Ongewenst op de ringleiding

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dsd600
    • Feb 2010
    • 27

Ongewenst op de ringleiding

Beste audio-/lichtvrienden en -vriendinnen,

al enige tijd speelt er in onze kerk af en toe een combo van 5 a 6 mensen, en dit versterken we uit met een HK L.U.C.A.S. Smart set. In de kerk loopt ook een ringleiding, en die loopt over de rand van het podium waar de muzikanten op staan. We hebben geen problemen met feedback o.i.d. door de ringleiding, maar we hebben wel wat issues gehad met de monitors, die op de rand van het podium stonden. Dit is nu over, maar afgelopen zondag kwam er voor de kerkdienst een gemeentelid met gehoorapparaat naar me toe, met de vraag of de muziek wat zachter kon, want het kwam volgens hem knetterhard binnen op zijn gehoorapparaat. Dit vond ik vreemd, want de muziek stond echt bijna op standje onverstaanbaar, en de muziek als het goed is niet op de ringleiding terecht komt. Alleen de spraak van de predikant en van een andere spraakmicrofoon. De subs en enkele monitors liggen wel op de rand waar de ringleiding zou liggen, en zodoende liggen en ook enkele speakons op. Ook de multikabel loopt een stukje over deze rand. Iemand enig idee hoe het kan dat de muziek via de ringleiding zo hard binnenkomt?
    Geluid is een trilling die meer beweegt dan alleen je trommelvlies
  • @lex
    • Jul 2006
    • 1086

Was het een healingdienst?

Nee zonder dollen. Ik zou proberen te achterhalen of het bij die meneer allemaal heel hard binnenkomt of dat het alleen een instrument is. In het laatste geval is het ws. niet de multikabel. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een multikabel instaalt op een ringleiding...

Zijn er zenders in gebruik die je voorheen niet had?

De meeste problemen die ik heb gehad is instraling van een ringleiding op (ik geloof single coil) elementen van gitaren.

@lex
    Last edited by @lex; 13-04-10, 10:55.
    Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• speakertech
      • Jan 2008
      • 1697

Originally posted by dsd600
      Beste audio-/lichtvrienden en -vriendinnen,

al enige tijd speelt er in onze kerk af en toe een combo van 5 a 6 mensen, en dit versterken we uit met een HK L.U.C.A.S. Smart set. In de kerk loopt ook een ringleiding, en die loopt over de rand van het podium waar de muzikanten op staan. We hebben geen problemen met feedback o.i.d. door de ringleiding, maar we hebben wel wat issues gehad met de monitors, die op de rand van het podium stonden. Dit is nu over, maar afgelopen zondag kwam er voor de kerkdienst een gemeentelid met gehoorapparaat naar me toe, met de vraag of de muziek wat zachter kon, want het kwam volgens hem knetterhard binnen op zijn gehoorapparaat. Dit vond ik vreemd, want de muziek stond echt bijna op standje onverstaanbaar, en de muziek als het goed is niet op de ringleiding terecht komt. Alleen de spraak van de predikant en van een andere spraakmicrofoon. De subs en enkele monitors liggen wel op de rand waar de ringleiding zou liggen, en zodoende liggen en ook enkele speakons op. Ook de multikabel loopt een stukje over deze rand. Iemand enig idee hoe het kan dat de muziek via de ringleiding zo hard binnenkomt?
      Om een ringleiding goed te laten werken, moeten er toch wel enige ampères doorheen haan. Via inductie van kabels of wat dan ook is dat niet te realiseren. Ik denk dat je die mogelijkheid dus kunt uitsluiten.
      Wellicht pikt een niet symmetrische microfoonleiding in de kerk wat op, maar dan moet je dat ook in de luidsprekers horen. De ringleiding kan een aparte ringleidingversterker gebruiken en de ingangskabel daarvan zou nog wat op kunnen pikken. Allemaal veronderstellingen. Staat er niet toevallig een micro op de kansel gewoon open, die het bandje oppikt?

Speakertech
      Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
      ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• dsd600
        • Feb 2010
        • 27

Haha een healingsdienst, ja dat was mooi geweest Nee hoor, het was verder geen hele speciale dienst.

Volgens die meneer kwam het bij hem binnen als een enorme hoop herrie, veel te hard allemaal. Er staat op het podium wel een spraakmicrofoon, maar die zou dicht moeten staan, en als hij open staat, dan staat ie alsnog een meter of 3 van de muzikanten af, en achter de speakers waarmee we de muzikanten versterken.

We gebruiken verder geen zenders, alles gewoon bedraad. Ik weet ook niet of die meneer hier vaker last van heeft, ik zal het hem even vragen. Het lastige blijft in een kerk gewoon dat je met zoveel mensen zit, en wat de een te hard vindt, vindt de ander weer prima, en je bereikt toch nooit een oplossing waar iedereen 100% tevreden mee is. Maarja, ik probeer de mensen ook niet de kerk uit te jagen, dus het zou toch mooi zijn als ik kon ontdekken wat er precies misgaat. En als er niks aan te doen is, dan zij het zo. Maar als jullie nog ideeen hebben wat het kan zijn, of ervaringen op dit gebied, ik hoor het graag!

Comment

• renevanh
          • Oct 2004
          • 2371

Originally posted by dsd600
          Er staat op het podium wel een spraakmicrofoon, maar die zou dicht moeten staan, en als hij open staat, dan staat ie alsnog een meter of 3 van de muzikanten af, en achter de speakers waarmee we de muzikanten versterken.
          Ik zou even checken of die ook echt dicht staat!
          Grote kans dat een hele berg reflecties van het podium en uit de zaal net door die microfoon opgepikt worden. Resultaat is dan inderdaad een grote bende geluid, die niemand hoort (want gaat naar die ringleiding)... behalve die meneer met z'n apparaat.

Uiteraard is het dan ook afhankelijk hoe de boel is aangesloten mbt de ringleiding. Mute op de mixer hoeft niet mute op de ringleiding te betekenen als die voor de mixer wordt gesplitst.
          Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• DJ Antoon
            • May 2005
            • 1681

Ik zou als je goede contacten met meneer hebt, het een en ander uitproberen voor een kerkdienst. Leg hem uit dat je er alles aan wilt doen maar dat je daarvoor even tijd nodig hebt om het probleem te vinden.
            Loop dan samen met hem de keten even na.
            Als je weet waar het vandaan komt kun je er misschien iets aan doen...

Comment

• Koen van der K
              • Aug 2005
              • 1146

Ik heb de ervaring dat 'n ringleiding amp met zeer weinig signaal al behoorlijk uit kan sturen omdat vaak de compressie erg hoog staat ingesteld. Goede kans dat er toch ergens wat doorkomt, check anders de LED-bars op de Ampetronic eens.

Met zo'n hand-ampetronic kastje (spoeltje + pre-ampje) en koptelefoon kun je 't zelf ook handig checken.

Groeten !
              Meer is minder, minder is meer

Comment

• sparky
                • Apr 2002
                • 2104

Of anders simpelweg eerst eens op de tafel afluisteren wat je er naartoe stuurt.
                Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• knoppenbert
                  • May 2009
                  • 26

IK ken het probleem. Ook in onze kerk komt dit vaak voor. Ik heb (voorlopig) als oplossing een schakelaar op de versterker van de ringleiding gezet, dus als de band speelt ringleiding uit. geeft niets want de band is hard zat en de meeste oudere mensen vinden alles toch te veel lawaai. Ondertussen ben ik aan het expirimenteren met de plaatsing van de gitaarversterkers, monitoren en de microfoons. Ik ben er al achter dat een simpele SM58 geen problemen kent maar een condensator van Samson levert wel problemen op. Op een powered monitor van Laney komt de ringleiding wel binnen en op een monitor met losse amp niet. Aldus gaan we rustig verder met expirimenteren.

succes, ik laat wel wat horen als ik wat meer weet.

Bert
                  Ik rij de tourbus wel

Comment

• Koen van der K
                    • Aug 2005
                    • 1146

Wat ik begrijp van TS is dat het er niet om gaat wat van de ringleiding op de instrumentversterker / mixer binnenkomt maar van de instrumentversterking / mixer op de ringleiding.
                    Eerste geval is iig eenvoudig te verklaren, tweede (nog) niet.

Groeten !
                    Meer is minder, minder is meer

Comment

• dexter
                      • Jul 2005
                      • 433

2e probleem had ik ook wel regelmatig in een kerk, er hangt namelijk boven het publiek een mic voor zaal geluid en de automatische mixer schakelt deze dan in omdat er op de rest te weinig signaal binnen komt, hierdoor had ik problemen.

Gelukkig krijgen wij ni een nieuw gebouw met een eigen inprik punt voor ringleiding rechtstreeks, hierdoor worden mijn problemen betreffende zelfde voorval als de topic starter hopelijk opgelost.

Comment

• dsd600
                        • Feb 2010
                        • 27

Een mic zoals dexter die beschrijft hebben wij ook, het zou kunnen dat daardoor nog het een en ander opgepikt wordt. Ik kan inderdaad eens proberen uit te zoeken hoe het zit met dat geluid, via zo'n ampetronic kastje.

Ik heb wel goed contact met meneer, maar hij is al 85 en ik weet niet of hij het ziet zitten om daarvoor naar de kerk te komen. Ik zal het met hem overleggen, maar misschien is de oplossing met het ampetronic kastje dan makkelijker. Ik zal de volgende keer ook checken of de microfoon op het podium uitstaat, en of de condensator bovenin de zaal op de ringleiding aangesloten zit. Indien dat het geval is kan ik hem misschien uitschakelen tijdens het spelen van de band. Het geluid wordt bij ons binnenkort ook definitief ingebouwd, dus ik zal kijken of er dan rekening mee gehouden kan worden, als ik het probleem kan vinden. Bedankt voor alle suggesties, blijf schieten en ik houd jullie op de hoogte.

Comment

• NesCio01
                          • May 2010
                          • 1987

De 'zaalmic' in kerken heeft veelal een dubbelfunctie.
                          Enerzijds wordt het ontvangen signaal doorgestuurd
                          naar opname, uitzending en ringleiding.
                          Anderzijds schakelt deze andere microfoons uit
                          wanneer deze zaalmike een ingesteld Db oppikt
                          (inverse gate).
                          Dit voorkomt dat je de zingende predikant door
                          de kerk zijn lied hoort zingen.

Wanneer dit zo werkt dan zou de kanselmike of evt.
                          de mike op het liturgisch centrum dicht moeten staan
                          wanneer de band speelt.

Vraag me toch echt af wat er dan voor input op de
                          ringleiding zorgt?
                          Het kan natuurlijk ook altijd die ene 'zaalmike' zijn die
                          orgel en zang wel gedefinieerd aan de ringleiding doorgeeft,
                          maar de band 'in de ruimte' als een grote niet definieerbare
                          brei?

Zelf ken ik dit ringleiding fenomeen echter niet.
                          Wel regelmatig de ringleiding mogen horen piepen
                          op m.n. de basversteker.
                          Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

Working...