Aanschaf geluidset

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JanFryslan
    • Mar 2010
    • 43

Aanschaf geluidset

Beste mensen,

Na een paar jaar van oriëntatie op geluidsets, ben ik van plan om komende week een set aan te schaffen. Heb al diverse actieve en passieve sets gehoord en gebruikt.

Om geen miskoop te doen en om van jullie kennis te profiteren, heb ik me hier aangemeld.

Zoals ik het nu in gedachten heb:

- geluid: Dynacord 2x cp12-2 (150W RMS, 300W max) en 2x 15-1 (400W RMS, 800W max, interne crossover)
    - versterker: Dynacord SL 1200 (2x 600W)
    - mengpaneel: Yamaha Mg12/4c (of iets soortgelijks van mackie, soundcraft?)
    (- microfoon: draadloos Sennheiser Freeport Vocals)

Het zal eerst voornamelijk voor (schuur)feestjes e.d. gebruikt worden.

Volgens mij wordt de Corus Pro serie van Dynacord niet meer nieuw verkocht. Heb de set (4 jaar oud) gehoord en klinkt goed, al zijn er series van Dynacord die ik nog mooier vind klinken.

1e vraag: klopt de volgende veronderstelling: beide kanten zijn 450W nodig (150W+300W). Met 600W versterking per kant kan het maximale vermogen (300W+800W) niet gehaald worden.

2e vraag: wat vinden jullie van bovenstaande aanschaf? Hebben jullie nog vergelijkbare alternatieven (voor ca. 2000 euro, incl. eenvoudig mengpaneel) of tips? Kortom, laat jullie mening maar horen!

Alvast bedankt.

P.s. heb al bij andere topics gekeken, dus liever geen opmerkingen als 'gebruik de search-link' of 'kijk bij faq...' Dit gaat puur om bovenstaande situatie.
  • jans
    • Feb 2003
    • 869

Ken de set niet maar wat het eerst in me op komt: zit er in de sub een passief filter?
    De MG serie van Yamaha vindt ik niet geweldig. Ik zou voor A&H, Soundcraft of Mackie kijken. Als je ze nieuw wilt kopen, muziek mee en vergelijken maar.

Wat microfoon betreft: waarom draadloos, neem voor dat geld een goeie dynamische, bv SM/Beta 58.
    Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• JanFryslan
      • Mar 2010
      • 43

Klopt, de ingebouwde PowerMax crossover-filter moet er voor zorgen dat hij zonder problemen parallel kan worden gebruikt met CP 12-2.
      Sub en top kunnen gewoon parallel op één versterkeruitgang aangesloten worden: het geheel is passief gefilterd.

Comment

• dj bobo
        • May 2003
        • 155

Originally posted by JanFryslan

1e vraag: klopt de volgende veronderstelling: beide kanten zijn 450W nodig (150W+300W). Met 600W versterking per kant kan het maximale vermogen (300W+800W) niet gehaald worden.

De CP12-2 is 150W RMS bij 8 Ohm
        De CP15-1 is 400W RMS bij 8 Ohm

De S 1200 (denk dat je die bedoeld) levert 380W RMS bij 8Ohm. (600W bij 4 Ohm)

Meer dan genoeg power voor de tops dus, de subs zouden indd meer mogen hebben. Je haalt dus niet al het rendement uit je sub wat er inzit.

Hoe dan ook, als je dit setje passief gebruikt en doorlust zou ik geen zwaardere amp nemen om te voorkomen dat de toppen overbelast worden.

Geen idee of iedereen dat met me eens is. Heb nooit met deze speakers van dynacord gewerkt?
        Last edited by dj bobo; 28-03-10, 18:51. Reason: spellingsfout

Comment

• JanFryslan
          • Mar 2010
          • 43

Die specificaties kloppen.
          Zit nu echter met het volgende (al m'n hts-formules er al bijgehaald..):

Top: 150W RMS, 8 Ohm
          Sub: 400W RMS, 8 Ohm, interne crossover
          Top en sub zijn parallel geschakeld, dus vervangingsweerstand is 4 Ohm
          Versterker: 380W bij 8 Ohm, 600W bij 4 Ohm

Vraag: hoe zit dit nou?

- Is het totaal per kant 550W, waardoor de 600W versterking dus genoeg is?
          of
          -Is de 380W bijna genoeg voor de sub en wordt tegelijkertijd de top opgeblazen (kan toch niet, omdat het een standaard set is (functie crossover?)?)
          of
          - Is het nog anders?

En dan kunnen de piekvermogens (300W top, 800W sub) dus nooit gehaald worden?

Vast wel iemand die er verstand van heeft!

Edit:

Met andere woorden: hoe kan ik deze set goed versterken?

Dynacord 2x cp12-2 (150W RMS bij 8 Ohm, 300W max) en 2x 15-1 (400W RMS bij 8 Ohm, 800W max, interne crossover)
          Last edited by JanFryslan; 28-03-10, 19:51. Reason: Met andere woorden...

Comment

• dj bobo
            • May 2003
            • 155

Wanneer je doorlust via de filter blijft de weerstand ongeveer 8 Ohm ook al zijn de luidsprekers parallel geschakeld. Dit heeft iets te maken met het feit dat de luidsprekers beide een ander frequentie gebied weergeven. Het vermogen van je versterker blijft dus 380 watt dus je hoeft niet bang te zijn dat je je toppen opblaast. Ik denk dat als je deze set passief blijft gebruiken de s 1200 een prima versterker voor je is.
            Last edited by dj bobo; 28-03-10, 21:46.

Comment

• Superfly
              • Sep 2008
              • 86

[FONT=Verdana]Hallo Janfryslan,[/FONT]
              [FONT=Verdana] [/FONT]
              [FONT=Verdana]Wat zonde van al dat les geld van je HTS opleiding .[/FONT]
              [FONT=Verdana] [/FONT]
              [FONT=Verdana]In meerdere Topics is al een geschreven over het doorlussen van Sub en Top speakers. Als er in de sub een cross-over zit met een echte High out en daar lijkt het op volgens de volgende specificaties.[/FONT]
              [FONT=Verdana] [/FONT]
              [FONT=Verdana]http://www.dynacord.com/downloads/co...katalog_en.pdf[/FONT]
              [FONT=Verdana] [/FONT]
              [FONT=Verdana]Dan ziet de versterker bij een signaal tot 100 Hz alleen de Sub van 8 Ohm.[/FONT]
              [FONT=Verdana]En boven de 100 Hz ziet hij alleen nog maar de Top van 8 Ohm.[/FONT]
              [FONT=Verdana]De S 1200 versterker ziet dus continu 8 Ohm per kanaal waar hij ongeveer 300 Watt aan kan leveren.[/FONT]
              [FONT=Verdana]Voor je Sub is het eigenlijk te weinig als je de standaard regel van 1,5x je rms vermogen speaker aan wil houden, zo als op dit forum word aanbevolen.[/FONT]
              [FONT=Verdana] [/FONT]
              [FONT=Verdana]Voor je Tops is dit beter in de richting.[/FONT]
              [FONT=Verdana]Door dat de Top pas vanaf 100 Hz weergeven gaat het vermogen wat deze kasten kunnen verdragen ook nog tientallen Watts omhoog.[/FONT]
              [FONT=Verdana] [/FONT]
              [FONT=Verdana]Al met al heb je met deze versterker en speakers een leuke set waarmee je toch een leuk allround feestje tot een 50 a 60 mensen op feest niveau kan voorzien van geluid.[/FONT]
              [FONT=Verdana]Ik zeg bewust een allround feestje en geen stampende house party.[/FONT]
              [FONT=Verdana]Maar zorg er wel voor dat je de versterker niet in de clip stuurt.[/FONT]
              [FONT=Verdana] [/FONT]
              [FONT=Verdana]Het mooiste zou zijn als je de set met twee versterkers en een actieve cross-over zou aansturen. Dan kan je pas echt het onderste uit de speakers halen.[/FONT]
              [FONT=Verdana] [/FONT]
              [FONT=Verdana]Ik hoop dat je weer wat wijzer bent geworden .[/FONT]
              [FONT=Verdana] [/FONT]
              [FONT=Verdana]Marcel [/FONT]
              [FONT=Times New Roman][/FONT]
              Make My day, Blow your Amp

Comment

• padoog
                • Oct 2005
                • 68

De 600W rms/ch lijkt me voldoende.
                Op de website van Dynacord, staat dat deze combi goed is te gebruiken in passive mode, enkel kan ik hier niets vinden over de exacte filtering.
                Wel staat er:
                Impressive results can be obtained bycombining it with the 12” CP 12-1 SUB or15” CP 15-1 SUB subwoofers, which canbe operated in parallel without additional crossovers

Comment

• JanFryslan
                  • Mar 2010
                  • 43

Ben van plan om de set morgen op te halen. Dus beide subs en tops, zonder versterking en mengpaneel.
                  (Dynacord 2x cp12-2 en 2x cp15-1)

De verkoper zegt dat de set 4 jaar oud is en wil er 1350 euro voor hebben.

Wat denken jullie daarvan?

Heb ook wel eens gehoord dan een set in 3 jaar is afgeschreven en dat men dan nog het dubbele vraagt van wat die waard is.

Het valt echter wel binnen mijn budget.
                  Op marktplaats staat een S1200 versterker (ca. 250 euro, is goedkoper dan 545 euro voor een nieuwe SL1200). Totaal zou het dan uitkomen op zo'n 1600 euro.

- Of raden jullie nog andere sets aan voor hetzelfde geld?
                  - Of wordt er nog teveel voor de set gevraagd?
                  - Of hebben jullie nog andere nuttige opmerkingen?

Bij voorbaaat dank.
                  Last edited by JanFryslan; 29-03-10, 18:45. Reason: Dynacord 2x cp12-2 en 2x cp15-1

Comment

• JanFryslan
                    • Mar 2010
                    • 43

Ben van plan om de set vanavond op te halen. Dus beide subs en tops, zonder versterking en mengpaneel.

Heb ook wel eens gehoord dan een set in 3 jaar is afgeschreven en dat men dan nog het dubbele vraagt van wat die waard is.

Op marktplaats staat een S1200 versterker (ca. 250 euro, is goedkoper dan 545 euro voor een nieuwe SL1200). Totaal zou het dan uitkomen op zo'n 1600 euro.

Bij voorbaaat dank.

Comment

• tha_dj
                      • Jan 2004
                      • 375

Ben van plan om de set vanavond op te halen. Dus beide subs en tops, zonder versterking en mengpaneel.

Bij voorbaaat dank.
                      Meestal schrijft men in 5 jaar af.......of in een x aantal keren gebruik is ook gebruikelijk in de boeken, en dat zo'n set nog steeds meer dan de helft moet kosten na 4 jaar ( of whatever ) is gewoon een kwestie van vraag en aanbod en uiteraard hoe beter het merk, hoe meer er tweedehands voor gegeven wordt.
                      Maar als jij het er nou voor over hebt, moet je lekker zelf weten wat je ervoor neerlegt, is toch een kwestie van zakelijk inzicht of niet.

IK persoonlijk zou een nieuwe HK PRO set kopen met 2 18" sub en 15"toppen met crown xls 1500's voor 2000 compleet ongeveer!!!
                      Weet je ook het verleden van je setje af, maar dat is mijn kijk op mijn zaak.
                      Verders is dit weer een van de vele topics over de aanschaf van een geluidset, waar iedereen zijn eigen visie op heeft enz, enz.

your light !

Comment

• JanFryslan
                        • Mar 2010
                        • 43

Originally posted by Superfly
                        [FONT=Verdana]Hallo Janfryslan,[/FONT]
                        [FONT=Verdana] [/FONT]
                        De S 1200 versterker ziet dus continu 8 Ohm per kanaal waar hij ongeveer 300 Watt aan kan leveren.
                        [FONT=Verdana]Voor je Sub is het eigenlijk te weinig als je de standaard regel van 1,5x je rms vermogen speaker aan wil houden, zo als op dit forum word aanbevolen.[/FONT]
                        [FONT=Verdana] [/FONT]
                        [FONT=Verdana]Voor je Tops is dit beter in de richting.[/FONT]
                        [FONT=Verdana] [/FONT]
                        [FONT=Times New Roman][/FONT]
                        Bedankt voor jullie uitleg.

De versterker levert bij 8 Ohm dus 380W per kanaal.
                        De sub en top zijn beide 8 Ohm. Door de interne crossover blijft het geleverde vermogen 380W bij 8 Ohm.

Klopt het dat sub en top dan beide 380W/2 = 190W krijgen?

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Bedankt voor jullie uitleg.

De versterker levert bij 8 Ohm dus 380W per kanaal.
                          De sub en top zijn beide 8 Ohm. Door de interne crossover blijft het geleverde vermogen 380W bij 8 Ohm.

Klopt het dat sub en top dan beide 380W/2 = 190W krijgen?
                          Nee, dat hangt erg af van de x-over frequentie en de soort muziek die je draait.
                          - Onder de 100 Hz is ongeveer 50% van je vermogen
                          - Tussen de 100 en 1000 Hz is ongeveer 30% van je vermogen
                          - Boven de 1000 Hz is ongeveer 20% van je vermogen.
                          Bovenstaande is ongeveer een richtlijn waar je vanuit kunt gaan bij speakers met een zelfde rendement.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• JanFryslan
                            • Mar 2010
                            • 43

Originally posted by MusicXtra
                            Nee, dat hangt erg af van de x-over frequentie en de soort muziek die je draait.
                            - Onder de 100 Hz is ongeveer 50% van je vermogen
                            Specs crossover: 12dB, low pass/100 Hz

Dus dan zal er 190W naar de sub gaan en 190 naar de 2-weg top?
                            Muziek zal voornamelijk top40/100, 80/90, apres ski, nederlandstalig, etc. zijn. Dus geen house, hardstyle, e.d.

Edit: werd me net over de mail een Crown XLS802 (500W RMS/kanaal bij 8 Ohm) aangeraden voor mijn toepassing. Vraag blijft: krijgen sub en top dan beide de helft van het door de versterker geleverde vermogen (= 250W)?
                            Last edited by JanFryslan; 04-04-10, 19:00.

Comment

• e-sonic
                              • Aug 2004
                              • 329

Formules

Hoi, Jan Fryslan Boppe, en de rest naar de Sub....

Stonden er ook ook nog gegevens over verliezen in je formules...

Het lijkt me een prima versterker voor je set, maar het minder goede nieuws is dat je met _iedere_ versterker een luidspreker kapot kunt spelen.

Met name hoog drivers geven met een paar watt al de geest, vandaar dat deze in het filter ook afgedempt worden en met een lampje/PTC worden beschermd.

Veel luister plezier

groet van jurjen, oud bezoeker van de vondelstraat....
                              Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

Comment

Working...