multikabel i.c.m. 220V

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SayCheese
    • Jun 2008
    • 19

multikabel i.c.m. 220V

In onze kerk maken we gebruik van 10 kanalen + 2 monitoren. Dit podium dient iedere week op- en afgebroken te worden. Vanaf het podium loopt een 24 kanaals multikabel naar de mixer en vanaf daar 2 x signaal + 2 monitor sinalen retour. Op het podium ligt nog van voor naar achteren, in een ruime lus via de zijkant van het podium, een 2e multikabel die wordt aangesloten op de 24 kanaals multikabel. Voeg daar nog de nodige 220 haspels aan toe EN voor hun doel veel te lange XLR-kabels en je hebt al snel een lichte chaos gecreerd. Uiteindelijk ben je daar natuurlijk zelf bij maar we denken toch dat we op een iets ander systeem moeten overstappen.
    Zelf hebben we bedacht om, naast het flink inkorten van XLR-kabels, 3 kleine korte multikabelstjes te maken waarin 4 tot 6 signalen naar de mulitkabel gaan + 1 of 2 retour voor monitoring en daarbij ingebouwd ook nog twee 220V contacten om individuele muzikanten van spanning te voorzien voor effectapparatuur en actieve monitors.
    Het opbouwen zou zich dan kunnen beperken tot het uitrollen van de multikabel en 3 kleinere stageblokken uitrollen en aansluiten op de grote multikabel.

Ik weet dat er gecombineerde signaal/220V-kabels bestaan voor actieve luidsprekerboxen. Kennelijk is het 220V niet van invloed op het signaal dat naar de luidspreker gaat.
    8-kanaals multi i.c.m. 220V kom ik nergens tegen dus willen we dat zelf in elkaar gaan zetten. Als ik wel eens bij mensen te raden ga die enige kijk hierop hebben dan zijn ze stuk voor stuk bang voor de 220V invloeden op de signaalkabels maar hebben er geen van allen ervaring mee.

Zie nu hier mijn vraag op dit forum: Heeft iemand positieve en/of negatieve ervaring met een dergelijk systeem.
    Het zelf bouwen denken wij te kunnen doen door een 220V kabel en een 8 kanaals mulikabel d.m.v. een stukjes krimkous iedere 50 cm aan elkaar te "paren".

mvg,
    Kees
  • jans
    • Feb 2003
    • 869

Originally posted by SayCheese
    In onze kerk maken we gebruik van 10 kanalen + 2 monitoren. Dit podium dient iedere week op- en afgebroken te worden. Vanaf het podium loopt een 24 kanaals multikabel naar de mixer en vanaf daar 2 x signaal + 2 monitor sinalen retour. Op het podium ligt nog van voor naar achteren, in een ruime lus via de zijkant van het podium, een 2e multikabel die wordt aangesloten op de 24 kanaals multikabel. Voeg daar nog de nodige 220 haspels aan toe EN voor hun doel veel te lange XLR-kabels en je hebt al snel een lichte chaos gecreerd. Uiteindelijk ben je daar natuurlijk zelf bij maar we denken toch dat we op een iets ander systeem moeten overstappen.
    Zelf hebben we bedacht om, naast het flink inkorten van XLR-kabels, 3 kleine korte multikabelstjes te maken waarin 4 tot 6 signalen naar de mulitkabel gaan + 1 of 2 retour voor monitoring en daarbij ingebouwd ook nog twee 220V contacten om individuele muzikanten van spanning te voorzien voor effectapparatuur en actieve monitors.
    Het opbouwen zou zich dan kunnen beperken tot het uitrollen van de multikabel en 3 kleinere stageblokken uitrollen en aansluiten op de grote multikabel.

Ik weet dat er gecombineerde signaal/220V-kabels bestaan voor actieve luidsprekerboxen. Kennelijk is het 220V niet van invloed op het signaal dat naar de luidspreker gaat.
    8-kanaals multi i.c.m. 220V kom ik nergens tegen dus willen we dat zelf in elkaar gaan zetten. Als ik wel eens bij mensen te raden ga die enige kijk hierop hebben dan zijn ze stuk voor stuk bang voor de 220V invloeden op de signaalkabels maar hebben er geen van allen ervaring mee.

Zie nu hier mijn vraag op dit forum: Heeft iemand positieve en/of negatieve ervaring met een dergelijk systeem.
    Het zelf bouwen denken wij te kunnen doen door een 220V kabel en een 8 kanaals mulikabel d.m.v. een stukjes krimkous iedere 50 cm aan elkaar te "paren".

mvg,
    Kees
    Beste Kees,

Beste Kees,

In de praktijk liggen wel meer 230V en signaalkabels strak naast elkaar.
    Ook signaal en dimmermulti's strak naast elkaar zijn geen uitzondering.

Ik verwacht dan ook geen problemen mits je alles netjes gebalanceerd uitvoert.
    Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• sparky
      • Apr 2002
      • 2104

Ik heb ook nooit problemen gehad met backlinespanning naast signaalkabels, dus combineren in een blok moet ook wel kunnen.
      Maar tegelijk moet ik zeggen dat losse backlinespanning leggen icm snakes eigenlijk altijd een net podium oplevert en dat ik niet zie waarom het een zootje zou moeten worden. Signaalkabels met gestandaardiseerde lengtes van een soepele kabel en voldoende snakes -zodat je zelden een langere kabel dan 6 meter gebruikt- en voornaamlijk 2 en 4 meter kabels is een goede werkwijze. Dit werkt prima als je je backlinespanning doordacht neerlegt. Op deze manier ben je ook flexibeler dan als je dat gaat combineren. Mocht je die flexibiliteit niet nodig hebben omdat er altijd hetzelfde bandje staat, dan kan het best handig zijn om te combineren, lijkt me.

Maar lees ik nou dat je voor je monitorlijnen aparte kabels naast je 24-kanaals multi hebt liggen? Terwijl je maar 10 kanalen van deze gebruikt? Waarom doe je de monitorlijnen niet via de multi?
      Last edited by sparky; 31-03-10, 10:10. Reason: Zinsbouw
      Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Michielbla
        • Jul 2008
        • 38

Als het een vaste installatie is (in elk geval wel heel regelmatig 'hetzelfde'), waarom bouw je niet nette doosjes in je podium? Je kan van die (metalen) inbouwdozen met een dekseltje krijgen. Kan je je voeding overal uit je podium halen waar nodig. Ik zou signaal (zeker micsignaal) niet met voeding combineren. Hoewel alles dicht zou moeten zijn, blijft het een risico.

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Originally posted by Michielbla
          Als het een vaste installatie is (in elk geval wel heel regelmatig 'hetzelfde'), waarom bouw je niet nette doosjes in je podium? Je kan van die (metalen) inbouwdozen met een dekseltje krijgen. Kan je je voeding overal uit je podium halen waar nodig. Ik zou signaal (zeker micsignaal) niet met voeding combineren. Hoewel alles dicht zou moeten zijn, blijft het een risico.
          Er zijn kabels te koop met twee gebalanceerde signaal kabels en een 220V voeding gecombineerd, die zou geen bestaansrecht hebben wanneer het niet zou kunnen. Je hoeft bij gebalanceerde signalen helemaal niet bang te zijn voor brom, deze wordt immers in beide aders opgewekt en dus niet versterkt.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Whitefarmer
            • Oct 2003
            • 1244

Originally posted by sparky
            Maar lees ik nou dat je voor je monitorlijnen aparte kabels naast je 24-kanaals multi hebt liggen? Terwijl je maar 10 kanalen van deze gebruikt? Waarom doe je de monitorlijnen niet via de multi?
            Zo lees ik het ook, 10 kanalen in gebruik van de 24ch multi, ik zeg: 4 of 6 stuks 'omkatten' van XLR Male <-> XLR Female!
            Groeten John
            ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
            Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• BJD
              • Oct 2007
              • 771

Wat wij bij onze kerk hebben gedaan is een 20HE rack met versterkers, microfoon lades, draadloos en multi in een.
              Vanaf dat rack lopen er kabelbosjes met spanning en XLR met om de 30-40cm een stuk krimpkous.
              We werken niet met losse stageboxjes maar gewoon met een XLR plug op het uiteinde van de kabels.
              Omdat het elke zondag een vaste setup is werkt dat perfect.

Comment

• esound
                • Oct 2004
                • 193

bij ons ligt er een LK150 40x ch in 8x return met daar naast getaped een ethernet en een 220v en dan op de stageblok lk37 ( patchbaar) voor de buhne infra.

Comment

• SayCheese
                  • Jun 2008
                  • 19

Sparky: we maken voor de retour gebruik van A t/m D van de Multi. We willen juist zoveel mogelijik combineren door ook de retours naar de monitoren en de 220 via de stage-snakes bij de muzikant te brengen.

Comment

• SayCheese
                    • Jun 2008
                    • 19

Originally posted by Michielbla
                    Michiel. B.: Is geen optie omdat we de zaal niet van ons is. Zou wel mooi zijn.

Comment

• sparky
                      • Apr 2002
                      • 2104

Sparky: we maken voor de retour gebruik van A t/m D van de Multi. We willen juist zoveel mogelijik combineren door ook de retours naar de monitoren en de 220 via de stage-snakes bij de muzikant te brengen.
                      Ah, dus je hebt actieve monitoren die 220 nodig hebben en de signaallijnen zijn nu aan de snakes getaped. Ik snap het. Die retours erbij stoppen werkt gewoon hoor. Maar ook hier geldt weer dat je een stukje flexibiliteit inlevert. Als je die niet nodig hebt, heb je een snel systeem. Heb je het eigenlijk wel nodig, dan maak je het jezelf moeilijk.
                      Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• SayCheese
                        • Jun 2008
                        • 19

Ah, dus je hebt actieve monitoren die 220 nodig hebben en de signaallijnen zijn nu aan de snakes getaped. Ik snap het. Die retours erbij stoppen werkt gewoon hoor. Maar ook hier geldt weer dat je een stukje flexibiliteit inlevert. Als je die niet nodig hebt, heb je een snel systeem. Heb je het eigenlijk wel nodig, dan maak je het jezelf moeilijk.

you're getting close: in feite hebben we nu alles vanaf de multi op het podium allemaal met losse XLR-kabels aangesloten, afgezien van één 12 kanaals snake die van voor naar achteren loopt (overigens gebruiken we daar maar 3 microfoonsignalen van en 1 retour voor de idd actieve monitor). Dit wordt nogal snel spagetti. Zodoende willen we dat vanaf de multi 3 snakes worden gecreëerd waarin signaal, retour voor de monitoren 220V wordt ondergebracht. We denken, en krijgen dat ook bevestigd in deze discussie, dat dat snelheid oplevert bij opbouwen en tot minder spagetti zal leiden.

Wat flexibiliteit betreft: we werken meestal met een standaard opstelling. De éne keer wat uitgebreider dan de andere. We willen het inrichten op de meest uitgebreide setting met nog wat extra's.

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                          • Nov 2005
                          • 950

Kijk eens pop :
                          Kabels op maat - HOME

Zij kunnen elke kabel die je wilt maken, dus ook multikabels samenvoegen met stroom en vervolgens omsluiten met een nieuwe mantel..
                          MEEO Audio Licht Rigging,
                          Mark van der Werff
                          Groningen

Comment

• rick1993
                            • Nov 2007
                            • 209

xlr male - xlr male en xlr female - xlr female verloopjes. Dan heb je meer retourkanalen .

EDIT:
                            had niet gezien dat er een pagina 2 was
                            licht dat licht mij wel

Comment

Working...