Live opnemen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Willem Gerits
    • Dec 2009
    • 9

Live opnemen

Hallo allemaal,

[LEFT]Ik ben Willem, 16 jaar, en begin langzaam aan vertrouwd te raken met podiummateriaal.
    [/LEFT]
    Ik ben ook de road manager van een jonge talentvolle band van 5 goeie vrienden, en zou graag een liveopname maken van hun geweldige set.
    Het probleem is dat ik geen idee heb hoe ik dat best kan doen.
    Ik heb wel enig idee; Laptop in de front en dan met een opnameprogramma via de line in opnemen.
    Nu, ik heb ook USB harde schijf (wel in iPodvorm, niet onbelangrijk...), dus, zou je eventueel met een programmatje (of is het programmaatje? ) rechtstreeks opnemen op die harde schijf?
    Eventueel wil ik ook wel inversteren in iets kleins, want het is me al opgevallen dat er frontmixers opnemen met iets dat lijkt op een USB stick.

Ik ben benieuwd naar een antwoord!
    Bedankt.
    Willem.
    www.myspace.com/highlowlife
  • shure-fan
    • Sep 2003
    • 1046

er bestaan toch ook apparaten waar je je ipod in kunt zetten(met opname functie) , en dan met 2 lijntjes vanaf de mixer in het apparaat
    Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• Willem Gerits
      • Dec 2009
      • 9

kan je een voorbeeld geven?

Comment

• shure-fan
        • Sep 2003
        • 1046

even zelf zoeken
        Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• renevanh
          • Oct 2004
          • 2371

Als ik jou was, zou ik een redelijk geluidskaart aanschaffen, die output van de mixer gebruiken (voor zover mogelijk!) en via je laptop met bijvoorbeeld Audacity een opname maken.
          Lekker basic, goedkoop en makkelijk.

Wil je het allemaal professioneel gaan doen, dan ga je aan multitrack opnames met bijvoorbeeld een HD24 of USB interface met een aantal inputs (die je bijvoorbeeld uit de groepmixen haalt).
          Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• Willem Gerits
            • Dec 2009
            • 9

Als ik met mijn laptop wil opnemen, wat bedoel je dan met zover mogelijk in de output van de mixer?

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Originally posted by renevanh
              Als ik jou was, zou ik een redelijk geluidskaart aanschaffen, die output van de mixer gebruiken (voor zover mogelijk!) en via je laptop met bijvoorbeeld Audacity een opname maken.
              Lekker basic, goedkoop en makkelijk.

Wil je het allemaal professioneel gaan doen, dan ga je aan multitrack opnames met bijvoorbeeld een HD24 of USB interface met een aantal inputs (die je bijvoorbeeld uit de groepmixen haalt).
              Rechtstreeks vanaf de mixeroutputs opnamen maken gaat niet lukken, je hoort dan eigenlijk alleen zang, effecten en toetsen. Dit komt doordat de overige instrumenten van zichzelf al een hoop herrie maken en dus een stuk zachter in de mix geschoven zijn.
              Als ik zelf een simpele stereo opname maak dan maak ik een aparte mix voor de opnamen. Dit kan via een matrix of twee auxen, alles op 0 dB zetten en dan de zang, effecten en toetsen 6 dB minder, stukje opnemen, terugluisteren en eventueel bijregelen tot alles netjes in verhouding is.
              Het blijft een beetje gokwerk omdat je het niet goed kunt monitoren maar met een beetje oefenen zijn er heel aardige resultaten mee te behalen.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Willem Gerits
                • Dec 2009
                • 9

Originally posted by MusicXtra
                Rechtstreeks vanaf de mixeroutputs opnamen maken gaat niet lukken, je hoort dan eigenlijk alleen zang, effecten en toetsen. Dit komt doordat de overige instrumenten van zichzelf al een hoop herrie maken en dus een stuk zachter in de mix geschoven zijn.
                Als ik zelf een simpele stereo opname maak dan maak ik een aparte mix voor de opnamen. Dit kan via een matrix of twee auxen, alles op 0 dB zetten en dan de zang, effecten en toetsen 6 dB minder, stukje opnemen, terugluisteren en eventueel bijregelen tot alles netjes in verhouding is.
                Het blijft een beetje gokwerk omdat je het niet goed kunt monitoren maar met een beetje oefenen zijn er heel aardige resultaten mee te behalen.
                Kan je dan niet de master die het publiek te horen krijgt opnemen? dat lijkt mij logisch.

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Originally posted by Willem Gerits
                  Kan je dan niet de master die het publiek te horen krijgt opnemen? dat lijkt mij logisch.
                  Nee, dat is dus precies wat ik uit heb gelegd......

Comment

• berolios
                    • Sep 2005
                    • 1538

L/R opnemen werkt prima, misschien niet in kleine cafeetjes, maar verder prima.

Check effe de XtremeMac MicroMemo (http://www.xtrememac.com/support/man...memo_video.pdf)

Hier in NL niet te krijgen, maar ze klinken prima en zijn super handig. Ik gebruik hem zelf ook en ben erg tevreden!

Vergelijkbare producten ga je niet snel vinden met stereo lijn-in en mic-input. Anders mail me maar effe op 'forumnaam' @ hotmail.com. Weet nog wel een adresje voor je nl ...
                    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Willem Gerits
                      • Dec 2009
                      • 9

Hmm, hét bewijs dat begrijpend lezen nie mijn ding is.
                      hoewel het mij echt gek lijkt. omdat je dàt toch net door de speakers stuurt? en daar klinkt het wel. (en we blijven ergens steeds overtuigd van mijn gelijk! )

Ik zal het volgende keer live nogeens vragen.
                      Merci!

Comment

• DMiXed
                        • Jan 2008
                        • 370

denk dat ie t niet helemaal snapt...
                        maar MusicXtra bedoel dus, dat als je in een klein(er) kroegje staat, je gitaarversterkers van zichzelf al een heleboel herrie maken. Die hoef je dus niet of nauwelijks in je mix te zetten, om een mooi geluid te krijgen. Als je dus je mix van je masters opneemt, zal daar dus maar weinig gitaargejengel in zitten, omdat je deze (bijna) niet in je mix zet, je hoort ze in de ruimte al hard genoeg.

eventuele optie is om een paar grootmembraam micro's te huren/kopen/lenen en die voor je set te plaatsen (wel fatsoenlijke, denk aan rode of neumann, die richting, geen dap, daar kom je niet ver mee ben ik bang), heb je ook een mooi applaus geluidje erbij

Deze zou je dan eventueel later weer kunnen mixen in je mix van je mengtafel zelf (dus de grootmembramen zijn dan niet op je FOH tafel aangesloten, maar een aparte mixer/opname-eenheid [hoe je t ook wilt noemen] ) en dus zo je mix maken... t is maar wat je budget is, hoeveel tijd je erin wilt stoppen, maar vooral je budget in dit geval...

[EDIT]hmmm...ben ik traag of zijn jullie snel?[/EDIT]
                        Last edited by DMiXed; 10-12-09, 19:28. Reason: jullie waren me voor ^^
                        Jeroen van Geffen

Comment

• Willem Gerits
                          • Dec 2009
                          • 9

Originally posted by berolios
                          L/R opnemen werkt prima, misschien niet in kleine cafeetjes, maar verder prima.

Check effe de XtremeMac MicroMemo (http://www.xtrememac.com/support/man...memo_video.pdf)

Hier in NL niet te krijgen, maar ze klinken prima en zijn super handig. Ik gebruik hem zelf ook en ben erg tevreden!

Vergelijkbare producten ga je niet snel vinden met stereo lijn-in en mic-input. Anders mail me maar effe op 'forumnaam' @ hotmail.com. Weet nog wel een adresje voor je nl ...
                          Oke! super!

Comment

• Willem Gerits
                            • Dec 2009
                            • 9

Originally posted by DMiXed
                            denk dat ie t niet helemaal snapt...
                            maar MusicXtra bedoel dus, dat als je in een klein(er) kroegje staat, je gitaarversterkers van zichzelf al een heleboel herrie maken. Die hoef je dus niet of nauwelijks in je mix te zetten, om een mooi geluid te krijgen. Als je dus je mix van je masters opneemt, zal daar dus maar weinig gitaargejengel in zitten, omdat je deze (bijna) niet in je mix zet, je hoort ze in de ruimte al hard genoeg.

eventuele optie is om een paar grootmembraam micro's te huren/kopen/lenen en die voor je set te plaatsen (wel fatsoenlijke, denk aan rode of neumann, die richting, geen dap, daar kom je niet ver mee ben ik bang), heb je ook een mooi applaus geluidje erbij

Deze zou je dan eventueel later weer kunnen mixen in je mix van je mengtafel zelf (dus de grootmembramen zijn dan niet op je FOH tafel aangesloten, maar een aparte mixer/opname-eenheid [hoe je t ook wilt noemen] ) en dus zo je mix maken... t is maar wat je budget is, hoeveel tijd je erin wilt stoppen, maar vooral je budget in dit geval...

[EDIT]hmmm...ben ik traag of zijn jullie snel?[/EDIT]
                            vandaar. ik snap het.
                            Maar wie heeft het hier over cafeopnames?! leve de grotere festivals!
                            Last edited by Willem Gerits; 10-12-09, 19:43.

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Originally posted by Willem Gerits
                              vandaar. ik snap het.
                              Maar wie heeft het hier over cafeopnames?! leve de grotere festivals!
                              Ook daar zal het resultaat je teleurstellen....
                              Zelfs bij de grotere festivals zul je je verbazen hoeveel kabaal er direct van het podium komt en dus niet in de juiste verhouding in de mix geschoven wordt.
                              Een live mix is gewoon niet geschikt om opnamen van te maken.

Comment

Working...