Rendement luidsprekers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • metalteacher
    • Dec 2007
    • 467

Rendement luidsprekers

Ik had op deze vraag gegoogled zonder een echt duidelijk antwoord te vinden, daarom bij deze een vraagje aan de techneuten hier.

zit er verschil in het rendement van een dubbel 18" geladen kast of twee losse kastjes met een enkele 18" boven op elkaar gestapeld?

laatst stelde ik hier de vraag of de qrx sub van ev iets was, en daarop gaf iemand het antwoord dat het systeem veel vermogen vroeg. toch had de speaker een rendement van 102dB. heeft de fabrikant dan gelogen over de speaker, of spelen hier hele andere factoren een rol?
    Steelwing - Full Speed Ahead!!!
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Originally posted by metalteacher
    Ik had op deze vraag gegoogled zonder een echt duidelijk antwoord te vinden, daarom bij deze een vraagje aan de techneuten hier.

zit er verschil in het rendement van een dubbel 18" geladen kast of twee losse kastjes met een enkele 18" boven op elkaar gestapeld?

laatst stelde ik hier de vraag of de qrx sub van ev iets was, en daarop gaf iemand het antwoord dat het systeem veel vermogen vroeg. toch had de speaker een rendement van 102dB. heeft de fabrikant dan gelogen over de speaker, of spelen hier hele andere factoren een rol?
    Wanneer je twee enkel 18" kastjes hebt geven deze exact hetzelfde rendement als één dubbel 18". Uiteraard wel op voorwaarde dat er gelijke speakers in zitten en het volume en de poorten per speaker gelijk zijn.
    De opmerking over dat een systeem veel vermogen vraagt is natuurlijk zo subjectief als het maar kan. Een rendement van 102 dB voor een sub is behoorlijk hoog, het hangt er echter wel vanaf bij welke frequentie dit rendement gehaald wordt.
    Geeft je sub bij 50 Hz een rendement van 90 dB om vervolgens bij 200 Hz naar 110 dB op te lopen dan kom je gemiddeld weliswaar op 100 dB uit maar je hebt er geen moer aan.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Freaky
      • Sep 2008
      • 12

nou

EV zal zeker nooit liegen over de specs. En wat het redement betreft; dit is bij EV nog nooit een punt geweest. In vergelijking met andere merken vragen EV speakers zeker niet meer vermogen dan vergelijkbare producten van andere fabrikanten. Integendeel. De RX118 sub is dan ook zeker een goede sub. Om even op je vraag terug te komen, 2x RX118 of 1x Xsub zal wat power betreft niet veel verschil maken, ook het rendement blijft gelijk. Alleen de klank is ietsje verschillend door een andere kastafstemming en materialen. Terwijl de componenten identiek zijn.

Comment

• 4AC
        • Nov 2007
        • 1791

Hier is al eens over geschreven.
        Sterker nog: tevens betreffende QRX'en als voorbeeld.
        http://www.licht-geluid.nl/forum/dri...-per-kant.html
        Eerst even goed zoeken op dit forum (en daarna google..) en dan indien nodig een nieuw topic starten of het oude kicken. Danku!

Originally posted by Freaky
        EV zal zeker nooit liegen over de specs. En wat het redement betreft; dit is bij EV nog nooit een punt geweest. In vergelijking met andere merken vragen EV speakers zeker niet meer vermogen dan vergelijkbare producten van andere fabrikanten. Integendeel. De RX118 sub is dan ook zeker een goede sub. Om even op je vraag terug te komen, 2x RX118 of 1x Xsub zal wat power betreft niet veel verschil maken, ook het rendement blijft gelijk. Alleen de klank is ietsje verschillend door een andere kastafstemming en materialen. Terwijl de componenten identiek zijn.
        Niemand valt hier je geliefde EV aan hoor, geloof ik.
        De RX118 is inderdaad een érg goede sub. Maar om deze 2 maal te gaan vergelijken met een xsub, eh, hmm. Ondanks dat het dezelfde woofer is, verschilt het type kast behoorlijk. Net als het rendement, waarbij je je kunt afvragen of 2xRX118 even hard gaan dan 1x Xsub.

Mvg,

Teun
        Last edited by 4AC; 03-05-10, 12:56.
        uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
        Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• frederic
          • Jan 2006
          • 3511

Zoals MusicXtra al aangaf, zal het vooral afgangen van de kasten zelf.
          Dus dezelfde poorten, zelfde speakers, evenveel inhoud/ speaker en afmetingen van de kast.

Ik prefereer enkele kastjes voor kleine PA's ivm de verhandeling en het modulair opbouwen volgens situatie.

Comment

Working...