cardioid sub met EAW SB1000

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Bij een end fire zet je de subs achter elkaar, de achterste sub heeft dan geen delay, die ervoor wacht als het ware op de achterste sub en die daarvoor ook weer.
    De afstand is variabel en hangt van de delay af, gewoon rekenen met 340 m/s.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Pipping
      • Aug 2010
      • 83

En met welke formule bereken ikde afstand die ik tussen de subs moet houden ?
      bijv voor 50hz of 80 hz ?

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Je haalt twee dingen door elkaar.
        Bij een cardoide opstelling kies je een frequentie waarop je de set-up baseert, meestal 50Hz.
        Bij een end-fire is dat niet aan de orde, je legt de subs op een door jou gekozen afstand achter elkaar en berekent de delay tijd die bij die afstand hoort.

Comment

• vester86
          • Jul 2010
          • 164

Originally posted by Pipping
          En met welke formule bereken ikde afstand die ik tussen de subs moet houden ?
          bijv voor 50hz of 80 hz ?
          1 post boven je...

geluid "beweegt zich voort" met een snelheid van 340mtr/sec... dit is voor iedere frequentie hetzelfde (min of meer, maar zeker in het werkgebied van de Sub)

als de subs dus 3,4mtr achter elkaar staan (voorkant tot voorkant/midden tot midden, om het even) dan moet je de voorste sub dus een delay van 1/100sec geven.

en dit geldt dus voor een END FIRE SETUP, dus met 2 of meer subs ACHTER elkaar. NIET voor subs NAAST elkaar

edit: wat MusicXtra boven mij ook zegt:
          Originally posted by MusicXtra
          Bij een end-fire is dat niet aan de orde, je legt de subs op een door jou gekozen afstand achter elkaar en berekent de delay tijd die bij die afstand hoort.
          Last edited by vester86; 22-09-14, 22:42.

Comment

• T.O.P.
            • Jun 2014
            • 100

Merlijn van Veen heeft daar een leuke site over, en met de calculator kun je alles zelf uitrekenen.
            Wel even aanmelden - dat vindt hij wel zo aardig.

Comment

• desolation
              • Jun 2012
              • 706

Originally posted by zjeten
              Khad mail voor opleiding smaart bij apex maar dit was 350 euro pp en voor mijn situatie vond ik dit te veel geld.
              Groeten,
              Jeffrey
              Het grofste van dat hele verhaal was nog dat ze eerst met veel poeha SMAART zaten te promoten, zonder dat hun intern personeel er een fluit van kende (collega van mij belde voor zoiets simpel als uitleg over hoet het niveau van zijn mic te kalibreren, konden ze niet op antwoorden). Er is toen besloten om externen in te roepen voor opleiding, maar al wie al SMAART had gekocht mocht dan nog eens geld afleggen voor een basiscursus. Sta er niet stom van dat de boekjes zijn neergelegd kort erna....
              Neen, dan ben ik blij dat Timo er nu distributie voor doet, die kent het programma tenminste en geeft aan eerlijke prijzen meer dan eerlijke opleiding bij je aankoop.

Comment

• Timo B Geluidstechniek
                • Jun 2014
                • 456

@desolation een beetje off topic maar bedankt voor het compliment. (ja ik doe de distributie maar alleen voor Nederland).

Verder is het best grappig om oude files tegen te komen wist niet eens dat die nog vindbaar waren.

Bij een end fired gebruik ik tegenwoordig het liefst 6 subjes als het qua ruimte past.

De afstand tussen de subs laat ik afhangen van de frequentie respons gemeten aan de achterkant per rij (in het geval van 6 zoals in de foto bij een rij van 4 accepteer ik dat de voorste sub van voor gezien niet maximaal cancelled aan de achterkant).
                Ik let dan op het level van elk gedeelte van de array. Als ik een mic op een meter afstand plaats van S1 (foto) aan de achterkant daar de respons meet van S1 en vervolgens S2 qua frequentie respons en level match met S1 krijg ik een diepere cancel.
                S3 krijgt dezelfde "behandeling".
                Het is niks meer dan een toepassing van "inverse square law" (verdubbeling van de afstand is een halvering van level dus -6db).
                S2 heeft +/- de dubbele afstand tot de mic (om het overzichtelijk te houden ze 2 mt) t.o.v. S1 en dus -6db maar S2 zijn 2 subs dus 20log(2/1) is +6db.
                S3 heeft meer afstand tot de mic aan de achterkant (3 x de lengte tot S1) wat neer komt op +/- -9.5db maar zijn 3 subs dus 20log(3/1) = + 9.5db maakt aan de achterkant weer 0db.
                Daarna kan ik kiezen of delay of allpass filters of een combinatie van die 2 heeft een beetje te maken met controle over het hele spul.
                So here’s the last out of a week of messing with measurements . First part is about the same as the file from Rimini which was also a end fired sub array . The second part uses 2nd order all-…

Het idee om 6 subs te gebruiken is van een van de mannen van APR niet van mij.

Er staan meer posts op mijn blog m.b.t. sub array's waar ik dus meer subs gebruik ivm die "inverse square law".
                Distributeur Rational Acoustics (Smaart V8 Smaart DI2) ISEMcon microfoons en Fulcrum Acoustic voor Nederland (Dealer van 10Eazy?). http://www.timobeckmangeluidstechniek.nl

Comment

• Timo B Geluidstechniek
                  • Jun 2014
                  • 456

Ook even een opmerking mbt tot de afstand van de subs.
                  Als je van uit het midden/midden van de kasten de afstand meet (of van de voorkant/voorkant wat je wil) en die zonder nadenken implementeert krijg je niet de maximale cancels uit je array aan de achterkant.

De speaker zit in het midden voorkant kast dus de afstand front to front van de kast klopt niet helemaal. als de speakers dus ook nog een stuk in de kast verzonken zitten gaat dit je zeker parten spelen.
                  Stel je zit er 34cm of +/- 1ms naast dan heb je het aan de achterkant dus over 2ms (fysieke afstand + delay van uit je processor).

Vandaar beter meten met een analyzer. Daar zijn genoeg smaakjes in te vinden dus suc6.
                  Last edited by Timo B Geluidstechniek; 23-09-14, 09:43.
                  Distributeur Rational Acoustics (Smaart V8 Smaart DI2) ISEMcon microfoons en Fulcrum Acoustic voor Nederland (Dealer van 10Eazy?). http://www.timobeckmangeluidstechniek.nl

Comment

• Tofke78
                    • Jan 2005
                    • 504

Onlangs nog het probleem van uitdoving in het subgebied gehad. Het was in een erg kleine café waarbij we gewoon 2 subs op elkaar gestapeld hadden en daarboven op 2 toppen. Bij het eerste optreden zeer vette sound over bijna heel het café. Een aantal maanden later in het zelfde café, zelfde plaats, noppes, nul zero bas. Vanalles geprobeerd zonder resultaat. Misschien stonden de subs de eerst keer wat dichter geplaatst tegen de muur, maar geen idee of dit zo'n enorme invloed kan hebben.

Comment

• SPS
                      • Mar 2004
                      • 1662

Originally posted by Tofke78
                      Onlangs nog het probleem van uitdoving in het subgebied gehad. Het was in een erg kleine café waarbij we gewoon 2 subs op elkaar gestapeld hadden en daarboven op 2 toppen. Bij het eerste optreden zeer vette sound over bijna heel het café. Een aantal maanden later in het zelfde café, zelfde plaats, noppes, nul zero bas. Vanalles geprobeerd zonder resultaat. Misschien stonden de subs de eerst keer wat dichter geplaatst tegen de muur, maar geen idee of dit zo'n enorme invloed kan hebben.
                      Oef! Gewoon even simuleren in bijv. Mapp online en je ziet wat de nabijheid van een muur of zelfs een hoek met je sub doet!

ps... zie mijn onderschrift.. ik blijf hopen!
                      Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• jakkes72
                        • Dec 2003
                        • 1015

Waar vind ik die forumtop.....?

Comment

• Timo B Geluidstechniek
                          • Jun 2014
                          • 456

@pipping je vraagt info betreffende een end fired opstelling maar daarna stel je een vraag betreffende polariteit draaien op de achterste sub na het toepassen van delay. Ik neem aan op de achterste sub wat het dus een Gradient sub array maakt i.p.v. een end fired (of een reversed end fired zo als ik het noem).

Is dit wat je bedoeld?
                          So following up on the End Fired Sub Array article i did before this article here is the description of what i call a Reversed End Fired or Gradient as Harry Olsen called it (note : Harry Olsen cam…

So due to lack of time just screenshots for now . Enjoy For the people that work on a mac i have a zip file with the keynote file with screen recordings in it . On a windows machine you have to get…

Comment

• Timo B Geluidstechniek
                            • Jun 2014
                            • 456

en of de d*vel er mee speelt
                            The most common complaint about gradient cardioid configurations is a lack of impact. This article hopefully sheds some light on both tonal and temporal mechanisms that arguably lead to this apparent but unwarranted sensation.

Betreffende een gradient sub array.

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

't Grote verschil tussen cardoide en end-fire sub zit in de gedachte erachter.
                              Een Cardoide opstelling is puur om zoveel mogelijk cancellation te krijgen naar de achterzijde. Dit gebeurd vaak door subs per 4 te stacken en dan 1 van de 4 om te draaien. De verhouding 3:1 heeft te maken met dat die ene sub ongeveer de druk levert die de andere drie aan de achterzijde produceren. Die omgedraaide sub krijgt dan meestal rond de 5 ms delay mee en wordt in polariteit gedraaid. Die ene sub 'vreet' als het ware alle geluid op die de andere drie naar achter projecteren. Nadeel is dat die 4e sub niets bijdraagt aan het volume aan de voorkant, voordeel is dat de footprint lekker compact is.
                              Wil je een Cardoide opstelling waarbij alle subs bijdragen aan het geluid aan de voorkant dan plaats je ze 1 op 1 op 1,75 meter (akoestisch) achter elkaar, de achterste geef je 5 ms delay plus een polarity reverse. Nadelen zijn dat de footprint vrij groot wordt, de achterste sub loopt een volledige periode achter en alleen op de reken frequentie staan ze perfect met elkaar in fase, hierdoor wordt het sub net wat minder strak.
                              De opstelling waar de vraag eigenlijk over ging is de End-fire opstelling, die is in hoofdzaak bedoelt om de worp te vergroten. Hier leg je 2 of meer (soms wel tot 6) subs achter elkaar waarbij de subs naar voren toe steeds een beetje meer delay mee krijgen. In feite wacht de sub ervoor steeds even op de sub erachter om het geluid weer een duwtje mee te geven. Voordeel is dat alle subs in dezelfde periode zitten, de worp wordt aanzienlijk beter en als bijproduct krijg je cancellation naar de achterzijde. Nadeel is de grote footprint. Hier bestaan trouwens allerlei variaties op, beginnen met 1 sub, dan 2 ervoor, dan 3 ervoor en zo verder. Wil je het goed doen dan is een meetsysteem zoals Smaart onontbeerlijk, zonder weet je niet of de mechanische afstand ook de akoestische afstand is, vooral bij end-fire met meer dan 2 subs krijg je dan een optelling van fase fouten waardoor de opstelling niet meer strak zal klinken.

Comment

• T.O.P.
                                • Jun 2014
                                • 100

Als je én polariteit wisselt, én de afstand verandert (door een speaker om te draaien) dan ga je op 1 vast gekozen frequentie zitten. De andere nabijgelegen frequenties krijgen hele rare verschijnselen.

Het voordeel van die 3 of 4 endfired subs op 1 lijn is dat álle frequenties naar voren versterkt worden, en naar achteren gedoofd. Ga je meerdere speakers op die lijn zetten ( dus de Ampco-Timo-truuk) dan krijg je weer die fase problemen, waarmee je het grootste positieve effect teniet doet.

Comment

Working...