problemen met dynacord van passief naar actief!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • cowboy
    • Feb 2007
    • 16

problemen met dynacord van passief naar actief!

hallo kan iemand mij helpen met volgende probleem?
    wij speelden in het begin met onze band over 2x dynacord F150 toppen en 2x dynacord F8 subs aangestuurd door een dynacord powermate mk1.
    per kanaal werden sub en top dan doorgekoppeld op sub en passief via sub gefilterd.
    de wens was altijd als het financieel weer kon, om een actieve set te krijgen.
    heb toen een dynacord S1200 bij gekocht met een dynacord powermax230 crossover en de boel door gekoppeld,bekabeling naar subs en toppen zoals het hoort enz...exact volgens dynacord voor geschreven.
    spulletje was toen actief!
    dus de powermate voor het hoog RMS 2x250W in 8 ohm!, en de S1200 RMS 2x300W in 8 ohm!
    de band had gelijk meer body! maar de stem kwam haast niet uit de mix zoals voorheen.
    van alles geprobeerd, crossen van 100 naar 120/400 Hz enz.. weinig of geen verandering...teleurstelling dus! tot ik verbetering hoorde na de high output op de crossover wat meer uit de middenstand te draaien! dus meer hoog/mid in het totaal geluid.
    geluid was stuk beter, de band had ballen de zang kwam weer beter tot z;n recht maar toch.....tís nog steeds niet de strakke frisse zang van vroeger!!
    terwijl ik altijd dacht actief is beter! best beetje frustrerend,kost toch altijd weer boel geld en dan eigenlijk geen verbetering.
    ik cross nu op 110Hz de zelfde frequentie waar ook de orginele systeem versterker van de powermax 5 set de PM2600 op afgeregeld is.
    we spelen nu al paar jaar zo, maar ben nog steeds niet tevreden (ene zaal bij andere verschilt wel) over de zang die nog steeds een beetje wollig en niet direct klinkt!
    nou zit ik te denken kan het zijn dat ik meer vermogen op mn hoog/mid moet zetten doormiddel van een zwaardere versterker of mischien powermate inruilen voor de mk2 RMS 2x350W in 8 0hm!? geloof me het ligt echt niet aan cross freqentie's,knopjes voor systeem/fullrange achter op de F150,bekabeling enz.. heb echt alles al geprobeerd!
    wie kan mij helpen met dit toch wel grote probleem en weer een gelukkig tevreden muzikantje van me maken!! alvast bedankt!
    Last edited by cowboy; 30-11-09, 20:41.
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Ik weet niet waar je ergens in het land zit, handig om je profiel ff in te vullen, maar misschien een plan om je set eens te meten met Smaart.
    Dan zie je snel genoeg wat er aan mankeert en kun je de processor instellingen daarop aanpassen.
    Als je in de regio Amsterdam/Utrecht zit wil ik daar wel een keer een uurtje aan wagen.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• cowboy
      • Feb 2007
      • 16

dank voor aanbod.tof! maar zit;m niet in crosover afstellingen of zo geloof me heb alles al geprobeerd, wat is smaart by the way?

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Originally posted by cowboy
        dank voor aanbod.tof! maar zit;m niet in crosover afstellingen of zo geloof me heb alles al geprobeerd, wat is smaart by the way?
        Smaart is een meetprogramma waarmee je dit soort problemen kunt analyseren.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Koen van der K
          • Aug 2005
          • 1146

Iets uit fase staan in LS- of signaalbekabeling ?
          Vreemd, ik neem aan dat de powermax 230 is geinsert op de masters van je powermate, of maak je 'n gebalanceerd loopje ?

Groeten ...
          Meer is minder, minder is meer

Comment

• ralph van dijk
            • Sep 2008
            • 52

Als ik het goed begrijp stuur je je sub aan met de S1200 en de toppen met je powermate? Als je dit op deze mannier doet dan filtert de crosover netjes je sub onder de 110 Hertz naar de subs het hoog stuurt ie nergens heen. je powermate stuurt naar zijn versterker gewoon het fullrange signaal dat zou dus in de praktijk gewoon goed moeten gaan het is alleen zonde dat de top dan ook het laag moet weergeven, als je dit doet moet je wel opleten dat je schakelaar achter op je F150 top wel op normaal staat als deze op systeem staat pakt ie Pin 2+ en 2- voor het signal.

Comment

• jans
              • Feb 2003
              • 869

Ik zou beginnen met de EQ in de neutrale stand. Dus low en mid helemaal naar rechts en high naar links.
              Vooral de mid geeft in de middenstand een demping van 4 dB op 4kHz, helaas is de Q factor niet bekend.
              Mocht dit frequentiegebied te aanwezig zijn dan kun je het altijd nog dempen met de mid eq van de powermax.

Ik neem aan dat de vanuit de powermate de master out jacks gebruikt als input voor de powermax.
              De powermax high output terug naar de versterker jack inputs van de powermate en de low output naar de S1200.
              De versterkeroutput van de powermate naar de F150 en de output van de S1200 naar de F8.
              Let er wel op dat de output van de powermate niet gebalanceerd is.
              Ik neem aan dat de powemate en powermax bij elkaar staan. Indien dit niet het geval is kun je een storende brom in je signaal krijgen.

Gezien het feit dat je de hele set aanstuurde met de powermate zul je nu meer volume moeten hebben. De luidsprekers kunnen meer aan maar als het voor jou situaties voldoende was moet dit kunnen werken.
              Let er wel op dat de de verstekers niet overstuurd, je zult de luidsprekers niet overbelasten maar beschadigen door het clippen van de versterkers.

Je cross frequentie die je kiest moet een goed resultaat geven

Heb je het al geprobeerd zonder powermax.
              Dus de versterker van de powermate rechtstreeks op de F150 en de output jacks van de powermate naar de S1200.
              Dit zou een vergelijkbaar, niet geheel hetzelfde, resultaat moeten opleveren dan de oude situatie. De F150 zal in het gebied wat je nu mist hetzelfde moeten klinken.

Controleer je bekabeling nog eens kritisch om faseproblemen uit te sluiten.
              Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• sparky
                • Apr 2002
                • 2104

En als je terug gaat naar de oude situatie, klinkt de zang dan weer zoals vroeger? Al eens geprobeerd?
                Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• cowboy
                  • Feb 2007
                  • 16

jongens tot zo ver even iedereen bedankt voor de tips en hulp. ik ga in de kerst vakantie nog wat aan't expirimenteren. en jans..ik wist niet dat dat ook kon zonder crossover. mischien geeft dat het gewenste reultaat.ben benieuwd! ik kom hier dan nog op terug.weten jullie trouwens zeker dat er niet meer vermogen op het hoog gezet moet worden evnt een mk 2?(kost wel weer bak geld natuurlijk) groet jan

Comment

• jans
                    • Feb 2003
                    • 869

jongens tot zo ver even iedereen bedankt voor de tips en hulp. ik ga in de kerst vakantie nog wat aan't expirimenteren. en jans..ik wist niet dat dat ook kon zonder crossover. mischien geeft dat het gewenste reultaat.ben benieuwd! ik kom hier dan nog op terug.weten jullie trouwens zeker dat er niet meer vermogen op het hoog gezet moet worden evnt een mk 2?(kost wel weer bak geld natuurlijk) groet jan
                    Cowboy,

Zowel de F150 als de F8 hebben een passief filter.
                    Als je de F150 via de F8 aansluit filter je de F150 op, even uit mijn hoofd, 125Hz. Dit kun je nalezen in de manual van beide luidsprekers.
                    Als je beide rechstreeks met een verserker aanstuurt heb je een groter overlappend gebied. Dit kan betekenen dat dit gebied te overheersend wordt. Je kunt nu echter wel bepalen of het slechter worden van je spraakverstaanbaarheid door de powermax wordt veroorzaakt.

Comment

• cowboy
                      • Feb 2007
                      • 16

ik zal er zeker over paar weken is mee aan't het experimeteren gaan jans.als ik nou de high out nog wat verder los zet bv 3/4 los.dan krijg ik nog meer hoog/mid maar hebt dan ook het gevoel dat de boel wat dunner/scheller gaat klinken.klopt dat of kan dat verbeelding zijn? hoort die high out knop normaal in de midden stand te staan of wat daar wel vaker het hoog mee opgepept? en kun je me ook nog verklaren waarom in de eerste jaren dat de powermax 5 set uitkwam(de tijd waar ik toen het systeem kocht) in de specs van de orginele systeem versterker de pm2600 de cross frequenty 90hz was en nu 110hz? veel vragen maar waardeer het zeer dat je de moeite neemt om op mn probleem te reageren.als je wilt graag nog wat info hier over en dan ga ik binnenkort eerst is wat aant proberen.bvbd jan

Comment

• jans
                        • Feb 2003
                        • 869

ik zal er zeker over paar weken is mee aan't het experimeteren gaan jans.als ik nou de high out nog wat verder los zet bv 3/4 los.dan krijg ik nog meer hoog/mid maar hebt dan ook het gevoel dat de boel wat dunner/scheller gaat klinken.klopt dat of kan dat verbeelding zijn? hoort die high out knop normaal in de midden stand te staan of wat daar wel vaker het hoog mee opgepept? en kun je me ook nog verklaren waarom in de eerste jaren dat de powermax 5 set uitkwam(de tijd waar ik toen het systeem kocht) in de specs van de orginele systeem versterker de pm2600 de cross frequenty 90hz was en nu 110hz? veel vragen maar waardeer het zeer dat je de moeite neemt om op mn probleem te reageren.als je wilt graag nog wat info hier over en dan ga ik binnenkort eerst is wat aant proberen.bvbd jan

Ik haal normaal ook wat 3-4K weg, maar niet met een powermax maar met een DSP244 of DSP260. De Q-factor en hoeveelheid verschilt nog wel eens per zaal/hal.
                        Maar ik weet niet wat de Q-factor van de powermax is vandaar mijn advies probeer eerst zonder en haal naar smaak weg.

Waarom de setting veranderd is? Verandering van inzicht, verandering naar gebruikerservaringen? Geen idee.
                        Voor de DSP244 en DSP260 staat de cross-over op 124Hz. Ik vindt dit te hoog en filter op 100Hz.

Comment

Working...