Delay Toren

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jdeboeck
    • Sep 2007
    • 19

Delay Toren

Hallo,

Een vraagje over een delay toren. Ik zou een 'grote zaal' moeten versterken met zittend publiek op een tribune. Totale lengte ken ik niet, maar ik schat 20m ondeste tribune, 20m balkon. Ik heb beschikking over 4 mackies SRM450 en twee SWA1501, qua vermogen moet dat mijn inziens genoeg zijn.

Twee Mackies staan aan het podium, twee met delay op het balkon, een setup die al wel eens heb uitgeprobeerd en best goed werkt. Nu vraag ik me af wat ik best met de basboxen doe:

1: naast elkaar in het midden voor het podium
    2: conventioneel aan weerszijden van het podium
    3: één in het midden aan het podium, éen in het midden van het balkon
    4: één rechts naast het podium, de andere kruislings links op het balkon
    5: andere...

Dank
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Subs moet je in elk geval niet bij een delay-stack plaatsen, subs zijn omnidirectioneel dus het vertraagde signaal komt dan ook terug naar het podium waardoor je een heel rommelig geluidsbeeld krijgt.
    Blijven de opties om ze midden voor het podium of links en rechts te plaatsen over.
    Bij links en rechts plaatsing krijg je last van knopen en buiken, je zult dus op sommige plekken teveel sub hebben door optelling en op andere plekken te weinig door opheffing. Bij plaatsing midden voor het podium zullen de plaatsen het dichtst bij de subs wat teveel sub hebben.
    Zou gewoon beide opties even proberen en kijken wat het beste resultaat oplevert.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• jdeboeck
      • Sep 2007
      • 19

>Subs moet je in elk geval niet bij een delay-stack plaatsen, subs zijn omnidirectioneel dus het vertraagde signaal komt dan ook terug naar het podium waardoor je een heel rommelig geluidsbeeld krijgt.

Dat vreesde ik inderdaad al (vandaar vooral deze forum-post). Mijn vrees is echter wel dat als ik de subs vooraan zet ik helemaal achteraan op het balkon te weinig bass ga hebben, ofwel de subs vooraan zo luid ga moeten zetten dat er daar veel te veel is. Bass 'draagt' wel verder, maar de schuine afstand over de tribune naar het balkon is toch relatief ver, zeker vergeleken met de afstand van de delay-stack.

Comment

• drummerke
        • Oct 2006
        • 432

subs zou ik zeker in het midden plaatsen, maar misschien als je genoeg kanalen vrij hebt op je speakerprocessor moet je de subs achter elkaar plaatsen (en dan delaytijd instellen). Ik denk dat je dan nog je bas geluid dieper gaat krijgen.

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Originally posted by jdeboeck
          >Subs moet je in elk geval niet bij een delay-stack plaatsen, subs zijn omnidirectioneel dus het vertraagde signaal komt dan ook terug naar het podium waardoor je een heel rommelig geluidsbeeld krijgt.

Dat vreesde ik inderdaad al (vandaar vooral deze forum-post). Mijn vrees is echter wel dat als ik de subs vooraan zet ik helemaal achteraan op het balkon te weinig bass ga hebben, ofwel de subs vooraan zo luid ga moeten zetten dat er daar veel te veel is. Bass 'draagt' wel verder, maar de schuine afstand over de tribune naar het balkon is toch relatief ver, zeker vergeleken met de afstand van de delay-stack.
          Ik denk dat het nog wel meevalt al denk ik wel dat de set die je er neer gaat zetten wel minimaal is qua capaciteit.

Originally posted by drummerke
          subs zou ik zeker in het midden plaatsen, maar misschien als je genoeg kanalen vrij hebt op je speakerprocessor moet je de subs achter elkaar plaatsen (en dan delaytijd instellen). Ik denk dat je dan nog je bas geluid dieper gaat krijgen.
          Met twee subjes????
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• jdeboeck
            • Sep 2007
            • 19

Originally posted by MusicXtra
            Ik denk dat het nog wel meevalt al denk ik wel dat de set die je er neer gaat zetten wel minimaal is qua capaciteit.
            Die Mackies blijven toch verbasen: ruim, ruim voldoende vermogen voor deze gelegenheid! Zonder problemen overal 100dB en meer te halen, loepzuiver! Ik heb alles netjes op 90-95db afgemixed en de organisatie was content.

MusicXtra: ik heb uiteindelijk voor de klassieke opstelling gekozen: subs langs twee kanten van het podium, omdat ze anders veel te dicht, vlak voor de neus van de mensen op de eerste rij zouden staan.

Tnx voor de suggesties.

Comment

Working...