live blazers over PA

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Als je moeite had om de afzonderlijke instrumenten over de FOH te identificeren kan het best zijn dat je luisterplek niet goed was.
    Het is normaal niet de gewoonte om 60% van de tijd met een koptelefoon op te zitten maar gewoon de mix te maken zoals jij het hoort over de FOH.
    Tuurlijk is het soms wel handig om even te luisteren, vooral als het gaat om het EQuen van een vocal gebruik ik het zelf regelmatig.
    Pannen van instrumenten moet je wel voorzichtig mee zijn, het hangt erg van de locatie af of het al of niet iets toevoegt met het risico dat de mensen aan de ene kant een andere mix horen dan de mensen aan de andere kant.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• SH1000
      • Dec 2009
      • 220

Originally posted by MusicXtra
      Als je moeite had om de afzonderlijke instrumenten over de FOH te identificeren kan het best zijn dat je luisterplek niet goed was.
      Het is normaal niet de gewoonte om 60% van de tijd met een koptelefoon op te zitten maar gewoon de mix te maken zoals jij het hoort over de FOH.
      Tuurlijk is het soms wel handig om even te luisteren, vooral als het gaat om het EQuen van een vocal gebruik ik het zelf regelmatig.
      Pannen van instrumenten moet je wel voorzichtig mee zijn, het hangt erg van de locatie af of het al of niet iets toevoegt met het risico dat de mensen aan de ene kant een andere mix horen dan de mensen aan de andere kant.

Ik zat schuin naast de frontspeakers. Dus inderdaad niet ideaal, uit het normale bereik en daarom eigenlijk te weinig detail.

't was niet 60% van de totale tijd, maar als ik de volumes bij wilde stellen of controleren, pakte ik al snel de koptelefoon (60% van die tijd ).

Achteraf gezien heb ik twijfels of het pannen wel iets bracht. 't was niet veel maar nu je het zegt toch waarschijnlijk zinloos (of zelfs gewoon niet goed).
      Last edited by SH1000; 18-01-10, 21:57.
      Good is the enemy of Great
      [Jim Collins]

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Originally posted by SH1000
        Ik zat schuin naast de frontspeakers. Dus inderdaad niet ideaal, uit het normale bereik en daarom eigenlijk te weinig detail.

't was niet 60% van de totale tijd, maar als ik de volumes bij wilde stellen of controleren, pakte ik al snel de koptelefoon (60% van die tijd ).

Achteraf gezien heb ik twijfels of het pannen wel iets bracht. 't was niet veel maar nu je het zegt toch waarschijnlijk zinloos (of zelfs gewoon niet goed).
        In dat geval is een koptelefoon wel een prima hulpmiddel hoor.
        Wel zo nu en dan door de zaal lopen om te luisteren.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Timo Beckman
          • Jul 2006
          • 1298

Daarbij als het werkt voor je DOEN niet te veel over nadenken .
          Als je vaker gaat mixen zul je merken dat je meer routine opbouwt en dan kun je redelijk op je intuitie af gaan .

Comment

• Hansound
            • Apr 2006
            • 832

Originally posted by SH1000
            I
            Verder heb ik verschillende instrumenten een klein beetje gepand. Git1 --> 20%L, git2 --> 20%R. Blazers resp 20%L - C - 20%R. Was dit alleen leuk over de koptelefoon of doen jullie dit ook (voor in de zaal)

L+R pannen kan mooi zijn, maar de vraag is dan, hoeveel mensen staan er echt tussen de speakers.
            Vooral in een wat bredere zaal zullen er ook mensen buiten de speakers staan, als je dan een gitaar één kant opdraait zullen een flink aantal mensen die gitaar slecht horen.
            En als daar dan net de vriendin van die gitarist staat is het weer foute boel
            Met 20% zal het overigens weinig problemen opleveren.

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4524

Met een koptelefoon checken is erg nuttig. Ervaren mensen doen het minder. Maar dat komt omdat je als het goed is na een tijdje op gehoor de instrumenten uit het totaal kunt oppikken. Als je dan gewoon de "koptelefoontest" aan het begin doet om te controleren of je alles goed binnenkrijgt op je tafel. Dan moet je verder op gehoor checken of je uit vier blazers er wel vier tegelijk in balans hoort. En als het er maar drie zijn welk geluid (instrument) je mist. Bij ons staan er trompet, alt en tenor. Op gehoor moet je dus na enige tijd een ontbrekende alt kunnen onderscheiden.

Tot die tijd.... gewoon pfl's en hoofdtelefoon aflopen. is prima!

Het is namelijk de meest voorkomende mixfout. Gebeurt heel veel bij setups met meerdere keren hetzelfde instrument.
              twee gitaren, je hoort een hoop gitaar in balans. En tijdens de solo in het derde nummer blijkt dat je maar EEN gitaar hoort. Die andere was de hele tijd niet te horen.
              meer blazers, eentje is tijdens de solo aan het eind van de avond stil, en blijkt nooit aangestaan te hebben.

en de klassieke muzikanten / liefhebbers irritatie: Een van de toetseninstrumenten staat uit. Bij voorkeur die van de strings en soundeffects bij een symfoband...
              Last edited by showband; 19-01-10, 09:31.
              lekker belangrijk!

Comment

• Rockdwerg
                • Feb 2010
                • 5

vaak als ik plek heb, gooi ik de blazers op een aparte subgroep. kun je de grp appart afluisteren met je koptelefoon, kun je de balans makkelijker maken.....en altijd blijven controleren of t wel klopt, blazers kunnen nogal gaan varieren per nummer in volume...

Comment

Working...