electronische drum opsplitsen?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ljanton
    • Sep 2003
    • 373

    #31
    Nog even oprakelen,

    Oke sommige van mijn uitspraken zijn misschien iets over the top.

    Maar vandaag bij Roland geweest op een Dealer Meeting.

    Met de nieuwe V-grand piano hebben ze wel degelijk een piano gemaakt
    die gelijk is aan zijn akoestische vriend op vlak van sound/feel/etc.
    En nee het is geen gesamplede piano zoals zijn voorgangers.
    Is officieel voorgesteld geweest in het Conservatorium van Brussel en
    een paar befaamde pianisten/componisten erop laten spelen en de zaak was rond. Een gewone piano is dus eigenlijk gezien de hoge kostprijs en onderhoud nu beetje verleden tijd. (Je kan wel zuchten en zeggen dat het niet waar is en dat dit nooit zal zijn) en ja de normale piano zal nooit verdwijnen, ze hebben er gewoon een nieuwe soort gemaakt en het oude evenaart.

    Ik ga hier niet te ver meer op uitwijden maar zie je ook dat er een pak meer digi tafels etc ontwikkeld zijn? En wat te denken van shows die nu volledig digi zijn? (Milc Inc). Neumann heeft nu zelfs digi studio mic's op de markt en de roland drums zijn weeral fel verbeterd.

    Ik weet dat dit geen instrumenten forum is voor muzikanten maar de opmars en voordelen zijn niet meer te negeren. Een techneut die hedendaags een V-piano of TD20KX slecht vindt klinken en deze instrumenten niet kan 'mixen' heeft a) Wellicht geen ervaring met digi instrumenten b) staat er niet voor open c) beetje ouderwetse instelling. Er zijn genoeg grote producties op grote shows waar het WEL (perfect!) klinkt en perfect werkt... waarom niet bij hen dan?

    Maar voordat je kritiek gaat geven, nog even dit: je zal inderdaad nooit een jazz ensemble recorden met een digi drum. Klopt.
    En normale instrumenten zullen blijven bestaan. Klopt.
    Last edited by ljanton; 29-08-11, 18:40. Reason: schrijffout

    Comment

    • MusiQmaN
      • Sep 2006
      • 328

      #32
      En de laatste Yamaha DTX series (welke Roland op dit moment volgens velen incluis mijzelf wegblazen qua sound en zeker feel met dank aan de live opgenomen drums ipv synthese, de motif engine en sillicone pads) heeft (net als de eerste DTXtreme uit 2001!) losse uitgangen:



      Met dank aan de usb interface is ook connecten aan een laptop (doe ik regelmatig met mn DTXM12 het multipad broertje van de DTX) een fluitje van een cent mocht je je soudnlibrary extern willen uitbreiden.
      Last edited by MusiQmaN; 29-08-11, 21:33.
      Drummer en techniek freak.
      _____________________________________________

      Comment

      • showband
        • May 2001
        • 4524

        #33
        Een echte piano of drum zal onversterkt een ideale weergever zijn voor een driedimensionaal piano of drumgeluid. Een elektronische simulatie door een set, by nature, compromis speakers is dus nooit “net zo goed”. Ook al beledig je de koppige muzikant nog zo veel.

        Live is bij versterkt pianogebruik je constatering zelfs oubollig. Daar is iedereen allang om. Wegens het sjouwen. Electrische drums echter, blijft last van de achilleshiel houden. De highhat waar een beetje drummer 16 keer per maat een verschillende sound uit verwacht.
        Last edited by showband; 30-08-11, 08:28. Reason: spelling
        lekker belangrijk!

        Comment

        • ljanton
          • Sep 2003
          • 373

          #34
          Die V-grand heeft het probleem met die 3d sound vrijwel opgelost. (check site) Betreft de hi-hat... de pads van pakweg een octapad en laatste TD serie zijn momenteel de snelste die triggerin doorgeven, hier heb je dat probleem niet. Niet overtuigd? Vraag het aan Michael Shack. Ik geef je gerust z'n mail door. (google Shack anders even)

          Comment

          • showband
            • May 2001
            • 4524

            #35
            het gaat niet over de triggergevoeligheid. Hoewel de fysieke feel voor een drummer wel degelijk van belang is. (stickbounce, belasting polsgewrichten enz)

            Het gaat er om dat de luisteraar een erg goed brein heeft die het gewoon merkt dat iets onnatuurlijk klinkt. Die hoort de constante in een V-hihat "die telkens een andere sound berekend" als ie hem een avond lang hoort.

            zoals al eerder in dit draadje door mij betoogd je gaat op een feestje er in cadans zo 40.000 exemplaren van de hihatsound horen in successie.
            Het aantal parameters die de het hihatmodel beinvloeden zijn er op zijn best 100 die uitsluitend door een tweetal piezoelementen (en restwaarde?) gestuurd worden op velocity/demping.

            Kortom, puur door er lang naar te luisteren blijkt telkens zelfs de niet ervaren luisteraar er een "sound" uit te pikken. Een constante.
            Die luisteren vermoeiend maakt.

            voor oude l***len zoals ik is house daarom niet lang aan te horen als er niet voldoende van verschillende sound gewisseld wordt. Een stationair lopende dieselmotor verveeld mij ook. Overigens reaggae en blues heeft al vaak overdosisproblemen. hahaha

            Als je net als ik dansmuziek maakt waar de hihat prominent in zestiende aanwezig is redden simulaties het nog niet. Puur op klankrijkdom. Puur op variatie.

            er zijn zeker door meinl mooie computeranalyses gemaakt van het oppervlak van bekkens tussen stok-impact in. En op youtube zijn er superslowmotionfilmpjes te zien van een bekkenslag. Dat is een extreem complexe serie golfbewegingen botsende harmonischen die je niet kan versimpelen. De klap is elke keer door een lopende golfbeweging heen op een ander startpunt terwijl het bekken door de beweging met telkens een andere randdemping aangeschuurd wordt. Of druk krijgt, een beetje ratelt.

            Wat denk je van een sissle ridebekken die afwisselend op de bel en de rand gespeeld wordt met brushes? Een roland kan je even voor de gek houden. Wat een knappe prestatie is! Maar een avond jazz gaat het niet worden.
            Last edited by showband; 30-08-11, 08:41.
            lekker belangrijk!

            Comment

            • showband
              • May 2001
              • 4524

              #36
              Originally posted by ljanton
              Die V-grand heeft het probleem met die 3d sound vrijwel opgelost. (check site)
              Wat de V-grand betreft.

              bij een grand piano zit een basklank over een langte van 2,5 meter links van je af in een frame. De hoge noot die je erbij aanslaat zijn drie snaren die over een meter naast elkaar geluid produceren. Bij een piano hoor je een stuk of 200 geheel dedicated weergevers elk op een eigen plaats in de ruimte. Die de lucht, en elkaar, op ideale wijze in trilling brengen.

              ELKE electronische piano zal door een of meerdere speakers weergegeven worden. Dus zodra je een willekeurige geblinddoekte luisteraar naast een electronische piano of drum neerzet, dan zal die het natuurlijke geproduceerde geluid uit al die trommels of snaren er direct uitpikken.

              dat is technisch gezien geen goede of slechte eigenschap. Dat is gewoon een verschil. De geluidsprojectie van een 12 inch snare waar je bij staat is anders dan van een dedicated 12 inch speakerkast.

              De folderpraat "het klinkt hetzelfde" is een doodlopende weg. technici zitten op dit gebied duidelijk niet op dezelfde golflengte als muzikanten.

              Het gaat over aspecten als
              -praktisch
              -overspraak op het toneel
              -zacht spelen
              -sjouwen
              -prijs
              enz
              Last edited by showband; 30-08-11, 08:42.
              lekker belangrijk!

              Comment

              Working...