electronische drum opsplitsen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ljanton
    • Sep 2003
    • 373

ja, de eeuwige yamaha-roland discussie net zoals bij keyboards, nu ook bij
    digi drums. Wij gebruiken ook al een tijdje de V-drums van roland en
    zijn hier zeer tevreden over. Gewoon inpluggen en klaar. Geen mic's meer
    en minuten lang hetzelfde tommetje aanslaag om af te regelen jeejzes
    ...
    Met de nieuwe TD20KX van roland en de nieuwe spullen van yamaha,
    klinken cymbalen niet meer 'pets pets'. en ze gaan er heel ver in tegenwoordig.

Ik moet bekennen dat de technologie akkoestische piano's/drums heeft ingehaald. Sorry akkoestische fans... de waarheid doet pijn...
    annaloog en akkoestisch zal ooit geschiedenis zijn...
    Alles word betaalbaarder qua digitaal enzo... dus...

Comment

• animaldrums
      • Nov 2008
      • 88

Altijd fijn een "ziener" in ons midden te hebben........... ..... die zitten er wel vaker naast.

Comment

• MusiQmaN
        • Sep 2006
        • 328

Acoustische drums (en andere instrumenten ) zullen de komende 100 jaren niet vervangen worden (en ik denk nooit, maar dat terzijde) Hoe goet samples ook zijn, het zal nooit echt zijn.

Het zal wel veel beter worden dat het nu al is.
        Drummer en techniek freak.

Comment

• ljanton
          • Sep 2003
          • 373

off topic;

Ja het is inderdaad onwaarschijnlijk , maar het is niet onmogelijk.
          Er zijn wel meer dingen gebeurt die onmogelijk leken.
          Als je 5 jaar geleden zou zeggen dat er geen gloeilampen meer verkocht
          mogen worden in de EU vanaf 2016, zou ook iedereen je uitlachen,
          en daarbij mijn generatie (ik ben 21 jaar) en de generatie na mij,
          hebben niets anders gekend dan digitaal en computers. De meeste
          van ons hebben nou helemaal geen boodschap meer aan analoog gedoe
          qua mengtafels en what so ever... Harrison is bijna volledig digitaal,
          en midas gaat ook langzaam mee... jullie kopen toch ook geen beeldbuis
          meer ipv een TFT? Het is een evolutie, en ja sommigen zullen blijven
          spelen met analoog en akoestisch en zo, (bijv. fervente jazz muzikanten, bij
          wie het toch allemaal geen show behoeft,...) Maar met de dag word
          digitaal goedkoper en ik weet nu al dat wat ik koop, het nooit analoog
          meer zal zijn... geen mengtafel, geen niks! En er zijn ook steeds meer en meer muzikanten die opteren voor een digitaal instrument. Ook profs!
          (kees ten dam stond al 7 jaar geleden - 7 jaar, bijna een 'decade'!!- in de kuip met een digitale fluit!!) En misschien maken we het niet
          meer mee, dat merendeel digitaal zal zijn, maar hey mensen met de 4
          of 8 sporen recorder uit de abbey road studio, jullie tijd is ECHT voorbij hoor. Net zoals ooit op een dag de bands dood gaan die met oude
          PA's werken omdat het "lekker klinkt zoals de jaren 70 waarin ze doorbraken"...

Gr

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4524

erm leuke technische benadering.

Helaas bestaat het publiek uit mensen die een avond vermaakt wil worden.
            Die hebben geen reet boodschap aan rationele beredeneringen.

In het leven is het zo dat jan met de pet een trommel gewoon mooi vind.

als je in een zaal een drumstel neerzet dan gaan er ogen glimmen, handen jeuken en slaan de hartjes op hol. Het publiek smult van trommels. Niet voor niets staat er in elk theater wel in het seizoen een slagerij van kampen, bozzio of ander trommelgeweld op het programma. Een avond lang trommels vind men leuk!

Zolang dat het geval is moet je als bandleider, programmeur, boeker goed nadenken voordat je zo een bak potten en pannen in je act vervangt door plastic en draden. "bums on seats" is wat telt. Hoe goed het klinkt, hoe moelijk het te handhaven is... het hoort erbij.

Vergis je niet dat 30 man huren om met paardenhaar over kattendarmen te vegen ook niet echt optimaal is. In verhouding tot een synthesizer.

Ik heb ook optredens geschnabbelt bij een act die met een drumcomputer werkte. Dan sta je dus de hele avond aan teleurgestelde bezoekers uit te leggen waarom je geen drummer hebt.... .
            lekker belangrijk!

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4524

even ter illustratie een classic verhaal in de lijn "Maar met de dag word
              digitaal goedkoper en ik weet nu al dat wat ik koop, het nooit analoog
              meer zal zijn" aanpak
              __________________________________________________ _
              Memo From: Efficiency & Ticket, Ltd., Management Consultants
              To: Chairman, The London Symphony Orchestra
              Re: Schubert's Symphony No. 8 in B minor.
              After attending a rehearsal of this work we make the following observations and recommendations:
              [LIST=1] [*]We note that the twelve first violins were playing identical notes, as were the second violins. Three violins in each section, suitably amplified, would seem to us to be adequate.[*]Much unnecessary labour is involved in the number of demisemiquavers in this work; we suggest that many of these could be rounded up to the nearest semiquaver thus saving practice time for the individual player and rehearsal time for the entire ensemble. The simplification would also permit more use of trainee and less-skilled players with only marginal loss of precision.[*]We could find no productivity value in string passages being repeated by the horns; all tutti repeats could also be eliminated without any reduction of efficiency.[*]In so labour-intensive an undertaking as a symphony, we regard the long oboe tacet passages to be extremely wasteful. What notes this instrument is called upon to play could, subject to a satisfactory demarcation conference with the Musician's Union, be shared out equitably amongst the other instruments.[/LIST]
              Conclusion: if the above recommendations are implemented the piece under consideration could be played through in less than ten minutes with concomitant savings in overtime, lighting and heating, wear and tear on the instruments and hall rental fees. Also, had the composer been aware of modern cost-effective procedures he might well have finished this work.
              __________________________________________________ _
              lekker belangrijk!

Comment

• Beback1996
                • Nov 2008
                • 19

Lastig, lastig!

Ik heb zelf ook een digitaal drumstel en de enige manier die ik ken is om simpelweg de module via midi aan te sluiten op een laptop en daar dan mee regelen. (Wat eigenlijk onmogelijk is.)

Ik zou gewoon zeggen... pak de handleiding erbij lees hem door en klaar is kees!
                'Er zit een irritant geluid op de headset!' 'Dat klopt, dat ben jij!'

Comment

• animaldrums
                  • Nov 2008
                  • 88

Originally posted by ljanton
                  off topic;

daarbij mijn generatie (ik ben 21 jaar) en de generatie na mij,
                  hebben niets anders gekend dan digitaal en computers.

Gr
                  "Jouw generatie" bevolkt op dit moment de conservatoria en de rock academies en het zal je misschien verbazen.............. maar daar spelen ze voor het merendeel op de authentieke instrumenten en gebruiken ze de "digitale" variant meer als extra creatieve mogelijkheid (dus niet als vervanging).
                  Je bent duidelijke geen instrumentalist en laat ik het netjes zeggen ........... met je 21 jaar je tijd ver voorruit.

Comment

• ljanton
                    • Sep 2003
                    • 373

Is er dan een duidelijk stijging in het aantal inschrijvingen van studenten
                    in conservatoria sinds de digitale instrumenten? Zulke studenten zijn van alle tijden. En ja daar gebruiken ze inderdaad alles nog authentiek.
                    Dat omdat (nu nog) de akkoestische Steinway & Sons piano (yamaha weiger ik te erkennen wegens ondermaats als je echt over vleugels praat!!!) nog steeds beter klinkt dan pakweg een stage piano... het is een kwestie van tijd.

Gr

Comment

• animaldrums
                      • Nov 2008
                      • 88

Originally posted by ljanton
                      ... het is een kwestie van tijd.

Gr
                      Wijsheid ook, zegt men, en daarmee kunnen we de discussie nu mooi laten voor wat ie is...... het komt nog wel goed
                      Last edited by animaldrums; 02-10-09, 20:39.

Comment

• tarpan
                        • Dec 2008
                        • 266

Ik dacht dat heel dit probleem ging kunnen opgelost worden...
                        Die drummer heeft een 2de electronische drum gekocht...
                        Hij heeft er nu dus 1 voor de repetities en 1 voor optredens...
                        Heb hem het voorstel gedaan om voor de repeties een setje "goedkope" pads aan te schaffen in combinatie met zijn oude module, en de rest te investeren in een module met afzonderlijke uitgangen...
                        Even een prijvraag: wat denk je dat 'ie gekocht heeft?
                        als je bij de brom zit...

Comment

• ESPL
                          • Jan 2010
                          • 26

Originally posted by tarpan
                          Ik dacht dat heel dit probleem ging kunnen opgelost worden...
                          Die drummer heeft een 2de electronische drum gekocht...
                          Hij heeft er nu dus 1 voor de repetities en 1 voor optredens...
                          Heb hem het voorstel gedaan om voor de repeties een setje "goedkope" pads aan te schaffen in combinatie met zijn oude module, en de rest te investeren in een module met afzonderlijke uitgangen...
                          Even een prijvraag: wat denk je dat 'ie gekocht heeft?
                          Maakt niet zoveel uit denk ik, heb zelf jarenlang op professioneel niveau drums gespeeld zowel akoestisch als op de Nieuwste V-drums TD20 van Roland. Je krijgt het geluid nooit zoals een echte kit, opsplisten zou kunnen, maar dan idd via laptop, erg omslachtig en onwijs veel werk, als hij de basiskenns als niet heeft, vergeet het dan maar. De V drums module is net een computer en kost enorm veel tijd om het een beetje te begrijpen en onder de knie te krijgen. Je zou eventueel met hem apart in een studio kunnen gaan zitten en de sound in kunnen programeren die je zou willen horen en deze op expansion board te zetten, maar dan is de sound ook weer heel afhankelijk van de zaal waar je in speelt. Met snelel triggers blijf je een paar triggers missen en vallen weg, ondanks dat je de gevoeligheid in kan stellen. Op een echte Maple yamaha kit speel ik toch het lekkerst en denk dan menig muzikant het daarmee eens is, een echt drumstel op het podium, voor de feel, de kick en de sound.
                          Succes met de drumkit en vraag hem maar eens of hij een expansion board heeft om de presets op te slaan, kan je daar misschien wat mee..

Comment

• berolios
                            • Sep 2005
                            • 1538

Originally posted by showband
                            [...] En als je als toetsenist al je orgeltjes en piano's als losse bronnen aanbiedt worden PA mensen erg boos kan ik je uit ervaring vertellen. [...]
                            No way josé... dan heb je het echt niet over fatsoenlijke techneuten.
                            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• sparky
                              • Apr 2002
                              • 2104

True! Ik ben vanuit de zaal veel beter in staat een juiste balans te maken hoor! En het is bijvoorbeeld ook wel leuk om iemands piano een mooi eigen galmpje mee te geven, zijn rhodes een beetje te hard in te gainen , de effectsamples te limiten en zijn leslie met 3 mics uit te versterken! Om maar wat dingen te noemen.
                              Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• berolios
                                • Sep 2005
                                • 1538

Als je hem een DDRUM module weet aan te praten wordt iedereen daar veel blijer van, tegenwoordig wel alleen maar 2e hands te krijgen overigens, Clavia is ermee gestopt. DDRUM klinkt vele malen beter dan Roland (volgens ondergetekende in ieder geval)... ja, ook dan de nieuwe top-of-the-bill Rolands, zeker over PA... maar nog veel belangrijker: daar hoef je niet voor gestudeerd te hebben... plug & play... gesampelde geluiden... altijd goed en de DDRUM 4 SE module (de laatste en beste) heeft 6 uitgangen, dus kun je ook nog eea opsplitsen:

Succes ermee !
                                Last edited by berolios; 18-02-10, 21:53.
                                Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

Working...