezen om vellen en ijzer te scheiden. Toms en snare in 1 subgroup en overheads en hihat in een andere subgroup, maar dat is enkel handig als je underheads gebruikt of een serieus overgedimensioneerde drumkit moet uitversterken

Comment

• marczeebregts
      • Dec 2009
      • 71

Slechte (liever gezegd minder van kwaliteit) compressors is vaak aan de orde. Een goede subgroep compressor staat dan ook bovenaan de lijst van volgende aankopen. Iets in de trand van SSL ofzo.
      Nou wil ik eigenlijk ook een SPL Transient Designer op de drumgroep gebruiken. Is dat dan eigenlijk geen goede keuze? Ik heb dat namelijk al eens eerder gezien.
      Last edited by marczeebregts; 02-08-10, 22:33.

Comment

• marczeebregts
        • Dec 2009
        • 71

Originally posted by Waveform
        De kickdrum gaat samen met de bassgitaar in een subgroup. Deze kan je ook meteen gebruiken om je subs apart aan te sturen.
        Welke compressor gebruik jij hiervoor trouwens? Zou een DBX 160A daar wel een goede keus voor zijn?

Comment

• Waveform
          • Dec 2009
          • 321

Originally posted by marczeebregts
          Welke compressor gebruik jij hiervoor trouwens? Zou een DBX 160A daar wel een goede keus voor zijn?
          Ik gebruik Klark Teknik DN504's op de subgroupen, maar de bass-subgroup gaat meestal zonder compressie naar buiten. De DBX 160A (of XT, ik weet niet meer juist wat het verschil is) is daar ook goed voor, maar dat is wat lomp omdat het maar 1 compressor per unit is. Een BSS DPR404 is echt een super toestel voor jouw toepassing. Heb je meteen 4 compressors in 1 bak, wat goed is voor 2 stereo subgroups.

Met die SPL heb ik zelf nog niet gewerkt, dus kan ik je geen advies over geven.
          Last edited by Waveform; 02-08-10, 22:55.

Comment

• rdreiers
            • Nov 2009
            • 407

Het liefste heb ik op de kick en snare een comp limiter gate (1066 dbx is een mooie hiervoor)

Op de toms een gate (quad gate van dbx is ook prima te doen)

Op de overheads en hihat gebruik ik eigenlijk nooit een effect.

Ik moet wel toegeven dat ik als micro's km185 op hihat en km184 op overhead gebruik.

Totaat doe ik dan verder niets meer aan.

Richard

Comment

• marczeebregts
              • Dec 2009
              • 71

Ik heb op dit moment een LA Audio 4x4 op de kick en snare. Erg mooie Comp + Gate. En op de toms een erg oude Behringer multigate. Nog de zwart met rode uitvoering, ergens uit begin jaren '80. Prima ding. Alle mogelijke functies zitten op deze apparaten. Alleen ben ik niet altijd kapot van gates. Kunnen je ook erg tegen gaan werken. Daarom wil ik graag een SPL TD4 (of TD2) hebben.

Het resultaat dat ik met subgroupcompressie probeer te bereiken is samenhang en controle. Door al je drums in een subgroup te steken klinkt het iets meer als een geheel,
              Dat wil ik ook bereiken met subgroepcompressie. Maar dan ben ik toch wel een voorstander van parallelle compressie. Toch meer controle over je dynamiek wat mij betreft. Jullie daar een mening over?

Comment

• marczeebregts
                • Dec 2009
                • 71

Nou wil ik eigenlijk ook een SPL Transient Designer op de drumgroep gebruiken. Is dat dan eigenlijk geen goede keuze? Ik heb dat namelijk al eens eerder gezien.
                Ik ga hier maar eens een nieuwe topic voor maken.

Comment

• Waveform
                  • Dec 2009
                  • 321

Dat wil ik ook bereiken met subgroepcompressie. Maar dan ben ik toch wel een voorstander van parallelle compressie. Toch meer controle over je dynamiek wat mij betreft. Jullie daar een mening over?
                  Ik bereik hiermee controle over mijn volumes, omdat compressors ook een beetje kunnen dienen als een "auto-mix". Omdat het live-muziek is mag het best dynamisch blijven van mij. Wil je veel compressie, koop dan het album

Comment

• marczeebregts
                    • Dec 2009
                    • 71

Originally posted by Waveform
                    Omdat het live-muziek is mag het best dynamisch blijven van mij. Wil je veel compressie, koop dan het album
                    Hier ben ik het zeker wel mee eens. Platte mixen hoor je al veel te veel om er te veel gasten vinden dat een compressor vooral veel lichtjes moeten laten zien . Als een band qua dynamiek slecht speelt, kun je dat absoluut niet goed "toveren" met een compressor.

Comment

Working...