direct of insertie

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mhsounds
    • Sep 2009
    • 933

@Alex volgens mij beschrijf jij een gewone insert...

@renee ok zo dus
    Freelance Light and Video |
    Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Jullie zijn de Roland M400 vergeten.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• mhsounds
        • Sep 2009
        • 933

niet te veel in 1 x opnoemen, onthoud ik het niet....
        Freelance Light and Video |
        Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

• @lex
          • Jul 2006
          • 1087

AH, wat voor insert kabel er in een mixer gaat met gebalanceerde insert? Nou volgens mij eigenlijk altijd een connector voor eruit en een connector voor erin... En dat kan een TRS jack of een XLR zijn.

ben in ieder geval nog nooit 5p XLR tegengekomen.

@lex
          Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• keenoncoolstuff
            • May 2003
            • 695

Ik ben toevallig net met een insertsnake bezig, en gebruik daarvoor het schema dat ik in de manual van de Klark Teknik Square One EQ ben tegengekomen:

De afscherming van beide aders zit hierbij UITSLUITEND op de XLR'en aangesloten, en de cold van beide XLR'en is aangesloten op de sleeve van de jack.
            Leek me een betere optie dan met dubbele ongebalanceerde kabel via het schema van @lex...

Groet, Rob.
            All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
            If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• Timo Beckman
              • Jul 2006
              • 1298

Dit is nog steeds ongebalanceerd . Maakt verder niet uit als je tafel ongebalanceerde inserts heeft . Ik zou alleen de aarde van je kabels ook met de "sleeve" verbinden . In het geval van gebalanceerde inserts kun je het met ongebalanceerde lijnen doen of gebalanceerd .
              Als je je racken uitwisselbaar wilt houden met bv.apr racken (op ackerman) zul je inderdaad uitkomen op ongebalanceerd tenzij ze dit in maarsen omgegooid hebben .
              Buiten Nederland hangt het er maar net van af met welk bedrijf je te maken hebt . De een gebruikt alles zo veel mogelijk gebalanceerd de ander niet . Als ik de keuze heb altijd alles gebalanceerd aan sluiten (=minder kans op storing en stiller) .

Comment

• keenoncoolstuff
                • May 2003
                • 695

Originally posted by Timo Beckman

Dit is nog steeds ongebalanceerd . Maakt verder niet uit als je tafel ongebalanceerde inserts heeft . Ik zou alleen de aarde van je kabels ook met de "sleeve" verbinden .
                Daarom noem ik het ook semi-gebalanceerd. Maar als ik de ommanteling van de kabel ook aan de sleeve van de jack leg, sluit ik toch aan de kant van de EQ de COLD kort naar massa? Lijkt me geen optie...

On-topic: ik gebruik de EQ meestal via de insert van de tafel. Waarom? Onder andere omdat dan de VU-meter op de tafel dat aangeeft, wat achter de EQ gebeurt, en je via de PFL ook achter de EQ luistert.

Rob.
                Last edited by keenoncoolstuff; 13-02-10, 13:37.
                If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• DMiXed
                  • Jan 2008
                  • 370

Even een tussendoortje, wat is nou die EXT KEY in/uitgang op de Klark, gewoon uit nieuwsgierigheid?
                  Jeroen van Geffen

Comment

• peterwagner
                    • Oct 2008
                    • 317

Originally posted by DMiXed

Even een tussendoortje, wat is nou die EXT KEY in/uitgang op de Klark, gewoon uit nieuwsgierigheid?
                    Ik neem aan dat dat de sidechain ingang voor de compressor/gate is.

Comment

• rolanddeg
                      • Nov 2004
                      • 337

Dat is een key-input. Om dat enigszins begrijpelijk uit te leggen gebruik ik even een voorbeeldje:

Kanaal 1: kick mic buiten de kick (AKGD112 oid)
                      Kanaal 2: Kick mic in de kick (Shure Beta91 oid)

Kanaal 1 is vrij rommelig, hier komt ook het geluid op binnen van een loeiharde snare. Willen we niet hebben, dus kanaal 1 gaan we gaten. Bij de soundcheck klonk de kick lekker strak, mooi vol en kort. Echter wanneer de drummer losgaat reageert de gate ook op z'n snare, met alle gevolgen van dien. Willen we niet hebben, dus de gate wordt strakker gezet. Oke, hij pikt het geluid nu niet meer op van de snare, maar de kick klinkt nu voor geen meter meer.

Ondertussen ligt er ook een microfoon ín de kick, die dus een veel cleaner signaal opvangt dan de mic búiten de kick. Maar het geluid van de buitenkant is mooier, dus die willen we eigenlijk voornamelijk gebruiken in de mix. Hoe op te lossen met een gate met key-input:

Kanaal 1 gaten we, maar de direct-out van kanaal 2 steken we in de key-input. Gevolg hiervan is dat de gate kanaal 2 bewerkt, maar de treshold van kanaal 2 gebruikt. Hierdoor gate je het cleane signaal, maar de uitvoering ervan gebeurt op kanaal 1. Resultaat is dat de gate alleen open gaat op het moment dat de kick ook echt ingetrapt wordt.

Ander voorbeeld, iets experimenteler maar ik heb er erg leuke resultaten mee gehaald:

Een kick zónder gat waar totaal geen strak sublaag uit te halen valt.

Kanaal 1: kick mic buiten de kick
                      Kanaal 2: Kick mic vlak bij de klopper van de kick (Sennh E604 bijvoorbeeld)
                      Kanaal 3: oscillator, ingesteld op 55Hz oid, wat je lekker vindt

Gate op kanaal 3, met een key-input vanaf kanaal 2. Zodra de kick wordt ingetrapt komt er even een sublaag signaaltje vrij. Een beetje spelen met de equalizer en verdomd... Ineens heb je strak laag uit een kick, terwijl dat er eigenlijk helemaal niet in zat! Maar dit is een geheim trucje, niet doorvertellen dus

Comment

• BvE
                        • Oct 2004
                        • 385

Zoals Rob al aangeeft is het (ook naar mijn mening) verstandiger om de EQ via inserts aan te sluiten. De meters geven het echte signaal aan en wanneer je een afluistering hebt staan (of koptelefoon), luister je naar het daadwerkelijke signaal dat naar je versterkers toegaat.

Comment

• qvt
                          • Oct 2009
                          • 721

Originally posted by @lex
                          AH, wat voor insert kabel er in een mixer gaat met gebalanceerde insert? Nou volgens mij eigenlijk altijd een connector voor eruit en een connector voor erin... En dat kan een TRS jack of een XLR zijn.

ben in ieder geval nog nooit 5p XLR tegengekomen.

@lex
                          De ouwe Midas Xlen hebben bantams voor insert (de XL8 niet dan )
                          There is no substitute for imagination

Comment

• sidefill
                            • Sep 2009
                            • 130

Ik heb een setje losse insertie kabeltjes gemaakt.

En ga ze deze week eerst eens proberen, voordat ik de multi klaar maak.

Het is inderdaad lastig als je niet de juiste aflezing op de meters hebt.

Comment

• keenoncoolstuff
                              • May 2003
                              • 695

Originally posted by sidefill
                              Ik heb een setje losse insertie kabeltjes gemaakt.
                              Mag ik vragen welk schema je hebt gebruikt?
                              Ik heb mijn snake ook klaar. Gemaakt volgens het schema dat ik eerder heb gepost. In tegenstelling tot de kant en klare -echt helemaal- ongebalanceerde kabels heb ik nu voor het eerst geen signaalverlies op het moment dat ik de insert in mijn tafel steek. Thank ***!

Rob.

Comment

• sidefill
                                • Sep 2009
                                • 130

Ik heb het losse setje insert kabels gemaakt volgens het schema die
                                jezelf ook voor je snake gebruikt. (ziet er super strak uit!!!)

Zelfde schema zoals hier voor de Klark SQ 1 is gepost.

Eerst even om uit te proberen.

De bedoeling is om straks een multi met 2 x Harting te maken.

Wordt nog even uitzoeken wat het beste gaat werken.

Comment

Working...