Monitoring Set

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • muppet
    • May 2009
    • 94

Als je alles 'vast' neer kan zetten, dan is passief inderdaad makkelijker.

Alleen 2 dingen:
    - Is het niet verschrikkelijk druk op het podium met zoveel monitoren, waar dan ook nog versterkers en instrumenten staan (voor mij in ieder geval nog een reden om een en ander te beperken.)

en

- Ondervind je met zoveel monitoren geen problemen voor wat betreft de zaalmix?

Neem volgend eens mee in de overwegingen en overleg:
    In een kerk dien je de Heer en niet jezelf

Ik blijf er in ieder geval bij dat je met de helft af kan en dat dat iedereen ten goede komt, vooral de zaal en begeleiding voor samenzang.
    Sound should sound like it should sound...

Comment

• showband
      • May 2001
      • 4524

Originally posted by MKProductions
      in-ear setjes gaat het echt niet worden! dan zou ik er 9 aan moeten schaffen wat me minimaal 5000 euro gaat kosten en zoveel geld hebben we niet voor monitoring.
      Die fisher packs kosten 179-euro/st dat is goedkoper dan monitors en klinkt beter...

voor de in-ears kunnen muzikanten gewoon beginnen met universele doppen. Van mijn band zijn er maar drie muzikanten die " echte" doppen gebruiken. De rest werkt gewoon met 30/40 euro sennheiser, sony of philips doppen van de mediamarkt. Van de drie jaar in-ear heb ik dat 2 jaar gedaan en nooit problemen mee gehad.

Op een gegeven moment heb je geld en dan koop je alsnog een set maatgemaakte natuurlijk.. dat wel

voor deze bezetting 7 of 8 kanalen conventionele monitoring in een kerk is onzin. Die muzikanten staan waarschijnlijk schouder aan schouder. Dus zij horen de mix van de buurman praktisch even hard als die van zichzelf. Dat kan ook gewoon over een speaker.

stelregel bij conventionele monitoring is:
      je kan niet iedereen harder in de mix krijgen dan iedereen. Persoonlijke ("more me") mixen met conventionele monitoring op een klein oppervlak zijn onmogelijk.
      "maak een podiumbalans". Is dus de enige weg naar de hemel.
      Last edited by showband; 16-06-10, 10:38.
      lekker belangrijk!

Comment

• 4uss
        • Aug 2005
        • 578

Vergeet niet dat je met wedges ook al snel 350 euro per monitor + 200 euro per versterkerkantje kwijt bent. Met 8 monitors apart aangestuurd kost dat je al 4400 euro, exclusief bekabeling.
        Als je goed zoekt (bijvoorbeeld bij de rondzingwinkel) vind je de IEM 300 G2 set voor 549 euro, dat is per monitor dus eenzelfde bedrag als met de wedges.
        Je kunt je set eventueel uitbreiden met extra SK 300`s (bodypacks) om meer mensen dezelfde monitor te laten delen.

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4524

Originally posted by MKProductions
          dan heb je al gauw 8 monitoren nodig.

3 zangeressen - aux1 - 2 monitoren
          1 zanger - aux 2 - 1 monitor
          1 gitarist(ak) - aux 3 - 1 monitor
          1 gitarist(el) - aux 4 - 1 monitor
          1 bassist - aux 5 - 1 monitor
          1 pianist - aux 6 - 1 monitor (ze wil graag mono)
          1 drummer - aux 7 - 1 monitor
          je hebt als muzikant problemen om jezelf te onderscheiden in een een monitormix als je "elkaar in de weg zit"
          De zanger zal, als het een goede is, zichzelf moeiteloos uit de monitormix van de zangeressen kunnen pikken. Drie alt/sopraantjes waar je als tenor een stuk onder zit) Wat zijn monitor niet zo nodig maakt.

idem voor een bassist en een gitarist.

Alleen WAT zij willen horen klopt zo niet. Een knalplank (Basgitaar-gitaar) zal vrijwel altijd met een goedkope amp beter klinken dan met een monitor. En dat is ook nog eens goedkoper! Die monitor bij de drie heren snaarplukkers dient dan alleen maar om te kunnen horen bij welke strofe de zang denkt te zijn. Dan is een kleine monitor (hotspot? in een kerk moet dat kunnen) en geen drie.

Ik vraag mij af of je nu niet teveel als technicus denkt en te weinig als muzikant.
          lekker belangrijk!

Comment

• RayM
            • Jan 2006
            • 742

Blijft het feit dat je een mengtafel nodig hebt met voldoende bussen. Digitaal is zeker een (prijzige) oplossing. Scheelt je wel weer een stapel eq's.
            En verder kan ik me alleen maar aansluiten bij wat eerder gezegd is, probeer het aantal wedges te beperken. En een speakonkabel leggen of een xlr/230V combikabel scheelt natuurlijk niets.
            Heerlijk die stilte

Comment

• vasco
              • Oct 2003
              • 2567

Ik doe regelmatig bands in kerken, zowel oude als nieuwe kerken, en kan je nu al zeggen dat je een overkill aan monitors wil neer pletteren dan goed is voor de ruimte en de controle die jij zo graag wil (moet zien te) houden op de mix.

Ik plaats meestal afhankelijk van de diepte van het podium 2 of 4 sidefills en bij de zang (staan meestal in het midden op front) een wedge. Maximaal 5 stuks dus en dan kan je het jezelf al heel moeilijk maken in deze ruimtes. Daarnaast is de podiumruimte ook nooit echt groot dus iedereen staat al dicht op elkaar waardoor iedereen zijn eigen monitor geven ook niet verantwoord investeren is tegenover het rendement dat je ermee zal halen.

Het wordt niet duidelijk uit je verhaal of je over de monitoren ook alles wil zenden naar de band of dat je alleen de zang en onversterkte (zachte) instrumenten. Ik hoop het laatste anders ben je helemaal weg als technicus. De balans moet op het podium al goed zijn wil je ook een nette zaalmix kunnen maken, het is geen popconcert al denken sommige bands die in kerken spelen wel zo.

Comment

• BJD
                • Oct 2007
                • 771

Originally posted by muppet
                Bij ons in de kerk hebben we een combo dat zo'n eens in de 2 weken meedoet.
                De samenstelling is helaas variabel, maar in principe wel een vaste basis.
                4 zangers/zangeressen, drums, 2x akoestische gitaar, bas, piano(akoestisch), 2 fluitisten, sax, trompet, viool...
                Wij doen dit alles met 2 monitoren!
                En dat gaat eigenlijk erg goed.
                Er staat er 1 bij de zangers/zangeressen en 1 bij de gitaristen.
                Hier kan ik mij bij aansluiten. Zelfde situatie ongeveer: 3-4 zang, acc. git, el. git, bas, drum, piano en vaak een dwarsfluit of viool of klarinet er bij. Ook in wisselende combo's (1-2x per zondag).
                We gebruiken 2 monitoren (op 2 groepen) voor de zang, en vaak nog een monitor bij de drummer/bassist.
                De zang krijgt zichzelf + piano terug op hun monitoren. Dit geluid horen de muzikanten die daar achter staan ook, dus die kunnen het goed volgen.
                Om te horen wat zij zelf spelen hebben de gitaristen een eigen versterker en de pianist heeft speakers in de piano of neemt zelf monitoren mee. Bij de drum/bas wordt door de 3e monitor een beetje piano/zang uitgestuurd zodat zij het ook voldoende horen.
                Uiteraard kun je dit minder makkelijk doen op een groot podium, maar met het kleine podium bij ons is iedereen hier goed tevreden.
                Het belangrijkste is dat je de balans op het podium goed houdt en daarbij het volume op het podium in de hand houdt.

Comment

• NesCio01
                  • May 2010
                  • 1987

Identieke situaties zijn er niet veel,
                  dus is het moeilijk in te schatten met hoeveel
                  monitoren je jouw band kunt bedienen.

Ook ik heb de nodige ervaring op het gebied van
                  bands en kerken en kan je alleen maar mijn idee
                  meegeven: hoe minder monitoren hoe beter.

Zeker als je spreekt over de reflectie van de trillingen
                  via achterwand of dak.
                  Heb je een delay op je PA, of laat je de podiumbrei
                  aanvullen met PA en heb je in de kerkzaal een woud
                  aan trillingen?

Kijk gerust eens, wie je kunt bedienen vanuit
                  1 monitor (zang + gtr?) en stay basic.

Dit scheelt je enorm in je investering, maar beter
                  nog het zal je het voordeel opleveren in een betere
                  zaalmix.

Hiernaast kun je dan evt. in-ears overwegen, maar
                  weet je dat je die stereo aanstuurt, oftewel per groep
                  2 auxes...........
                  Wel een voordeel dat als je weet dat 5 muzikanten
                  met dezelfde mix kunnen, dat je dan 1 zender en 5
                  ontvangers nodig hebt (+ 2 auxes).

Waarover ik in jouw voorkeurset nog niet heb gelezen
                  zijn EQ's.
                  Het lijkt mij toch zeer wenselijk om je monitors te kunnen
                  EQ-en, toch.

btw mijn ervaring: 4 x Logic System CM 12 (400 watt)
                  aangestuurd door een MC
                  2 4-75 en yamaha EQ's.

O ja, als je trouwens lekker veel last van je drummer
                  hebben wilt, geef m dan een monitor!
                  Koop liever -zeker voor in een eredienst in een kerk -
                  een set rodsticks, scheelt jou enorm veel sound en
                  hij hoort gewoon akoestisch wat er zich afspeelt on stage
                  en heeft wss geen monitor nodig?

grtz
                  Last edited by NesCio01; 16-06-10, 21:32.
                  Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• MKProductions
                    • Jun 2010
                    • 43

wat betreft die EQ's, ik heb in mijn gedachten een digitale mengtafel dus dat zal dan geen probleem zijn. maar je zegt die in-ears zijn stereo... heel fijn, maar dan kan je er ook mono over sturen (dan hoort de muziekant alleen op ze linker oor wat) dan stuur ik hem gewoon 2x mono wat uit 1 aux komt vinden ze ook prima.

Naar aanleiding van de vele reacties heb ik nu een vragenlijst gemaakt waarin ik elk bandlid ga vragen hoe en wat hij wil op het podium qua monitoring. Zodra ik dat van iedereen weet, weet ik wat ik nodig heb.

Tot die tijd zijn ideeen en inspiraties van harte welkom!
                    enkele ideeen die ik al gekregen heb zijn:
                    -dikke back-drop tegen weerkaatsen van geluid
                    -drums in aquarium als hij te hard speelt
                    -in-ears want dan heb je 0,0 monitoren geluid
                    -andere/betere verdeling en plaatsing van muziekanten op het podium waardoor misschien monitoren te combineren zijn.
                    Werk je om te leven, of leef je om te werken....

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Het advies van in-ears is echt het beste advies dat gegeven is.
                      Zeker in combinatie met een digitale tafel scheelt dat je heel veel tijd met soundchecken want je hoeft alleen maar te gainen, de preset voor de monitor mix kun je opslaan en steeds weer gebruiken.
                      Daarnaast is het heel lastig om 7 monitorgroepen vanaf de FOH onder controle te houden, met een monitor tafel heb je zelf ook een monitor en die ontbreekt op de FOH, je hebt dus slechts je koptelefoon en de aanwijzingen van de muzikanten waar je het mee zult moeten doen.
                      Qua kosten zal het elkaar zeker niet veel ontlopen, goeie monitoren kosten gewoon geld en wanneer je daarop gaat bezuinigen zul je alleen maar meer moeite krijgen om een goed geluid neer te zetten.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• @lex
                        • Jul 2006
                        • 1087

Originally posted by RayM
                        Blijft het feit dat je een mengtafel nodig hebt met voldoende bussen. Digitaal is zeker een (prijzige) oplossing. Scheelt je wel weer een stapel eq's.
                        En verder kan ik me alleen maar aansluiten bij wat eerder gezegd is, probeer het aantal wedges te beperken. En een speakonkabel leggen of een xlr/230V combikabel scheelt natuurlijk niets.
                        Ray, met alle respect, maar het gaat niet om bussen, noch om groepen. Geef de TS nou niet de indruk dat het daarmee op te lossen is... Het gaat om auxen!

Digitaal is helemaal geen dure oplossing. Sterker nog, ik zou gewoon een 01V96 kopen. 8 auxen, alle mogelijkheden qua Comp/Lim/Gates, PEQ op de uitgangen. Klaar is klara. Weinig analoge mixer+fx/C+L/eq rack packages die je voor hetzelfde geld (plm €2000,-) koopt!

Een speakon kabel is inderdaad net zo dik als een combikabel, maar de combikabel komt uit het stage rack/verdeelblok en een speakon kabel komt 10 van de 10 keer uit een versterkerrack (of uit een Selecon lamp... eikels!). Dat versterkerrack moet wel ergens staan en op die plek kan niets anders meer staan.

@lex
                        Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• mhsounds
                          • Sep 2009
                          • 933

Ik vind 200 euro niet eens zo duur, voor dat geld heb je never nooit niet 1 kanaal monitoring.
                          Amp, kabel, monitor, mocht je het vinden mail me maar dan koop ik ook wat in.
                          Freelance Light and Video |
                          Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

• drummerke
                            • Oct 2006
                            • 432

hallo,

Eens een topic naar mijn hand...in ears zou ik niet zelf aanbevelen, kwestie dat de muziekanten zich met elkaar mer verbonden voelen. Maar dicipline op het podium en zoals je al zegt het volume, dat is wel belangrijk. 95% van mijn geluidswerk is dit soort dingen doen, en ik weet ook dat de luisteraars niet komen voor een rockconcert terwijl er wel een rockband staat.

Ik zelf werk met 4aux en meestal 5 monitors (dubbele voor de vocal groep). In een kerk moet iedereen gewoon leren op het juiste niveau te spelen. Als ze luider willen dan moeten ze maar op een andere dag eens een rockband repetitie houden maar u beheersen op zondag maakt alles beter.

Laat me nog het volgende zeggen. Ik zelf werk met 4 db technologie twin 228 (das 2x8"+tweeter) en dit werkt prima voor zang, ak.gitaar, piano. Heb je een heel direct in the fase geluid zonder dat het luid staat. Als je zoals je van plan bent effectief 7-8 monitors op het podium te gooien dan ga je zeker een hele berg lawaai hebben. Wat ik ook nog heb geleerd voor mezelf is af en toe ... geheel de zaal mix op 0 te zetten en te luisteren of de balans van het geluid dat van het podium komt ok is. Zoniet, dat eerst oplossen.

In ears zullen zeker minder lawaai maken, maar ik zelf zou niet graag spelen in een kerkje met in ear, haalt stuk van je vrijheid weg. Maar electrische drumstel dat doet wel wonderen, zelfs in een oud gebouwen kerk kan je dan nog een redelijk strak geluid produceren.

Comment

• MKProductions
                              • Jun 2010
                              • 43

naar aanleiding van mijn vragenronde langs alle bandleden, hebben een aantal aangegeven graag met in-ear te willen werken wat mijn probleem op de beste manier oplost. alleen heb ik een vraag.. wat is het verschil tussen "[FONT=Verdana]Fischer Amps Mini Body Pack XLR" en "[/FONT][FONT=Verdana]Fischer Amps Hardwired In Ear Body Pack" [/FONT][FONT=Verdana]

behalve het prijsverschil natuurlijk, verder kom ik niet dan de een mono en simpel is en de andere stereo en wat opties heeft... maar er zit wel een groot prijsverschil tussen...

mvg,
                              [/FONT][FONT=Verdana][/FONT]
                              Werk je om te leven, of leef je om te werken....

Comment

• NesCio01
                                • May 2010
                                • 1987

Leuk topic met veel constructieve reacties!

Ik denk dat als je met in ear wilt gaan werken
                                je je leverancier gewoon het aantal
                                benodigde sets eerst eens moet laten uitproberen.

Mbt mono signalen, ik ken genoeg solisten die je
                                echt geen monosignaal hoeft aan te bieden.
                                Luister gerust eens zelf naar wat je brein met je
                                doet als je 2 oren mono luistert en wat er gebeurd
                                als je stereo aanlevert.....

Hiernaast kunnen jouw muzikanten tijdens een oefen-
                                sessie eens kijken of ze wel in ear minded zijn?
                                Er zijn genoeg muzikanten die regelmatig 1 oortje
                                uitdoen om bijvoorbeeld feeling te krijgen met
                                audience of overige bandleden.

Als je voor digitaal kiest adviseer ik eens te kijken naar
                                de M 400 van Roland. Jij krijgt het erg makkelijk met deze
                                tafel, zeker als je de monitorsets erbij aanschaft.
                                Iedere muzikant een eigen bedieningspaneel (40 kanalen),
                                zodat hij/zij een eigen mix op de monitor, of in ear
                                kan maken.

In Zwijndrecht (NL) is een gemeente met een dubbele M 400 en
                                5 monitor setups, waar ze je graag uitleg geven over de
                                vele mogelijkheden van deze set up, denk ik.

sterkte iig in alle overwegingen,

grtz
                                Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

Working...