RCF L12P540 met N450

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hermie
    • Apr 2001
    • 42

RCF L12P540 met N450

Ik wil een paar oude boxen van nieuwe speakers voorzien. Nu zat ik zelf te denken aan de RCF L12P540 (geen 15" want dit past niet) samen met een N450 driver en een FC600 filter. Is dit wat om o.a. voor drive-in te gebruiken of moet hier toch echt een mid. speaker bij? (bijv. L6L380) Sub's zijn al aanwezig.
    Graag wat reactie's of dit een goede combinatie is.
    Grtz Herman
  • Martijn de Jong
    • Feb 2001
    • 42

Hoi Hermie,

De 2-weg combinatie die jij voorsteld heeft twee nadelige punten. Het eerste punt is dat de totale RMS-belastbaarheid van de luidsprekers (ca/ 435w rms) groter is dan de RMS-belastbaarheid van het filter (300w rms). Luidsprekers kunnen makkelijk voor langere tijd een groter vermogen (1,5..3x rms)dragen, of dat voor het wisselfilter opgaat is nog maar te bezien. Het tweede punt is dat de driver N450 (1") minimaal afgefilterd zou moeten worden bij ca. 1500Hz. Legt men deze filterfrequentie lager (1200Hz via filter) dan gaat de belastbaarheid van de driver sterk achteruit en de weergavekwaliteit wordt slechter (vooral bij hogere frequenties)...

Men zou kunnen overwegen een middentonenluidspreker toe te voegen. Maar omdat er extra subs aanwezig zijn, zou eigenlijk de 12" driver moeten functioneren als (bas-)midspeaker. Bovendien is de midweergave van een 12" veelal krachtiger dan die van een 6". Een drieweg systeem jaagt onnodig de kosten omhoog (duurder filter, extra luidspreker) en is meer geschikt voor fullrange luidsprekersystemen. Beter is het om een andere driver te kiezen die wel vanaf een lagere frequentie kan werken (bv. RCF N850 2", de B&C DE75P of Beyma CP650ti of CP850). Een andere mogelijkheid is om een ander filter te kiezen in combinatie met een luidspreker die meer geschikt is voor midweergave (bv. L12/568H, de Craaft 12-300LC of beter de Beyma 12M300, de B&C 12PE32 met 101,5dB 1w/m!))...

Ikzelf zou dus op zoek gaan naar een andere combinaties. De genoemde luidsprekers zijn zomaar wat goede voorbeelden van de grote hoeveelheid luidsprekers die verkrijgbaar zijn. Natuurlijk was de combinatie die jij voorstelde geschikt voor drive-in, alleen wat minpuntjes...

Groeten Martijn

Comment

• Hermie
      • Apr 2001
      • 42

Ik zat er net aan te denken om deze voor dixo actief aan te sturen, en voor presentatie passief. Bij passief komt er een 2 keer 600 W versterker achter, dus dit moet volgens mij kunnen.
      Grtz Herman

Comment

• Contour
        • Feb 2001
        • 1018

Hallo Hermie,

Een versterker van 2x600W aan 4 ohm zal bij een luidsprekerimpedantie van 8 ohm ongeveer 2x350W leveren (ongeveer). Eigenlijk is deze versterker dan nog te licht om het matje uit je speakers te kunnen halen. Maar aangezien de kastjes nauwelijks bas hoeven weer te geven zal het verschil met een zwaardere versterker nauwelijks te horen zijn.

Een 1" driver inzetten van 1200Hz is zoals Martijn al aangaf niet echt aan te raden. Het gebeurt wel maar dan voornamelijk in de vintage-audio wereld waar men relatief zware JBL, TAD en Altec 1" drivers vanaf 800Hz laat lopen via een 12dB/okt passief filter. De vermogens die hier echter worden verwerkt zijn gering (doorgaans buizenversterkers) dus dan kunnen de 1" drivers de taak wel aan. Ik zou het nog wel aandurven met een 24dB aktief filter en een speciale versterker voor de drivers maar anders niet.

Tip: overweeg ook eens een 10". Over het algemeen een snellere weergave dan met een 12" en bovendien loopt een 10" hoger door zodat je de 1" vanaf circa 2000Hz kunt laten lopen. Het rendement en de belastbaarheid van een goede 10" hoeft niet onder te doen voor een 12". Kies dan wel een fatsoenlijke 10" dus bijv. Beyma 10M250 en dus niet een Beyma 10G150 dat is toch een klasse verschil. Overigens zijn sommige mensen ervan overtuigt dat je beter geen Beyma voor de midweergave kunt gebruiken. Ik zou kiezen voor RCF of B&C drivers en als geld geen rol zou spelen dan wellicht een 10" JBL 2012H in combinatie met een JBL 2426 driver gekoppeld aan een 2370 hoorn.

MVG Contour

Comment

• Hermie
          • Apr 2001
          • 42

Wil het dan ook niet met een ander filter? Dat bijv. op 1500 Hz filterd? Het probleem is dat ik al 2 L12P540 heb, en de andere 2 boxen moeten dus nog. En ja, het geld he?
          Leuke reactie's trouwens, hier heb ik wat aan!
          Groets herman
          Grtz Herman

Comment

• Martijn de Jong
            • Feb 2001
            • 42

Hoi Hermie,

Een filter dat een crossoverfrequentie Fx heeft van ca. 1500Hz en zwaarder belastbaar is kan inderdaad een uitkomst zijn, omdat per toeval de driver dan goed inzetbaar is en de basluidspreker dat nog net moet trekken. Volgens de fabrikant is de maximale filterfrequentie 1500Hz (NB: Een globale vuistregel om te bepalen in welk gebied een luidspreker inzetbaar is, is om de laagst weer te geven frequentie te vermenigvuldigen met twee en de hoogst weer te geven frequentie delen door twee. Bv. L12P540 50-2000Hz is dan optimaal inzetbaar van 100-1000Hz). Zover ik weet brengt RCF geen filters op de markt met een Fx van 1500Hz. Andere leveranciers misschien wel en anders kun je altijd zelf wat solderen. Kies bv. Butterworth, steilheden van 12dB/oct. voor het laag en 18dB/oct. voor het hoog. Een kleine verschuiving van de Fx voor het laag t.o.v. van de Fx van het hoog biedt meestal een betere overgang (zie literatuur)...

Als je de kasten afwisselend actief en passief aanstuurd via hetzelfde filter, zal de vermogensverdeling in beide situaties anders zijn. Stuur je kast actief aan, dan wordt de driver zwaarder belast dan bij passieve aansturing, omdat hier het vermogen dat eerst in het basbgeluid (beneden Fx van actief crossover) zat en dus voor rekening was van de basluidspreker nu verdeeld wordt over de basluidspreker en driver. Misschien dat de driver dat bij een Fx van 1500Hz niet trekt (o.a. afhankelijk van soort muziek) Vaak zie je dan in zulke systemen een systeem met schakelaar, waarmee je de kast als het ware omzet van passief naar actief (zie eerdere topics). Je kunt natuurlijk ook met effectapparatuur wat bijregelen...

Groeten Martijn

Comment

Working...