bandversterking

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bommen
    • Nov 2009
    • 37

bandversterking

Beste forumbezoekers,

voor een optreden van een rockbandje heb ik priklijstje gemaakt met daarbij de microfoons waarvan ik denk dat ze het beste geschikt zijn voor het desbetreffende instrument. Graag zou ik hier input over hebben, heb ik dingen fout gedaan, zijn er microfoons beter geschikt voor het desbetreffende instrument e.d.

----
    Kanaal Instrument Microfoon Extra's
    1 - basedrum - Sennheiser E602 - Compressor
    2 - snare - Yamaha MZ-204 - Compressor
    3 - toms - Yamaha MZ-205BE - Compressor
    4 - floortom - Yamaha MZ-205BE
    5 - overhead - Shure SM81
    6 - hihat - Shure SM57
    7 - basgitaar - DI - Compressor
    8 - electrische gitaar - DI met speakersimulatie
    9 - electrische gitaar - DI met speakersimulatie
    10 - zanger - Shure Beta58A
    11 - zangeres - Shure Beta58A
    12 - zangeres - Shure Beta58A
    13 - zanger - Shure Beta58A
    14/15 - Keyboard - DI

Ik heb tot mijn beschikking:
    AKG C-408
    AKG C-409
    AKG C-535EB
    Sennheiser E602
    Shure SM-57
    Shure SM-81
    Shure SM-91A
    Yamaha MZ-204
    Yamaha MZ-205BE
    Shure Beta58A

4 compressiekanalen

-----

Alvast bedankt voor de input!

Bart
    Last edited by bommen; 06-12-09, 00:12. Reason: foutje
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Persoonlijk vind ik de E602 erg wollig voor de kick, ben erg te spreken over de AKG D112.
    Verder zou ik voor de hihat een condensator pakken en de SM57 voor de snare gebruiken.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Waveform
      • Dec 2009
      • 321

Waarom maar 1 overhead ipv 2 (stereo). Verder volg ik het advies van MusicXtra. Een SM91 / Beta91 of Audix D6 is ook heel leuk voor de kickdrum.

Comment

• bommen
        • Nov 2009
        • 37

@MusicXtra: Ik heb het lijstje dat in mijn originele post staat tot mijn beschikking, daar zit helaas geen d112 tussen. Over die condensator voor de hihat: is de SM81 daar geschikt voor?

@Waveform: kanalen besparing.. Op de multikabel heb ik niet genoeg kabels om alles (pa signaal, monitoren en inputs) in te prikken als ik twee overheads gebruik. Vandaar 1 overhead ipv 2. Over de kick: Ik ga denk ik even experimenteren met die SM91 en die e602, even kijken welke fijner klinkt in die setting.

Comment

• Koen De Paepe
          • Nov 2009
          • 52

Als je maar over 4 compressor kanalen beschikt kan je ook de drum naar een groep sturen en de compressor inserteren op die groep. Dan kan je de lead vocal ook compressen.
          Last edited by Koen De Paepe; 06-12-09, 09:22.

Comment

• jakkes72
            • Dec 2003
            • 1015

Een c535EB kan ook mooi voor HiHat.
            De SM81 kun je dan gebruiken voor overhead.
            Je zou verder een SM57 voor de snare kunnen gebruiken.
            De Yamaha 204 zijn ook goed, het is alleen een persoonlijke keuze.

Wel opvallend dat je een setje Yamaha MZ's hebt: die zie je niet zo veel meer.

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Originally posted by bommen
              @MusicXtra: Ik heb het lijstje dat in mijn originele post staat tot mijn beschikking, daar zit helaas geen d112 tussen. Over die condensator voor de hihat: is de SM81 daar geschikt voor?

@Waveform: kanalen besparing.. Op de multikabel heb ik niet genoeg kabels om alles (pa signaal, monitoren en inputs) in te prikken als ik twee overheads gebruik. Vandaar 1 overhead ipv 2. Over de kick: Ik ga denk ik even experimenteren met die SM91 en die e602, even kijken welke fijner klinkt in die setting.
              Ja, ik begrijp dat je niet alle keus van de wereld hebt.

Comment

• bommen
                • Nov 2009
                • 37

Originally posted by Koen De Paepe
                Als je maar over 4 compressor kanalen beschikt kan je ook de drum naar een groep sturen en de compressor inserteren op die groep. Dan kan je de lead vocal ook compressen.
                Het lijkt me dat je dan niet hetzelfde effect krijgt als afzonderlijke compressie voor de kick, snare en toms.. De compressieverhoudingen en threshold zijn niet voor al deze onderdelen van de drumkit gelijk, dus met 1 compressor afhandelen lijkt me niet ideaal.

Comment

• sparky
                  • Apr 2002
                  • 2104

Precies wat koen zegt; kijk nog eens naar je compressors en evt subgroepcompressie. Als je 4 compressors hebt en er dan voor kiest er 3 op drums te gebruiken waarvan 1 op de tom en geen 1 op de zang, dan heb je het toch niet helemaal begrepen. In wat voor ruimte sta je trouwens: hoe groot is dat daar en wat voor PA staat er. Is nogal belangrijk voor hoe je iets gaat uitversterken en dus je priklijstje. Grote kans namelijk dat je helemaal geen overheads moet willen gebruiken. (heb je bijvoorbeeld meteen een kanaaltje over om de 602 en de 91 samen te gebruiken, kun je daar eens mee experimenteren)

Hihat met een 57 pakken is best vies, daar werkt die SM81 bijvoorbeeld beter voor.

En die gitaren, gaan die direct in de DI? of vanuit een amp. want speakersimulatie in die dingen kan grappig zijn, maar dan moet je em wel achter een versterker hangen, niet achter een gitaar.
                  Last edited by sparky; 06-12-09, 13:36.
                  Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Originally posted by bommen
                    Het lijkt me dat je dan niet hetzelfde effect krijgt als afzonderlijke compressie voor de kick, snare en toms.. De compressieverhoudingen en threshold zijn niet voor al deze onderdelen van de drumkit gelijk, dus met 1 compressor afhandelen lijkt me niet ideaal.
                    Verre van zelfs daar je anders de kans loopt dat bijvoorbeeld de snare sterk gecomprimeerd wordt door de kick.

Comment

• drummerke
                      • Oct 2006
                      • 432

Ik ben een frequent gebruiker van compressors (digitaal) maar op toms zou ik die toch achterwege laten, zelfs op een basgitaar zou ik er voorzichtig mee omgaan. Zet ze dan liever op een leadvocal en backingvocal.

Drums, ik gebruik tot nu toe nooit een extra mic bij de hihat maar gewoon 2x overhead stereo en dat werkt prima.

Gitaar simulatie DI (denk dan direct aan de lelijke rode behringers), probeer toch gewoon maar een micro voor de versterkertjes te plaatsen. Zal toch een heel ander geluid zijn.

Is er trouwens een reden waarom je de piano op kanaal 14/15 inplugged?

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Originally posted by drummerke
                        Ik ben een frequent gebruiker van compressors (digitaal) maar op toms zou ik die toch achterwege laten, zelfs op een basgitaar zou ik er voorzichtig mee omgaan. Zet ze dan liever op een leadvocal en backingvocal.

Drums, ik gebruik tot nu toe nooit een extra mic bij de hihat maar gewoon 2x overhead stereo en dat werkt prima.

Gitaar simulatie DI (denk dan direct aan de lelijke rode behringers), probeer toch gewoon maar een micro voor de versterkertjes te plaatsen. Zal toch een heel ander geluid zijn.

Is er trouwens een reden waarom je de piano op kanaal 14/15 inplugged?
                        Bij een tekort aan compressors zou ik inderdaad ook de toms als eerste zonder compressie versterken. Bij een basgitaar kan het vaak wel heel erg nodig zijn om een compressor te gebruiken.

Comment

Working...