Iem en gitaar versterking

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bommen
    • Nov 2009
    • 37

Iem en gitaar versterking

Beste forumbezoekers!

Over een maandje heb een klus waarbij een band versterkt moet worden in een kroeg. In het afgelopen jaar vaker deze band in dezelfde kroeg versterkt maar doordat de kroeg niet al te groot is worden de gitaarversterkers heel snel overheersend. Nou heb ik gevraagd aan de gitaristen om hun versterkers zachter te zetten zodat het wat meer in evenwicht kwam, maar ze konden zichzelf niet meer horen dan... muzikanten, wat moet je ermee..

Nu heb ik voor komend optreden een set gehuurd met iem voor iedereen, dit om de versterkers van het podium te kunnen houden en zodoende de hele mix vanuit de PA te krijgen. Hier heb ik alleen wat vraagjes over waar ik niet zo 123 antwoord op kan vinden op het interwebz..

1. Ga ik een verschil merken tussen het geluid van een electrische gitaar via de direct-out uitgang van de gitaarversterker of direct via een DI-box?
    2. Dit gaat de eerste keer worden dat ik met iem werk, zijn hier nog wat tips/tricks voor?

Alvast bedankt voor de reacties!

Bart
  • Robert H
    • Jan 2006
    • 378

1.

Een gitaar versterk je uit met een microfoon voor de speaker of met een speakersimulator (al dan niet met powersoak). Een overstuurde gitaar rechtstreeks in een DI klinkt als het bekende kammetje-met-vloei. Ook clean klinkt het zeer bedenkelijk, tenzij je van het supercleane Stratocaster-belletje houdt. Zet desnoods de gitaaramps in het bezemhok (met een microfoon ervoor) als je echt geen geluid op het podium wilt.

2.

Wellicht is het voor de band ook de eerste keer dat ze kennismaken met IE. Houd er rekening mee dat die manier van monitoring enige oefening en gewenning met zich meebrengt. Zomaar opeens een optreden doen met in-ear zal ze flink tegenvallen.

Comment

• shure-fan
      • Sep 2003
      • 1046

heb je de band ervan op hoogte gebracht dat ze met iem gaan werken? en heb je voldoende auxen op je tafel? en ga je ook nog gewoon floors neerleggen?
      Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• renevanh
        • Oct 2004
        • 2371

In ear mixen is net een stapje anders dan monitormixen. Je moet je veel meer bewust zijn van je mix en wat je doet, want de artiest heeft het direct op de oortjes zitten, dus hoort echt elk verschil.

Op een wedge wil ik nog wel eens bijvoorbeeld de gitaar omhoog draaien tot ik hem duidelijk hoor, en dan ietsje terug om lekker in de mix te leggen. Dat kun je met in ears eigenlijk niet doen (en niet maken richting de artiest).
        Vooral als het je eerste keer is en je hebt weinig ervaring met monitormixen:

- Begin een uurtje eerder met soundcheck (just in case)
        - Vraag heel specifiek wat iedereen op z'n oortjes wil.
        - Vraag aan het einde van de soundcheck of iedereen tevreden is (moet je sowieso doen, maar met in ears zeker)

Verder zijn er meerdere truukjes om het podiumgeluid terug te dringen.
        Gitaar amps aan de zijkant (naar het midden of zelfs iets naar achteren gericht), versterker zachter, wedge ietsje harder, reflecties tegengaan en ik heb zelfs een zitten rotzooien met twee gitaarversterkers, waarvan we er eentje via een delay (en/of in tegenfase) lieten lopen. Was niet zo'n succes... :P
        Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Eerste keer met in ears zou ik de in ears als 'extra' doen, de band dus gewoon zoals jij, en de band, gewend zijn met conventionele monitors en gitaar amps
          en de in ears erbij gebruiken.
          Vaak staan de gitaaramps trouwens tegen de knieën van de gitarist te spelen en voor zover ik weet zitten zijn oren iets hoger. Zorg er dus voor dat zijn versterker op zijn oren gericht staat.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• BJD
            • Oct 2007
            • 771

Een andere oplossing is om het cabinet in een dichte case (gedempt met schuim) te plaatsen ergens achter het podium. Zo krijg je wel geluid dat je wenst, maar niet de herrie op het podium. Verder loopt er hier nog een topic over "harde" drummers. http://www.licht-geluid.nl/forum/liv...-drummers.html

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4524

1) Als het initiatief niet ondersteund wordt door de gitaristen gaat het niet werken.

2) Als het initiatief niet ondersteund wordt door de gitaristen gaat het niet werken.

3) Als het initiatief niet ondersteund wordt door de gitaristen gaat het niet werken.

Had ik al gezegd dat de gitaristen ook moeten meewerken?

De direct uit op gitaarversterkers werken alleen bij zgn "modeling" apparatuur. Of hele dure systemen met "powersoaks". Conventionele versterkers, ongeacht de prijs, zijn getuned op een goed geluid uit de totale combinatie van gitaar-kabel-versterker-speaker-speakerkast-invloedopdegitaar.

Ergens halverwege aftappen en de rest uitzetten werkt niet.

Ik haal een bevredigend geluid uit een "hotrod" simulatiedoosje van 65 euro. Maar die heeft dan ook een dedicated (sharc)genetixchip die maar een kunstje doen. Gitaarlineout voor in-ear genereren. Ik heb ook voor duizenden euro´s buizen en exotenversterkers staan.... Die ik allemaal niet kan gebruiken voor in-ear optredens omdat het helemaal k*t klinkt als je het D.I.´t Een POD II klinkt beter.

Kortom. De overschakeling vanuit de zaaltechnieker naar in-ear, om het volume van de gitaren zachter te krijgen is een idiote gedachte. Gitaren moeten, net als drummers, met de band meespelen. Als ze dat niet willen of kunnen zijn ze ook niet van het slag die met iem resultaten gaat boeken. Voor minder geld dan je IEM spullen koop je een fantastisch klinkende buizenversterker voor kroegenoptredens die een perfect driedimensionaal geluid geeft. Zo mooi zal de PA nooit worden. (BV tiny terror combo. 7 watt-12 inch) Zet zoiets op schouderhoogte en je bent klaar.
              lekker belangrijk!

Comment

• bommen
                • Nov 2009
                • 37

Allereerst bedankt voor de snelle reacties allemaal!

@Shure-fan: Ja, hier zijn ze van op de hoogte en ze zijn er heel enthousiast over.. Op de tafel heb ik 6 auxen en ik heb al een priklijst gemaakt met ongeveer wie op welke aux terecht komt. Een van de aux-uitgangen gaat naar gewone floors vooraan.

@renevanh: Normaal zou ik op de dag van het optreden rond 3 uur gaan opbouwen, nu heb ik al geregeld dat ik er de dag ervoor om 4 uur in kan, zodat we de dag van het optreden de hele middag hebben om aan te klooien en de boel zo te krijgen zodat iedereen er tevreden mee is..

@iedereen: Begrijp ik het dus goed en is de direct-out van de versterkers hetzelfde als via een DI-box? Want ik heb altijd de gitaren versterkt via de direct-out van de versterkers... Nooit geen probleem gemerkt, maar kan maar zo dat als ik hoor hoe het anders klinkt ik gelijk overtuigd ben natuurlijk..

Comment

• BJD
                  • Oct 2007
                  • 771

Meest gangbare methode:
                  Een akoestische gitaar versterk je door middel van een DI.
                  Een elektrische gitaar versterk je door middel van een microfoon (Bijv. Shure SM57 of Sennheiser E609) voor het cabinet.
                  Last edited by BJD; 16-11-09, 13:19.

Comment

• bommen
                    • Nov 2009
                    • 37

Hoe zit het met DI-boxen met speakersimulatie? (H&K RedBox e.d.) Die lijken me ook ideaal voor deze situatie..

Comment

• Robert H
                      • Jan 2006
                      • 378

Originally posted by bommen
                      Hoe zit het met DI-boxen met speakersimulatie? (H&K RedBox e.d.) Die lijken me ook ideaal voor deze situatie..
                      Niet alleen ideaal. In mijn ogen is dat één van de weinige opties als je nog iets van de gitaarsound wil overhouden zonder speakers/microfoons te gebruiken (even afgezien van modelling-apparaten als de bekende Pod en die Boss GT-pedalen)

Onze gitarist heeft drie van deze kastjes achter z'n set hangen. Niet van "echt" te onderscheiden:

Comment

• gvvulpen
                        • Jan 2005
                        • 27

Originally posted by bommen
                        Over een maandje heb een klus waarbij een band versterkt moet worden in een kroeg. In het afgelopen jaar vaker deze band in dezelfde kroeg versterkt maar doordat de kroeg niet al te groot is worden de gitaarversterkers heel snel overheersend.

Bart
                        Niet een antwoord op je 2 vragen, maar volgens mij wel de beste werkwijze:

Je speelt in een kroeg, breng de versterkers op juiste hoogte, of kantel ze, en breng een en ander in overleg met de gitaristen in evenwicht met drums. Je houd je zanginstallatie/PA helemaa vrij voor zang. Neem wat zwarte doekjes mee voor de bier/friskratjes die je gaat gebruiken om de versterkers op hoogte te zetten en je hebt een win-win. Mider geld uitgegeven aan in-ears en beter geluid.

Guido

Comment

• Noobie
                          • Dec 2007
                          • 223

Werk al een tijdje met IEM en een DI op de gitaar. De gitarist gebruikt een Boss GT8. Als DI een Redbox met de simulatie aan. Het is echter heel lastig om een lekkere sound te krijgen direct geprikt. Veel gitaristen maken b.v. hun distortion door hun effectenbak te oversturen, dit werkt ingeprikt dus niet zo lekker. De di geeft de vervorming gewoon als signaal door, de gitaar begint als een triangel te klinken.... (k*t dus). Gebruik je de simulatie uit die GT-8 dan werkt het opeens wel, maar nog is het veel werk om het goed in te regelen.

beste wat wij tot op heden ontdekt hebben met die GT-8 is dat als hij op zijn koptelefoon uitgang goed klink en niet vervormd, zijn line out ook zeer goed bruikbaar is met een DI. Voorheen ditzelfde geprobeerd met een GT-6, maar dat was gewoon niet goed(acceptabel) te krijgen.

Qua sound ga je zowiso inleveren, het is dan de afweging wat voor optredens (en hoeveel) je doet.
                          Bandje waar ik voor werk wil binnen 1 uur gebouwd & speelklaar zijn, incl. geluid & licht! Dus in overleg met hun 5 x IEM + digtale tafel. Sound is iets minder, maar voor 99% van het publiek toch niet merkbaar/hinderlijk.

Het is natuurlijk iets anders als je een concert oid speelt, dan wil je gewoon een dikke buizenset achter je, maar dan is dat hoge volume ook niet echt interessant meer.

succes

Comment

• paul_ulrix
                            • Mar 2009
                            • 74

mijn ervaring, ben zelf gitarist/bassist..

gitaren uitversterker in kleine café's werkt gewoonweg niet, hou het daar zo simpel mogelijk en hou de p.a. enkel voor zang en eventueel wat kick, de rest moet zich zo maar in balans zetten.

zo'n palmer junction heb ik ook gehad, dat werkt goed, maar niet van echt te onderscheiden vind ik het ding toch wat teveel eer aandoen, een goed geplaatste sm57 of een md421 etc... klinkt nog altijd stukken levendiger.

met een gitaarversterker spelen die niet wat open staat speelt gewoon niet fijn, vergeet niet dat je met een electrische gitaar liefst wat gewenste feedback wil krijgen ook, niet overdrijven en de drums gaan wegblazen uiteraard, mijn 100 watt lampentop op 4 x 12 cab stond ook nooit heel ver open.

Comment

Working...