zwanenhals: JB vs. König&Meyer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dsd600
    • Feb 2010
    • 27

zwanenhals: JB vs. König&Meyer

Beste mensen,

omdat ik zat met een klein dilemma ging ik op zoek, en kwam zo op dit forum terecht.

Ik zit met de volgende vraag: ik wil een losse zwanenhals d.m.v. een flexible base op een spreekgestoelte installeren, en daar bovenop vervolgens een spraakmicrofoon. Nu zag ik in een online shop een zwanenhalsje van 50 cm van K&M voor 60 euro. Na enig verder zoeken in die shop kwam ik zo'n zelfde halsje tegen van JB systems, maar dan letterlijk 10x zo goedkoop: voor 6 euro!

Heeft iemand een idee waarom dat verschil zo groot is? Is K&M kwalitatief zoveel beter? Of zit het grootste deel in de naamsbekendheid? Iemand ervaring met dergelijke zwanenhalsjes en de stevigheid daarvan?

Alvast bedankt!
    Geluid is een trilling die meer beweegt dan alleen je trommelvlies
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Originally posted by dsd600
    Beste mensen,

omdat ik zat met een klein dilemma ging ik op zoek, en kwam zo op dit forum terecht.

Ik zit met de volgende vraag: ik wil een losse zwanenhals d.m.v. een flexible base op een spreekgestoelte installeren, en daar bovenop vervolgens een spraakmicrofoon. Nu zag ik in een online shop een zwanenhalsje van 50 cm van K&M voor 60 euro. Na enig verder zoeken in die shop kwam ik zo'n zelfde halsje tegen van JB systems, maar dan letterlijk 10x zo goedkoop: voor 6 euro!

Heeft iemand een idee waarom dat verschil zo groot is? Is K&M kwalitatief zoveel beter? Of zit het grootste deel in de naamsbekendheid? Iemand ervaring met dergelijke zwanenhalsjes en de stevigheid daarvan?

Alvast bedankt!
    Materiaal keuze en afwerking zullen verschillen, en die verschillen uiten zich meestal in levensduur, betrouwbaarheid en gebruiksplezier.
    Is het voor sporadisch gebruik dan zou ik de goedkope nemen, is het voor regelmatig gebruik de duurdere.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Waveform
      • Dec 2009
      • 321

Goedkope zwanenhalsen durven wel eens sneller gaan doorhangen, krijgen voorgevormde knikjes en plooien op de ene plek al beter dan op de andere. Of dat het prijsverschil rechtvaardigt kan ik niet voor je beslissen.

Comment

• speakertech
        • Jan 2008
        • 1697

Originally posted by Waveform
        Goedkope zwanenhalsen durven wel eens sneller gaan doorhangen, krijgen voorgevormde knikjes en plooien op de ene plek al beter dan op de andere. Of dat het prijsverschil rechtvaardigt kan ik niet voor je beslissen.
        Aan het duurdere exemplaar mag je ook meer eisen stellen.
        Het gewicht van de microfoon mag groter zijn. Het "buiggeheugen" is exacter, d.w.z. als je de veer een beetje buigt, moet hij in die stand blijven en niet terugveren. Het buigen moet geruisloos gaan, zonder krakende bijgeluiden.

Overigens, waarom neem je niet een microfoon die dat allemaal in zich heeft?
        Bij Audio Technica , de U857 serie en bij Shure de MX400 ,vindt je uitstekende microfoons voor vaste montage op een spreekgestoelte, je hebt dan ook nog een trillingsdemper erbij om contactgeluid te vermijden.

Speakertech
        Last edited by speakertech; 09-02-10, 12:20.
        Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
        ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• sparky
          • Apr 2002
          • 2104

Als je over vaste katheder mics begint: luister vooral eens naar de Sennheiser ME35X. Die zijn er nog niet zo heel lang geloof ik, maar die dingen zijn echt bizar goed, veel beter dan de oudere Sennheisers met MK40-achtig kapsel en de AKG's die ik gehoord heb! Ze klinken niet alleen veel directer, maar ze gaan ook veel harder voordat je tegen het rondzingen zit, absolute aanrader.
          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• dsd600
            • Feb 2010
            • 27

vaste mic's

bedankt voor jullie reacties.
            Ik zal even wat nader toelichten waar de mic voor is, en waarom een vaste mic geen optie is.

De katheder wordt voorin onze kerk gebruikt. Hij wordt elke zondag een keer of 8 gebruikt, om mededelingen te doen en dingen voor te lezen. De microfoon hangt nu op een gewone zang standaard van K&M, maar het verstellen van die standaard is altijd een heel gezeik. Vandaar dat ik dacht: laten we een zwanenhalsmicje in dat katheder hangen, lekker makkelijk. Maar later bedacht ik me dat die microfoon ook wel eens los gehanteerd wordt, vooral als er kinderen zijn die wat voorlezen ofzo. Dus dan zou een vaste zwanenhalsmic geen oplossing zijn. Vandaar dit idee.

Comment

• BenW
              • Jan 2009
              • 22

Als ik het goed heb, dan heb je dus al een microfoon (die die je nu gebruikt). Waarom hou je die niet voor los gebruik, en zet je een zwanenhals-met-mic vast op het katheder?

Comment

• dsd600
                • Feb 2010
                • 27

vaste mic

@BenW

zou ook een mooie oplossing zijn, ware het niet dat de audio techniek voor wat betreft spraak in onze kerk bij de bouw al vastgetimmerd is, en er daarom in het podium een xlr aansluiting gemaakt is, waar de draad van de microfoon ingeprikt wordt. Er is geen extra aansluiting beschikbaar voor een tweede microfoon, voor zover ik weet althans. Maar dit zou ik nog kunnen controleren

Comment

• speakertech
                  • Jan 2008
                  • 1697

@BenW

zou ook een mooie oplossing zijn, ware het niet dat de audio techniek voor wat betreft spraak in onze kerk bij de bouw al vastgetimmerd is, en er daarom in het podium een xlr aansluiting gemaakt is, waar de draad van de microfoon ingeprikt wordt. Er is geen extra aansluiting beschikbaar voor een tweede microfoon, voor zover ik weet althans. Maar dit zou ik nog kunnen controleren
                  Ik weet niet wat het budget is, maar ideaal zou dan een vaste mic zijn en een draadloze erbij. De ontvanger kan eventueel bij de versterker staan.
                  De meeste kerken hebben tegenwoordig nog maar een beperkt budget.

Speakertech
                  Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                  ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• dsd600
                    • Feb 2010
                    • 27

draadloos

tsja, dat zou natuurlijk ideaal zijn.
                    Maar daar hebben we helaas het budget niet voor.
                    En als we budget over zouden hebben, zouden we het (wat mij betreft natuurlijk) liever in onze PA set stoppen die we gebruiken voor de muziek, in plaats van voor de zang.

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

tsja, dat zou natuurlijk ideaal zijn.
                      Maar daar hebben we helaas het budget niet voor.
                      En als we budget over zouden hebben, zouden we het (wat mij betreft natuurlijk) liever in onze PA set stoppen die we gebruiken voor de muziek, in plaats van voor de zang.
                      audio technica minicondensator op een zwanehalsje nemen, en budget problemen ergens anders oplossen..

wat nou geld, als er 300 man in de kerk zit betalen ze allemaal 2 euri, en probleem opgelost..

Comment

• dsd600
                        • Feb 2010
                        • 27

@**************:

Dat is dus precies hoe ik erover denk, maarja, in een gemeente van 800 man moet zoiets overlegd worden, dat moet door commissies en zaken, daar word je echt niet goed van... Daarom zoek ik maar even de weg van de minste weerstand, ik heb geleerd dat me dat een hoop persoonlijke ergernis kan schelen... Bovendien gaat binnenkort waarschijnlijk toch de hele PA op de schop, omdat we nu bijna wekelijks aan het slepen zijn met in ieder geval de speakers en subs, en bekabeling en monitoring en dergelijke... het is om niet vrolijk van te worden... dus daar moet een vaste oplossing voor komen, maar ja, zoals ik zei, er wordt overal rekening mee gehouden, en dat houdt wel iedereen tevreden, maar het kost ook een hoop tijd.
                        Last edited by dsd600; 10-02-10, 13:06. Reason: toevoeging

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

er waren ooit tijden dat de banken geld van de kerken leenden, tegenwoordig zou dat andersom moeten kunnen denk ik..

Comment

Working...