advies aansturen hoorn geladen toppen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Needmoresound
    • Apr 2005
    • 170

advies aansturen hoorn geladen toppen

Laatst stond ik ergens buiten met per kant:
    - 2x glijbanen met jbl 2226h
    - 2x 12/1'' top

Vooraan stond het hoog te hard en op een afstand was het hoog maar matig. Dus ben ik maar opzoek gegaan naar hoorn geladen topjes (misschien geen jes, bijna 300 liter).
    Ik heb 2 mooie exemplaren gevonden: trace elloit evolution 3:
    - 1x 10'' (precision device, 100 watt rms)
    - 1x 6,5'' (audax, 100 watt rms)
    - 1x 2'' (celestion 120 watt rms)
    - 6,5'' beschermd met een filtertje (<400 hz eruit)
    - fabrikant: vanaf 250 hz

Meer info kan ik er jammer genoeg niet over vinden, dus vandaar dit forum.
    Ik was van plan een dbx driver rack te kopen (2de hands), of kan ik beter iets anders zoeken?
    Ik heb 2 versterkerjes, sa900 en sa500
    - dus ruim 400 watt voor het mid (2x 8 ohm) en 135 watt voor de 2'' driver.

Vragen:
    - gaat het zoiezo iets worden, of mis ik nog iets...
    - zijn de versterkers goed gekozen?
    - 250 hz, gaan die glijbanen dat halen?
    - tot hoe hoog gaat zo'n 6,5'' drivertje in een hoorn?
    - kan ik de 2'' beter laag of hoog in zetten, wat klinkt over het algemeen beter?
    - Is het aan te raden wat tophoog toe te voegen met een eq, om de 2'' wat recht te trekken?

Ik ga wel even aan de gang met een meetmicrofoontje, maar info van mensen met ervaring lijkt me meer waard!
  • dexter
    • Jul 2005
    • 433

Vroeger werden de glijbanen zelfs tot 800Hz gebruikt dus 350Hz is zeker te doen.
    Heb zelf ook een set SA 4530 glijbanen met 2226 speaker erin en dat wil prima ook als je kantelt op 250Hz.
    Vergeet niet op de set een laagaf in te stellen op 50Hz.
    Lager kunnen ze niet en drai je een speaker om zeep.

Wel rare keuze 10 inch en een 6.5 inch mid, gemiddelde 10 inch kan aardig doorlopen tot zeg een Hz of 3k.

De JBL speakers kunnen met gemak een versterker hebben van rond de 100w per kant MITS laagaf goed gekozen! zo niet draai je ze stuk.
    SA900 is dus aan de krappe kant.
    Draai zelf met een QSC EX4000 op het laag dus 1200w op 4 ohm (mn 2226 zijn ook 4 ohm)

Top hoog erin draaien waarom zou je dat doen mag het ook een 2 inch zijn maar dan nog
    als jet goed klinkt...
    Last edited by dexter; 19-03-10, 23:23.

Comment

• Timo Beckman
      • Jul 2006
      • 1298

Ik heb voor dat ik geluid full-time geluid ging doen voor de toemalige importeur gewerkt en de detail handel die daar bij hoorde . Ik ga hier niet een merk afkraken maar kijk uit met trace elliot PA . Als je meer wilt weten doe dan een pm en ik reageer wanneer ik kan

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Originally posted by Timo Beckman
        Ik heb voor dat ik geluid full-time geluid ging doen voor de toemalige importeur gewerkt en de detail handel die daar bij hoorde . Ik ga hier niet een merk afkraken maar kijk uit met trace elliot PA . Als je meer wilt weten doe dan een pm en ik reageer wanneer ik kan
        Vertel, hier maak je meer mensen nieuwsgierig mee.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Needmoresound
          • Apr 2005
          • 170

De sa900 is voor het mid, voor het laag heb ik een vision 3500. Vandaag gaat een setje glijbanen (1 per kant) naar iemand, dus dan krijgen ze 1kw per stuk. Op mijn oude crossovertje zit alleen een high-pass van 30 hz. Dus ik moet maar snel een proccesor gaan halen (iemand suggesties, of is de dbx goed?)
          Ik hoef niet bang te zijn dat de speakers kapot gaan, ze gaan het gebruiken in een rijtjeshuis. Dus het is een kwestie van minuten als ze 2kw op het laag gooien, voordat de politie er is

En trace elloit, ik kende het nieteens. Maar de componenten die erin zitten zijn wel goed. De kast zit ook heel stevig in elkaar (wel 60 kg).

Comment

• PeterZwart
            • Jan 2008
            • 402

trace elloit ben ik redelijk vaak tegen gekomen als bass-amp ..
            Groeten fan 'n gek ut Fryslan

Comment

• Hansound
              • Apr 2006
              • 832

Originally posted by Timo Beckman

Mooie zaak was dat man, vooral die spaanse gitaartjes die niet tegen nederland vocht konden....
              Trace Eliot had toch wel een aardig systeem dacht ik??
              Lijkt me dat die evolution toch wel redelijk kan klinken
              Zou niet voor een drive-rack gaan maar voor een xilica processor, en dan één met minimaal 6 x out,

Comment

• Timo Beckman
                • Jul 2006
                • 1298

[QUOTE=Hansound;529734]Mooie zaak was dat man, vooral die spaanse gitaartjes die niet tegen nederland vocht konden....
                Trace Eliot had toch wel een aardig systeem dacht ik??

Die spaanse gitaartjes konden wel tegen meer dingen niet zo goed maar ja wat wil je . Het management van die firma was navenant de kwaliteit van het geen ze verkochten (niet best dus) .

Qua trace elliot was het beter geweest als ze het gewoon bij de muziekanten hadden gehouden en niet richting PA waren gegaan .
                Ik heb de 1ste leveringen pa mee gemaakt . Zaten gewoon teveel probleem gevallen bij . De x-overs hadden geen limmiters of delays (fuck time allignment zullen ze wel gedacht heben) de amps hadden serieuze constructie fouten (de bovenkant van de amp kon door buigen en een paar milimeter teveeel was voldoende om sluiting te veroorzaken in de voeding) .

Toen ik daar werkte was de zwaarste amp 2 x 600 w . De 18" kasten konden ik meen 1kw hebben dus vroeg ik gelijk om amps van om en nabij de 2kw . Die zouden komen maar ik heb het niet meegemaakt .

Ik heb toendertijd een set verkocht die voor niet al te heftig werk werd ingezet lees weinig problemen . De groote set die bij de detail handel in utrecht stond is als promotie set ingezet bij ik meen Thai (een club boven tivoli dacht dat het zo heete weet ik niet meer) en daar was elke week wel weer wat mis of kapot . Daar ik toendertijd een paar flinke K*T opmerkingen van het management voor mijn kiezen kreeg en tegelijkertijd een baan bij een andere muziek zaak kreeg aangeboden heb ik eieren voor mijn geld gekozen . Wegwezen en niet meer omkijken zeg maar .

Comment

• DJ Antoon
                  • May 2005
                  • 1681

Originally posted by Needmoresound
                  trace elloit evolution 3:
                  - 1x 10'' (precision device, 100 watt rms)
                  - 1x 6,5'' (audax, 100 watt rms)
                  - 1x 2'' (celestion 120 watt rms)
                  - 6,5'' beschermd met een filtertje (<400 hz eruit)
                  - fabrikant: vanaf 250 hz

Ik heb 2 versterkerjes, sa900 en sa500
                  - dus ruim 400 watt voor het mid (2x 8 ohm) en 135 watt voor de 2'' driver.
                  Persoonlijk vind ik een 6,5" op het mid altijd erg lekker klinken (zeker als dit een audax/AAC PR170M0 is), je kunt dan het crossoverpunt mooi uit het hele kritische midden gebied halen.
                  Alleen dan snap ik niet waarom er weer een 2" boven zit. Een mooi 1"drivertje zou dan meer voor de hand liggen.
                  En tja een 10" is inderdaad misschien ook niet zo voor de hand, maar dat zal wel iets met de afmetingen van het kastje te maken hebben.

Is dit helemaal passief / actief, want ik begrijp het verhaal niet helemaal. Als dit 2 weg actief is dan zou ik verwachten 1 amp voor de 10" en de 6,5" en de 2"passief gescheiden op een 2e amp. En dit maak ik niet op uit het verhaal.
                  Last edited by DJ Antoon; 20-03-10, 16:52.

Comment

• Needmoresound
                    • Apr 2005
                    • 170

Niet veel goeds dat Trace elloit dan...
                    Maar goed, ik heb wel vertrouwen in de kastjes, omdat ze niet hun eigen drivers hebben gebruikt. Op het mid zit inderdaad een audax/AAC PR170M0. En deze zit parrallel aan de 10'' vast (met een filter ertussen). Het filter dient er volgens mij alleen voor dat de 6,5'' pas vanaf 400 hz speelt.
                    Het filtertje stelt namelijk niet veel voor, slechts een rij condensatoren.

De toppen dienen verder 2-weg aangestuurd te worden, dus mid (10'' en 6,5'') en hoog (2''). En ik ben er nog niet uit op welke frequenties alles gecrost moet worden...

Ik had ook liever een 1'' hoog driver gezien, de 2'' drivers is volgens mij ook behoorlijk overkill...
                    Celestion geeft wel op dat hij tot 17 khz loopt, maar ik ben nog geen (frequentie respons) plotje tegen gekomen (Celestion CD2-3065).

Comment

• Needmoresound
                      • Apr 2005
                      • 170

Om voor het meten wat extra kennis te krijgen wil ik de 10 en 6,5 inch hoorn in hornresp gooien. Tot in hoeverre is dit betrouwbaar? met name tot hoe hoog het systeem doorloopt?

Comment

• Needmoresound
                        • Apr 2005
                        • 170

Ik heb even tijd gehad om te experimenteren. Ik heb eerst de 2 hoorns in hornresp gegooid:

Het lijkt erop dat ze niet zomaar 2 drivers bij elkaar hebben geplakt... Ze vullen elkaar mooi aan denk ik, of niet?
                        De 6,5'' loopt vanaf 400 hz (intern filter).

Ik heb de bass, het mid en het hoog apart gemeten:
                        Het laag loopt mooi tot 50 hz, dus daar komt het hoogdoorlaat filterje.
                        Er zit een diepe dip (-15 db, van 125 tot 175 hz), waarschijnlijk tegenfasen van hoorn en het directe geluid (glijbanen).

Het mid loopt vanaf 1 khz af, net als in de simulatie. Hij gaat redelijk laag (<130hz), jammer genoeg heeft de 10'' maar een xmax van 1,5 mm, dus kan de diepgang niet volledig gebruikt worden.

De hoogdriver is een goede, loopt redelijk recht vanaf 450 hz tot redelijk hoog. Met een mooie belastbaarheid van 120 watt rms.

Met wat tunen ben ik tot het volgende gekomen:

De dip rond de 150 hz heb ik een beetje weggewerkt met een 12db laagaf van het mid (gecrost op 190 hz).
                        Mid loopt door tot 1 khz, hoog vanaf 1,2 khz. Hoog heeft vanaf 6 khz een aantal db's extra.

Na het afstellen ben ik gaan luisteren, wat me opvalt is de grote hoeveelheid hoog, die draai ik het liefst een db of 4 terug... Verder klinkt het wel strak en de verstaanbaarheid lijkt tot nu toe goed.
                        Teveel testen kan jammergenoeg niet, moet toch buiten he... en woon niet in een dorp...

Is het een mooi verloop? Of moet ik toch echt andere spullen gaan aanschaffen...
                        Wat raden jullie nog aan/af? En alvast bedankt voor jullie commentaar!

Comment

• dexter
                          • Jul 2005
                          • 433

Prima ja de gegevens.
                          Zou oppassen met hoog terug draaien buiten kom je misschien tekort.
                          tevens kun je de toppen altijd nog 3 db zachter zetten als je meer bas wilt, maar daar kom je met de soundcheck snel genoeg achter.

Comment

Working...