2x HK Lucas Alpha systeem nog niet voldoende

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Manzara
    • Dec 2009
    • 15

2x HK Lucas Alpha systeem nog niet voldoende

Beste leden,

Wij zijn een klein bandje en hebben na vele overwegingen 2x een HK Alpha systeem gekocht. Waarom 2? Ik ben naast de band ook nog DJ en neem voor de kleinere feestjes 1 set mee. Het zelfde geld voor de andere jongens van de band ook hun hebben bijna elke week wel een klein feestje. En op zaterdags hebben we altijd de wat grotere feesten en zetten we 1 set links en 1 set rechts. Goed voor 2 *2KW. Ik vind 4KW niet weinig en verwacht in principe meer power maar toch mis ik iets. Wanneer je wat afstand neemt vanaf het podium lijken de hoge tonen weg te vallen. We overwegen nou om nog 2 extra tops nmlijk de PR:O 15X aan te schaffen. En deze gewoon via een externe versterker aan te sturen.
    Zouden we hiermee het probleem oplossen

De meeste van jullie hebben veel meer ervaring en ik ben benieuwd wat jullie van deze oplossing vinden.

Groeten uit Breda
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

Originally posted by Manzara
    Wanneer je wat afstand neemt vanaf het podium lijken de hoge tonen weg te vallen.
    Hoeveel afstand? Paar meter of tientallen meters?
    Waar sta je dan? Recht voor je stack, of exact in het midden?

Sowieso even checken of er geen faseproblemen zijn.
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• 4uss
      • Aug 2005
      • 578

Mijn ervaring met HK is dat het hoog toch vrij stevig is, en zeker met 2x 400Watt per kant zou je toch wel een eind moeten komen. Staan de speakers hoog genoeg, niet te ver getilt (met Duo-Tilt heb je dat nogal snel) en goed aangesloten (geen fase-probleem)? Dan zou deze setup toch echt wel wat aan moeten kunnen.

Heb je het probleem altijd, hoe groot zijn de ruimtes waarin je de sets gebruikt, is het alleen bij de DJ-acts, of ook bij live-gebruik? Zitten de toppen beide onafhankelijk naar de sub aangesloten, of lus je ze door?

De situatie is dus niet helemaal duidelijk zoals je begrijpt...

Comment

• Manzara
        • Dec 2009
        • 15

Originally posted by renevanh
        Hoeveel afstand? Paar meter of tientallen meters?
        Waar sta je dan? Recht voor je stack, of exact in het midden?

Sowieso even checken of er geen faseproblemen zijn.
        Het geluid vermindert sterk na een meter of ± 15. Zowel recht ervoor als in het midden. Wat bedoel je precies met faseproblemen?

Comment

• Manzara
          • Dec 2009
          • 15

Originally posted by 4uss
          Mijn ervaring met HK is dat het hoog toch vrij stevig is, en zeker met 2x 400Watt per kant zou je toch wel een eind moeten komen. Staan de speakers hoog genoeg, niet te ver getilt (met Duo-Tilt heb je dat nogal snel) en goed aangesloten (geen fase-probleem)? Dan zou deze setup toch echt wel wat aan moeten kunnen.

Heb je het probleem altijd, hoe groot zijn de ruimtes waarin je de sets gebruikt, is het alleen bij de DJ-acts, of ook bij live-gebruik? Zitten de toppen beide onafhankelijk naar de sub aangesloten, of lus je ze door?

De situatie is dus niet helemaal duidelijk zoals je begrijpt...
          Beste 4uss,

Afgelopen zaterdag weer een dik optreden gehad. De zaal was breed maar niet lang. (de Rietpluim Dussen) Wij als band zaten precies in het midden. Dus dansvloer in het midden, links + rechts de tafels en stoelen. Wij hebben via feedback de 2HK PR:O 15X gehuurd. Om is echt te kijken of deze de mids/highs doet opvullen. Ja dat deed hij wel. Ik voelde dat er echt power was. Ook na 15-20mtr. Maar de zaal was akoestisch gezien perfect. Dus ik denk dat dit geen goed voorbeeld was om is de boxen goed te testen. Ik had liever een wat grotere langere zaal.
          De ruimte's die wij spelen zijn gemiddeld tussen de 400 tm 1000man. Wanneer het grote zalen zijn (1000man) dan gaan we er natuurlijk niet van uit dat het geluid achter in de zaal ook keihard staat maar gewoon lekker hoorbaar.

Het geluid in oude opstelling dus zonder die gehuurde boxen was zowel bij live als DJacts het zelfde. Hij verminderde bij allebei sterk na 10/15 mtr. De SUB van de HK set bevat 3 versterkers waardoor de sub in gewicht heel erg zwaar is bijna 60KG als ik me niet vergis. Dus de tops die lus ik door naar de sub. Wanneer wij 1 set links en 1 set rechts hebben doen wij 1 TOP gewoon recht en de ander doen wij Duotilt.

Comment

• 4AC
            • Nov 2007
            • 1791

Mocht de set echt niet voldoen -wat ik wel zo inschat bij een 1000 man aan publiek- zou ik serieus overwegen om de setjes te verkopen en over te gaan op een compleet nieuw systeem.

Eventueel met passieve luidsprekers en een digitaal versterkerrackje om het gewicht wat naar beneden te halen.

1000 man is trouwens wel erg veel. Dat ga je met 2 alpha's echt never nooit niet redden. Wil je nog enigszins verstaanbaarheid in de ruimte dan praat je al gauw over hoorngeladen toppen. Die zijn in de meeste gevallen: duur, groot en zwaar. Wil je bij bass-reflex blijven, dan zul je delays moeten plaatsen. Ook geen gek idee.

Als ik zo de situatie even heel simpel inschat:
            verkopen die handel. En vervolgens over gaan op een systeem met een héle stevige 15" top, eventueel 3-weg samen met een goede 18" sub. De mogelijkheden zijn oneindig: 1 sub 2 toppen, 2 toppen 4 subs, 4 subs 8 toppen, etc bla bli blo bla. De delay toppen hoeven dan nog niet eens dezelfde toppen als de FOH te zijn.

Mvg,

Teun

Edit: een andere mogelijkheid is om gewoon deze sets te houden, en er de feestjes mee te doen waarvoor ze geschikt zijn.
            Kom je tekort: bijhuren.
            uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
            Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• Tomarito
              • Apr 2010
              • 4

1000 man is best veel, en het is zonde om het knetterhard te zetten, waardoor de voorste rij hem loopt te knijpen, zodat de mensen achter wat kunnen horen.

Heb je de toppen hoog genoeg staan?
              Fasedraai?

Ik denk dat je, gezien optredens voor 1000 man, moet kijken naar een andere set. Ik weet niet hoe je met je budget zit, als je voor een goede set wilt gaan (waar uiteraard iedereen zijn eigen smaak en mening over heeft) zou ik voor een JBL SRX set gaan, bij een wat lager budget kan je MRX overwegen.

Waarom JBL? Ik werk daar voornamelijk mee en je kan het heerlijk laten klinken. Anderzijds kan je het ook heerlijk verneuken, dus neem er goede amps en de juiste processing bij.

Andere merken kan ook natuurlijk. Zoals D&B, maar trek dan je portemonee maar open!

Comment

• Manzara
                • Dec 2009
                • 15

Beste 4AC & Tomarito,

Ik zal even ergens noteren dat ik foto's maak a.s. zaterdag. Het is wel een leuke set geworden. We zaten afgelopen zaterdag in de buurt van Dortmund. Een grote zaal met zeker 900 á 1000 mensen. Wij hebben die dag s'ochtends bij Feedback Eindhoven nog 2 extra 15'inch Toppen van HK (PR:O 15X) gekocht. Deze hebben we direct doorgelust naar de Active Sub van de HK. De top die we niet deden gebruiken hebben we als side monitor gebruikt. Ik had nog een simpel versterkertje dus hebben we die lekker daarvoor gebruikt.
                We hebben een goede soundcheck gedaan en er was echt power tot aan het achterste stuk van de zaal. De hoge tonen de mids waren erg goed hoorbaar. En de sub was lekker voelbaar. Een hoop volk voor de speakers en toch nog een lekker krachtig geluid. Heel raar wat een 15inch top er bij kan doen. Ik stond er wel een beetje versteld van.

Tomarito
                Met mijn andere band hebben we een complete SRX set gehad. Nog steeds zeg ik dit. SRX is gewoon POWER POWER POWER!!! Zoals ook jij het zegt het heeft even wat goede processing nodig maar dan komt het ware geluid naar voren. De srx hebben we ook aangedacht. Want ik was/ben er goed over te spreken. Maar wij wouden een actief systeem. Weinig kabels en gedoe, + weinig gewicht en compact was een must! Daarom viel dit af.

We zijn nou aan het sparen voor een (2e hands) D&B C7 set. Ik hoop dat we dit volgend jaar al kunnen aanschaffen. D&B is het gewoon !!

Comment

• Whitefarmer
                  • Oct 2003
                  • 1244

Wat had je nou precies staan dan als set-up (dortmund 1000 man)??
                  Groeten John
                  ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                  Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• purplehaze
                    • Jul 2004
                    • 692

een dubbele Alpha-set moet in principe genoeg zijn voor 1000 man dan hou je nog aardig wat reserve over.
                    Oh wacht even HK Alpha ... ik dacht aan NEXO Alpha... :-)

Comment

• Tomarito
                      • Apr 2010
                      • 4

Tomarito
                      Met mijn andere band hebben we een complete SRX set gehad. Nog steeds zeg ik dit. SRX is gewoon POWER POWER POWER!!! Zoals ook jij het zegt het heeft even wat goede processing nodig maar dan komt het ware geluid naar voren. De srx hebben we ook aangedacht. Want ik was/ben er goed over te spreken. Maar wij wouden een actief systeem. Weinig kabels en gedoe, + weinig gewicht en compact was een must! Daarom viel dit af.

We zijn nou aan het sparen voor een (2e hands) D&B C7 set. Ik hoop dat we dit volgend jaar al kunnen aanschaffen. D&B is het gewoon !!

D&B C7 is ook niet powered
                      Dan moet je alsnog je P1200's of D12's mee sjouwen. Dat is hetzelfde principe als een JBL SRX set met Crown I-Techs.

Wat de overweging is tussen D&B C7 en JBL SRX is je smaak en uiteraard je budget. D&B zal er wat duurder uitkomen.

Maarja, als je nu al tevreden bent met je HK Audio set, waarom zou je dan voor een andere set gaan

Comment

• Manzara
                        • Dec 2009
                        • 15

Originally posted by Whitefarmer
                        Wat had je nou precies staan dan als set-up (dortmund 1000 man)??
                        Wij hadden staan per kant;
                        De Sub van de Alpha set (1,2 KW)
                        2x Tops behorend bij de Alpha set (400 Watt p.s. dit is een 12 inch bass + tweeter)
                        1x HK Alpha Pro ( 400 watt 15 inch bass + tweeter )

Originally posted by purplehaze
                        een dubbele Alpha-set moet in principe genoeg zijn voor 1000 man dan hou je nog aardig wat reserve over.
                        Oh wacht even HK Alpha ... ik dacht aan NEXO Alpha... :-)
                        die Nexo is een ietsie pietsie duurder

Comment

Working...