Interessepeiling: Speakersysteem voor chiquere feesten/beurzen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sparky
    • Apr 2002
    • 2104

Het zou je verbazen als je wist hoeveel bedrijfsevenementen, congressen ed er zijn, waarbij systemen worden geplaatst die voornamelijk voor spraak en geluid van filmpjes bedoeld zijn. Deze worden dagelijks tientallen tot honderden keren geplaatst in de hotels, congrescentra, evenementenlocaties, grote kantoorgebouwen, scholen enz.

Wat mij opvalt is dat de speakers niet draaibaar lijken te zijn over het horizontale vlak. Moet je dus de baseplate meedraaien als je de speaker naar binnen wilt draaien? Is een passieve versie met een hoge impedantie niet veel handiger? Vaak gebruik je die kastjes ook in wat grotere hoeveelheden, een stuk of 10 over de zaal verdeeld heb je al snel als er een paar honderd man zitten. Dan is het best handig als je dat op 1 versterkertje kan draaien. Dat scheelt namelijk niet alleen in matriaalkosten, maar is ook sneller te bekabelen en technisch eenvoudiger, wat de bedrijfszekerheid altijd goed doet. En je kastje weegt minder, wat wel zo fijn is als je em over de paaltjes heen moet schuiven, bij grotere hoeveelheden kastjes scheelt het ook op het totaalgewicht, ook weer iets dat altijd fijn is.
    Last edited by sparky; 29-07-10, 19:55.
    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• peterkuli
      • Nov 2002
      • 113

@sparky
      Dat weet ik. Ik zei ook: chique evenementen. Hoe belangrijk is het bij dat soort congressen en/of presentaties dat het AV er piekfijn uitziet? Of zelfs onzichtbaar is? Volgens mij zijn die specifieke gevallen er niet zo heel veel.

Comment

• @lex
        • Jul 2006
        • 1086

Originally posted by Waveform
        Verbazingwekkend hoe snel een topic hier een totaal ander onderwerp krijgt!!

Wederom, details zijn nu niet van de orde. Hoewel ik zeer dankbaar ben voor de input zijn alle zaken die ik hier hoor slechts details.

Mijn vraag: Is er een markt voor het idee? Waarom wel / waarom niet? Ik zou graag slechts een simpel antwoord krijgen op mijn simpele vraag.

Alvast bedankt!!
        Ik denk niet dat mijn reactie (en de reactie die daarop volgt) off topic is. Jij vraagt of er een gat in de markt is. Mijn antwoord is dat ik gebruik zou maken van K-Array. Hoe ik dat zou neerzetten is dan een tweede. Maar ik denk dat ik dat liever aan een pijpje op een base-plate neerzet dan een kast zoals jij die voorstelt op twee pijpen op een BP.

Reactie van de anderen zijn ook inhoudelijk. Namelijk over de kleur. Blijkbaar worden de zwarte kasten (of l'Acoustics bruin, Stage Acompany blauw) ervaren als lelijk of opzichtig. Misschien moet je daar in je ontwerp ook rekening mee houden.

Dan het antwoord op je vraag: 'Is er een markt voor zo'n systeem'

Ik denk dat er weinig mensen zijn die hier gaan posten met:

Originally posted by @lex
        Ja
        Dus zou ik adviseren te luisteren naar de ideeën van de mensen die de moeite nemen om te posten. Daarna kan je wellicht zelf de conclusie trekken of die markt er is.

Gr, @lex
        Last edited by @lex; 29-07-10, 20:28.
        Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• speakertech

• Jan 2008
          • 1698

Originally posted by peterkuli
          @sparky
          Dat weet ik. Ik zei ook: chique evenementen. Hoe belangrijk is het bij dat soort congressen en/of presentaties dat het AV er piekfijn uitziet? Of zelfs onzichtbaar is? Volgens mij zijn die specifieke gevallen er niet zo heel veel.
          In plaats van de gebruikelijke driepootstatieven, al dan niet met een wind-up, gebruik ik dan weer statieven van K&M met uitvouwbare kruispoten en daarop smalle spraakzuiltjes van een watt of 25. Het werkt met het door de meeste audiomannen verguisde 100 volt systeem. Het publiek in de zaal, ziet dus een strakke poot met daarop een smalle zuil. De kruispoot is er natuurlijk wel, maar die valt nauwelijks op. De bedrading voor een 100 volt systeem is eenvoudig en ook niet zo dik. Gewoon doorlussen van de ene zuil naar de andere, of korte snoeren naar beneden en een "T-stuk" op de vloer. Met de zuiltjes op niet te grote afstand van elkaar, hoef je ook niet te delayen, hetgeen de opbouw ook weer een stuk eenvoudiger maakt. Echt laag heb ik met dit systeem niet, maar voor spraak en instructie/reclamefilmpjes werkt het uitstekend. Een vet geluid is iets voor op de buhne, niet in een vergaderzaal.

Speakertech
          Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
          ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• peterkuli
            • Nov 2002
            • 113

@alex

Ik denk dat je deels gelijk hebt, maar: er worden veel suggesties gedaan voor details als kleur, kabelgootjes en dergelijke. Helemaal prima dat er goed meegedacht wordt maar ik denk dat waveform meer uit is op ervaringen van mensen die vaker de vraag hebben gehad om een haast onzichtbaar of piekfijn uitziende speakersetje te leveren. Aan de hand daarvan kan hij een inschatting maken of het de moeite is om zijn idee te gaan realiseren.

Pas als die beslissing genomen is kan er gekeken worden naar kleur, aansluitingen, panelen e.d.

Dat is hoe ik zijn vraag interpreteer.

Comment

• koentjes
              • Dec 2007
              • 333

Originally posted by laserguy
              .... Voorzie op de powerinputs (Powercon!) ook zekeringen voor een gek die erin zou slagen om twee 230V-voedingssnoeren tegelijk aan te sluiten waarvan per ongeluk N en fase niet gelijk zouden zijn aangesloten.
              ik weet niet hoe je dat bedoelt, maar in mijn beleving KAN dat niet als je gewoon de spullen gebruikt waarvoor ze zijn...

blauwe powercon voeding in....
              grijze powercon voeding uit....

alle andere manieren zijn fout, dan krijg je situaties met spanning op de pennen van een stekker

maar dat even zo tussendoor

Comment

• Waveform
                • Dec 2009
                • 321

Originally posted by peterkuli
                @alex

Ik denk dat je deels gelijk hebt, maar: er worden veel suggesties gedaan voor details als kleur, kabelgootjes en dergelijke. Helemaal prima dat er goed meegedacht wordt maar ik denk dat waveform meer uit is op ervaringen van mensen die vaker de vraag hebben gehad om een haast onzichtbaar of piekfijn uitziende speakersetje te leveren. Aan de hand daarvan kan hij een inschatting maken of het de moeite is om zijn idee te gaan realiseren.

Pas als die beslissing genomen is kan er gekeken worden naar kleur, aansluitingen, panelen e.d.

Dat is hoe ik zijn vraag interpreteer.
                Klopt als een bus

Ik het zelf ook nog wat lopen denken en volgens mij komt dit systeem helemaal tot zijn recht bij simpele setups. Speakerpodium met daar 2 kistjes langs of een mooie plasma tv met een setje erlangs.

Als je stoelen gemaakt uit truss-constructie kan gebruiken, dan moet dit ook wel kunnen toch?

Iig al zeer bedankt voor de input!

Comment

• laserguy
                  • Jun 2003
                  • 2755

Ik heb het niet over powercon grijs maar enkel over blauw: twee parallel staande INPUTS! Maar als iemand daar om wat voor reden ook twee netsnoeren op wil aansluiten en de N en fase liggen niet gelijk dan heb je een fijne kortsluiting... Om te vermijden dat er stroom op de pennen zou komen van een shucko wanneer je een nog grotere gek vindt die 1 netnsoer zou aansluiten op het net en het andere los zou laten liggen: voorrangsrelais...
                  Wordt al vrij ingewikkeld zo...
                  Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Waveform
                    • Dec 2009
                    • 321

Ik zou er niet te lang over wakkerliggen, ik zal er wel voor zorgen dat het niet gebeurt

PS: Als iemand me kan verderhelpen met inbouwversterkermodules, help is much appreciated

Comment

• DJ Antoon
                      • May 2005
                      • 1681

Originally posted by Waveform
                      Voor plasma tv's bestaan er ook zulke statieven en dat ziet er gewoon goed uit.
                      Precies wat ik dacht toen ik de sketch up zag, een luxe RVS audipack plasma/lcd statief.
                      Zijn inderdaad mooi, maar ook zwaar (bodemplaat) en veel geschroef.

Toch ontkom je er bijna niet aan om soms de speakers in het zicht te plaatsen, vooral in akoestisch moeilijke ruimtes of waar decor een hindernis is.
                      Wat ik mis bij dit systeem is de mogelijkheid om te kantelen, om beter te kunnen richten. Dat is dan weer het voordeel van een axys intellivox, daar doe je het electronisch. Echter daarvoor is dan weer bijna nooit budget...

Verschil met lcd/plasma is toch wel het doel, naar een scherm is het de bedoeling dat er naar gekeken word, hoe groter hoe liever lijkt het soms. Speakers wil men het liefste weghebben, vullen niets toe aan het plaatje.
                      Mijn ervaring met ontwerpers op beurzen is dat de speakers weg gewerkt moeten worden, schermen komen prominent in beeld.

Maar als je de goede klant hebt, dan geloof ik direct in markt mogelijkheden. Echter als je er serieus in bent is een goed verkoop kanaal vele male belangrijker, want anders is het zo gekopieerd door iemand die het kanaal wel heeft! Zoals bijv. audipack in combinatie met iemand dat zou kunnen zijn. (Zeg niet dat zij zoiets doen) Dit is dus een hint!

Comment

• koenjer
                        • Sep 2004
                        • 19

speaker statief

Ik heb ooit voor een beurs van EV een leuk statief gemaakt.

pak een oude 18inch speaker chassis, zonder inhoud, zet deze op de kop - basket naar beneden, magneet omhoog.
                        Mat zwart poeder coaten/spuiten.

Monteer een schroef flens in de magneet. (ja dat is even boren/frezen/draaien)

Mooie zwarte K&M schroef paal erop. (die zijn ook in langere lengtes te krijgen).

Super chiq om te zien!
                        Theaterbeurs 2010 stonden ze op de beurs stand van e-audio.

speakers tot 20kg gaat prima!

Comment

• SoundOfSilence
                          • Mar 2007
                          • 766

Kennen jullie deze niet dan?

De K&M 26735 (kost rond de 70 euro)
                          It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• koenjer
                            • Sep 2004
                            • 19

Originally posted by SoundOfSilence
                            Kennen jullie deze niet dan?

De K&M 26735 (kost rond de 70 euro)

juist, dat is precies wat ik bedoelde.
                            alleen ik had een mooie DL18MT speaker als voet

of deze:

Last edited by koenjer; 30-07-10, 09:59.

Comment

• HR Soundproductions
                              • Oct 2005
                              • 649

Ik vraag me af of er uberhaupt een markt is voor je idee, mijn overwegingen;

Vind het geheel nog steeds te prominent aanwezig, kan me voorstellen als er dieper in de buidel getast moet worden men ook andere eisen stelt. Nu worden zuiltjes/PA e.d. gedoogd omdat er niet of nauwelijks alternatieven zijn en het prijstechnisch acceptabel is.

De geschetste baseplate vind ik niet veel voordelen bieden t.o.v. de traditionele driepoot (al dan niet afgerokt), het is nog groot en ook de richting van de speakers is minder te "sturen" wat best een nadeel kan zijn.

Verder denk ik dat het gewenster is om het meer richting compact te gaan zoeken, waarbij spraakverstaanbaarheid het dient te winnen van een draagkrachtige bas en/of een vol hifi-achtig geluid (jeetje, die 100 volt systeempjes zouden het best goed kunnen doen gezien de voorgenoemde criteria).

Ook ik heb in het verleden gezocht naar alternatieven voor de driepoot en op een creatieve middag heb ik 8 tussenpalen (welke ik gebruikte bij Peavey hisys 118xt omdat deze doorliepen tot onderin de kast) in een kleine betonkuip gegoten (iedere paal afzonderlijk) en op laten drogen, de paal omkleed met planten en grote kunsttakken zodat het op een boompje leek en de speaker net boven het boompje uitstak. Na de beurs is het "design-ontwerp" gekocht door een decorbouwer.

Comment

• peterkuli
                                • Nov 2002
                                • 113

Koenjer, mag je die foto's nog wel plaatsen?

Comment

Working...