Galm

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Q-Ball
    • Jun 2010
    • 10

Galm

Hallo.

Misschien een vreemde vraag, maar ik kom er ff niet uit.
    Ik heb mijn galm op mijn mengpaneel ( Allen&Heath Zed14 ) over mijn post aux staan en mijn oortjes en monitoren over de Pre aux.
    Echter wil het niet lukken om mijn galm ook over de monitoren te krijgen.
    Kan er iemand mij vertellen wat ik verkeerd doe? of verkeerd heb aangesloten?
    Ik hoor het graag.

Mvg

Andor
  • nightline
    • Oct 2002
    • 1001

Waarop laat je je galm terug komen?, dit dien je te doen op 1 van stereo inputs, waarvan je uiteraard de aux send naar je galm dicht laat staan ( anders krijg je een andere galm met een hele korte galm tijd, door de meeste ervaren als een piep toon).
    Met de aux-send naar je monitor regel je de hoeveel galm welke je op je monitor wil hebben.

Mvg

Jack
    Powered by AudioMadness....

Comment

• BJD
      • Oct 2007
      • 771

Als je de PC software als galm gebruikt: Je moet de switch onder de USB RTRN niet naar LR zetten maar naar kanaal 11-12. Op dat kanaal draai je vervolgens je galm naar de gewenste auxen.
      Als je een externe galm gebruikt komt het op hetzelfde neer: Zorg dat deze via een van de ST IN's binnenkomt op een stereo kanaal en draai daar de aux naar de monitor open.

Comment

• dj-wojcik
        • Jul 2008
        • 911

Maar euh... misschien een domme vraag. Maar welke artiest wilt er nu galm over zijn monitoring? Veelal laat je dit er uit, om nog een duidelijke monitormix te behouden.
        [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
        [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• peterwagner
          • Oct 2008
          • 317

Originally posted by dj-wojcik
          Maar euh... misschien een domme vraag. Maar welke artiest wilt er nu galm over zijn monitoring? Veelal laat je dit er uit, om nog een duidelijke monitormix te behouden.
          99% van de tape-artiesten willen galm op hun monitors/oortjes. Sommige artiesten willen zelfs bijna meer galm dan droog signaal.

Comment

• dj-wojcik
            • Jul 2008
            • 911

lijkt onlogisch. Maar je zult gelijk hebben.
            [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• peterwagner
              • Oct 2008
              • 317

Originally posted by dj-wojcik
              lijkt onlogisch. Maar je zult gelijk hebben.
              Tsja, soms zou je liever ongelijk willen hebben....

Comment

• renevanh
                • Oct 2004
                • 2371

Gelukkig is het bij 95% van die tape artiesten genoeg om de retorische vraag "waarvoor is een monitor...?" te stellen.
                Op een gegeven moment komen ze er dan achter dat dat is om zichzelf te horen en toon te kunnen houden... of ze zijn zo slecht dat ze dat zelf juist niet willen horen, maar dan kan de vocaal net zo goed niet op de monitor...
                Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• SoundOfSilence
                  • Mar 2007
                  • 766

Menig zanger(es) hoor je na 2 nummers vragen waarom ze zo kaal klinkt.
                  Monitor zonder galm wordt vaak als kaal en confronterend gezien.

(op in-ears geld overigens hetzelfde... kun je jezelf lekker horen, wil je een bak galm erop).

Maar da's mijn ervaring in het semi-pro wereldje.
                  It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• @lex
                    • Jul 2006
                    • 1087

Als ze bij mij galm op de monitor willen krijgen ze er gratis een beetje pitch-shift bovenop;-)

Nee zonder dollen. Heb deze wens ook al vaker gehoord. Iemand die er ooit om vroeg legde me precies uit waarom hij het wilde. Het was naar zijn zeggen niet om een 'vetter' geluid, maar omdat hij zichzelf dan (na zijn laatste noot) nog net iets langer kon horen zodat hij het beter kon beoordelen. Het klinkt aannemelijk, maar toch...

@lex
                    Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• dj-wojcik
                      • Jul 2008
                      • 911

Dus zo gek was het nog niet wat ik zei. Nu zie je maar dat als je je eigen stem confronterend vind, dat je er dan maar wat galm op zet. En zeker wanneer je IEM gebruikt. Dan kun je het niet meer ontwijken.

Kwestie van smaak dus, maar voor de pro artiesten die zich zelf willen horen..... Dus die 95%....

Comment

• denush
                        • Jul 2010
                        • 7

Isoleren toch?

www.edarling.nl
                        Last edited by denush; 02-09-10, 16:08.

Comment

• ACSlater
                          • Oct 2007
                          • 57

Galm op in-ear is juist om het natuurlijker te laten klinken. Zonder reverb is het geluid kurkdroog omdat je de ruimtelijkheid mist.

Comment

Working...