Klein liftje om speakers te stapelen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sparky
    • Apr 2002
    • 2104

Originally posted by djspeakertje
    Heftruck!

En dan gewoon hijsbanden door je handvatten of aan je riggingpunten.
    Ik weet het, binnen is het minder handig, maar bij grotere evenementen leen je gewoon de heftruck van het podiumbedrijf.

Natuurlijk is bovenstaande nogal overdreven, maar wat dacht je ervan om je speakers te vliegen? Of om een slim systeempje te bedenken waardoor je de boel met een (elektrische) kettingtakel die in een truss hangt omhoog takelt en op de subs laat zakken o.i.d.?

Daan
    ...Juist... en op welke planeet werk jij? Niet dezelfde als ik geloof ik. Doe even normaal zeg, het gaat over een klein PA'tje dat je met zn tweeen in 10 minuten compleet gestapeld kunt hebben. Heb je enig idee hoe omslachtig, tijd en geldrovend de absurde methode is die je beschrijft? Even wat riggingputjes maken zodat je je topjes van de grond kunt tillen om die vervolgens op je subjes te zetten? Pfff waar haal je het vandaan man.

Nog steeds benieuwd waarom er een liftje nodig is voor een setje als dit....
    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• salsa
      • Jan 2007
      • 1315

Originally posted by sparky
      ...Juist... en op welke planeet werk jij? Niet dezelfde als ik geloof ik. Doe even normaal zeg, het gaat over een klein PA'tje dat je met zn tweeen in 10 minuten compleet gestapeld kunt hebben. Heb je enig idee hoe omslachtig, tijd en geldrovend de absurde methode is die je beschrijft? Even wat riggingputjes maken zodat je je topjes van de grond kunt tillen om die vervolgens op je subjes te zetten? Pfff waar haal je het vandaan man.

Vroeger deden we dit met gemak met z'n tweeen, maarja.. vroeger, toen waren de bomen ook nog van hout en de mannen van staal..

Dave
      [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• djberjo
        • Aug 2008
        • 130

Meestal tillen wij het met de hand. 2/3 man om de toppen op de subben te krijgen.

Als de mogelijkheid er is maken wij gebruik van of de laadklep of de alp lift.

In 80% is dit 850 top op sub zetten. Als er een MAC500 kist tussen zit wordt alles anders.

Wat doen de meeste mensen? via een alp lift de kasten omhoog takelen en dan erop schuiven of???

Comment

• jurjen_barel
          • Jun 2003
          • 3150

Ik zie ook nog steeds geen noodzaak. Wellicht dat we met een situatieschets beter kunnen meedenken?

Voorlopig lijkt mij een topkast prima te doen met 2 man. Is de te bereiken hoogte net iets aan de te hoge kant? In die paar exotische gevallen kun je een kistje neerleggen als opstapje of je roept dat derde handje erbij.

Comment

• djspeakertje
            • Oct 2008
            • 1912

Originally posted by sparky

Daarom heb ik dat er maar ff neergezet, als je zo'n set hebt+licht kom je toch gewoon standaard met 2 man? Al is het alleen maar voor de bediening! (want ik heb nog nooit een tech een bandje zien mixen en het licht besturen tegelijk.)

@Sparky: Ik ben ook benieuwd!

Daan
            I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
            I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4524

Ik vind het niet raar dat je bij een speaker die meer dan 50 kg weegt eens gaat afvragen of er stackhulpen zijn. De ARBO staat meer dan 25Kg toch eigenlijk niet toe? Ook met twee man hoor je dit dus niet te doen. Of iets kan, en altijd zo gedaan wordt is een andere vraag.

En en vraag is een vraag. Waarom die vijandigheid en stoeremannenpraat. Een easytilt vond ik ook een goed idee...
              lekker belangrijk!

Comment

• qvt
                • Oct 2009
                • 721

Volgens de ARBO zouden onze kabelkisten met 6 man gelost moeten worden Ze hebben er over nagedacht maar soms is het toch echt niet werkbaar.

Stoere praat ofniet, zo gebeurd het ongeveer overal wel

Een idee als een easytilt is ook wel wat, maar hoe zou deze in elkaar steken? en hoe wordt deze getransporteerd? transportvolume/gewicht?
                There is no substitute for imagination

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Originally posted by qvt
                  Volgens de ARBO zouden onze kabelkisten met 6 man gelost moeten worden Ze hebben er over nagedacht maar soms is het toch echt niet werkbaar.

Stoere praat ofniet, zo gebeurd het ongeveer overal wel

Een idee als een easytilt is ook wel wat, maar hoe zou deze in elkaar steken? en hoe wordt deze getransporteerd? transportvolume/gewicht?
                  Ik zit daarbij te denken aan een demontabel frame waarbij je met een hefboom de speaker eenvoudig op de hoogte van de sub tilt.
                  Een top als de EAW KF850 weegt meen ik rond de 100 kg dus er zou een hefboom van 2 nodig zijn om hem met twee man te kunnen liften binnen de arbo grenzen.
                  Is wel leuk om er eens over na te denken.
                  Moet ook eerlijk zeggen dat ik het ook niet echt leuk vond om midden in de nacht een beetje met toppen van 100 kg boven je macht te tillen, je bent dan al moe en gaat daardoor sneller door je rug.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Cake Music NL
                    • Sep 2008
                    • 60

Prachtig, al deze verzinsels en arbo taferelen, maar back to the real world: er is geen tijd en geld voor.

Wel zou menige P.A. boer eens wat scholing kunnen gebruiken/geven aan zijn personeel over HOE te tillen en of kantelen.

Ik ken een aardige 850 verhuurder op leeftijd uit Veen die toch in een mum van tijd in zijn eentje een muur 850 opbouwt en afbouwt, kwestie van slim zijn.
                    Goede wielen, ampracken op halve hoogte, subje op wielen, topje liggend omgedraaid erop, doorkantelen etc.

en een dag later komt de lokale P.A. verhuurder met 4 man die volgens de arbo 100 Kg tillen, en alle 4 door hun rug gaan.

Evenwicht, hefbomen, de kast het gewicht laten dragen, wiegen als een baby etc. Oude koek, die bij de oude rotten zit ingebakken, maar de moderne digitale mixer generatie techneut, heeft al last van RSI als ze een trackerball vinden op de Pro6. :-)

een easytilt voor b.v. een 850 is nog tot daar aan toe, en dan gewoon doorkantelen en de kast zijn gewicht laten doen, Maar rigging, takels, heftrucks... Woehaa, zoek dan een ander beroep!
                    Last edited by Cake Music NL; 26-10-09, 13:03.

Comment

• sparky
                      • Apr 2002
                      • 2104

Die ARBO-limiet van die 25Kg is een goed iets, als je de hele dag moet sjouwen... Maar kom op mensen, het gaat over 4 topjes van 75Kg die je met z'n tweeen als het ding met de achterkant op z'n wielen ligt naar 1m35 moet tillen, vanaf daar kun je een kant al laten rusten en kun je de top samen omhoog kantelen. Dit valt echt reuze mee.

Ik kom niet met stoere praat over speakers stacken, daar heb ik helemaal geen behoefte aan. Het enige dat ik vraag is de reden dat er hulpmiddelen gewenst zijn die in de meeste situaties toch echt overbodig zijn.

EDIT:

Begrijp me overigens niet verkeerd, het is niet dat ik nou zo bijzonder graag kasten sjouw, als iemand met een slimmigheidje komt waardoor dit eenvoudig met minder moeite en minder mensen kan, dan zou ik daar ook graag gebruik van maken, net zoals ik een kist liever rol dan dat ik deze draag :P Maar dan moet het wel zo handig zijn dat het ook geen tijd en moeite kost het apparaat mee te nemen. De voordelen moeten ruimschoots tegen de nadelen opwegen.
                      Last edited by sparky; 26-10-09, 15:00.
                      Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• frederic
                        • Jan 2006
                        • 3511

Nu nog effe dit.
                        Waarom met 2 man uw rug naar de knoppen helpen, als je met behulp van een liftje uw speakers op een simpel en veilige manier kunt stapelen en dit door 1 persoon?

Gezien de vele reacties denk ik dat veel mensen deze overbelasting van het lichaam niet wensen. Indien er hulpmiddelen zijn, gebruik ze dan!

Waarom denk je dat verzchillende fabrikanten hun speakers vervangen door nieuwe technologieen bijna uit 1 overweging: het gewicht.

Dit lijkt me wel een vallabele oplossing.

Comment

• Mach Facilities
                          • May 2009
                          • 109

Originally posted by Cake Music NL
                          Prachtig, al deze verzinsels en arbo taferelen, maar back to the real world: er is geen tijd en geld voor.

Wel zou menige P.A. boer eens wat scholing kunnen gebruiken/geven aan zijn personeel over HOE te tillen en of kantelen.

Ik ken een aardige 850 verhuurder op leeftijd uit Veen die toch in een mum van tijd in zijn eentje een muur 850 opbouwt en afbouwt, kwestie van slim zijn.
                          Goede wielen, ampracken op halve hoogte, subje op wielen, topje liggend omgedraaid erop, doorkantelen etc.

en een dag later komt de lokale P.A. verhuurder met 4 man die volgens de arbo 100 Kg tillen, en alle 4 door hun rug gaan.

Evenwicht, hefbomen, de kast het gewicht laten dragen, wiegen als een baby etc. Oude koek, die bij de oude rotten zit ingebakken, maar de moderne digitale mixer generatie techneut, heeft al last van RSI als ze een trackerball vinden op de Pro6. :-)

een easytilt voor b.v. een 850 is nog tot daar aan toe, en dan gewoon doorkantelen en de kast zijn gewicht laten doen, Maar rigging, takels, heftrucks... Woehaa, zoek dan een ander beroep!
                          Grijnzzzzzzzz, Hennie zal blij zijn met de uitspraak "verhuurder op leeftijd"....
                          Desalniettemin, je hebt wel gelijk, hij is WEL slim, Hennie gebruikt overigens gewoon een Genie liftje, hoor.......
                          Greets,
                          Chris

Comment

• jurjen_barel
                            • Jun 2003
                            • 3150

Originally posted by frederic
                            Nu nog effe dit.
                            Waarom met 2 man uw rug naar de knoppen helpen, als je met behulp van een liftje uw speakers op een simpel en veilige manier kunt stapelen en dit door 1 persoon?
                            Wil je dan ook nog even uitleggen hoe je dit voor je ziet?
                            Ik zie wel een lift waar inderdaad iets van potentieel in zit om die speaker niet boven je macht te hoeven tillen.
                            Maar je bent overloos lang aan het prutten. En dit alles in je uppie? Zolang speakers geen palletbasis hebben, zie ik dit alles nog niet veel eenvoudiger worden. En zeker niet iets dat makkelijk EN VEILIG in je eentje te realiseren valt. Die speaker komt wel naar boven, maar je moet ook die speaker nog van de vork op de sub krijgen. Risico's van klimmen, wegrijdende liften, speakers die net verkeerd terecht komen en eraf donderen (want in je uppie een kast van 50, 75 of 100 kg of een ander gewicht dat nog niet aan bod is gekomen te moeten coördineren blijft onhandig).

De Nederlandsche taal leert ons iets prachtigs: vele handen maken licht werk!

Comment

• DJ Antoon
                              • May 2005
                              • 1681

Originally posted by Mach Facilities
                              Grijnzzzzzzzz, Hennie zal blij zijn met de uitspraak "verhuurder op leeftijd"....
                              Wij mogen opa zeggen...
                              Al had ie wat leeftijd betreft, met moeite mijn vader kunnen zijn.

Probeer toch maar aan je rug te denken, als je eenmaal een serieuze hernia hebt gehad dan praat je wel anders.
                              Maar het scheelt enorm of mensen op het juiste moment ze op de juiste manier oppakken. Als je dan 3 of 4 man voorhanden hebt, zeker niet met 2 doen is mijn idee, als ze iets toevoegen. En dit geld niet alleen voor 75+ kasten, kastjes van 50- met 2 man, waarvan 1 het niet begrijpt is ook een ellende.
                              Last edited by DJ Antoon; 26-10-09, 19:20.

Comment

• Gast1401081
                                • Mar 2001
                                • 7999

Originally posted by DJ Antoon
                                Wij mogen opa zeggen...
                                Al had ie wat leeftijd betreft, met moeite mijn vader kunnen zijn.

Probeer toch maar aan je rug te denken, als je eenmaal een serieuze hernia hebt gehad dan praat je wel anders.
                                Maar het scheelt enorm of mensen op het juiste moment ze op de juiste manier oppakken. Als je dan 3 of 4 man voorhanden hebt, zeker niet met 2 doen is mijn idee, als ze iets toevoegen. En dit geld niet alleen voor 75+ kasten, kastjes van 50- met 2 man, waarvan 1 het niet begrijpt is ook een ellende.
                                ook hier zo'n Opa,. die er jaren alleen mee gesleept heeft.
                                tegenwoordig toch maar kleinere kastjes, wegens een kromming in mn rug die er niet meer uit gaat..

Comment

Working...