Submixer voor monitor

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Daanvm
    • Oct 2009
    • 11

Submixer voor monitor

Hey,
    Om m'n monitorgeluid beter en zelf te kunnen regelen, wil ik een submixer aanschaffen. Ik heb wat rondgekeken, en kwam de volgende twee mixers tegen:

- Behringer RX 1202 FX Rack-Mount
    - Alesis MultiMix 12R rack mixer

Ze zijn beide niet erg duur, maar ik vind het zonde om veel geld uit te geven voor geluid dat ik alleen zelf hoor.

Ik weet dat Behringer een goedkoop merk is, maar niet persé altijd slecht. Alesis ken ik helemaal niet.
    Wat is jullie advies? Eén van deze twee, of toch heel wat anders?

Nog even wat info:
    Ik speel zelf piano, en wil de verhouding piano/band-mix kunnen aanpassen.
    Het liefst eentje die in een 19" rack kan.

Edit:
    Meteen nog een tweede vraagje:
    Als ik het geluid via dit submixertje doorstuur naar het 'grote' mengpaneel, wordt de kwaliteit van mijn pianogeluid dan hoorbaar minder? En is dit bij duurdere mixertjes niet zo?
    Dit zou natuurlijk niet heel erg zijn, want ik kan de XML rechtstreeks naar het grote mengpaneel sturen en dan zelf de phone-jack output gebruiken...

Alvast bedankt voor de hulp!
    Last edited by Daanvm; 29-10-09, 01:28. Reason: Tweede vraagje
    Tsja, wat zal je er van zeggen...
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Ik zou gaan voor een Allen & Heat mix wizzard, is ook 19" en toch wel een stukje betere kwaliteit. Alesis ken ik overigens de kwaliteit niet van maar van Behringer weet ik dat het niet hoogdravend is.
    Bij gebruik van een mixer voor je eigen geluid sluit je piano aan op de mixer en vervolgens ga je met de direct out, indien aanwezig, naar de PA. Zit die er niet op dan zou ik je aanraden, zeker bij een mindere kwaliteit mixer, om vanaf je piano naar een stereo DI te gaan, de gebalanceerde kant sluit je dan op de PA aan en de doorlus op je eigen mixer.
    Op die manier kan jouw mixer geen invloed hebben op de kwaliteit van het signaal wat naar de PA gaat.
    De phone jack moet je hier dus echt niet voor gebruiken, die heeft een veel te hoog signaal level.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• daviddewaard
      • Mar 2008
      • 627

als het alleen om je eigen monitormix gaat kun jie hier prima een behringer of alesis mixertje voor gebruiken, wil je iets meet kwaliteit zou ik voor een soundcraft gaan.
      ja kan het beste je signaal vaan je keyboard/synt splitsen in 2 lijntjes.
      1 voor jou eigen mixje en 1 voor de P.A
      denk dat menig geluidstech je zou vervloeken om een signaal aan te bieden wat uit een behringer tafeltje komt.
      A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4524

Bij gebruik voor een submix voor uitsluitend jezelf?
        Ddan maakt de kwaliteit alleen uit voor jezelf. De toetsen gaan via DI's en worden als het goed is niet door de mixer naar het front gestuurd.

Als je wel meerdere toetsenborden samen moet mixen naar een stereopaar. En dus je mixer voor de DI's zet. Dan raad ik nadrukkelijk een mackie aan. En bij budgetoverwegingen tapco aan.

Behringer, phonic, thomann, en noem het maar op zuigen grote tijd.
        Een low budget oplossing met goede kwaliteit kan ook een linemixer van een goed merk zijn. Rane, wihrlwind, rolls enz.

Merk op dat bij aanschaf van een mackie je gratis twee DI's ingebouwd meekrijgt....

yamaha, A&H, soundcraft zijn in mijn ogen geen betere oplossing dan de tapco als je voor een sub 800 euro mixer gaat voor je toetsensubmix.
        lekker belangrijk!

Comment

• Daanvm
          • Oct 2009
          • 11

Bedankt voor de reacties!

Een Allen & Heath mix wizard is toch wel boven mijn budget (4 tot 5 keer duurder dan waar ik mee aankwam )

Direct out zit er niet op die die submixertjes, dus dan zou het gesplitst moeten worden..

Ik hoef geen apparaten bij bij elkaar te mixen, ze willen bij de P.A. het liefst ook gewoon alles apart, zodat zij de controle houden. Maar het gaat nu nog niet via een DI (volgens mij, zit misschien al in het mengpaneel??), maar gewoon van mijn XLR out naar de XLR aansluiting die zich achter een klepje onder het podium bevindt.

Heb nog ff gekeken naar de merken die Snowband stuurde, en toen kwam ik dit tegen:
          Rane SM 26S Splitter Mixer
          Gaat hiervan mijn geluid niet achteruit, of kan ik toch beter splitsen met een DI en dan naar een submixertje?

En dan nog meteen een andere vraag:
          Iemand die misschien een goede website weet die de basis uitlegt over de theorie achter het aansluiten van de geluidsapparatuur (wat doet een DI, verschil balanced en unbalanced signalen, enzo)?? Ik merk dat ik hier nogal een noobje in ben

Daan

Comment

• Robert H
            • Jan 2006
            • 378

Je piano heeft gebalanceerde XLR-uitgangen? In dat geval mag je alle adviezen m.b.t. DI's en splitter-apparaten wat mij betreft vergeten.

Ik zou het simpel houden:

Van je piano-uitgangen naar twee splitterkabeltjes (Y-touwtjes van 1 x female XLR naar 2 x male XLR).

Vervolgens één setje XLR's richting zaal en één setje richting je eigen mixer.Zolang daar in ieder geval twee gebalanceerde ingangen opzitten, is het prima. En ja, dan mag het ook een Behringer van een paar tientjes zijn. Zo'n dingetje bijvoorbeeld:

De bandmix die je terugkrijgt van de zaaltafel prik je gewoon op een willekeurig derde kanaal et voilá: Je eigen monitormix, zonder dat je de signaalweg verstoort.

Comment

• dj-wojcik
              • Jul 2008
              • 911

Deze site werkt nog al goed: http://www.licht-geluid.nl/forum
              Alles een beetje door lezen waar je vragen over hebt, en zo los je zelf je problemen op. en je leert er ook nog wat van.
              [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
              [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Originally posted by Daanvm
                Bedankt voor de reacties!

Een Allen & Heath mix wizard is toch wel boven mijn budget (4 tot 5 keer duurder dan waar ik mee aankwam )

Direct out zit er niet op die die submixertjes, dus dan zou het gesplitst moeten worden..

Ik hoef geen apparaten bij bij elkaar te mixen, ze willen bij de P.A. het liefst ook gewoon alles apart, zodat zij de controle houden. Maar het gaat nu nog niet via een DI (volgens mij, zit misschien al in het mengpaneel??), maar gewoon van mijn XLR out naar de XLR aansluiting die zich achter een klepje onder het podium bevindt.

Heb nog ff gekeken naar de merken die Snowband stuurde, en toen kwam ik dit tegen:
                Rane SM 26S Splitter Mixer
                Gaat hiervan mijn geluid niet achteruit, of kan ik toch beter splitsen met een DI en dan naar een submixertje?

En dan nog meteen een andere vraag:
                Iemand die misschien een goede website weet die de basis uitlegt over de theorie achter het aansluiten van de geluidsapparatuur (wat doet een DI, verschil balanced en unbalanced signalen, enzo)?? Ik merk dat ik hier nogal een noobje in ben

Daan
                Een Behringer of Alesis doet uiteindelijk ook wel wat jij ermee wilt alleen lever je wat in qua klank en ruist het mogelijk wat meer.
                Je moet, alleen al daarom, alles zo aansluiten dat er van je piano tot aan de PA geen electronica tussen zit, zo blijft je signaal zo zuiver mogelijk.
                Kennelijk is je piano voorzien van gebalanceerde outputs omdat het XLR aansluitingen zijn, om die reden wordt er ook geen gebruik gemaakt van een DI box.
                Een DI box maakt van een ongebalanceerd signaal (meestal een mono jackplug) een gebalanceerd signaal. Een gebalanceerd signaal bestaat uit een + signaal, een - signaal en een afscherming, in het mengpaneel wordt slechts het verschil tussen + en - versterkt, eventuele stoorsignalen zijn op beide signaal aders gelijk en worden dus ook niet versterkt, dit maakt het mogelijk om hele lange kabels te gebruiken zonder dat je veel last van stoorsignalen hebt.
                Even terug naar jouw situatie: Je zou kunnen volstaan met een stereo DI box, hierop sluit je de outputs van je piano aan met jackpluggen. Op de DI box zit een doorlusmogelijkheid, deze sluit je eveneens met jackpluggen aan op de input van je personal mixer. De XLR outputs van de DI gaan vervolgens naar de PA.
                Je kunt nu zelf je geluid regelen zonder dat de zaal PA aan kwaliteit inboet en zonder dat het elkaar beïnvloed.

Overigens kun je heel veel over DI's, gebalanceerd, etc. hier op het forum terug vinden.

Comment

• Daanvm
                  • Oct 2009
                  • 11

Heb ff gecontroleerd welke aansluitingen ik heb, en dat is:
                  - L(mono)/R 1/4" jacks
                  - L/R balanced XLR
                  - Phones jack (bovenste twee blijven werken)
                  Weet iemand of de bovenste twee ook tegelijk output kunnen geven? Dan kan ik toch gewoon de XLR naar de P.A. en de jacks naar mijn submixer?

Moet er tussen mijn jacks en de submixer ook nog een DI?

Iedereen bedankt voor de hulp!
                  Ik ga ondertussen nog ff rondneuzen op dit forum
                  Daan

Comment

• MusiQmaN
                    • Sep 2006
                    • 328

Ik heb altijd yamaha mg mixertjes gebruikt. Geen last van ruis oid. Ipv de mon. wedge kreeg ik de lijntjes dan in mn mixer.
                    Nu gebruik ik Hetzelfde principe in een rack opstelling met een Presonus firewire interface (zowel neutrik xlr als jack inputs). Erg compact (ook zonder rack in gebruik) en erg goed. Een aanrader, temeer deze dankzij de FW makkelijk met de Mac of Pc te verbinden is (en zo nog meer mogelijkheden hebt zoals midi interface en spdif)

Ik zit er aan te denken een dubbele stereo rack D.I. te gebruiken voor de Spd-S. Ik lees veel goeds over de Whirwind Multibox. Deze is wel erg prijzig. Zij er (geen Phhonic, Behringer oid) meer rack alternatieven?
                    Last edited by MusiQmaN; 29-10-09, 21:44.
                    Drummer en techniek freak.

Comment

• Robert H
                      • Jan 2006
                      • 378

- L(mono)/R 1/4" jacks
                      - L/R balanced XLR
                      Weet iemand of de bovenste twee ook tegelijk output kunnen geven? Dan kan ik toch gewoon de XLR naar de P.A. en de jacks naar mijn submixer?

Het feit dat je piano ook nog eens jack-uitgangen heeft, maakt het hele verhaal nog simpeler. XLR's naar de zaaltafel en gewoon een dubbelle jack-jack naar je mixertje. DI's zijn in dat geval nergens voor nodig. Alleen maar zonde van het geld en de moeite (iedere keer die extra meuk aansluiten).

Een paranoia stukje logica van ondergetekende: Iedere extra schakel in je signaalketen zorgt ervoor dat je setup het sneller een keer niet doet ;-)

Edit: ...zegt iemand die met een set werkt waarin de basgitaar pas na welgeteld vijf XLR's en drie multikabels bij de zaaltafel is beland...
                      Last edited by Robert H; 29-10-09, 22:03.

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

- L(mono)/R 1/4" jacks
                        - L/R balanced XLR

Iedereen bedankt voor de hulp!
                        Ik ga ondertussen nog ff rondneuzen op dit forum
                        Daan
                        Voortaan wel zo prettig als je deze info gelijk geeft....
                        Scheelt veel typwerk.

Comment

• Superfly
                          • Sep 2008
                          • 86

Maar hij is er hoplijk wel wijzer van geworden!

Grz Marcel
                          Make My day, Blow your Amp

Comment

• Daanvm
                            • Oct 2009
                            • 11

Heel erg bedankt voor de reacties! Jullie info was zeker niet voor niets!!

Er komt waarschijnlijk binnenkort nog een synthesizer bij (de reden dat ik dit niet te duur wil maken), en die hebben vaak alleen maar een Jack aansluiting..

Daan

Comment

Working...