Advies voor nieuwe zaal

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SimonS
    • May 2010
    • 2

Advies voor nieuwe zaal

Hallo allen, ik heb uw advies nodig!

Eerst een kleine voorstelronde: voor een nieuwe studentensocieteit ben ik bezig met het aanleggen van de geluidsinstallatie. Beperkt budget, bijzondere zaal, allemaal gedoe.

De zaal is ongeveer 90m2: 8x11 meter. Volledig geisoleerd door middel van 200mm voorzetwanden rondom en een verlaagd plafond. Betonnen vloer. Deze krijgt enkel een epoxy coating. Wandafwerking gewoon muurverf. Plafondhoogte is ongeveer 2650mm, dus redelijk laag.

Zaalgebruik voornamelijk borrels (50 tot 150 man) vijf avonden p/w, lezingen tweemaal p/w, Feesten (˜150 man) ongeveer eens per maand. Behoorlijk breed scala aan activiteiten dus.

Het budget is (vanwege een subsidie en bijzondere financiering) slechts 1250 euro totaal. Ik zoek dus 2 topjes. Een subwoofer zal later aangeschaft worden, wanneer daar budget voor is. Subwoofer valt namelijk niet onder de subsidie.

Wie kan mij helpen met tips? Voel je vrij om verdere vragen te stellen.
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Wil je redelijke kwaliteit dan wordt het dus Marktplaats afspeuren naar leuke gebruikte spullen.
    Het is overigens niet duidelijk of je budget alleen voor de speakers is of voor de volledige installatie.
    En wat is er aan totale installatie nodig?
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• @lex
      • Jul 2006
      • 1086

Originally posted by SimonS
      Zaalgebruik voornamelijk borrels (50 tot 150 man) vijf avonden p/w, lezingen tweemaal p/w, Feesten (˜150 man) ongeveer eens per maand. Behoorlijk breed scala aan activiteiten dus.
      Dit is te weinig informatie om antwoord op je vraag te geven. Is er een podium (ws. niet met die hoogte), zitten toeschouwers, staan ze? Wat voor feesten? Achtergrondmuziekje, techno?

Voor je budget heb je erg veel gebruiksdagen (7,25 evenementen/week) en behoorlijk wat toeschouwers (plm 750 man/week = 30.000man/jaar obv 40wkn). Bedenk dat je met een zeer kleine bijdrage per gast heeeeeel veel meer mogelijkheden hebt (€0,10/per toeschouwer = €3.000,-/jaar). Je budget stelt (los van je eisen) je niet echt in staat tot veel mogelijkheden. Klein mixertje, microfoontje, cd-spelertje, kabels, versterker, speakers van de laagste kwaliteit kost al snel meer.

Daarnaast kan je obv bovengenoemde schattingen je afvragen wat je bespaart als je dit in eigen beheer gaat doen itt externe ruimten te huren... Inschatting: bakken met geld. Dus: je budget is erg laag!!!

Dan met betrekking tot een concreet advies: besef dat als je straks met een advies gaat komen jij daarvoor verantwoordelijk bent. Als dit in praktijk niet voldoet, dan kan je niet wijzen naar mensen hier op het forum die je hebben geadviseerd. Dus het beste is toch naar iemand te zoeken die ter plaatse een advies kan geven aan de hand van: vorm vd zaal, akoestiek, mogelijkheden, etc. Je lijkt die informatie al gegeven te hebben, maar er is echt meer voor nodig om een gepast advies te geven.

@lex
      Last edited by @lex; 30-05-10, 14:16.
      Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• SimonS
        • May 2010
        • 2

Dank voor de reacties!

@ MusicXtra: budget is alleen voor tops. Totale installatie behelst PC, cd speler, mics draadloos, mixer, eindtrap, tops (+later sub)

@ @lex:
        - Geen podium
        - Bij lezing zittende luisteraars, bij borrels+feesten alleen staand.
        - Feesten zijn qua stijl varierend van studentengehos tot top40 en meebrulmuziek tot techno.
        - Budget: dit is het startbudget waar we aan vast zitten: we zijn ons ervan bewust dat we na een paar maanden draaien al flink wat meer geld in kas hebben maar we moeten het even zo oplossen voor het begin.
        - Geen idee wat je bedoelt met het externe ruimten huren. Dit is een nieuw gebouwde zaal voor de vereniging en wordt voor hen gebruikt. extern huren maakt dit project nogal zinloos.

Het gaat kortom om het eerste half/hele jaar te overbruggen. Wie heeft tips?

Comment

• @lex
          • Jul 2006
          • 1086

Originally posted by SimonS
          - Geen idee wat je bedoelt met het externe ruimten huren. Dit is een nieuw gebouwde zaal voor de vereniging en wordt voor hen gebruikt. extern huren maakt dit project nogal zinloos.
          Ik bedoel dat je budget erg laag is voor wat de verwachtingen van de zaal zijn. Niet reëel. Als je een externe zaal zou huren dan zou je (versleuteld in de huurprijs) veel meer betalen voor de apparatuur. Dus is het eerlijk de opmerking te plaatsen dat je meer budget nodig hebt.

Maar dat hangt ook af (zoals mXtra al aangeeft) van wat je precies nodig hebt.

Voor twee tops zonder verdere zaken als Amps, kabels kan je op zich wel wat kopen. Ik zou gaan voor twee tops die een afstraling hebben tussen H90*V40 en H110*V50, hierdoor straal je zo min mogelijk van je plafond en vloer aan en kan je redelijk breed. Dan zou ik ze op statief zetten zodat het hoog boven de oren uitkomt plm 2,0m tot 2,20m

Merk, type etc hangt vooral af van wat je mooi vindt klinken en je budget en natuurlijk de wens of het nieuw moet zijn of tweedehands!

@lex
          Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• NesCio01
            • May 2010
            • 1987

Met wat al geschreven is - zeer zinnig overigens! -
            wil ik je nog meegeven om toch alvast een
            totaal plaatje te (laten) maken.
            Als je nu al weet dat je wss na een paar maanden weer
            geld hebt om te investeren, dan kun je dat het best
            - mijns inziens -, planmatig doen.

Nu vast weten wat er in totaliteit benodigd is,
            nu vast kopen wat het budget toelaat en later overige
            gear aanschaffen.

@Lex: zou je de tops ook op muurstatieven, dan wel
            aan het plafond kunnen bevestigen?

grtz
            Last edited by moderator; 31-05-10, 08:04. Reason: duh!
            Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• stainz
              • Sep 2009
              • 609

Low budget denk ik dat je een aardig eind gaat komen met tweedehands Mackie actieve luidsprekers.

SRM450 toppen met daaronder dan SWA1801 kom je een aardig eind mee en je kan natuurlijk altijd voor disco later tot wat meer SWA's per kant doorsparen.

Ben altijd zeer tevreden geweest over het geluid hiervan als je kijkt wat je ervoor krijgt!

Comment

• RayM
                • Jan 2006
                • 742

Je hebt het over 5 lezingen per week. Dan lijkt het mij verstandiger om 4 toppen te gebruiken voor een gelijkmatige spreiding van je geluid.
                En € 1250,00 is weinig wil je een beetje kwaliteit.
                En als ik het goed lees heb je al het één en ander in huis? Zoals een versterker.
                Zo ja welke versterker heb je?
                Heerlijk die stilte

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Originally posted by RayM
                  Je hebt het over 5 lezingen per week. Dan lijkt het mij verstandiger om 4 toppen te gebruiken voor een gelijkmatige spreiding van je geluid.
                  En € 1250,00 is weinig wil je een beetje kwaliteit.
                  En als ik het goed lees heb je al het één en ander in huis? Zoals een versterker.
                  Zo ja welke versterker heb je?
                  Een zaaltje van 8 bij 11 meter is geen arena, daar heb je echt geen 4 toppen voor nodig.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• kewa
                    • Nov 2005
                    • 43

Originally posted by @lex
                    Dan met betrekking tot een concreet advies: besef dat als je straks met een advies gaat komen jij daarvoor verantwoordelijk bent. Als dit in praktijk niet voldoet, dan kan je niet wijzen naar mensen hier op het forum die je hebben geadviseerd. Dus het beste is toch naar iemand te zoeken die ter plaatse een advies kan geven aan de hand van: vorm vd zaal, akoestiek, mogelijkheden, etc. Je lijkt die informatie al gegeven te hebben, maar er is echt meer voor nodig om een gepast advies te geven.

@lex
                    En wanneer er zo iemand komt kijken zijn er vast ook meer oplossingen dan alleen maar kopen. Als je toch alleen het eerste (half) jaar moet overbruggen en dan meer geld in kas hebt lijkt huren of (koop)lease me niet eens zo'n hele slechte keuze. Kwalitatief moet er met zo'n constructie gewoon een prima set neergezet kunnen worden vanaf het eerste moment en hoeft er niet bezuinigd te worden op essentiele zaken. Later uitbreiden met meer of kwalitatief nog betere apparatuur is altijd mogelijk, afhankelijk van wat er binnen is gekomen qua omzetten.

Comment

• RayM
                      • Jan 2006
                      • 742

Originally posted by MusicXtra
                      Een zaaltje van 8 bij 11 meter is geen arena, daar heb je echt geen 4 toppen voor nodig.
                      Niet zo bijdehand he, dat snap ik ook wel.
                      Maar als je veel lezingen hebt is het toch prettiger om je geluid verspreid te hebben i.p.v. dat het van 2 punten komt. Hoeft het aan de voorkant niet zo hard om het achter verstaanbaar te maken.
                      Heerlijk die stilte

Comment

• stainz
                        • Sep 2009
                        • 609

@RayM
                        Zo bijdehand is het niet, op moment van een lezing heeft het publiek aandacht, je hoeft dus niet over rumoerigheid heen te blazen.
                        De mensen zullen bij een lezing stil zijn en dan is een afstand van minder dan 10m makkelijk te doen met 2 toppen.
                        Want de speakers komen niet tegen de muur te staan lijkt me, want dan staat de spreker voor de speakers.

2 Toppen zijn prima te doen. Op internet kom je tweedehands mackie's SRM450 tegen voor zo'n 800,- dus dan hou je nog wat over.

Comment

• @lex
                          • Jul 2006
                          • 1086

Originally posted by NesCio01
                          @lex: zou je de tops ook op muurstatieven, dan welaan het plafond kunnen bevestigen?

grtz
                          Kan best zolang je de speakers wel op de juiste plaatsen kan ophangen. Aan plafond ben je redelijk flexibel (er is overal plafond...). Lees hierover het topic:

http://www.licht-geluid.nl/forum/rig...n-plafond.html

Aan een muur kan het zijn dat je te ver naar buiten moet waardoor je in het midden vooraan (bij het podium/degene die staat te praten) geen dekking van je speakers hebt. In dat geval zou ik kiezen voor statieven.

@lex

Comment

Working...